Som jag skrivit tidigare har vi nu ett nytt liv. Min man har kunnat börja jobba igen efter sjukskrivning pga den enorma sömnbrist vi led av. Jag börjar känna igen migsjälv och har både skrattat och kunnat le helhjärtat igen. Tänk vad sömn kan göra!
Vi är ju bara inne på uppföljningsveckan med vår 4-månaders men sover enligt våra referensramar utsökt bra. Prinsen sover lugnt och stilla från 19.00 till 5.00 / 5.30. Då gör han sig hörd och i morse protesterade han ganska ljudligt. Jag ramsade men det tog inte. Jag väntade ut honom och han blev bara argare. Jag gick och hämtade SHN-boken och läste så ögonen blödde: hur var det nu? Tyvärr blev situationen inte så lyckad. Han frågade på i nästan 1,5 timma! Jag var inne några gånger och solfjädrade och gjorde några markeringsbuff, då blev han hur lugn som helst, men så fort jag gick ut och sa ramsan blev han jättearg igen. Då väntade jag ut honom, jag vet att ramsan inte biter i argt tillstånd. Och så jag gav ramsan när jag tyckte att han lugnat ner sig.
Så där höll vi på alltså i 1,5 timme tills kl var 7.00 och det var dags att säga god morgon. När han var lugn gick jag in och tog upp honom och tände lampan. Då blev han ju hur glad som helst och började prata så glatt med mig.
Hur i allsin dar löser vi dessa morgonlustigheter? Han ligger och protesterar mycket klart och tydligt, ibland ledset, och vill inte svara på någon ramsa, det är situationen just nu.
Hur går vi vidare från detta? Vårt mål är ju ändå 12 timmars sömn, så även om han tycker att han är färdigsoven 5.00-5.30 så måste vi ju leda in honom i hur natten är?
Kram
Gossebarnsmamman