Nu är det nog, här ska kuras!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
KalleAnkan

Nu är det nog, här ska kuras!

Inlägg av KalleAnkan »

Vår son Melker är 6 mån (född 100826) Han är ganska lätt att få att somna på kvällen. Just nu har jag vyssanlulltassar på sängen och har alltid älskat att vaggas till sömns, tyvärr, så jag förstår att tassarna måste bort. Han vaknar flera gånger på natten och det orkar jag inte längre, jag vill sova!

Jag har läst på om SHN och har laddat nu ett tag men jag har några praktiska frågor.

:?: Hur mycket kan man röra sig under uppföljningsveckan som att åka och handla mat och korta ärenden?
:?: Om jag börjar kuren på en torsdag och följande torsdag har han sin sista gång på babysim är det ok att gå då om han följer sitt schema. Och under veckorna som följer efter uppföljningsveckan hur är det med aktiviteter då?
När kan han åka med till farmor 25 mil bort?

Det tänkta schemat ser ut så här:
Sova 20-08
9 gröt
10-10:45 sova 45 min (Nu kan han sova 2 timmar på förmiddagen)
12 Mat Puré
13.30- 15.30 Sova 2 tim (Nu sover han som längst 45 min)
15.30 Gröt
17.30-17.50 sova 20 min
18.30 Middag
19.00 Bad, lek, byte
19.45 Nattslurk
20.00 SOVA

Nu är han ganska trött på kvällen, börjar ofta gnugga ögat redan vid drygt 18-tiden men det är ju för tidigt att lägga honom. Han kanske blir piggare efter kuren så att han inte blir så gnällig på kvällen?

Är väldigt tacksam för svar :D
M född 2010, kurades vid sex månader
F född maj 2012, SM från start
KalleAnkan

Re: Nu är det nog, här ska kuras!

Inlägg av KalleAnkan »

Är det någon som vet? :o
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:lol: Hej och välkommen! :lol:

Jag tycker schemat ser jättebra ut. MEN (som de säger i lets dance). Du verkar ju onekerligen ha en kvällströttis, då är det ofta svårt att göra dem kvällspigga och morgontrötta med ett 20-08 schema. Många får långdragna problem med tidig morgon om inte barnet är vant att sova till 08 varje morgon.

Så tänk över att schemat verkligen passar barnet, inte bara föräldrar. :wink:

glöm inte mörkläggningen, det snabbaste och billigaste sättet att mörklägga på är att sätta upp aluminiumfolie på fuktiga/våta rutor. KOLSVART måste det vara på morgonen. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol: Säger jag med forumordföranden TorsMamma :heart:
KalleAnkan skrev: Just nu har jag vyssanlulltassar på sängen och /han/ har alltid älskat att vaggas till sömns, tyvärr, så jag förstår att tassarna måste bort.
Nej då. Dem kan du ha kvar. Du kan markeringsvagga lite snabbt efter tillrättaläggandet - inget fel i det. Fastna bara inte utan GÅ, med ramsan :idea:
KalleAnkan skrev: :?: Hur mycket kan man röra sig under uppföljningsveckan som att åka och handla mat och korta ärenden?
Begränsa till en gång om dagen i så fall och vid samma tid, och gör det medan barnet antingen sover eller är vaket, enligt schemat. Håll tiderna - det är det absolut viktigaste nu :!: (Tills han blir två år, typ :roll: )
KalleAnkan skrev: :?: Om jag börjar kuren på en torsdag och följande torsdag har han sin sista gång på babysim är det ok att gå då om han följer sitt schema.
Ja - om han ändå ska vara vaken då, och om det inte krockar med en måltid. Det är tiderna som gäller, benhårt - så planera efter det.
KalleAnkan skrev:Och under veckorna som följer efter uppföljningsveckan, hur är det med aktiviteter då? När kan han åka med till farmor 25 mil bort?
När sömnen och tiderna väl sitter, kan han erövra hela världen. Inom ramen för schemat :!: Så man planerar utifrån tiderna och anpassar allting efter det. Farmor också bör ha schemat för ögonen 8)
KalleAnkan skrev:Han kanske blir piggare efter kuren så att han inte blir så gnällig på kvällen?
Ja, det kan jag lova. Du ska få se :P

Så jag tycker schemat ser bra ut. Det är klart reaistiskt. Tänk bara på att han ska ha MASSOR med mat, tills HAN sätter stopp - inte några torftiga treskedars smakportioner :roll: Ge honom högst trekvart per måltid; en halvtimme går också bra, om han mu låter sig proppas full på den tiden :wink: :lol:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
KalleAnkan

Inlägg av KalleAnkan »

Hej och tack för era svar!
Nu här sovas!
Spännande och se hur jag lyckas med detta.... [-o<
Nu ska jag läsa på det sista innan start på torsdag.

//KalleAnkan
KalleAnkan

Inlägg av KalleAnkan »

Nu är vi inne på tredje dagen och går mot fjärde natten.

Det har gått jättebra :) Han somnar nu utan att behöva vaggas! I natt sov han nästan hela natten och dessutom fick jag väcka honom kl 7.30 då det var GOD MORGON. Han vaknade kl 6 som han brukar men somnade om själv till 7.30 :D Jag vaknade flera gånger och var beredd på att ramsa men det behövde jag inte alltså...
Vi följer schemat.
Han sover bra i vagnen alla dagslurar.

Detta kommer att bli jättebra! Är så glad :D
Emma80

Inlägg av Emma80 »

=D> =D> =D> =D> :sleep: :sleep: :sleep: :heart:
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
KalleAnkan

Inlägg av KalleAnkan »

Nu är vi inne i uppföljningsveckan dag nr fem och det går fortfarande bra :) Var dock vaken mellan 4-5 i morse och frågade men det är ju vargtimmen...

Har en liten fråga ang marginalkvarten.
Om M sover sin 45 min lur och vaknar då det är tio min kvar och är tyst och ligger och tittar och inte kommer att somna om igen, kan jag ta upp honom då eller ska han ligga tiden ut innan jag glatt hälsar på honom?
Samma sak gäller på morgonen för han vaknar oftast 10 min innan det är morgon?
KalleAnkan

Inlägg av KalleAnkan »

Ok, nu blev det tokigt i eftermiddags :(

Han sov sin eftermiddagslur som ska vara 45 min. Han ska somna 16.45 men somnade 17 och vaknade 17.30 och skrek. Jag hade han ute med babyvakt och jag vet inte om han hade legat tyst en stund innan han började skrika.
I alla fall så skrek han och då ville jag inte ta upp honom så jag försökte att få honom att somna igen eller i varje fall tystna. Men det blev en circus av allt....han skrek en timme fast jag ramsade, vagnade och gjorde ljud. Så fort jag slutade vagna skrek han upp sig igen och jag vill inte fastna i vagnandet...
Det slutade med att jag rullade in vagnen och när pappa kom hem någon minut efteråt och då tog han upp M som fortfarande var ledsen. :( För att vi såg inget annat att göra för han hade redan missat sin middag :(

Han har ju vaknat så snäll alla andra gånger....
Vad ska jag göra om det händer igen....? Det var jättejobbigt...
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej KalleAnkan!

Hur har det gått för er med kuren?

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
KalleAnkan

Inlägg av KalleAnkan »

Hej Bianca.
Tack för att du frågar :) Just nu går jag en match mot min Attityd av självklarhet...

Jo det har gått bra med kuren. M är nu snart 9 månader. Han sover på nätterna utan problem och det är såå skönt att kunna lägga honom på kvällarna för att få några timmars egen tid :D och framför allt att jag får sova hela nätter igen, vilken lycka!
Han äter som en häst och utvecklingen går stadigt framåt, han är för det mesta glad och positiv lite grabb.
Jag är glad att vi gjorde detta. Jag tycker det har varit ett hårt jobb och är fortfarande. Det går framåt och bakåt och sen framåt igen. Jag har funnit njutningen men friheten har inte riktigt infunnit sig, tycker jag.

På dagen sover han bra i sin säng men nu när han har börjat ställa sig upp och är mer rörlig så röjer han runt en stund innan han somnar och då funkar det inte med magläge i vagnen för då klättrar han och ramlar ur..så det är väldigt stressande då han måste sova i vagnen, det har varit på rygg med sele :oops: , han börjar alltid grina när jag fäller ryggstödet och mörklägger. Jag känner mig ganska låst här hemma när han sover så bra i sin säng. Jag har förstås resesäng med mig om jag ska på längre besök hos någon men ibland vore det praktiskt om han kunde finna ro i att somna i vagnen. När det inte fungerar så blir jag så låg och vet inte hur jag ska göra ](*,) ...

Jag skulle behöva lite råd nu när det snart är dags att ta bort e.m luren. Han blir 9 mån den 26 maj. Han är väldigt trött på e.m. Risken finns att han kommer att bli väldigt gnällig de sista timmarna. Ska jag förlänga luren mitt på dagen och korta ner f.m luren till 20?

Hans schema ser ut så här:
07 God Morgon och grötfrukost
9.15-10 sova 45 min
10.30 Mat
12.30-14 Sova 1,5 tim
14 Gröt
16.15-17.35 Sova 20 min

Oftast så vaknar han vid 6 men ligger och snackar och röjer i sin säng till 7 men eftersom att han vaknar så tidigt så bli han så trött innan hans första lur och jag får kämpa med att hålla honom nöjd tills det är dags 9.15.
Det är ofta "gnugg i ögat" under dagen...

:heart: Annika
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hej hallå KalleAnkan!
Jag skulle behöva lite råd nu när det snart är dags att ta bort e.m luren. Han blir 9 mån den 26 maj. Han är väldigt trött på e.m. Risken finns att han kommer att bli väldigt gnällig de sista timmarna. Ska jag förlänga luren mitt på dagen och korta ner f.m luren till 20?
Det kan ju vara så att lillen inte är redo för att plocka bort luren. Man behöver inte ha bråttom med att minska ned på sömnen. :wink:

Värme!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"