Några frågor!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
MatildaD

Re: Några frågor!

Inlägg av MatildaD »

Andra natten avklarad och den gick till en början sämre än den andra. Jag upplde att ramsan inte tog alls, Noel blev jättearg så fort jag lämnade rummet och tredje gången han vaknade och jag hållit på inochut i två timmar fick jag panik och buffade tills han somnade och struntade i bekräftelseramsan. Jag vet att det var fel men jag klarade inte mer... Får bättra mig!

När han sen vaknade kl 05.00 ramsade jag utanför dörren och till min förvåning somnade han om! Det uppvägde hela natten=)
Därefter vaknade han 6.30 och jag fick buffa och ramsa tills han somnade om. Sen gjorde vi god morgon 7.00

Första sovstunden sen la jag tillrätta buffade tills han blev trött och ramsade mig ut. Noel ställde sig upp. Jag gick in och gjorde om allt och denna gången gnällde han bara när jag gick ut och somnade sen av sig själv!

Nu ikväll, tredje kvällen, la jag honom glad i sängen. Han började illvråla direkt så jag buffade honom lugn innan jag ramsade mig ut. Skrik, avvakta, ramsa, skrik, in igen och gör om allt X 4. Sista gången gnäller han bara när jag ramsar mig ut och somnar. Väntar en minut innan jag ger bekräftelseramsan men inser att han redan somnat.

Frågor:
1 Gör jag rätt? Är det något jag ska ändra?

2 jag upplever inte att vi har någon dialog egentligen. Antingen så börjar han bara skrika när jag ramsar eller så somnar han för att han är för trött. Hur gör jag då i natt, tredje natten som egentligen ska vara utan buffning? Jag testar alltid först med ramsan men fortsätter han skrika så går jag in och buffar (till viss del pga att det är så lyhört och jag vill inte väcka grannarna). Är det fel? Ska jag låta honom skrika längre och se om han lugnar sig själv? Hur länge då i så fall?
När jag läser här inne verkar det vara väldigt mycket gråt... Därför undrar jag om jag gör fel för Noel skriker bara när jag lämnar rummet, men slutar så fort jag buffar. Är detta med gråt olika från barn till barn eller är jag för snabb med buffningen?

3 Jag läste nåstans att när barnen är äldre så tar allt längre tid vilket gör att natt 1 kör man två nätter och natt 2 i två nätter osv. Kan det vara så jag får göra?

Det som är positivt är att Noel börjat äta jättebra!
MatildaD

Inlägg av MatildaD »

En ganska bra tredje natt!

Noel blir väldigt ledsen vid läggning så det tar en halvtimme innan han sover.
Därefter vaknar han halv ett men somnar om med ramsam enbart!
Nästa uppvaknande blir halv tre och då tar inte ramsar så jag går in och buffar kort och solfjädrar en stund och ramsar mig sen ut, gallskrik, in igen och gör om, Noel somnar. Detta på bara 7 min!
Tredje uppvaknande blir halv fem och det sker på exakt samma sätt som innan.

Jag känner fortfarande inte att vi har en dialog men han accepterar i alla fall ramsan istället för att bli arg av den. På dagarna är han mycket mer självständig än han brukar vara och på toppenhumör!

I natt ska pappa ta över, undrar lite om Noel kommer utmana mer igen?
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

vad bra ni jobbar på!

lycka till till pappa inatt också!

möjligen låter det som att lilla noel inte riktigt får reagera klart innan du sprungit in och buffat. lyssna på frågorna (skriken). avtar dem? gör han uppehåll ibland? lugnar sig rent av och skriker upp sig igen? först när han skriker upp sig ska du slänga dit ramsan. och tar den inte alls kan du gå in EFTER ett tag och buffa kort. går du in på en gång så tror han att ramsan betyder att nu kommer dem snart... kommunikationen uppstår när han skriker (frågar) du ramsar och han gör ett uppehåll i skrikandet och hör dig. kanske börjar han skrika igen men du hör att han lyssnar. då är du på god väg! fortsätt med ramsan. så smoningom så kommer han tystna när han hör ramsan. kanske inatt eller så tar det ett par nätter till. det är dit vi vill iaf!

risken med att springa in för ofta blir att det blir svårt att låta ramsan ta över. han får inte lära sig att skriker jag så kommer dem. du måste låta honom reagera för att kunna lära sig. lämna över till honom själv mer och mer. men finns där i bakgrunden.

men han verkar ju iaf ha somnat om på ramsan ett par gånger inatt! =D> och var noga med bekräftelsen. både på nätter och dagar. har du satt igång att ramsa så se till att ramsa en sista gång precis när han somnar, eller har somnat (fast det är ju svårt att veta) men iaf så han får den med sig in i sömnen. du ska ha sista ordet (om du påbörjat en kommunikation)! det är så du får ramsan att sitta!

/lilla mia
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

kommunikation=dialog. ett litet förtydligande!
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!

MatildaD

Inlägg av MatildaD »

Tack för dina svar!
I natt gick det jättebra=). Noel vaknade lite oftare än han brukar ( 23.30, 1.30, 04.00, 05.00 och sen 6.45) men jag var inte inne i hans rum en enda gång! Jag ramsade så fort han vaknade, sen lät jag honom reagera (fast han skrek inte alls, bara gnällde) sen ramsade jag igen (vi höll på så ett tag) och sen blev det tyst och 30 sek senare bekräftade jag=)
Mammas duktiga kille!

Det jag undrar nu är:
Det funkade inte alls när pappa skulle ta över, Noel blev jättearg. Han höll på i en halvtimme, sen tog jag över och noel tystnade direkt. Är detta vanligt? Till saken hör att Noel är extremt mammig och bara accpeterar mig även i andra situationer.
Hur gör vi nu då? Ska jag ta alla nätter tills han faktiskt sover hela nätter eller ska han lära sig att acceptera pappas ramsa oxå? Vi vill ju inte gå bakåt...

Hur lång tid brukar det ta innan de faktiskt inte vaknar lika ofta? (eller i alla fall inte behöver mig för att somna om). För nu funkar det ju bra med ramsan, tar bara fem minuter så somnar han om, men tanken är ju att han ska sova hela natten. Jag läste nånstans att det kan ta upp till en månad? Det är ok i så fall, vill mest veta vad jag kan vänta mig =)

Noel vaknar 6.45 varje morgon (en kvart för tidigt). Ska jag somna om honom då eller ta upp eftersom kl snart är sju? Mao kan man köra marginalkvart åt det hållet oxå? Har läst nånstans om att man kan ha en väckarklocka, hur funkar det?

Ha en bra helg allihopa!
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

jag kan ju tycka att det är praktiskt att han vänjer sig vid pappa också. ger ni efter där och du tar över så lär han sig ju det med. att skriker jag tillräckligt länge så kommer mamma.... :roll:

men det där måste ni ju känna själva. men det kan kanske vara ett bra tillfälle att just låta honom acceptera pappa nu när det ändå är så stor förändring på gång. men det där känner ni bäst själva.

räkna du med en månad innan allt sitter. nu är det en vecka sedan vi kurade. elias har sovit några nätter med ett eller inget uppvak som han fixat själv och andra nätter har vi fått ramsa ett par gånger. det går upp och ner.

du kan använda marginalkvarten på morgonen och ta upp kvart i sju. men är han nöjd försök dra ut på det till 7.

vi använder väckarklocka. sätter helt enkelt igång den utanför hans rum och tar med den in när vi gör godmorgon. stänger av den när vi kommer fram till sängen. så förknippar han snart den ringsignalen med att det är morgon. hoppas jag.... :)

lycka till inatt! (pappa!)

/maria

MatildaD

Inlägg av MatildaD »

Ja, du har nog rätt i att det är bra om pappa kan fixa nätterna oxå, vi jobbar ju båda två så nätterna innan jag ska jobba är ju skönt om jag får sova...

Det med väckarklockan ska vi testa, tycker han nog är roligt=)

Tack så mycket!
MatildaD

Inlägg av MatildaD »

Rapport fjärde natten:
I natt gick det inte så bra...Noel vaknade ett, tre, halv fem och sen sju. Ramsan tog inte någon av gångerna utan jag fick gå in och solfjädra. Försöker tänka två steg fram och ett tillbaka...

I natt ska pappa köra!
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

hur gick pappans natt? :)
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
MatildaD

Inlägg av MatildaD »

Hej! Det gick inte alls bra, tyvärr... Läggningen gick helt ok, Noel somnade på bara några minuter, och vaknade sen inte förrän vid två, men då tog inte ramsan alls så pappa fick gå in pch buffa (solfjädern hjälpte inte). Noel somnade dock ganska fort och pappa gav bekräftelse. Därefter vaknade Noel 05.20 och vägrade somna om. Ramsan tog inte, solfjädern tog inte, buffning tog till en början men då blev Noel jättearg av bekräftelsen istället. Till slut hjälpte inte ens buffning så vi sov inte mer efter 05.20....

Hoppas nu att natten i natt blir bättre (oxå pappas natt) för vi vill ju gärna känna att det går framåt... Som det är nu så vaknar han ju oftare än innan och är vaken betydligt längre....

Vad gulligt att du frågar! Känns lite lättare när man vet att någon bryr sig =)
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

klart vi bryr oss - vi har alla varit där ju. :wink:

MEN jag tänker på en sak när du skriver att verktygen "inte tar". Det som får dem att ta är att man bestämmer sig för att de skall ta helt enkelt. Det kanske låter lite provocerande när man själv är helt stressad över att "de itne tar" - men jag vet vad jag pratar om, har varit med om det själv i början.

En solfjäder håller man TILLS DEN TAR - sen om det tar 5 min eller 45 första gången, det är oväsentligt. Buffning likadant.

Viktigt är dock att dessa två är KRIS verktyg - och då skall det vara just kris, annars är de verkninglösa. Är han arg är det som att hälla bensin på en eld. Då är det mest effektiva att leverera en HÖG övertygande ramsa x 4 verser och direkt gå över till dito husljud - höga och övertygande, glada för all del så att h an förstår att välrden utanför hans rum är precis så trygg som den skal vara. dvs han kan hitta sitt lugn på egen hand och somna så gott.

Nu är ni i början av kurningen, och slutet på mitt stycke ovan är mer på lång sikt, hur man tänker då.

Likadant gäller med ramsan, vill man att den skall ta - då bestämmer man sig bara för det och låter den få sista ordet. Ställer han 100 frågor skall få 101 verser av ramsan tillbaka - detta sker oftast bara en gång, första gången. När han lugnat sig så bjuder ni på en skööön vers i bekräftande tonfall.

Ni kommer märka skillnad i effekt när ni går in i ramsan, verktygen med inställningen att "nu jävlar, nu skall jag förmedla lugnet, om det så skall ta hela natten..." 8) :wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
MatildaD

Inlägg av MatildaD »

Ja, det var bra besrivet, så ska jag tänka i natt! Pappas andra natt gick väldigt bra till en början för Noel vaknade en gång runt två men somnade om av sig själv och vaknade inte förrän 05.20 nästa gång! Så i stort sett sov han mellan 19.00 och 05.20 =). Dock var han jättepigg när han sen vaknade och hur mycket pappa än ramsade, solfjädrade och buffade så somnade Noel inte om och när kl var halv sju gjorde vi god morgon....

Men i natt ska jag bestämma mig för att ramsan SKA ta, jag ska se hans skrik som frågor och svara betryggande och bara ta till solfjädern när han skriker upp sig! Ska bli lite späännande =)
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Jättebra jobbat!
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
MatildaD

Inlägg av MatildaD »

Nu har jag en fråga. Vi börjar se ett mönster nämligen och det är att Noel vaknar när han sovit tio timmar. Det är ju jättebra, tio timmar i sträck, det har ju aldrig hänt innan så vi är superglada. Men när det gått tio timmar är klockan fem på morgonen och Noel är jättepigg. Och han är verkligen pigg. Det är kolsvart så han vet inte att klockan är så mycket, han ligger ner och blundar för han vet att han ska sova MEN han somnar inte.... Och då är det ju skit samma hur mycket vi ramsar för han är ju inte trött... Så vad gör vi nu?
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hur länge har "mönstret" hållt i sig?

Värme/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"