Efter barnstol...?

Utrustning, inredning, kläder och prylar
Skriv svar
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Efter barnstol...?

Inlägg av Luvisen »

Hej kloka!

Jag undrar en sak. Vi har en vanlig Ikea barnstol, plast. I den sitter den lilla människan fint. Rumpestumpen får bra med plats länge till MEN lillen har myror i brallan. Han står upp och flyttar omkring i stolen att han nästan ramlat flera ggr.

När byter man till ngt annat sittbart?
Och vad för sittbart ska införskaffas för en liten ål?
Tänkte att de kunde vara bra med ngt som man kan klättra upp och ned i som man vill utan att göra sig illa....

Värme!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
lillmatte
Inlägg: 81
Blev medlem: lör 11 dec 2010, 22:33
Ort: Östergötland

Re: Efter barnstol...?

Inlägg av lillmatte »

Klok vet jag knappast om jag är :wink: men spontant tänker jag TrippTrappstol eller liknande (finns ju andra fabrikat också)? Vi har en gammal sådan som sorterades ut från en nedlagd förskola, man kan plocka bort bygeln eller ta bort remmen till bygeln om man vill göra den lätt att klättra ur och in i. Vår unge är ju för liten, men de som hälsat på oss i den storleken jag gissar att din är i, har glatt praktiserat detta! Yngst var 15 månader, han hade något svårt att hålla balansen sittandes i stolen så där var bygel bra i sittande. Utan bygel kunde han klättra både i och ur med lite hjälp och uppmuntran.

Du kanske kan testa hos nån du känner som har en sådan eller liknande stol?
Lillsumo kom mitt i augusti 2010, kurad och minikurad vid 4 resp 5 månaders ålder.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Efter barnstol...?

Inlägg av TorsMamma »

Jag röstar också för en "tripp trapp" stol. De är suveräna, finns begagnade och köpa också. Tor 4,5 sitter fortfarande på sin. :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Efter barnstol...?

Inlägg av Luvisen »

Tripp trapp säger ni.... :-k Hade tänkt en sån men jag blev lite avskräckt. En vän till mig hade sådana till sina barn varav ett barn liknar min son. Hon var då väldigt energisk och rörde sig massvis vid måltiden. Varpå hon jämt slog sig lite hör och var... :( Trappstegen verkar så grunda... Den minsta gossen föll fr sin och slog upp huvudet, så det blev sjukhus och stygn... :(

Nåväl, det behöver ju inte hända oss.

Hur är det med de här äldre modellerna som är mer som en vanlig liten stol? Ngn som har erfarenhet?

Värme! Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Efter barnstol...?

Inlägg av Tetz »

Luvisen skrev:Hur är det med de här äldre modellerna som är mer som en vanlig liten stol? Ngn som har erfarenhet?
Jag säger att de är ännu enklare att ramla av... Förutsatt att du menar ungefär en sån här
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30090476

Min klätterapa fick en tripp trapp (utan bygel) när hon fyllde två. Vi körde på samma princip som när hon lärt sig behärska allt annat som man kan klättra på, dvs. låtit henne känna sig fram med oss bakom som säkerhetslina. De små fötterna lär sig fort var man kan stå och var det inte bär, om de bara får testa själva :wink:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Efter barnstol...?

Inlägg av Luvisen »

Ja, de där helt vanliga stolarna verkar inte så bra eftersom det saknas riktiga steg. Hittade dock en lastgammal stol som är "vanlig" upptill men har ordentliga trappsteg . Lite klumpig kanske... :-k


Och de här tripp trapp historierna, är det ngn större skillnad mellan olika märken? Och om jag köper en begagnad, ska jag tänka på ngt särskilt? Kanske ska se till att bygel finns med om det behövs en kort period?

Kram rara!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Efter barnstol...?

Inlägg av Tetz »

Luvisen skrev:Och de här tripp trapp historierna, är det ngn större skillnad mellan olika märken? Och om jag köper en begagnad, ska jag tänka på ngt särskilt? Kanske ska se till att bygel finns med om det behövs en kort period?
Jag tror inte det spelar någon större roll vilket märke det är, de verkar rätt stabila allihop. Om du köper Tripptrapp så kan det vara bra att tänka på just det där med bygeln. För något/några år sedan gjorde de om stolen, så de säljs inte längre med träbygel. Istället har det nån slags babyinsats i plast... :roll: Och de gamla byglarna passar inte till de nya stolarna utan att man får såga och fila och ha sig.
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Efter barnstol...?

Inlägg av Luvisen »

Aha! :idea: Tack! :D
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
susanne med O
Inlägg: 235
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 12:44

Re: Efter barnstol...?

Inlägg av susanne med O »

Hej

Även jag röstar för en Tripp Trapp,köp den äldre modellen i trä.
Men ta en med bygel om behovet ev. finns i början.
Vi har 2st såna här hemma, super nöjda är vi. Dottern på 4,5år och sonen på 2,2år sitter jätte bra på dom. Kostar ca 500kr/st begagnade tror jag.

Lycka till !!!

Susanne
Dotter född 14 juni -06 "fixade det själv"
Son född 7 jan. -09 kurad maj-09
Dotter född 29 maj -10 SM från start
Dotter född 19 sep - 11 SM från start
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Efter barnstol...?

Inlägg av Luvisen »

Nu har jag spanat in en för 450:-, hoppas det går vägen och att den inte är allt för sliten. :P /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"