Vägrar Kåvepenin.

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Dixie
Inlägg: 182
Blev medlem: tis 30 okt 2007, 11:07

Vägrar Kåvepenin.

Inlägg av Dixie »

Hej!
Min grabb på 3,5 år vägrar totalt att ära Penicillin Kåvepenin. Det går varken med tablett eller flytande. Vad gör man? Det är mot halsfluss.
Han har varit mycket allmänpåverkad i fyra dagar. (Var hos läkare i dag).
I dag har han kräkts ett par gånger men på em varit väldigt pigg. Vet ej om det kan vara för jag har kunnat "lura" i honom en halv dos genom att blanda ut det i påskmust.
Känns ändå inte som att det skulle ha kunnat gjort honom så mycket bättre?
Tips mottages tacksamt!
Mamma till Älsklingen :heart: 060501 i mitt hjärta. Godbiten :heart: 070629 här på jorden och i mitt hjärta. Underbaringen här på jorden och i mitt hjärta :heart: 090414
Nemita
Inlägg: 719
Blev medlem: fre 09 mar 2007, 22:50
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Vägrar Kåvepenin.

Inlägg av Nemita »

Kåvepenin smakar ju väldigt illa, så när jag var liten fick jag det i lingonsylt. Finns det någon sylt eller annat med starkare smak som han gillar? Kanske lite fil + sylt?

Lycka till!
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Dixie
Inlägg: 182
Blev medlem: tis 30 okt 2007, 11:07

Re: Vägrar Kåvepenin.

Inlägg av Dixie »

Hej!
Han vill nästan inte äta någonting just nu. Något bett på en bulle lite bacon och pasta. Vatten, påskmust och saft. Det är allt. Ingen storätare till att börja med. När jag blandade ut det i påskmusten kunde inte jag själv känna skillnaden men det gjorde han... Ska prova med Oboy imorgon för det har han aldrig provat och vet ju inte då hur det smakar.
Tack för tips! :D
Mamma till Älsklingen :heart: 060501 i mitt hjärta. Godbiten :heart: 070629 här på jorden och i mitt hjärta. Underbaringen här på jorden och i mitt hjärta :heart: 090414
Nemita
Inlägg: 719
Blev medlem: fre 09 mar 2007, 22:50
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Vägrar Kåvepenin.

Inlägg av Nemita »

Juice, kanske? Det smakar starkt men ganska sött så många barn gillar det. Eller någon proviva-dryck, det finns många smaker. Man får väl försöka välja nån som liknar kåvepeninäcklet i smakväg. :)
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Susanne*
Inlägg: 2027
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 15:11
Ort: Ny Skåning

Re: Vägrar Kåvepenin.

Inlägg av Susanne* »

Hej Dixie :D
Kåvepenin är värst av de värsta. :D Om han klarar att få det i sig utan att kräkas så får du övertyga med attityden. Om han inte klarar den utan att kräkas så be om ett annat alternativ. Vår lille fick annat alternativ vid halsfluss då han bara kräktes av Kåvepenin. Kommer inte ihåg namnet. Som jag förstått så är det viktigt att genomföra vid halsfluss och streptokocker då de annars kan gå som smittbärare samt risk för följdsjukdomar. Men det finns andra som vet mer om det. :D

Lycka till :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Vägrar Kåvepenin.

Inlägg av SusanD »

Och här hemma har vi en Sigge på 3,5 som frivilligt sörplar i sig Kåvepenin nu när han drabbats av Streptokocker. Han är helt otroligt, tror inte någon annan av hans syskon hade gjort detsamma. Det är första gången han äter någon form av antibiotika och varje gång han sörplat i sig sin dos får han rita ett kryss i en ruta på ett papper som sitter på kylskåpsdörren, allt för att vi inte ska missa någon dos.

Men vår Sigge är nog den enda jag känner som beter sig på detta sättet. :)

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Re: Vägrar Kåvepenin.

Inlägg av Tutan »

Hej!
Jag har inte riktigt några bra tips men vill ge min bild av Kåvepenin just nu. Båda mina pojkar får det just nu. Den stora för nåt i luftvägarna och den lilla för öroninflammation.

Den stora 3,5-åringen kommer springande när det är dags och skojar om att det är mjölk. Han smaskar och tar allt på skeden utan problem :thumbsup:. Den lilla 2-åringen däremot kastar sig på golvet, gråter och skriker. Låter sig inte mutas eller övertalas. Därför får handlingen vara avgörande så tyvärr får vi hålla i honom, sprutar Kåvepeninet med spruta i kinden/mungipan. Nu efter några omgångar tycker jag protesterna har lagt sig lite. Tror han har upptäckt att det inte är så farligt.

Lycka till Dixie!
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Dixie
Inlägg: 182
Blev medlem: tis 30 okt 2007, 11:07

Re: Vägrar Kåvepenin.

Inlägg av Dixie »

Hej!
Tack för alla tankar, tips och ideer! Ja, vidrigt smakar det kan man lugnt säga. Och ännu värre att vi var tvugna att hålla i honom för att han skulle svälja tabletten :cry: de två första dagarna. Alternativet var att åka till sjukhuset och ge det intravenöst. Inget alternativ eftersom han är livrädd över att "bara" ta ett stick i fingret. Han tyckte vi var så dumma och jag kunde inget annat än hålla med. Men jag förklarade också hur viktigt det var med medicinen och att vi inte ville göra så mot honom. Och om vi hjälps åt så fixar vi detta.
Så en morgon så var det som att han förstog det hela. Vi provade igen den högkoncentrerade varianten på 1ml och så snabbt in med påskmust efteråt!! Han var så stolt, glad och lycklig (ingenting mot vad jag var :-D =D>
Så nu funkar det och jag är så glad!! Tack igen alla :D
Mamma till Älsklingen :heart: 060501 i mitt hjärta. Godbiten :heart: 070629 här på jorden och i mitt hjärta. Underbaringen här på jorden och i mitt hjärta :heart: 090414
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"