Hjälp med sov- och matschema för 7-månaders

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Jullan

Hjälp med sov- och matschema för 7-månaders

Inlägg av Jullan »

Jag behöver hjälp att få till ett bra och funktionellt schema för min lille kille 7 månader. Då vi är flera i familjen finns det vissa tider jag inte kan ändra på och som vi måste följa, jag tänker då främst på lämning och hämtning av storebror hos dagmamman. Vill gärna ha en 12tim natt men som det är nu sover han 11 tim natt och det funkar bra, mest problem har jag att få till mat- och sovtider på dagen.
Tider vi måste passa är;
-lämna storebror på dagis 8-8:30 (vi åker bil)
-hämta storebror på dagis 15:30-16 (vi åker bil)

Natt mellan 19-06 eller 18:30-05:30 (lite olika i dagsläget.)

Lilleman dricker ersättning och äter fortfaraande 1ggr/natt, den matningen ska bort nu hade jag tänkt. Han är heeelt ointresserad av allt vad puréer och mat heter och har varit ända sedan jag började erbjuda det för över 1 månad sedan. Vet inte vad jag kan göra mera än att fortsätta erbjuda det, vill ju att han ska bli intresserad och vara glad när det erbjuds mat. Som det är nu blir han bara frustrerad och till slut ledsen... :? Några tips för att få det att funka bättre eller är det bara att se tiden an och tro att intresset kommer vad det lider? Storebror åt med god aptit från början så jag var inte riktigt beredd på det här :roll:
:heart: Oliver 100721 :heart:
:heart: Elliot 080219. Kurad sep-08 :heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: Hjälp med sov- och matschema för 7-månaders

Inlägg av Sarisparis »

Hej Jullan och välkommen hit! :D

Ingen panik över 11tim natt om han sover sina timmar över dygnet sâ att säga. Det kan vara rätt praktiskt ocksâ att kunna förlänga natten framöver genom att lägga lite tidigare, när man släpper lurar.

Hur trivs lilleman i bilen? Sover han gärna eller hâller han sig vaken? Hur ser er dagsstruktur ut nu?
Ett klassiskt mönster är lurar pâ 45 + (1.5 el 2) + (20 el 45) samt natt (11 el 11.5 el 12). Vad gäller maten sâ försök hâlla ca 3,5 timmar mellan mâlen sâ att hungern hinner infinna sig. Hur ser det ut idag?

Sammanhängande nätter om elva timmar eller mer tror jag blir svârt att fâ till sâ länge lillen bara äter ersättning/ammas. För att sova bra hela natten sâ mâste magen vara proppmätt. Har du Barnaboken? Där stâr det jättefint om hur man börjar med fast föda. Men nu är ju lillen sâ pass stor att han kanske vill vara lite mer aktiv själv. Har du testat att ge honom plockmat som han själv kan pyssla med? Min erfarenhet är att sâ länge liten är Mycket Upptagen med plockmaten sâ kan man hiva in lite puré eller annat i farten sâ att säga.

:heart:
Jullan

Inlägg av Jullan »

Hej,

Han sover mera än gärna i bilen, svårt att hålla ögonen öppna där...men givetvis inte varje gång vi åker. Sedan beror det ju på hur länge han får sitta. Det tar bara 5min tex att köra till dagiset där storebror är.

Som det är idag sover han ofta 1 tim mellan 08:30-09:30 eller 9-10.(sällsynta fall sover han 1,5 tim) Han brukar somna med en flaska ersättning här. Sedan kan det bli precis hur som helst med sömnen, men det är sällan ett längre sovpass mitt på dagen som jag önskar få till. :roll: Somnar lätt i vagn ute på promenad också men vaknar ofta när den stått stilla en liten stund.
Kan somna till när vi hämtar storebror men är helt omöjlig att lyfta ur bilen utan att han vaknar. Lyckas jag så väcker ofta en stojig och glad storebror honom med glada tillrop!

Vad gäller maten så vill jag verkligen att han ska känna sig mera mätt än vad han kan möjligtvis göra på ersättning. Han visade sig vara mjölkproteinallergiker vid 4 månaders ålder och av olika anledningar gick vi då stegvis över på ersättning och jag slutade amma. Jag har ett gammalt exemplar av BB någonstans, står det bra om introduktion av mat där? Han är verkligen heeelt ointresserad! :shock: Har inte vågat ge honom plockmat än...men det är ju mera mammas problem än hans kanske.. :oops:
Jullan

Inlägg av Jullan »

Kan kanske tillägga lite om vår dag, hur den ser ut. :)

Dagen startar kl 06 hos oss, vi äter frukost vid 06:45 och pappa åker till jobbet vid 07:15. Strax innan 08 börjar påklädning av barnen osv för att åka till dagis.

Jag äter middag tillsammans med storebror vid 17-17:30 varje dag. Lilleman får sitta med vid bordet nu när han kan sitta i sin egen stol. Innan satt han i babysittern på golvet brevid.

Pappa kommer hem vid 18-tiden. Storebror går och lägger sig 19:30.

Igår provade jag att ge lilleman smörgås med smör på. Han fattade inte att dom skulle stoppas in i munnen (skar i pyttesmå bitar) men när jag matade honom så älskade han det och gapade efter mera! Det är FÖRSTA gången det händer med mat i någon form! :D =D>
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!

Japp! Bra jobbat! Där hade du svaret! Han Kan själv (eller Vill själv i alla fall :D )
Fortsätt servera plockmat - allt kan delas i små små pincettbitar tom Smör =P~ och stoppas i lilla munnen med lite hjälp.
Sen kan ju du sitta bredvid med en sked och skopa in lite vid tillfälle så där i förbifarten.

Och ja, det står mycket om mat och matning och förhållande till mat i BB, så slå upp och läs. Du kommer hitta massor av bra, jag lovar! :heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Jullan

Inlägg av Jullan »

Jag lyckas i alla fall inte få till något bra schema för lillskrutten som passar våra tider.... :( Är det någon som har några ideer? Det går liksom aldrig ihop med antal timmar mellan målen alt sovtider när jag försöker ta hänsyn till våra "måste tider". Skulle vara önskvärt med 3 lurar fortfarande för han verkar vara en tröttmössa. :roll:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Jullan :D

Här kommer en liten skiss, kanske den kan hjälpa dig att fundera vidare?

19-07 Natt
Frukost (först flaska, sen frukost med er?)
9-9.45 Sova (hâll honom vaken i bilen! Hos oss har Rövarsângen pâ hög volum, med storebrors assistans, varit kanon i detta syfte!)
11 Lunch
12-14 Sova
14.30 Mellanmâl
16-16.20 Sova (när ni kommit hem m storebror)
17-17.30 Middag m mamma och storebror
18 Bad (m storebror, pappa assisterar?)
Nattslurk, skratt tilll go'nattet
19 God natt

Detta schema är alltsâ 12 + 45 + 2 + 20 = 15 t 5 min, lite i överkant för en 7mânaders. Men är han en tröttmössa sâ kanske han helt enkelt tackar och tar emot? 8) (Min 14mânaders har haft samma schema i evigheter nu, 11.5 + 45 + 2, och visar inga tecken pâ att vilja dra ner pâ nâgon lur. :roll: :sleep: ) Annars kanske en lânglur pâ 1.5 skulle räcka. Du känner honom bäst, hur länge orkar han vara vaken mellan varven?

Vad tror du?

Jullan

Inlägg av Jullan »

Halloj,

Tusen tack för schemahjälpen! :D

Just nu känns det som att hans maxgräns för vad han orkar vara vaken ligger på ca 3 timmar. Om det händer spännande saker kan han orka lite till men då blir det ofta ett ledset avslut så det känns inget bra.. :roll:
Det som kommer att bli svårast att få till, och som han kommer att behöva allra mest om jag väljer tre lurar är den sista lilla luren efter storebror kommit hem! Men samtidigt så orkar han ju aldrig vara vaken från 14-19 :shock:

Kanske skulle det här också kunna vara ett alternativ?

19-07 Natt
Frukost (först flaska, sen frukost med oss andra)
09-09:45 Sova
11 Lunch
13-15 Sova
15:15 Mellanmâl
17-17.30 Middag m mamma och storebror
18 Bad
Nattslurk, skratt tilll go'nattet

Nu väntar vi bara på att målaren ska ha tid att komma hit och göra i ordning hans rum sedan smäller det! :P Då får han flytta till eget rum med ordentliga mörkläggningsgardiner och ingen mamma och pappa som stör! :D
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej,

Ditt schemaförslag ser helt bra ut, vi har tagit bort den sista 20 min luren som ligger på em kring 7-8 mån ålder. Blir han toktrött är det bara att lägga in en 5-min lur och så fortsätta som om ingenting har hänt.

Men räkna med att det tar några dagar innan de nya tiderna sätter sig i kroppen, det kan vara lite vingligt i början.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Jullan

Inlägg av Jullan »

Vad gör jag om han helt enkelt vägrar äta NÅGOT på den tiden han ska?? :shock: Om jag provar igen 30min senare blir ju hela schemat galet... Hur ska jag tänka här, hjälp mig! :roll:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Jullan :D

Passa dig :D , negativa förväntningar har en förmâga att vara självuppfyllande! :wink:
Servera lille herrn Mycket Intressant Plockmat och peta in annat med sked sâ där i farten. Nu är din kille mindre än vad vâr lillebror var när jag började fundera pâ plockmat (alldeles för sent :oops: ), men jag fick suveräna râd i den här trâden. Kanske den kan inspirera?
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 12&t=23251

Jullan

Inlägg av Jullan »

Men det hände ju idag, det var därför jag skrev... :wink: Han tog i alla fall inte morgonvällingen förrän kl 09 istället för 07 idag så hela matschemat blev lite konstigt idag men det går väl ändå ihop sig nu på kvällen tycker jag.

Jag har försökt med plockmat men han fattar inte att han ska stoppa det i munnen än, det bara flyger all världens väg över bordet och golvet istället. :shock:
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej,
plockmat kan ju också Hjälpas in i munnen så att man förstår Hur Det Hela Görs. :D

Noga, en liten bit i taget - sen kommer han härma. Och ibland vifta ner allt (sker även här med en 1 åring, jag tror hon Städar :D )

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Jullan

Inlägg av Jullan »

Ja, jag har försökt hjälpa det in i munnen men han bara grinar illa och tittar på mig som om jag inte är riktigt klok. Kan det vara så att han fortfarande inte är redo för mat, fast han är 7 månader? :shock: Ska jag backa?

Börjar dessutom misstänka att det är tänder på gång igen för han beter sig som när dom första två kom. Suger någon minut på flaskan sedan släpper han och vägrar ta den igen. När han får puré eller gröt tar han några små skedar sedan börjar han gnugga sig i ögonen och knipa igen munnen. Dregglar lite mera än vanligt och suger på händerna. Vill absolut inte tugga på några kex eller rån eller majskrokar. Men jag vet inte...jag spekulerar ju bara :? Han sover bra på nätterna i alla fall, det gjorde han inte när dom första tänderna var på väg upp!
Elle

Inlägg av Elle »

Här hemma har juvelerna levt på kylskåpskall fruktpuré och välling när det varit tufft med tänderna. Det har gått några dagar med den kosten sedan ville de ha vanlig mat istället.

Fortsätt att servera plockmat och skeda sedan vid sidan om. Ha lite fruktpuré längst ute på skeden. Det brukar uppskattas.

Försök behålla lugnet så det inte kommer matvargar runt benen!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"