5-kurdagen, 6 månaders kille

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
V's mamma

5-kurdagen, 6 månaders kille

Inlägg av V's mamma »

Vi började kura vår lilla kille för 5 dagar sedan. Även fast man läser alla härliga historier så blir man ändå förvånad när saker från boken stämmer in på en prick.

Jag har dock några frågor där jag är lite osäker om vi gör rätt.

Vår lill-kille har haft lite varannan dags framsteg och inte riktigt en spikrak utveckling. Här är i alla fall några frågor:

Läggningen på kvällen går nu relativt bra. Lägger tillrätta, ramsar och går ut. Igår var han arg i 10 minuter fick en upplysning och somnade sen. Tidigare kvällar har han sovit fram till 01 i ett sträck men igår började han vakna o fråga vid 22 tiden. Han fick en ramsa, vilket brukar lugna honom men han hetsade tillslut upp sig så mycket att vi var tvungen att gå in och ge honom en solfjäder (rygg/sidsovare) ramsa och gå ut. Detta upprepades en gång till! Jag kände att vi kanske höll på för mycket men han blev så hysterisk att det kändes som att det var nödvändigt :?:

Senare ett uppvaknade/skrik vid 03, fick först ramsa, lugnade sig skrek, ingen respons på ramsan. Skrek ännu mer gick in la tillrätta ramsade ut. Får jag verkligen göra det nu?

Kl 05.20 tyckte vår prins att det var morgon. Han fick en upplysningsramsa, låg o jollrade en stund för att sen börja skrika (argt). En ramsa till, satte på klassisk musik. Kl 06 gick pappa upp o började stöka i köket. Lill-killen skrek fortfarande argt i omgångar, väldigt korta tysta stunder. Vid 06.30 eskalerade det till hysteriskt. vi lät honom vara till 06.45, tog till marginalkvarten och gjorde morgon. Var det här korrekt, trots att han fick skrika så mycket?

En sista fråga :oops: Vår lill-killes aptit har verkligen förbättrats sen han börjat sova bättre. Han är, som resten av familjen, ingen storätare vid första målet och nu känner vi att det blir lite långt till nästa. Är det ok att ge ett litet mellanmål trots att det inte var inräknat från början?

Det här blev en lång berättelse och en del frågor. Skulle vara jätteglad för svar, det finns så mycket härlig kompetens här i forumet och jag tänkte att det kanske är bättre att ställa några självklara (?) frågor än att gå här och börja tvivla...

Tusen tack på förhand!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: 5-kurdagen, 6 månaders kille

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol: Så härligt att lille V får sova nu så gott =D>
V's mamma skrev:Han fick en ramsa, vilket brukar lugna honom men han hetsade tillslut upp sig så mycket att vi var tvungen att gå in och ge honom en solfjäder (rygg/sidsovare) ramsa och gå ut. Detta upprepades en gång till!
Är det kris så är det kris (men då menar jag KRIS :shock: ). Är man absolut tvungen att ingripa handgripligen, även så här pass långt in i kuren, så är man. Men att "detta upprepades en gång till" - att du/ni gick in IGEN alltså - är inte bra. Det blir att lilla älsklingen skriker dig till sig i stället för ifrån sig, om du förstår. Och då går du in med orosvargar och bekräftar faran. Av det blir bara att han vaknar allt oftare i fortsättningen.
V's mamma skrev:Senare ett uppvaknade/skrik vid 03, fick först ramsa, lugnade sig skrek, ingen respons på ramsan. Skrek ännu mer gick in la tillrätta ramsade ut. Får jag verkligen göra det nu?
Det du inte får göra är att acceptera "ingen respons på ramsan" :!: Här skrek han dig till sig (igen) alltså, och när du gick in desarmerade du ramsan. Vet han att du kommer bryr han sig inte om att lyssna till den. Därför måste du besinna dig, öva upp ramsan bättre och vägra acceptera att den inte "tar" - dvs se till att den tar och inte ge dig. Ramsan ska ha sista ordet :!: Trafiken in och ut forslar annars lätt nätterna tillbaka till ruta ett, om man inte ser upp :cry:
V's mamma skrev:Vid 06.30 eskalerade det till hysteriskt. vi lät honom vara till 06.45, tog till marginalkvarten och gjorde morgon. Var det här korrekt, trots att han fick skrika så mycket?
Hysteri är ett tillstånd som är fullständigt outhärdligt för varje människa, stor som liten. Ett hysteriskt barn blir så utom sig att det förlorar medvetandet till slut. Det är alltså ett uttryck jag inte tycker du ska "gödsla" med - hysteri är allvarliga saker, traumatiskt allvarliga. Din lilla älskling var arg, vad jag förstår. En ilsken unge är inte mottaglig för egentligen någonting (jfr oss vuxna!) utan måste svära klart först, om man säger. Läs på i Lathunden igen och öva dig i att lyssna bättre - och tålmodigare :wink:
V's mamma skrev:En sista fråga :oops: Vår lill-killes aptit har verkligen förbättrats sen han börjat sova bättre. Han är, som resten av familjen, ingen storätare vid första målet och nu känner vi att det blir lite långt till nästa. Är det ok att ge ett litet mellanmål trots att det inte var inräknat från början?
Vänta lite med första frukosten i stället, tycker jag. En kvart kan göra all skillnad :wink: (Och det är inte alls ovanligt att små älsklingar som sovit hur länge som helst inte alls är säskilt hungriga på morgonen. Även om de åt flera gånger om natten förut. Märkligt nog, kan man tycka :P )

Och fortsätt nu fint ert vackra arbete =D> Läs på under dess gång - kapitlen Lugnet och Säkerheten kan man inte läsa nog många gånger, liksom Safarin. Och se fram emot Njutningen - bädda för den lugnt och fint, tålmodigt, glatt och metodiskt, så har ni den snart i huset både natt och dag, alla :lol:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"