6-åring rädd vid läggdags. Panik! Vad göra?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Tess med triss

6-åring rädd vid läggdags. Panik! Vad göra?

Inlägg av Tess med triss »

Har en son som blir 6 år i sommar. Han är mellanbarn, dvs har både ett äldre och ett yngre syskon.

Sedan några veckor tillbaka är han panikrädd på kvällarna. Hans rum ligger vägg i vägg med äldre syskonets, på husets övervåning. Även om det äldre syskonet är vaket vägrar nu mellansonen ligga i sin säng om inte en förälder sitter vid datorn i "hallen" utanför. Vi har försökt resonera med honom, men det har resulterat i att båda han och vi blivit arga och upprörda. Sonen har blivit så hysterisk (vill inte ens lyssna på vad vi har att säga) att han skriker tills han inte får luft. Han tar i så att han får prickar/blodbristningar i ansiktet.

Vad vi gjort hittills:

1. Pratat, lugnat, resonerat, använt logik - funkar ej.
2. Erbjudit oss att komma upp och titta till honom var 3:e minut - funkar ej, han börjar skrika efter en halv minut!
3. Suttit vid datorn utanför hans rum tills han somnat - funkar.

Metod 3 funkar alltså. Men. Jag är rädd att vi genom att göra så här både bekräftar och förstärker hans rädslor. Genom att sitta där blir det lite som att säga ATT det finns något att vara rädd för.

Hur tänker ni och hur skulle ni ha gjort?

Hur kan man använda SHN-andan i en sådan här situation? Han har adrig blivit kurad men har inte haft några större sömnbekymmer under åren. Har dock varit flitig på att komma till vår säng på nätterna, även om det gått i perioder.

Vi ska för övrigt kura det yngre syskonet så snart vi iordningställt en avskild sovhörna i vårt sovrum (kräver en del arbete).
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: 6-åring rädd vid läggdags. Panik! Vad göra?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag är ledsen, jag har ingen 6 åring så jag är inte helt säker på hur SHN ställer sig till ert problem med 100%.

MEN, jag tänker så här. Varför är han rädd? Har ni satt ord på rädslan? Ta sen rädslan och lägg i en burk med lock. Denna burk kan man sen ställa utanför rummet eller på en lämplig plats man kommer överens om. Denna burken tar hand om alla oroliga och hämska tankar man har när man skall sova, varje kväll kan man prata om det och lägga i burken. Vet att det har funkat för ganska många.

Sen! Skrattet till go nattet! Det är en jättenyckel enl. SHN. Man ser till att barnet skrattar minst 10 min innan det skall sova. Man skall somna glad och lycklig i sinnet. Detta behöver vi alla göra.

Sist, kom fram till att det är så här ni tänker göra (inte på kvällen innan) utan i god tid på dagen. Säg att ni kan ha tänt utanför (inte på rummet) och att dörren kan vara öppen så han hör er röra er eller ha TVn på lite högre eller så. Att höra husljud är lugnande i perioder när livet är i gungning.

:idea: Läs på under barnafostran och i Barnaboken om 6 åringen. Det är en av de stora utvecklingstiderna så det gäller att vara stabil, konkret och konsekvent. Samt visa barnet lite förtroende så de får växa mitt i allt det svåra.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Tess med triss

Inlägg av Tess med triss »

Tack för svar :-)

Detta med burken lät ju intressant. Ska fundera med pappan om det är en sak vi ska prova.

Sen skrattet till gonattet. Vi behövde verkligen en liten påminnelse där... Innan nattning av sonen ska det yngre syskonet nattas samt det äldre syskonet göra sin läxa - det innebär att fokus är mycket på syskonen och lite på mellansonen. Skärpning där!

Hushållsljud är lite svårt att åstadkomma eftersom sovrummen ligger på övervåningen. Visst hörs det väl om vi slamrar med disken, men i övrigt blir det ändå förhållndevis tyst. Försöker ha tv:n på nere så att sonen hör att vi är vakna och att något händer, men det räcker inte för honom. Vi har dock kommit fram till en "metod" nu, som funkade igår.

Sonen ligger i sitt rum och så länge storasyskonet är vaket kommer vi och tittar till sonen med jämna mellnrum. Han har också blivit lovad att vi sätter oss vid datorn i hallen utanför OM storasyskonet somnar före sonen. Tror han somnade på en kvart igår enbart med förvissningen om att han inte skulle behöva ligga ensam vaken.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hoppas det går bra för er! Lycka till! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "