Gå direkt på Lathunden??

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Sanni

Gå direkt på Lathunden??

Inlägg av Sanni »

Hej!

Jag och min man har nu bestämt oss för att kura vår 8 månaders son som ALDRIG sover mer än 2-3 timmar i sträck under natten, vaknar är ledsen, skriker kommer inte till ro :( Så här har det varit sedan han föddes. Jag och min man är helt slutkörda och har bestämt oss för att prova SHN-kuren och hoppas på att det ska hjälpa oss till en förbättring. Min fråga är om vi direkt kan gå på Lathunden för SHN? Jag har väldigt svårt för att hinna med och läsa boken då min man jobbar väldigt mycket och sonen är även mycket gnällig och ledsen om dagarna så jag måste ta hand om han. Finns det någon där ute som gett sig på lathunden direkt och hur blev det för er?

Är tacksam för all feedback och tips jag kan få"
Luvisen

Re: Gå direkt på Lathunden??

Inlägg av Luvisen »

Hej Sanni och välkommen hit! :D

Eran älskling behöver verkligen en kur! Men man kan inte "prova SHN". Man måste veta varför man kurar barnet. Man måste förstå varför man gör som man gör. Är det brådis skulle jag göra följande. Beställa SHN-boken. Medans du väntar på att den lilla boken kommer så. Läs Lathunden. Gör ett schema. Skriv ned det här så vi kan kika på det så allt är i sin ordning. Bestäm datum för kurstart och sedan kör du. Så fort du fått boken så lovar jag dig- du kommer läsa den i ett hugg. Den är inte lång, rolig och konkret. You're going to love it! :P

Jag läste och kurade samtidigt. Första natten ska man ju vara vaken ändå så då läste jag. :mrgreen:

Jag var dock noga med att titta på de små videoklippen på hur Anna buffar, vagnar, ramsar osv för att verkligen förstå hur jag skulle göra. Sedan övade jag på en kudde och på mitt eget lår när det gällde tryck. Jag kände efter att hur mkt jag skulle trycka för att det skulle kännas utan att vara obehagligt. Stadigt och betryggande- då får det inte inte vara för löst för då ger det inget besked.

Ang lilla mannen som jobbar så mkt så skulle jag vilja säga en sak. Ni mår inte så bra eller hur? Ni är slutkörda. Eran son känner likadant fast värre. :( :( Om man verkligen förstår det samt är medveten om vad extrem sömnlöshet kan innebära för en liten människa i längden så vet e fan om jobbet skulle gå först. Ursäkta språket. :oops: :oops: Vi talar ju inte om en evighet. Du behöver en kväll att läsa lilla boken och sedan 3 kurnätter. Det måste ju även en upptagen man kunna ge sin son! ( Sa hon barskt. :oops: )

Allt detta säger jag med massa värme! :heart: :heart: :heart: I förhoppning om att eran son ska få sova kungligt framöver så som det anstår en ny liten herre som ska bli kung över tillvaron. :heart: :heart: :heart:

Värme!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Sanni

Inlägg av Sanni »

Hej Luvisen!

Tack för dina tips. Har nu beställt boken :) och ska idag läsa på lathunden när lillen sover. Jag lägger upp ett schema och skulle uppskatta om du ville kika på den senare. När vi bestämt oss för kurning så få min man ta semester och hjälpa till, detta har vi nu bestämt här hemma :)

Finns videoklippen på hemsidan?

Tack sålänge :)
Lihon 15 Juli-10 (påbörjad kur 16 april-11)
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

När vi bestämt oss för kurning så få min man ta semester och hjälpa till, detta har vi nu bestämt här hemma
Så ska det låta! :thumbsup: :P

Ja, klippen finns här på hemsidan. Här! :P

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lmer-start

Värme! Luvisen
SM rookie
Sanni

Inlägg av Sanni »

Hej!

Tack Luvisen! Har nu kikat på klippen och det känns bra! Det känns jättebra att ha någon att prata med och jag hoppas att du men även alla andra som vill kan vara med oss under kurningen med stöd och tips :) Jag hör säkerligen av mig igen så fort kurningen ska komma igång!

Tack än en gång :)
Sanni

Inlägg av Sanni »

Hej Luvisen:)

Var och hämtade ut boken idag och jag har suttit och läst i den hela dagen :) och faktiskt hunnit läsa den en gång redan :) och Lathunden har jag lusläst flera gånger. Det känns mer och mer som om denna metod och tankesätt är rätt för oss och vårt lilla barn. Jag har nu lagt upp ett schema som ligger nära vår sons tider redan idag så att det inte blir allt för stora skillnader. Skulle uppskatta jätte mycket om du ville kika på den och säga vad du tycker och tänker.

Natt : 19:30-07:30
Äta: 07:30
Sova: 10:00-10:45
Äta: 11:00
Sova: 12:30-14:00
Äta: 14:30
Sova: 16:00-16:20
Äta: 16:45
Nattslurk,lek & bad: 18:30-19:30
Sova natt: 19:30
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej Sanni, tycker schemat ser jättefint ut! Kanske att jag hade låtit det gå lite mer tid innan middagen, antingen ge mellis redan kl 14 eller skjuta fram middagen en halvtimme eller så. Sen är det den svåra frågan om två eller tre lurar vid åtta månaders ålder. Jag har haft piggisar här hemma så vi har bara haft 2 lurar sedan 7 månaders ålder, men där gör vi olika.

Lycka till!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Sanni

Inlägg av Sanni »

Hej Emma!
Tack för ditt svar :)

Sonen är på fredag 9 månader och jag har själv funderat på om det ska vara 2 eller 3 lurer på dagen :? Han brukar vara hängig och sömnig runt kl 16:00 så jag kanske ska behålla den men korta ner den till 10-15 minuter?

Vi tänkte dra igång på torsdag kväll :) måste säga att jag är lite nervös :) hoppas att du och alla andra på forumet kan hänga med mig i kurningen med tips och råd :)

Tack så länge Emma och alla ni andra på forumet!
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Håller med Emma80 om maten.

Behåll din 20-min lur där vid 16. Det blir så bra så, men ni kanske kan äta middag kl 17.30?

Så det lilla livets mage hinner vila mellan mellis och middag.

Lycka till med er kur och självfallet är vi alla här med er ända tills ni är i mål. :heart:

Värme!/Luvisen
SM rookie
Sanni

Inlägg av Sanni »

Hej!
Jag behåller 16 luren och flyttar fram middagen det blir bra så:)
Imorgon kör vi och jag ska försöka att läsa på ytterligare ikväll när jag lyckats få lillen att sova en liten stund ialla fall.....innan han vaknar och det blir kaos :(

Hoppas verkligen att vi ska nå en förbättring med kuren och jag ska läsa på så som Anna säger tills "ögonen blöder" :)

Tack alla fina mammor som hjälper varann här inne ni är underbara :)
Sanni

Inlägg av Sanni »

Hej Kära ni!

Vi fick skjuta på kurningen tills imorgon då jag har känt under dagen att jag är lite osäker på vissa saker och gärna vill fråga er här på forumet samt att jag försöker att gå igenom boken en runda till :)

Jag återkommer med mina frågor/funderingar så fort jag kan då lillen har vaknat igen :( .... tycker så synd om honom att han inte kan sova gott :(
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Vi fick skjuta på kurningen tills imorgon då jag har känt under dagen att jag är lite osäker på vissa saker och gärna vill fråga er här på forumet samt att jag försöker att gå igenom boken en runda till
:thumbsup:

Luvisen
SM rookie
Sanni

Inlägg av Sanni »

Hej
Ikväll kör vi med kuren och jag är pirrig som bara den :) men ser även fram emot äventyret som väntar :) Varje kväll/natt jag ser min son vara ledsen och sitta i sängen och gråta för att han inte kan komma till ro och sova blir jag så ledsen...men detta bidrar även till att jag blir mer och mer peppad till att hjälpa honom att sova...vill ju inget annat än att han ska sova gott hela natten och jag ska få se honom på morgonen pigg och glad :)

Jag har en fråga gällande andra natten i kuren.. ska jag även då buffa och göra solfjädern och ramsa eller räcker det med solfjädern och ramsa eller bara ramsa? Tredje natten ska man ju inte buffa..men jag blev lite förvirrad gällande andra natten:)
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Tja, ngt mitt emellan. :lol: Helst inte buff men finnes behov så får man köra bara.

:P /Luvisen
SM rookie
Sanni

Inlägg av Sanni »

Hej!
Sonen somnade vid 20:30 men dock gick det inte alls nån vidare. Han fick total panik när han inte fick nappen och grät boksatvligt talat hjärtat ur sig. Samtidigt vägra han ligga ner utan gick bärskargång i sängen :( en väldigt stark reaktion blev det. Jag lyckades inte att lugna honom och buffa :( känner mig väldigt ledsen hoppades så innerligt att det skulle gå någorlunda bra.........hur gör jag nu, jag klarar inte av en sömnlös natt till :(

Är tacksam för stöd
Låst

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"