Hej, det har skett förändringar, stora sådana! Bebbis blir snart nio månader, och det märks på alla sätt.
Hon är väldigt mammig, lägger sig ofta i min famn och suger på tummen, gulligt, men inte något hon gjort innan direkt. Nattningen har varit jättesvår i en period nu, hon ställer sig upp och skriker i högan sky. Tufft när storebror delar rum. Hon har dessutom varit risig i kistan och bajsat många gånger vid läggning eller tidig morgon. I vårt fall går det inte att byta i sängen. Det har väl tyvärr lett till att hon vill komma upp och vår rutin har ruckats. Jag har tyvärr inte Barnaboken, men ska låna om den.
Jag börjar jobba om tre veckor och vill bara att hon ska kunna sova så fint som hon tidigare gjort!
Hade behövt lite hjälp med vårt schema:
19.30-7 natt
8.45-9-30 vila
12-14 vila
Eftermiddagsluren har vi tagit bort, och jag har försökt att skjuta på de andra passen, men det är svårt! Hon visar ganska tydligt att hon vill sova de tiderna, och det passar också då vi ska lämna/hämta storebror samt gå på babysång. Vet inte hur jag skulle kunna göra förändringar där, även om det blir lite långt vakenpass på eftermiddagen.
Hoppas någon kan komma med kloka ord eller tips!
Snart nio månader står upp och är ledsen!
Snart nio månader står upp och är ledsen!
Vår familj förtjänar att njuta!
Lilla E juni -10, kurstart 3/12-10
Stora O juni -08, kurstart 18/3-09
Re: Snart nio månader står upp och är ledsen!
Hej,
har ni haft 8 månaders ångest ännu? Det låter som sådan annars. Då kan man få allsköns symtom - vår dotter fick hudprickar i hela ansiktet, skorv och prickar på ben och armar. Även bajs på kontsiga tider etc etc.
Läs gärna en annan tråd här på forumet, där jag svarat.
Kanske känner du igen dig lite. 
har ni haft 8 månaders ångest ännu? Det låter som sådan annars. Då kan man få allsköns symtom - vår dotter fick hudprickar i hela ansiktet, skorv och prickar på ben och armar. Även bajs på kontsiga tider etc etc.
Läs gärna en annan tråd här på forumet, där jag svarat.
Kod: Markera allt
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?f=7&t=24223//Anna
Mamma till Ester -
född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Mamma till Ester -
Hej, tack, jo jag misstänker ju att det här är åttamånadersångesten, men lite osäker på hur den yttrar sig. Förstår att man måste vara säker på sin sak, men hur gör man när hon står upp och gråter högt? Har läst att om de kan ställa sig upp så kan de lägga sig ner, men jag vet inte om det funkar hos lilla damen här. Vill hjälpa henne igenom detta!
Hej,
då tycker jag att ni övar att sätta sig, MASSOR under dagtid. Ställ henne vid en möbel, lägg något riktigt frestande på golvet och uppmuntra henne att sätta sig. Kan hon inte hjälper du henne, handgripligen, steg för steg hur man sätter sig - och när hon sedan sitter när du guidat henne så blir det hejarop och pompa och ståt. Pussar och uppmuntran - och så på det igen.
Det skall vara roligt att sätta sig.
då tycker jag att ni övar att sätta sig, MASSOR under dagtid. Ställ henne vid en möbel, lägg något riktigt frestande på golvet och uppmuntra henne att sätta sig. Kan hon inte hjälper du henne, handgripligen, steg för steg hur man sätter sig - och när hon sedan sitter när du guidat henne så blir det hejarop och pompa och ståt. Pussar och uppmuntran - och så på det igen.
Det skall vara roligt att sätta sig.
//Anna
Mamma till Ester -
Mamma till Ester -
Jag råkade flytta dig hit -
Du skall naturligtvis tillbaka till kurforum för 4-12 månader igen. Jag har inte befogenhet att göra det men har kallat på assistans. Snart är du tillbaka igen. :thumbsup:
Du skall naturligtvis tillbaka till kurforum för 4-12 månader igen. Jag har inte befogenhet att göra det men har kallat på assistans. Snart är du tillbaka igen. :thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester -
Mamma till Ester -
Hej, vi körde lite stå- och sittaövningar idag, och ändrade lurarna, känns som om det blev mycket bättre. Kunde lägga henne utan problem!
Några tips om vad man ska göra med barn i denna ålder för att göra ångesten lättare?
Tack!
Några tips om vad man ska göra med barn i denna ålder för att göra ångesten lättare?
Tack!
Har du Barnaboken?
Annars kan du gå in på Klistrade Favoriter under Barnafostran och Späda och Små för att läsa om just 8 månaders ångesten.
:thumbsup:
Annars kan du gå in på Klistrade Favoriter under Barnafostran och Späda och Små för att läsa om just 8 månaders ångesten.
:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester -
Mamma till Ester -
Hej, tack, ska kolla in tråden! Boken ska jag låna om, snart köpa!
Nu har läggningarna gått bra, men hon vaknar fortfarande lite för tidigt och bajsar. hennes mage har varit risig en längre period nu. Kan inte byta i sängen så det blir till att ta upp, hoppas att det ger med sig snart. Vet ju att det stör både storebror och de goda rutinerna.
Nu har läggningarna gått bra, men hon vaknar fortfarande lite för tidigt och bajsar. hennes mage har varit risig en längre period nu. Kan inte byta i sängen så det blir till att ta upp, hoppas att det ger med sig snart. Vet ju att det stör både storebror och de goda rutinerna.