Förstagångskurare med några frågor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Sanni

Re: Förstagångskurare med några frågor

Inlägg av Sanni »

God morgon :)

Så roligt att höra att det gick bra med vällingen på natten :thumbsup:

Själv så eskalerade endast mins sons utbrott vid kl 00:20 och han började kräkas (vilket han aldrig gjort tidigare under natten) och han bajsade mycket. Natten fick ett abrupt slut :cry:

Idag är det en ny dag och jag tänkte läsa igenom de kapiteln som Anna hänvisade till ytterligare en gång och påbörja kurningen i kväll igen :) Nu vet jag lite vad jag kan förvänta mig av min lilla son och förhoppningsvis får jag lite mer tips och råd under dagen på forumet.....Bra Anna att du stängde den andra tråden så jag själv heller inte blir förvirrad av att pendla mellan olika :thumbsup:

Kram så hörs vi :heart:
Lihon 15 Juli-10 (påbörjad kur 16 april-11)
Sanni

Inlägg av Sanni »

Hej igen :D

Nu har jag läst igenom de kapitel som Anna rekommenderade att jag skulle göra ytterligare en gång samt att jag har tittat på verktygslådan samt lathunden...

Efter detta satt jag o rannsakade kvällen igår och visst var det så att jag faktiskt förmedlade osäkerhet och en del nervositet till min lilla son vilket bidrog till att jag förvirrade honom :( Jag blev så ställd av hans reaktion att jag ja typ frös till :? Och det stora felet var ochså att jag inväntade honom och hans nästa steg istället för att tydligt markera tillrättaläggandet....och jag brast lite i att sjunga ut ramsan faktiskt när jag tänker efter (jag var som sagt i chock efter hans reaktioner och massa frågor dök upp i mitt lilla huvud :oops: ) nu har jag tränat mer på buffningen och få till rytmen och senare ska jag även träna min stämma :) Ikväll ger jag mig inte :)

All peppning och stöttning är sååå välkommet :heart:
Sanni

Inlägg av Sanni »

Det poppar upp nya frågor i huvudet på mig inför kvällen som jag måste få hjälp med. När det gäller nattslurken får jag ge honom den när det är dags att sova i sin säng eller ska jag ge honom den i ett annat rum för att sedan gå in till hans rum och lägga honom? (Jag vet att jag läste nått om detta i boken eller forumet men jag hittar det inte) Igår fick han nattslurken i sängen och han är van vid att få nappen direkt efter att han har druckit sin välling. Jag tror att detta var ännu en anledning till hur det blev igår kväll?? Vad säger ni :? :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Sanni skrev:När det gäller nattslurken --- ska jag ge honom den i ett annat rum för att sedan gå in till hans rum och lägga honom?
:D Ja :wink:

Det gäller att vara tydlig. Äter gör man här, sover gör man där. Allt på samma tider - samma platser.

Under kuren :thumbsup:

Så se inte bakåt, glöm alla "vanor" från förr (som ju du själv etablerade, knappast han...), för nu är det andra tider, strålande tider, härliga tider =D>

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Sanni

Inlägg av Sanni »

Tack för svar Anna!

Jag kommer säkerligem med fler frågor under dagen :)
Isabellas mamma

Inlägg av Isabellas mamma »

Hej igen!
Jo sammanfattningsvis gick det ändå rätt bra inatt tycker jag. Hon vaknade lika många gånger som vanligt ungefär men jag buffade henne inte till sömns som jag tidigare har gjort vilket var mycket skonsammare för min rygg :D De flesta utav gångerna som hon vaknade var under vargatimmen men det var ju förväntat också.
Nu under dagen har det inte gått så jättebra med tupplurerna dock. Hon hade sin första tuppis inomhus mellan 8.45- 9.30 men då tog det 25 min innan hon somnade så den egentliga sovtiden blev 20 min :(
På eftermiddagsluren mellan 12-13.30 tog det 15 min att få henne att somna i vagnen och sen sov hon i 45 min för att sedan vakna och inte riktigt somna om igen. Jag försökte dock att få henne att somna om in i det sista och var noga med att hon inte grät när det var dags att vakna.
Vet inte om jag förstått vagnandet rätt men vi gjorde så här: vagnade tills hon blev tyst och lugn, ramsade på väg bort från vagnen. Sa påminnelse vid behov och bekräftelsen. Hon blev dock arg så fort man gjorde "slutgunget" i vagningen. Har vi gjort rätt så eller missat nåt?
Har vi tolkat det rätt med att ta upp henne när den schemalagda sovtiden är slut trots at hon inte sovit så mycket? Jag antar att det är så i början innan hon vant sig vid det nya schemat...

Sanni: Vad bra att du själv insåg att du utstrålade osäkerhet för då kan du ändra på det! :thumbsup: Låter som att det kommer att gå bättre ikväll :D
Isabella har kräkits mycket under nattetid de senaste veckorna men det tror vi beror mycket på att hon lider av sömnbrist och att magen reagerat på det... Det var väldigt skönt att hon inte kräktes inatt för det hade jag nästan räknat med att hon skulle göra. Jag förstår att du blev ställd och osäker när din lille kille gjorde så men som sagt så är du ännu bättre förberedd inför inatt :D

kram:heart:
Isabella 2010-06-15
Emma 2013-06-22
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Isabellas mamma skrev: Vet inte om jag förstått vagnandet rätt men vi gjorde så här: vagnade tills hon blev tyst och lugn, ramsade på väg bort från vagnen. Sa påminnelse vid behov och bekräftelsen. Hon blev dock arg så fort man gjorde "slutgunget" i vagningen.
:D Det beramade vagningsträsket hägrar :roll: Lär er göra kortare sejourer. Och sedan vänta, tills ni vagnar igen, LÄNGRE än vad ni vagnade. Förstår du?

Man kan räkna helt banalt. Vagning: 1,2,3,4 plus skak x kanske 7, snabbt men effektivt ända från sida till sida. Sedan GÅ, med ramsan - bortvänd - inte hänga kvar och glo och vänta på bekräftelse från barnet :x Sedan räkna igen för sig själv, 1,2,3,4 + 7... och låta liiite mer tid gå innan ni vagnar igen, kort och effektivt enligt ovan.
Isabellas mamma skrev:Har vi tolkat det rätt med att ta upp henne när den schemalagda sovtiden är slut trots att hon inte sovit så mycket?
Håll tiden, dvs de naturliga sömnrytmspassen (5 min, 20 min, 45 min) inom ramen för marginalkvarten. Varje gång :wink:
Isabellas mamma skrev:Isabella har kräkts mycket under nattetid de senaste veckorna men det tror vi beror mycket på att hon lider av sömnbrist och att magen reagerat på det...
Ja. Med sömnen kommer aptiten och den är sund. Hon kommer att sluta kräkas i samma takt som hon får sova. Och ska ha massor med mat och kommer att kunna ta det och njuta av det också :lol:

Man blir lätt hård i magen när man börjar äta "som folk" så ge katrinplommonpuré, helst en burk varje dag under kuren.

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Isabellas mamma

Nu har vi lagt henne för natten (andra natten) och hör å häpna det tog 2 min så slumrade hon så sött \:D/ Hon var ju hur trött som helst efter att ha sovit lite på dagen men ändå :D
Då får vi bara se hur resten av natten går [-o<

Anna: Nu har vi stenkoll på vagningen och katrinplommon är redan med på matschemat :wink:

Sanni: hur går det för er?

:heart:
Isabella 2010-06-15
Emma 2013-06-22
Sanni

Inlägg av Sanni »

:D o hör ni han somnade efter en halvtimmes buffning han sover jag fattar inte är så glad.....visst kommer han att vakna och ställa frågor men jag är så mycket bättre förberedd än i går kväll. gällande bekräftelsen ska jag ge den i direktanslutning till att han nu sover? det var så jag gjorde :) och han fick inte sin välling i sin säng samt att han sover UTAN napp :))

Vi följs åt Isabellas mamma under kvällen
Isabellas mamma

Härligt!! =D> Han kände sig säkert tryggare nu när du var bättre förberedd :D Fortsätt så!
Jag har gett bekräftelsen så fort hon har blivt tyst men innan hon somnat och har hon blivit tyst när jag har sagt påminnelsen så har jag gett bekräftelsen direkt efter.

Håll mig uppdaterad :D

:heart:
Isabella 2010-06-15
Emma 2013-06-22
Sanni

Inlägg av Sanni »

Hej :)

Än sover han och har inte ställt några frågor än :) tänkte på en sak..han ville inte ligga på mage när jag skulle lägga han utan han gillar att halv ligga på sidan (om ni förstår) och sova men han hade vänt sig nu på magläge. Visst går det lika bra att buffa o så även på sidan om han vägrar att ligga på mage från början..han vänder ju sig själv på magläge sen :) ....en tuff stötesten kommer att bli vällingen han vill ha under natten så vi få se hur det går ....för er gick det ganska bra " Isabellas mamma" med vällingen så det ger hopp :)

Vilket toppenjobb vi gör och inte minst våra älskade barn :))
Sanni

Inlägg av Sanni »

Jag har en fundering kring dagsluren. Jag vill att min son ska sova i sin säng på fm luren och vagn på em. Har jag förstått rätt när han ska sova dagsluren i säng att även då som på natten buffa,solfjädern, ramsa o gå ut? hur länge ska man köra den ordningen för att sedan bara ramsa?

När det gäller vaggningen så är jag lite trött i huvudet och läste det Anna skrev om hur man ska vagga i inlägget. När Anna skriver :

"Man kan räkna helt banalt. Vagning: 1,2,3,4 plus skak x kanske 7, snabbt men effektivt ända från sida till sida. Sedan GÅ, med ramsan - bortvänd - inte hänga kvar och glo och vänta på bekräftelse från barnet Sedan räkna igen för sig själv, 1,2,3,4 + 7... och låta liiite mer tid gå innan ni vagnar igen, kort och effektivt enligt ovan.

Menar Anna att man ska vagga vagnen 1,2,3,4 gånger fram och tillbaka plus skak x7? Om barnet börjar gråta igen ska man göra samma sak om igen? När övergår man till endast ramsa?

Kanske mina frågor är otydliga men hojta till så får jag försöka förklara bättre :)
Isabellas mamma

Ja de är verkligen duktiga de små liven O:) . Isabella har nu vaknat två ggr men lyckats somna om helt själv utan att jag ens har behövt ramsa :!:

Jag skulle nog kämpat med att få henne på mage istället för att buffa på sidan men så är det ju första gången för mig med så jag vet inte riktigt hur det ska vara med det :-k . Vi får hoppas att nån hjärtebarnskontrollant kan svara bättre på det.

kram kram
Isabella 2010-06-15
Emma 2013-06-22
Isabellas mamma

Ja dagsluren går till på samma sätt som nattsovningen men med vanliga kläder och en filt istället för täcke. Redan andra natten ska man ju bara buffa om det blir kris annars ska ramsan ta över är det tänkt så jag antar att man ska försöka gå på samma visa när det gäller dagslurer/vagning också.
Menar Anna att man ska vagga vagnen 1,2,3,4 gånger fram och tillbaka plus skak x7? Om barnet börjar gråta igen ska man göra samma sak om igen? När övergår man till endast ramsa?
Ja, fast du ska gå bort från vagnen först och ge han en chans. Märker du att det eskalerar så får du vagna igen...

Men det här är återigen min tolkning så det kan vara bra att få en "second opinion"

kram
Isabella 2010-06-15
Emma 2013-06-22
Sanni

Inlägg av Sanni »

Ja vi få hoppas på att någon av våra kära hjärtebarnskontrollanter kommer till undsättning :)

Sonen vaknade nyss och grät och var sur han vill nog ha nappen men den får han inte... Gick in och buffa 3 ggr och sen somna han om :) blev sur när jag drog bekräftelsen men verkade ta det andå....laddar upp med kaffe nu :) och läser lite i shn boken och tidningen :)

Va gör du för att hålla dig vaken :)?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"