Bebis som vill läsa och räkna

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Skriv svar
Hege

Re: Bebis som vill läsa och räkna

Inlägg av Hege »

Ja, det är en svår balansgång med mängd och siffror! Men jag skulle tatt sikta på att han VILL lära siffrorna. På samma sätt som att barnen VILL krypa när de är redo för det.

Det är verkligen spännande nu, tycker jag! Jag vet lika mycket/litet som du nu, och det ända jag gör är att läsa det samma som du läser. Men jag försöker använda det tänket som jag vet Doman har när jag ska tolka det jag läser. Jag levde och andades Doman i mer än två år, så jag har en ganska god idé om hur de tänker i forhållande till barnen och hjärnorna. :wink:

< är ju en glupsk krokodilmun som vill äta det största talet. Så lärde jag när jag var liten. Och tyckte det var en ganska ok liknelse. Men han kanske tycker det är skrämmande, och därför inte tycker om den?

När du har visat siffrer så du kan få till enkla ekvationer, så prova och se hur det går! Jag tror han måste få mycket nytt nu.

Och kanske kan du blanda mängd och siffror? :: + 5 = ?

Åh, vad jag skulle önska jag hade en liten här hemma och prova det här på...
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Krokodilen har vi inte använt men vi råkade på den i ett youtube klipp och han tyckte det var spännande OM inte videon gick fram för långsamt... :roll: Så jag ska fixa en egen! Hmf!

Jag gav honom 1-10 i dag och han var sådär intresserad- jag tror han redan kan dem. Men en kul grej var att vi var tvungna att köpa mer bläck till printern. I affären som vi var i hade de markerat sina korridorer med siffror! 1-5! :P Stor svarta grejer som hängde i luften. Gissa om Bebis blev uppspelt. Han vifta och bubbla och hade sig. :lol: Vilken lycka att se siffror i verkliga livet! :wink:

Jag ska göra ordning lite kul med matte som förhoppningsvis faller mannen i smaken. Min kreativitet tryter men jag ska ta mig i kragen ikväll.

Jag gjorde problemlösning idag men intresset är fortf svalt. :( Mest intresse visade han för när jag gjorde som vanligt- att jag la ut det hela med prickkorten. Så jag tror som du att jag ska blanda prickkorten med siffrorna. SÅ blir det hela mer intressant. Hoppas jag. [-o<

Kram! /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Har lite fler frågor.

Ville läsa igen om det här med "fönstret" för matten. Läste och läste igår men kunde icke hitta... :( :arrow: Hege, har du koll på var ungefär det var i boken som det resonemanget avhandlades?

Bebis är hemskt intresserad av vägskyltar. Inte så ovanligt vad jag förstår. :wink: Men säg. HUr presenterar man det bäst. Jag tänkte visa skylten och sedan ge honom namnet men jag blev fundersam om det är så bra. De symboliserar olika situationer och handlingar men det framgår inte så bra av namnet. Blir orolig att det blir för abstrakt. Vad säger ni kloka?

Idag satte jag upp siffrorna på vår garderob (den är STOR med MÅNGA lådor) och då blev det genast mkt mer intressant! :P

Kram! /Luvisen
SM rookie
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Nu arrangerar Bebis siffror hela dagen. :lol: Det känns rätt.

Jag har börjat verbalisera mera på dagen. Typ när han ser två fåglar så säger jag "Två fåglar!" Och sen flyger en. "Och då blir det? EN kvar. Just det!" Ja, ni förstår. :wink:

Och nu har jag börjat klippa sönder mera böcker han har fått och det är han mkt pigg på. Så det känns också kul för han började tappa intresset för de små böckerna jag gjort som handlar om honom.

/Luvisen
SM rookie
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

:D :D
Hørest fornuftig ut hele veien for meg!

- Jeg har etterhvert samlet mange bildeserier til forskjellige dyrebøker. Mest farlige dyr til nå... Gi en lyd visst du er interessert.

:heart:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Vad har du, säger du Amama? Jag förstår inte. :oops:

/Luvisen
SM rookie
Krisse

Inlägg av Krisse »

Hej Luvisen!

Gud vad bra ni jobbar med matten, jag är imponerad. Här går väl matten lite trögt.....(och det är ju mig det beror på :oops: )

Jag har också funderat lite på det där med vägskyltar. Jag vet inte om det är rätt men jag har resonerat så här:
Även om de inte förstår alla situationer nu så ramlar säkert poletten ner tillslut. Min tjej är ju lite äldre (3 år) så mycket förstår hon men inte allt.
Namnet på vägskyltarna är ju också väldigt beskrivande, så om man lär barnen vad vägskyltarna heter så förstår de väl tillslut innebörden när ordförståelsen är bättre. Förstår du vad jag menar?
Jag har börjat verbalisera mera på dagen. Typ när han ser två fåglar så säger jag "Två fåglar!" Och sen flyger en. "Och då blir det? EN kvar. Just det!" Ja, ni förstår.
så kör jag också :D
Och nu har jag börjat klippa sönder mera böcker han har fått och det är han mkt pigg på. Så det känns också kul för han började tappa intresset för de små böckerna jag gjort som handlar om honom.
jag håller också på för fullt med nya böcker, lillebror tycker fortfarande att böckerna om honom är bra :lol: men storasyster har tröttnat

Kramar
Emmy 080212
Rasmus 091223
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

:D
... Jeg har satt sammen bilder til en del dyrebøker - 5 stk bilder av et dyr i olika situasjoner. Som foreks isbjørnen simmar, Ib hoppar fra isflak til isflak, Ib koser med isbjørnunge, Ib äter sel :shock: , og tennene til isbjørnen.
Visst noen er interessert så deler jeg gjerne bilder. Men dere har jo spennende bokprosjekter på gang også !

Tar inn all inspirasjon om matten. Nå har vi kommet til 100, så vi får nok anstrenge oss litt videre!

Alt godt!
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Jaha djur! #-o Det är det du menar! Ja, vi har också böcker med djur. Vi gjorde en hel bok om isbjörnarna. Han tyckte mkt om den utom bilden där isbjörnen äter... Helt förståeligt.

Matten är svår. Nu behövs ännu MER :P :P och ännu snabbare sessioner. Så nu kör jag siffersymbolerna på datorn annars går det för långsamt.

Jag vill nu snabba mig med att koppla ihop symbolerna med prickkorten som han fortf frågar efter. Jag har känt mig trött men jag försöker att hinna med alltihop.

Ska läsa färdigt BIO- boken också.

Kram! /Luvisen
SM rookie
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Okej, nu har jag läst ganska långt om BOI och blev fundersam.

Jag förstår att det är bra med bredd så vi tar en Kategori fr varje Division (var det så det hette??). Så jag började knåpa ihop Bits när jag läste detta om Språk- där står det att man har en bild på ett äppla exempelvis och sen ska det på baksida stå äppla på 10 olika språk. Jag förstår inte riktigt. Ska Bebis kolla på äpplet medans jag rapar upp de tio olika sätten att säga äpple på eller...?

Förresten kan jag bara 4 språk...

Ska han se de olika språken istället kanske? Näe, ni hör - jag förstår inte alls... :( :oops:

Hur uppfattade ni det?

Kram! /Luvisen
SM rookie
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

äpple! Menar jag ju!! :evil: :evil: :lol:
SM rookie
Krisse

Inlägg av Krisse »

Det förstod inte jag heller :-k

Hege hjälp oss [-o<

Kram
Emmy 080212
Rasmus 091223
Hege

Inlägg av Hege »

Hej igen!

Sista frågan först:

Nej, ni ska inte rabbla upp äpple på tio språk. :D

De tio språken är en service, ferdig märkade för de som vill lära sina barn språk. På samma sätt som det det hur många ekvationer som helst bak på Luvisens mattekort.

Välj ett språk. Visa kortet med äpplet och säg apple, pomme eller äpfel eller vilket språk det nu är ni har valt. Och håll er till det ena språket. För nu. Om ett år kanske det är ett annat språk ni vill lära ut, och då kan äpplet komma fram igen och ni säger äpple på nya språket.

Luvisen: Det om fönstret i matte finns inte i boken. Jag har läst runt, pratat med Janet Doman och andre vid IAHP, och däregenom fått bilden av fönstret.
Efter att boken ble skrivet, och hele tiden faktisk, får Doman nya erfarenheter av hur barn lär sig, och bilden av fönstret har nyanserats mycket. Innan trodde man att barn helt till 6 års ålder kunde se mängd, men numera visar det sig att man bör komma gott i gång med matten innan barnet når ålderen två år. Det gäller de friska barnen.
Hjärnskadda barn däremot är ofta stora, och kan fortfarande se mängd. Det beror på att de i sin kronologiska ålder kan vara tio år, men i sin nevrologiska ålder bara är två-tre år i fältet som berör matten.

För att förklara:
F var 42 månader när vi evaluerade henne första gången hos IAHP. Dvs. att det var 42 månader sedan hon föddes.
Men när vi evaluerade hennes utveckling, och hon var en god del bakom sina jämnåriga, så blev hennes nevrologiska ålder 26 månader. Dvs. att dit hon var kommit i sin utveckling var på höjd med ett barn som var fött för 26 månader sedan. Hon var alltså till 60% av där hon borde vara när man jämnförde kronologisk och nevrologisk ålder.

Efter 6 månader var hon 48 månader kronologiskt, men hade nu ökat sin nevrologiska ålder till 36 månader. Nu var hon till 75% av där hon borde vara.

Hon hade alltså på sex kronologiska månader ökat sin utveckling med 10 nevrologiska månader.

Hjärnutveckling är alltså en process som kan saktas ner (som hos F) vid en mild skada, eller understimulering, men också en process som kan påskyndas (som hos F) vid ökad nevrologisk stimulering.

I denna processen pågår ju för fullt saker som IAHP i 60 år nu har försökt kartlägga och lära ut till föräldrar. Hela tiden kommer nya erfarenheter till, och inte alla är lika lätta att förklara i böcker, och jag tror matte är en av de svåra. Just det här med mattefönstret är ett område där jag känner att jag har fått vaga svar, men det är iofs åtta år sedan nu... IAHP arbetar med empiri, de ser resultater och de tolkar det de ser. Jag har intryck av att IAHP menar att man måste börja inna två års ålder för att kunne ha nyttja av matten som de lär ut den.

IAHP ser sex år nevrologisk som en gräns, och efter den åldern är det lika svårt att lära som det är för oss vuxna.

Hjärnskadda barn kan ha långt kvar till sin sex-årsgräns nevrologisk, även om de är 15 år kronologisk.

Barn som är före i sin utveckling kan komma till sex års nevrologisk ålder när de är tre eller fyra år kronologisk!

Men, och detta är viktig: Då har de en hjärna som är SÅ stimulerad från början att deras hjärna för evigt och alltid är bredbandsuppkopplat, och de vill lära på ett lätt sätt resten av livet.

Just det kan ju vara bra att veta för er som harn barn som nu räknar svårare matteuppgifter än barn som har börjat skolan... :wink:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Tack så mkt för svar Hege! :heart:

Nu funderar jag lite mer härborta. Håller på att göra Bits med uppfinningar... Då stod det i boken att det skulle vara ritningar på dessa. Jag har hittat fina bilder på div uppfinningar men det kanske är meningen att det ska vara en teknisk ritning :?: av den exempelvis första telegrafen? Eller är jag petig nu. Vad säger ni andra?

Värme!/Luvisen
SM rookie
Krisse

Inlägg av Krisse »

Hej Luvisen!

För petig kan man nog aldrig bli :wink:
Jag tror nog att en vanlig bild borde fungera bra.

Gör du dessa Bits på datorn eller i bokform?
Jag har mest gjort på dator men jag märker att särskillt lillebror börjar tycka om att bläddra med böcker och med datorn är han lite våldsam ibland :lol:

Vi har varit sjuka i influensa en vecka nu men jag hoppas vi snart är friska så vi kan komma upp på banan igen.
Kram
Emmy 080212
Rasmus 091223
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "