Suger på fingrarna

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
susanne med O
Inlägg: 235
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 12:44

Suger på fingrarna

Inlägg av susanne med O »

Hej

Min lilla skrutta på 10 mån suger på fingrarna.
Alltid pekfinger och långfinger på höger hand. Hon har gjort det i några månader nu, och alltid när hon är trött och när hon sover.
BVC tyckte att jag ska försöka ge henne napp ist för det är lättare att sluta med än fingrarna...Det måste jag väl hålla med om att det är, men det känns ju ändå lite tokigt att börja med napp nu?
Samtidigt känns det lite oroligt att hon ska suga för länge så att tänderna påverkas (hade själv napp till 5år(!!!) så mina framtänder är ju ganska förstörda...)
Mina 2 "stora" barn hade varken napp eller nått annat att suga på så jag känner mig lite osäker på detta.

Tacksam förtips och råd.

Susanne
Dotter född 14 juni -06 "fixade det själv"
Son född 7 jan. -09 kurad maj-09
Dotter född 29 maj -10 SM från start
Dotter född 19 sep - 11 SM från start
Språttan
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 25 okt 2010, 15:29

Re: Suger på fingrarna

Inlägg av Språttan »

Hej!
Min lilla tjej gör samma sak. Jag känner mig mest förvånad över att det är just de fingrarna. De andra fingrarna pekar rakt fram så det blir lite "heavy metal" varning (det har hon inte lärt sig av oss nämligen...).

Men, samtidigt tänker jag att det är bättre än att suga på tummen för den bör ju "böja" ut framtänderna något och det gör ju inte dessa fingrar, eller? Jag tycker dock att det är lite opraktiskt när hon ska suga på dem medan jag matar... Det blir himla kladdigt med så många fingrar i munnen (hon alternerar hand dessutom).

Men, någon annan kanske har andra synpunkter på detta? I så fall lyssnar jag gärna på dem också.
Alexander maj 05
Emelie sept. 10
Jannike
Inlägg: 83
Blev medlem: fre 02 maj 2008, 17:18
Ort: Täby

Re: Suger på fingrarna

Inlägg av Jannike »

Hej!

Min äldsta tjej (fyller 3 den här månaden!) har alltid sugit på två fingrar också, fast hon valde långfingret och ringfingret. Jag har haft en ganska avslappnad inställningen till det, jag tyckte det var bättre med fingrarna än med napp, därför då har hon ju alltid den extra lilla egna "trösten" med sig när hon vill. Ibland blev det långa perioder med fingrarna i munnen och ibland minskade det. Från hon var ca 2-2½ år så minskade det generellt och nu suger hon bara på fingrarna när hon ska sova för natten. Jag tycker inte tänderna har någon felställning än i alla fall, så jag är inte orolig och tänker inte ens i de banorna att försöka få henne att sluta. Min yngsta (15 mån) har valt att suga på sitt pekfinger, och det gör hon också bara när hon är trött eller lite ledsen. Jag tror att de kommer att sluta med så småningom av sig själva.

Jag själv hade napp och sög på tumme länge, ända tills jag var 6-7 år och mina framtänder är schyssta! Det är väl individuellt hur det påverkar tänderna. Jag kommer ihåg att min mamma penslade mina tumnaglar med besksmakande nagellack, men det funkade inte. Trygghetsbehovet är starkare, jag sög bort det beska så fort jag kunde och bara fortsatte. Jag slutade när min mamma fick en tryggare och bättre tillvaro. Så var det för mig i alla fall.

Jag skulle inte alls bry mig om att försöka få din 10-mån att sluta, låt henne hållas! Man kan ju förstås minska det genom att sysselsätta henne med andra saker att göra och hålla i händerna! Vid matningen kan hon väl få hålla i en sked eller gaffel? Hon kommer säkert försöka äta som vi och vara fullt sysselsatt med att försöka bemästra skeden eller gaffeln! Lycka till!
Storasyster född april 2008. Barnaboksbarn från början!
Lillasyster född December 2009. Också barnaboksbarn såklart!
Fd Medlem

Re: Suger på fingrarna

Inlägg av Fd Medlem »

Jag måste säga att jag aldrig slutar häpnas över vissa råd som ges på BVC. På vilket sätt skulle der vara problematiskt att en liten suger på fingrar eller tumme - ochvad är det som säger att det kommer att bestå år ut och år in?! Napp nu?! Skulle du stoppa in den som en propp, även under vakentid, istället för fingrarna?
Jag vet att Annas attityd till tum (eller finger)sugeri är: Det är upp till barnen att chefa över fingrarna, dem är ens egna och dem får man göra vad man vill med. I takt med ålder, tal, och mer och mer att sysselsätta händerna med, så kommer det att bli omöjligt att suga på fingrarna i tid och otid.
En napp kan ju sitta där, dag och natt, år ut och år in, och som på dig själv, påverka tänderna. Fingrarna används ju mest till annat här i livet.
Lycka till!
Ulrika
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"