torra kinder

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Johanna w.
Inlägg: 1083
Blev medlem: lör 13 okt 2007, 20:08
Ort: Bromma/ Stockholm

Re: torra kinder

Inlägg av Johanna w. »

Hej! Trist att det håller i sig.

Jag håller med t- mamma. Dock så kan man vara allergisk mot ägg i olika utsträckning, med olika symptom.
- Luftburet, då visas det oftast då man vispar eller kläcker ett ägg (visp är värst)
- kontakt, som det låter. Därför kan ett lapp/patch- test vara missvisande och behöver inte betyda att man är känslig på andra sätt mot ämnet.
- Vid förtäring, alltså då Liten äter ägg, äggvitepulver och dyl.

Om vi ska tro att det är fler allergier och en intolerans mot ull finns, så undrar jag om det finns några husdjur hemma hos er?

Om inte, börja med att utesluta ägg ur kosten och se om det ger resultat.
Om man är så känslig så att man reagerar luftburet så brukar det synas på testerna- även hos mindre/små barn.

Kram J.
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: torra kinder

Inlägg av Luvisen »

Jag ska testa att ta bort ägget också men jag tror inte det är ägg eftersom han inte reagerat på det när vi introducerade det fr början. Alltså lillen har ju fått det andra eksemen nu vid årskiftet. Men allt är väl värt att pröva. Kan äggallergi komma gradvis? :-s

Ang husdjur så ja- vi har katt. Ska jag utesluta honom? :( :lol: :(
Lillen älskar katten. Ville gärna kela med honom men får det sällan. Katten fick nog av honom redan då lillen kunde börja gå och hängde efter honom. Katten håller sig mest i garderoben numera...

Värme!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Johanna w.
Inlägg: 1083
Blev medlem: lör 13 okt 2007, 20:08
Ort: Bromma/ Stockholm

Re: torra kinder

Inlägg av Johanna w. »

Jag skulle kolla pälsdjursallergi. Även om det är ovanligt att det debuterar innan skolålder.

Alla allergier kan komma gradvis och en intolerans kan förvärras eller mildras beroende på hur "aktivt" immunförsvaret är. Dvs. en del blir känsligare mot vissa allergen ex. vid en infektion, eller tvärt om drar på sig infektioner om man blir utsatt för ett allergen. Det är klurigt det där.

Sedan finns det två skolor också. Den ena säger utsätt personen lite i taget för allergenet så att immunförsvaret får "vänja sig" medan den andra säger gör det inte, eftersom antikropparna blir fler varje gång immunförsvaret går igång på ämnet. Är du med?

Jag skulle som sagt be om ett RAST-test och ta ställning utifrån vad det visar.
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: torra kinder

Inlägg av Luvisen »

Hmm... :-k Jag tror jag förstår.

RAST-test har vi redan gjort... Göra ett nytt?

Pälsallergi hade jag själv som liten men som du säger Johanna kom det i skolåldern. Jag hade smådjur som liten. Men å andra sidan kom det med besked. Kliande,astma och vattniga ögon så det var inga tveksamheter, om man säger. Så har ju inte sonen med, tack och lov! [-o<

Nu återinför jag mjölken för att se hur det ter sig. Idag var huden ännu bättre. :?

Kanske är det bara så att lillen snart är 2 och dessa "grejer" försvinner. Det är ju många som erfarit det så. Hoppas kan man ju alltid. För jag diggar mat och lillen med så jag önskar att han ska kunna njuta ohämmat. :mrgreen:

Kram!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
norna
Inlägg: 127
Blev medlem: sön 22 apr 2007, 13:16

Re: torra kinder

Inlägg av norna »

Hej,

Weledas wind & weather, som du skrev att han inte tålde innehåller ju mycket ULLfett!

Min gosse har liknande hud i ansiktet.

Man ska undvika alla produkter med mineraloljor! Dvs vaselin, parafinum liquidum, petroleum osv (du kan hitta listor på nätet.)

Salvor som man brukar ha till barn, som Idomin, är det mineraloljor i. Även ren barnolja, tex Natusans, Barnängens osv är också rena mineraloljor.

Du ska också undvika alla schampo, balsam och tvålprodukter med starka tvättensider i, alltså Sodium Laureth Sulfate och liknande. Det finns produkter som rengör utan dessa. Det finns också sådana som har sockertensider istället, de är betydligt mildare.

Ang matallergier så kan man ju få det senare i livet, jag vet en som blev ganska kraftigt allergisk mot mjölk vid treårsåldern. Det är absolut värt att ta test.
dotter född april 2007, v 38+2
son född april 2010, v 34+1
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: torra kinder

Inlägg av Luvisen »

Vad trassligt det här var men nu är jag säker på att det inte var ullen iaf... :roll: :roll: Utan det verkar vara mjölkproteinet som ställer till det för oss. Ska gå till läkaren igen och få det dubbelkollat.

Tack alla ni som visar intresse för vårt bekymmer. :heart: :heart: :heart:

Värme! Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Lobilina
Inlägg: 444
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 11:38
Ort: Skåne

Re: torra kinder

Inlägg av Lobilina »

Har inte följt hela tråden men vi har haft liknande problem med lilltjejen. De trodde att det var ägg, så vi pricktestade, men det var det inte. Vi fick rådet att smörja med Mildison, och det har verkligen hjälpt.
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"