D-droppar, hur länge?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

D-droppar, hur länge?

Inlägg av Tetz »

Hej hopp! :D

På flaskan står det att man ska ge droppar tills barnet är två år, men det känns lite knasigt att sluta mitt i vintern... Hur har ni gjort?

Jag får inte heller riktigt grepp om vilken mat som är rik på d-vitamin, om man skulle boosta på så sätt... Tips?
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Hej Tetz!
Det finns ingen anledning att någonsin sluta med d-vitamintillskott för oss männikor. Det är omöjligt att komma upp i rekommenderade doser genom mat (finns bland anant i d-vitaminberikad mjölk, naturligt i fet fisk och liiiite i ägg, men långt ifrån tillräckligt)-
Solen är en bra källa, men då ska man vara ute utan solkräm mitt på dagen, i högsommaren. Vintertid ffår man åka utomlands minst 3 ggr per vinter för att klara förråden...
Jag ger hela familjen d-vitamintillskott året om.
Det forskas friskt på området d-vitamin och man ser misstänkta kopplingar till depression, autism och man vet att det är en bov i dramat benskörhet.
Viktigt för immunförsvaret är det också.
Så fortsätt i all evighet, är mitt tips. Du kan med fördel övergå till kapslar med d-vitamin och röra ut i lite välling eller dryck eller smoothie.
Spädbarn kan ta 1000 int enh /dag.
Vuxna minst 2000.
Solsken på burk 8)
D-vitamin är det nya omega-3 :lol: Kom ihåg var du hörde det först :wink:
Lycka till!
annapanna82
Inlägg: 72
Blev medlem: tor 22 jul 2010, 14:23
Ort: Lund

Inlägg av annapanna82 »

Hej! Ursäkta att jag lägger mig i här i tråden...
Jag är rätt mkt inne på forumet kolhydrater i fokus då jag äter lite kolhydratreducerat. Där snackas det en del om vikten av det här med D-vitamin. Vet du "nya mamman" var man kan köpa det? Lilleman äter ju sina droppar och skall ha 5 droppar per dag. Skall man öka på den dosen tycker du?

/Anna
Anna
Mamma till Isak född 100621
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Jag vet inte hur koncentrerade dropparna är, faktiskt, men jag skulle helt klart ge minst dubbel dos utifrån rekommendationen.
En halvtimme i solen ger oss bortåt 25000 int enh, medan en kapsel från hälsokost ger omkring 2000 int enh.
Bara som en jämförelse.
Jag köper kapslar från Holistic, öppnar och slänger i smoothien. Det blir inte alla dagar, mend et är helt ok, d-vitamin är fettlösligt och ska alltid ges tillsammans med fett, men det lagras i kroppen och därför är det ok att ge stora doser lite då och då. (Till skillnad från ex c-vitamin, som bara är aktivt i kroppen ett par timmar.

Lycka till!
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Inlägg av Tetz »

Åh tack för svar! :D Superbra och utförligt. Jag har för övrigt önskat mig din bok i julklapp, Nya mamman :santa:

Både jag och dottern är riktiga blekfisar och kommer aldrig kunna vistas ute i solen utan solskydd... Så vi kör på med dropparna (usch vi har slarvat lite med dem, nu fick jag ångest #-o ) och så ska även vi vuxna börja käka tillskott.

Måste dock säga att jag är riktigt förvånad över dotterns immunförsvar. Just nu har hon sin första förkylning med feber, trots att hon började gå några timmar på dagis i höstas. Alla andra barn har hunnit med både tre och fyra slängar av allt möjligt...
Hon är storkonsument av broccoli och älskar mat med vitlök så det kanske är det :wink: Alternativt 13,5 h sömn per dygn :D

PS. Ingen fara med trådkapning, annapanna82 :D
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Re: D-droppar, hur länge?

Inlägg av Mata »

I Finland rekommenderar de D-vitamin till och med 18 år! Så det låter som en god idé att köra på! :)
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Re: D-droppar, hur länge?

Inlägg av Susanne G »

Jag ger dubbel dos av dropparna till min yngsta. Den stora får en kapsel varje dag.

Gå in på kostdoktor och läs. Där står också rekommendationer. http://www.kostdoktorn.se/rekommenderade-halsoprodukter

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: D-droppar, hur länge?

Inlägg av Tetz »

Dottern får också dubbel dos av dropparna sedan några månader, och kommer definitivt fortsätta bra mycket längre. Jag själv får en kapsel med tillskott varje och mår toppen av det! :D
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"