kurning av 5 månaders som inte vill sova dagslur alls :(

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Nathalie Ragnarsson

kurning av 5 månaders som inte vill sova dagslur alls :(

Inlägg av Nathalie Ragnarsson »

Vi är nu inne på dag 4 av kurningen av våran 5 månaders.. Det har gått ganska bra hittils men 3:e natten var den värsta natten vi haft sedan han föddes.. Han somnade hur bra som helst, det tog 10 min.. Han somnar oftast väldigt bra och snabbt.

Men han vaknade runt 01.20 jag ramsade, han bara skrek utan reaktion överhuvudtaget kändes det som..
Han skrek oavbrutet i 1 1/2 timme.. Somnade efter att jag gått upp och "solfjädrat" honom i ca. 20 sek, ramast och gått..
Sen började han likadant igen runt 05.15 och jag gjorde likadant som innan (förutom solfjädern) han somnade om efter ca.15 min..

Det jag undrar är alltså vad är det för fel, han har aldrig någonsin varit så ledsen så länge och jag vet inte vad man ska göra i ett sånt läge.. Ska jag buffa honom eller fortsätta med att bara ramsa? Hur ofta "får jag ramsa?" vill ju inte göra det för ofta heller..

En andra fråga jag har är om dagslurarna. Han sover två st 1 1/2 timmars ute i vagnen och två st lurar på 45 vardera inne i sin säng, problemet är att han vägrar somna inne.. Jag har lagt honom till rätta och (ibland) gjort solfjädern och ramsat mig ut.. Det tar ca. 20-30 min innan han somnar (bara skriker och är jätte ledsen) och då blir ju hela schemat fördröjt :( Jag vet inte vad jag ska göra för att han ska kunna somna ordentligt, känns som att jag gjort allt jag kan men han vill bara inte eller rättare sagt kan inte..

Skulle vara väldigt tacksam för hjälp av någon!!

Hans schema ser ut såhär:
07.00 morgon, upp och äta 240 ml ersättning
8.30 sova ute i vagnen
10.00 vakna och äta en hel port gröt
11.30 sova ute i vagnen
13.00 vakna och äta ca. 1 1/2 dl mat
15.00-15.45 sova i sin säng
16.00 äta 240 ml ersättning
17.45-18.30 sova i sin säng
19.30 äta välling
20.00 sova natt!!

Mycket mycket tacksam för svar!
Mvh. Nathalie
ilindstrom

Re: kurning av 5 månaders som inte vill sova dagslur alls :(

Inlägg av ilindstrom »

Hej igen!

Först och främst vill jag säga, ha lite tålamod. Jag tycker det låter som om ni fick ganska så långa sovapass på natten ändå och att du arbetade på fint, bakslag är ganska vanliga. Räkna med att det tar 2-3 veckor innan allt sitter som berget. Så ha målet för ögonen och schemat klistrat på väggen och följ det till punkt och pricka så är ni snart i mål.

När jag tittar på ditt schema så ligger dina lurar ganska tätt. Mina barn har behövt 2 timmar vaket i din åldern innan de varit redo för att sova igen. Jag har också haft tre lurar och inte fyra. Men jag antar att du har funderat över det där redan.

Angånde hur ofta du ska ramsa osv. kan jag inte svara dig. Du måste lyssna på hur han låter, arg och sur får man vara men inte ledsen. Då ska ha nvertygas lugn.

Hoppas den här natten går bra.
//Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Nathalie Ragnarsson

Inlägg av Nathalie Ragnarsson »

Hej igen och tack för svaret! :)
Ja jag har tänkt på schemat, men vill inte ändra någonting förens vi iallafall avslutat uppföljningsveckan..
Har du något bra förslag på hur jag skulle kunna lägga lurarna ist?

Natten som gick nu, den fjärde, gick huur bra som hellst.. Jag la honom i sin säng på med täcke och ramsade mig ut och han sa inte ett ljud, inte ens lite gnäll han bara somnade :D
Jag var och är fortfarande helt chockad!

Men vi kör på som vi gjort hittills med is i magen och hoppas på det bästa :)

Förresten provade jag att spela mozart för honom när han inte ville somna på sin lur och han tystnade efter ca. 30 sek.. haha intressant :) kan man göra så? alltså spela sån musik för honom eller måste man göra det varje gång då om han liksom vänjer sig med det?

Tack igen för ditt svar!
Mvh. Nathalie
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Förresten provade jag att spela mozart för honom när han inte ville somna på sin lur och han tystnade efter ca. 30 sek.. haha intressant kan man göra så? alltså spela sån musik för honom eller måste man göra det varje gång då om han liksom vänjer sig med det?
Klart du kan, liksom att ge andra trevliga husljud. Diskmaskin osv.
:D /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"