Torra fläckar på kroppen

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
mamawayne
Inlägg: 178
Blev medlem: mån 27 sep 2010, 18:35
Ort: Stockholm

Torra fläckar på kroppen

Inlägg av mamawayne »

Hej!

Min son på 6 mån har fått torra fläckar på hela kroppen för en tid sedan. Det ser lite ut som knottror. Han badar varje kväll med barnolja i vattnet och sedan smörjer jag honom efteråt med olja (ganska så mycket) men det verkar inte hjälpa. Han blir även torr i hårbotten så nu masserar jag in huvudet med olja också. Har någon erfarenhet av detta? Vill gärna fortsätta bada honom varje kväll för han gillar det så mycket och sen blir han så kladdig efter kvällsgröten annars :wink:

Tack på förhand!
Mamma till Wayne född 10-08-28
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Re: Torra fläckar på kroppen

Inlägg av Rosine »

Hej Mamawayne, våra två barn har haft det som bebisar (om det nu är det samma som du beskriver). Den lilla har det fortfarande fast det blivit mindre. Vi badar henne sällan på grund av detta. Och så använder vi Miniderm varje dag. Om det blir mycket stark så använder vi lite Mildison (innehåller cortison). Men detta skulle jag nog inte gjort för att kunna fortsätta bada henne. Vi har även känslan att det minskade sedan vi slopat mjölk i gröten (hon dricker dock ersättning, äter yoghurt och smör).
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
mamawayne
Inlägg: 178
Blev medlem: mån 27 sep 2010, 18:35
Ort: Stockholm

Re: Torra fläckar på kroppen

Inlägg av mamawayne »

Hej Rosine! Och tack för svar!

Om det rör sig om samma sorts torra fläckar så låter det som att vi måste skippa badet ett tag :(
När började ni smörja med miniderm? När de var små bebisar eller lite äldre?

Som tur e har han läkarkontroll på BVC denna månad så jag får passa på att fråga då med.

kram!
Mamma till Wayne född 10-08-28
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Re: Torra fläckar på kroppen

Inlägg av Rosine »

Hej, Miniderm började vi med när fläckarna uppstod; då var barnen flera månader gammal. Det är ett mjukgörande kräm och är mycket bättre än olja.
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
mamawayne
Inlägg: 178
Blev medlem: mån 27 sep 2010, 18:35
Ort: Stockholm

Re: Torra fläckar på kroppen

Inlägg av mamawayne »

Okej! Tack snälla för hjälpen! :)
Mamma till Wayne född 10-08-28
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"