Välkommen åter
Härligt att höra att ni "gaskat upp er" och är redo att köra igen :thumbsup: . Ibland blir det ju sådär

Nu vet ni nog oxå mer vad som krävs av ER för att det här ska funka. Jag pratar om Attityden av Självklarhet. Om den står mkt att läsa i SHN-boken, men ävan här på forumet, som du säkert redan sett. Har du kollat in annas kloka krönikor under fliken "Krönikor" på startsidan.
Det är ju så, att vi kan verktyga och ha oss, buffa och solfjädra och ramsa etc etc - men har vi inte Attityden och Självklarheten ständigt närvarande i det man gör, då blir det lätt otäckt, obehagligt och ledset för en själv och då är det just DET vi förmedlar till barnet. Så, inget mer sånt, utan nu kör ni så det ryker :thumbsup: .
Min erfarenhet är att har man bestämt sig för att barnet ska ligga på mage så är det inga problem att göra nedläggningen enl konstens regler, buffa och sen ramsa ut . Vad som händer sen, dvs att barnet vänder och vrider sig, ställer sig upp etc...det kan vi inte påverka .Vi kan bara ge dom förutsättningarna för sömn och visa på hur det ska vara. Tids nog faller polletten ner. Både för dem och för oss. Det är därför man har 11 dygn på sig, inledningsvis, för att få styr på allt det här nya.
Att barn ifrågasätter och protesterar och frågar är helt i sin ordning. Det är vi som är itutade att man ska följa sitt lilla barn och låta det leda och det är därför det är så skrajset i början när man "sätter ner foten".
Till din fråga om magläge el ej: som jag skrev ovan - om NI bestämt er för att kura på mage, då är det det ni kör på! Fundera bara på vems behov det är som styr här, tänker jag. Jag känner ngr som kurat på rygg och det har gått bra för dem, men då har de varit medvetna om att de valt den strategin och följt den fullt ut.
Schemat, så: Jag har ändrat en del, utifrån det antal tim sömn hon ska ha/dygn. Dessutom så saknades en em-lur, plus mellis (och middag!).Tiderna är ju ungefärliga, ni får ju lägga det hur ni vill, men rek intervall mellan lurarna är ju 2-2.5 tim och mellan målen rek 3-3.5 tim.
7:30 vakna + frukostgröt/välling
09:30 mellis

Här skulle jag vilja lägga in en 45 minuterslur!
10:45/11.00

lunch (smakport.

försök göra denna till en full portion snarast, se mina kommentarer nedan + välling)
12/12:30

sova 1.5 tim
14.00 mellis - gröt el fruktpuré och en liten macka
16:00

20 minuterslur
17.00

middag - puré plus frukt
19.00 kvällsvälling
19.30 gonatt
19:30 sova
Ger ni fortfarande smakisar så är min rekommendation att öka på omfattningen rejält med start i detta nu. Om ni tutar på så kan ni vara uppe i stor omfattning redan efter 2 veckor.En 9-månaders kräver MKT mat och det ska vara fast föda till "huvudmålen" eftersom detta mättar mer än t ex välling.
Mätt mage ger oxå större förutsättningar att sova gott hela natten lång. Min erfaranhet är oxå att man "tror" att ens barn äter mkt, men att de i själva verket kan äta mkt mer. Inte med det sagt att jag tror att ni svälter er dotter

utan bara som ett extra pepp för att öka på på den fronten.
OK?
Mvh Sanna