Försöka kura igen - frågor ang buffning och ligga på rygg

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Kat von C

Försöka kura igen - frågor ang buffning och ligga på rygg

Inlägg av Kat von C »

Hej ni kunniga!

Efter ett misslyckat kurningsförsök har jag/vi surfat runt är inne i forumet och letat svar på någon med liknande problem. Men några frågor återstår och nu vänder jag mig till er.

Lite bakgrund först: Vi körde SM på vår dotter när hon var mindre och vi tyckte det fungerade bra tills hon fick problem med magen, och sömnen förstördes helt.... :( Hon sov ungefär pass på 20 min, vaknade, skrek och var vaken i flera timmar, sov 20 min osv. Tillslut visade det sig att hon var mjölkallergiker och sömnen blev bättre, men inte så bra som förut. Vi hade beslutat oss för att kura dottern när hon blev 4 månader, men DÅ... var det som om allt föll på plats och hon började sova hela nätter (12 h), detta fungerade i 1 månad. Men den här sömnen är fortf lättstörd, och eftersom det nästan alltid är utvecklingsfas, tänder, sjukdom etc så har hon sedan dess inte sovit hela nätter mer än någon vecka i sträck här och där. Dottern är idag knappt 9 månader.

För en månad sedan hade jag och sambon bestämt oss för att kura dottern. Vi var laddade till tänderna och hade läst SHN flera ggr, samt varit här inne och läst då vi hade lite frågor.
Men det gick inte/vi stod inte ut....! :( Våran glad, lugna och harmoniska dotter (trots bristande sömn) blev så arg när vi la henne på mage och började buffa. Det hela slutade med att hon stod på alla fyra i sängen och körde in huvudet i sänggaveln gång på gång :( Då avbröt vi, och tappade självförtroendet rejält. Nu har vi laddat om under en månad, peppat upp oss och vill försöka igen.

Till frågorna: Jag hade läst här inne att med egen säkerhet så skulle dottern gilla läget att börja sova på mage (hon har aldrig gjort det, ibland på sidan, annars på rygg). Så vi körde ju på det, men det gick ju sådär...
När vi kör igen, ska vi lägga henne på mage då eller ska vi genomföra kuren på rygg istället?

Eller är det så att det är buffningen som gjorde henne arg?
Kan man använda sig av en variant på buffning för att få dottern lugn och avslappnad? T.ex "vyssja" kroppen, eller använda "vyssan lull tassarna" på sängen?

Hur hårt ska man hålla kvar dottern när man buffar? Hon ligger näsan aldrig still, utan ska bara sätta sig upp eller stå? Vi hinner knappt ut ur hennes rum innan hon står upp igen.

Vill gärna ha synpunkter på hennes schema också:
7:30 vakna + frukostgröt/välling
09:30 mellis
10-10:45 lunch (smakport. + välling)
12:30 lunch
13:30-15:00 lur
16:00 kvällsgröt
19:00 kvällsvälling
19:30 sova

Tacksam för svar :heart:
Dotter född 2010-07-15
frk Carlsson

Re: Försöka kura igen - frågor ang buffning och ligga på ryg

Inlägg av frk Carlsson »

Välkommen åter :heart:
Härligt att höra att ni "gaskat upp er" och är redo att köra igen :thumbsup: . Ibland blir det ju sådär :wink: Nu vet ni nog oxå mer vad som krävs av ER för att det här ska funka. Jag pratar om Attityden av Självklarhet. Om den står mkt att läsa i SHN-boken, men ävan här på forumet, som du säkert redan sett. Har du kollat in annas kloka krönikor under fliken "Krönikor" på startsidan.

Det är ju så, att vi kan verktyga och ha oss, buffa och solfjädra och ramsa etc etc - men har vi inte Attityden och Självklarheten ständigt närvarande i det man gör, då blir det lätt otäckt, obehagligt och ledset för en själv och då är det just DET vi förmedlar till barnet. Så, inget mer sånt, utan nu kör ni så det ryker :thumbsup: .

Min erfarenhet är att har man bestämt sig för att barnet ska ligga på mage så är det inga problem att göra nedläggningen enl konstens regler, buffa och sen ramsa ut . Vad som händer sen, dvs att barnet vänder och vrider sig, ställer sig upp etc...det kan vi inte påverka .Vi kan bara ge dom förutsättningarna för sömn och visa på hur det ska vara. Tids nog faller polletten ner. Både för dem och för oss. Det är därför man har 11 dygn på sig, inledningsvis, för att få styr på allt det här nya.

Att barn ifrågasätter och protesterar och frågar är helt i sin ordning. Det är vi som är itutade att man ska följa sitt lilla barn och låta det leda och det är därför det är så skrajset i början när man "sätter ner foten". :wink:

Till din fråga om magläge el ej: som jag skrev ovan - om NI bestämt er för att kura på mage, då är det det ni kör på! Fundera bara på vems behov det är som styr här, tänker jag. Jag känner ngr som kurat på rygg och det har gått bra för dem, men då har de varit medvetna om att de valt den strategin och följt den fullt ut.

Schemat, så: Jag har ändrat en del, utifrån det antal tim sömn hon ska ha/dygn. Dessutom så saknades en em-lur, plus mellis (och middag!).Tiderna är ju ungefärliga, ni får ju lägga det hur ni vill, men rek intervall mellan lurarna är ju 2-2.5 tim och mellan målen rek 3-3.5 tim.

:!: Här skulle jag vilja lägga in en 45 minuterslur!
10:45/11.00 :!: lunch (smakport. :!: försök göra denna till en full portion snarast, se mina kommentarer nedan + välling)
12/12:30 :!: sova 1.5 tim
14.00 mellis - gröt el fruktpuré och en liten macka
16:00 :!: 20 minuterslur
17.00 :!: middag - puré plus frukt
19.00 kvällsvälling
19.30 gonatt

Ger ni fortfarande smakisar så är min rekommendation att öka på omfattningen rejält med start i detta nu. Om ni tutar på så kan ni vara uppe i stor omfattning redan efter 2 veckor.En 9-månaders kräver MKT mat och det ska vara fast föda till "huvudmålen" eftersom detta mättar mer än t ex välling.

Mätt mage ger oxå större förutsättningar att sova gott hela natten lång. Min erfaranhet är oxå att man "tror" att ens barn äter mkt, men att de i själva verket kan äta mkt mer. Inte med det sagt att jag tror att ni svälter er dotter :wink: utan bara som ett extra pepp för att öka på på den fronten.

OK?

Mvh Sanna
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

PS. Man ska alltså inte hålla fast barnet på ngt sätt för att tvinga det somna på mage. Sätter hon sig upp/ställer hon sig upp när ni ramsar er ut, ja då gör hon det...Ni har iaf visat hur det ska vara och sen måste hon få tid på sig att ta det till sig...Vi har ju oxå olika sätt som vi beter oss på när vi ska till att somna :wink:
Kat von C

Inlägg av Kat von C »

frk carlsson skrev:Välkommen åter :heart:
Härligt att höra att ni "gaskat upp er" och är redo att köra igen :thumbsup: . Ibland blir det ju sådär :wink: Nu vet ni nog oxå mer vad som krävs av ER för att det här ska funka. Jag pratar om Attityden av Självklarhet. Om den står mkt att läsa i SHN-boken, men ävan här på forumet, som du säkert redan sett. Har du kollat in annas kloka krönikor under fliken "Krönikor" på startsidan.

Tack för svar!
Jag hoppas att vi har gaskat upp oss tillräckligt... Vi trodde ju och kände oss Säkra förra gången, men tydligen var det inte tillräckligt. Krönikan ska vi kolla in iaf.

Men hur ska jag då göra när jag buffar och hon vänder på sig/alt kryper iväg? Ska jag lägga henne tillrätta och börja om? Förra gången hann det aldrig bli någon direkt rytm i buffningen för hon "stack iväg" så mycket.
Vi får ta en vända till och fundera på mage el rygg. P.g.a hur det gick förra gången känner jag mig så osäker ang att hon ska ligga på mage, så det kanske är bäst att köra på rygg p.g.a min osäkerhet, samt att hon alltid sover på rygg... hmmm...

Schemat, så: Jag har ändrat en del, utifrån det antal tim sömn hon ska ha/dygn. Dessutom så saknades en em-lur, plus mellis (och middag!).Tiderna är ju ungefärliga, ni får ju lägga det hur ni vill, men rek intervall mellan lurarna är ju 2-2.5 tim och mellan målen rek 3-3.5 tim.

:!: Här skulle jag vilja lägga in en 45 minuterslur!
10:45/11.00 :!: lunch (smakport. :!: försök göra denna till en full portion snarast, se mina kommentarer nedan + välling)
12/12:30 :!: sova 1.5 tim
14.00 mellis - gröt el fruktpuré och en liten macka
16:00 :!: 20 minuterslur
17.00 :!: middag - puré plus frukt
19.00 kvällsvälling
19.30 gonatt

Ger ni fortfarande smakisar så är min rekommendation att öka på omfattningen rejält med start i detta nu. Om ni tutar på så kan ni vara uppe i stor omfattning redan efter 2 veckor.En 9-månaders kräver MKT mat och det ska vara fast föda till "huvudmålen" eftersom detta mättar mer än t ex välling.

Mätt mage ger oxå större förutsättningar att sova gott hela natten lång. Min erfaranhet är oxå att man "tror" att ens barn äter mkt, men att de i själva verket kan äta mkt mer. Inte med det sagt att jag tror att ni svälter er dotter :wink: utan bara som ett extra pepp för att öka på på den fronten.

Vad skönt att få lite feedback ang schemat. Det är ungefär som hennes dagar ser ut nu, men jag vet ju att hon antagligen kommer att bli tröttare när vi har lyckats kura henne. Som det ser ut nu kan få knappt få henne att sova 2 lurar...

Ang middag så är kvällsgröten hennes middag. Våran envisa tjej äter inte mat! Välling, gröt och fruktpuré går bra. Kex, smörgås, majskrokar etc vägrar hon att stoppa i munnen öht.
Max små skedar matpuré äter hon innan hon vänder bort huvudet. Så hennes kost är inte så varierande just nu, men hon följer skönt nog sin kurva som hon ska och ligger högt över "medel".

När ska den första luren börja? Efter första mellis, eller före? eller menar du att jag ska ta bort det? Jag hänger inte riktigt med...

Nu ska jag och sambon titta på sitt schemaförslag och tänka igenom det :)

/Tack igen för svar
Dotter född 2010-07-15
Kat von C

Inlägg av Kat von C »

Oj, mitt inlägg blev konstigt! :oops:

Men jag hoppas att du ser vad jag har skrivit ändå.
Dotter född 2010-07-15
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Japp, du lägger till rätta och börjar om ifall hon bestämmer sig för att kräla iväg så länge som du håller på och buffar. Du kan hålla ena handen lätt över hennes skuldor/över delen av ryggen och varje ggn du buffar i rumpan så trycker du lite lätt, som en markering. Man kan säkert hitta egna tekniker som gör att barnet hålls mer på plats. OBS! Inte ngn fasthållning här alltså, utan en tydlig markering om att det är dax att lugna ner sig. Ung på samma sätt som jag ibland håller om min mellantjej när hon får hysteriska 3-årsutbrott.Fast och lugnt och tydligt.Buffningen ska ju ske rymtiskt och tydligt den med. Inga darrningar utan klara besked!

Men har du bestämt att sluta buffa och ramsar dig ut och hon börjar åla, krypa iväg etc, då är det bara så det är, som sagt.

Buffningen används ju bara i 2 dygn, så det är ju inget som är avgörande.Däremot så är det avgörande att BUDSKAPET når fram - den fasta handen, tillrättaläggandet och sen inväntan av lugnet.Nu är det såhär det är. Punkt.

Visst, känner du att din osäkerhet blir för stor ska ni kanske köra på rygg då. Jag tror ni har lärt er av ert tidigare baksalg och inte fattar ngr förhastade beslut nu :wink: Eller hur?

2-2.5 tim mellan lurarna är ju rekommenderat. Kliver hon upp 7.30 är väl mellan 9.30 och 10 ngn ggn en bra tid att gå och lägga sig? Det var så jag tänkte. Lite en smaksak om man väljer att ha just 2 tim el 2.5 emellan lurarna.Det varierar från barn till barn mellan hur "akut" trötta de är på fm..sen kan de se helt annolrunda ut senare på dagen och då måste man kanske använda intervallen på ett annat sätt.

Personligen tycker jag inte att det är ngt problem med att fylla dem med sån mat de gillar - huvudsaken att de blir mätta. Sen ger det sig. Min mellantjej åt bara 4 olika rätter från HIPP när hon var bäbis och det blev folk av henne med. Efter ett par månader gav det sig kan jag meddela. Så kör på det som funkar, men se till att PROPPA :mrgreen:

Mvh Sanna :heart:
Kat von C

Inlägg av Kat von C »

Ok.
Vi har pratat igenom det, och kommer att låta henne ligga på rygg under kuren. Eftersom hon alltid ligger så, och aldrig har vänt sig till mage vad vi har sett så tror vi att hon känner sig mer avslappnad och trygg på det sätt hon brukar sova på (vilket känns bäst för oss också).

En till fråga som dök upp när vi tittade på schemat, ska det bara vara 1½ timme mellan första mellis och lunchen (9:30 och 11)? Jag har svårt att se att hon hinner bli hungrig då.

/Mvh Kat
Dotter född 2010-07-15
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Vi har inget mellis alls på fm till vår son som är 10 mån (kurad vid 5 mån).Mellis på fm är ju ngt frivilligt och ngt man lägger in om man vill om man bedömer att barnet "måste" ha det. Jag tycker oxå att 1.5 tim innan lunchen är för tätt. Kanske kan ni lägga ngt närmare efter frukost då? och så tar ni bara ngt litet, typ lite fruktpuré el en macka. Dvs inte brakar på med ngt stort.

Gör så då att ni kurar på rygg. Inga problem. Det är grundtanken som räknas. Dvs Attityden och Självklarheten :thumbsup:

Kör hårt! :heart:
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

Hej!

Ville bara säga att jag tycker det låter mycket med tre lurar på en 10 månaders (är hon 10 månader?) Runt året, och en del till och med innan det, byter de allra flesta till en lur. Så tror ni det funkar bättre så kör på ett schema med två lurar. En på fm tex 45 min och en två timmars lur på em. (Om ni har 12 timars natt).
Det finns schemainspiration under "våra favoriter" i forumet "späda barn och små".

/lilla mia
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Kat von C

Inlägg av Kat von C »

Nej dottern är ganska precis 9 mån.
Dotter född 2010-07-15
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

hon behöver två lurar på dagtid ett bra tag framöver. Vissa har kvar två lurar ända till 15 månader, beroende på barn och behov. Totalt behöver hon 14 timmar sömn över dygnet.

:)

När börjar ni kura?
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Kat von C

Inlägg av Kat von C »

Anna09 skrev:Hej,

hon behöver två lurar på dagtid ett bra tag framöver. Vissa har kvar två lurar ända till 15 månader, beroende på barn och behov. Totalt behöver hon 14 timmar sömn över dygnet.

:)

När börjar ni kura?
Fast frågan var väl om hon behövde 3 lurar enligt förslaget jag fick?

Kan inte du titta på vårt ursprungliga schema då som vi hade gjort och äga vad du tycker? Där har hon 14 h 15 min sömn över dygnet, och 2 lurar.

Vi hade tänkt att kura nu, men just nu går magsjukan genom familjen så vi får vänta. Så det blir nog inte förrän efter påsk, eftersom vi ska bort då.
Dotter född 2010-07-15
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

jag kan bara se en lur på ditt ursprungliga schema. kan du skriva det igen? krya på er!

/lilla mia
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!

Kat von C

Inlägg av Kat von C »

lilla mia skrev:jag kan bara se en lur på ditt ursprungliga schema. kan du skriva det igen? krya på er!

/lilla mia
OMG! Jag har ju skrivit lunch 2 ggr ser jag nu (det ska stå lur ena gången) :oops: Snacka om trött.....

Nu får du den senare varianten så vi har klurat om lite.

7:30 vakna + frukostgröt
10-10:45 lur
12:30 lunch (smakport. + välling)
13:30-15:00 lur
15 ev mellis
17:00 kvällsgröt
19:00 kvällsvälling
Dotter född 2010-07-15
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

jag tycker schemat ser ok ut.

hur tänker du med ev mellis kl 15?

jag skulle nog se till att ge mellis där och sen skjuta fram middagen till 17.30. och helst börja servera riktig mat där också. (det gör inget att kvällsvällingen kommer närmare inpå middagen.) det är ju mycket gröt på matschemat nu. men jag förstod det som att hon inte är så intresserad av vanlig mat. men försök till varje middag tycker jag. min kille går absout lättast att mata om han själv får hålla antingen i en sked eller nått att äta på. typ en bit äpple, päron, smörgås. din lilla fixar väl pinsettgreppet nu?! då kan du lägga små smörgåsbitar eller ärtor eller majs framför henne på bordet. så kan hon pilla med det medan du pillar i maten. :wink: alternativt ge fruktpuré (om hon gillar det) eller gröt varannan sked och så riktig mat varannan.

du har kanske redan testat allt det där.

har ni bestämt datum?

kram!

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"