Behöver hjälp med maten!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
MTA
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 21 feb 2011, 13:02

Behöver hjälp med maten!

Inlägg av MTA »

Hej!

Jag är ny medlem här och hoppas på att få hjälp.

Min dotter är snart 9 månader och har fortfarande inte börjat äta riktig mat. Från 0 till 4 månaders ålder krånglade amningen väldigt mycket och hennes viktkurva planade ut ganska rejält. Det gick segt att få henne att ta flaska men vi lyckades till slut. Eftersom det inte gick så bra med amningen och sen segt med flaskan tyckte bvc att vi inte skulle vara för ivriga med smakportioner. Så vi tog det lugnt och hon visade ändå inte något stort intresse. Det gör hon fortfarande inte och så fort vi kommer med skeden mot hennes mun så vrider hon bort huvudet. Tvång blir det knappast bättre av!! Hennes tillväxtkurvor ser bra ut nu så därför tycker bvc att vi helt enkelt ska ta bort tre av de sex mål ersättning som hon äter nu. Vi testade det ett tag innan hon tyvärr blev sjuk och då var det bara att ge ersättning igen.. Under den testperioden struntade hon att äta fast vi tog bort ersättningen och åt då bara lite mer ersättning när det var dags för det. Nu ska vi börja ta bort några mål igen, två den här gången, lunch och middag för att på så sätt "tvinga" henne att äta eftersom hon inte får någonting annat då. Är det här ett bra sätt??

En annan sak som jag har funderat på är om detta på något sätt kan hänga ihop med att hon nästan alltid får ersättning precis innan hon ska sova.. Inne i sovrummet. På dagarna gör vi så och på kvällen får hon mat inne i sovrummet och sen läser vi sagor för henne. På detta sätt har vi gjort i princip hela tiden sedan hon var nyfödd.. Enda gångerna hon inte får mat precis innan läggning är när hon somnar i vagnen eller bilen.

Jag känner att det blev lite rörigt det här. Mina frågor är alltså, är det en bra metod att helt ta bort några mål ersättning för att få henne att äta riktig mat? Finns det andra metoder? Och även om sättet vi lägger henne på kan hänga ihop med att hon bara vill ha ersättning?
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Behöver hjälp med maten!

Inlägg av Tetz »

Hej MTA och välkommen hit! :D

Jag hade nog gjort precis likadant som om det gällde att introducera mat till en 4-månaders. Det är ju samma saker att ta hänsyn till; Ny konsistens, nytt arbete för lilla magen, samma intresse att väcka hos barnet. Inget trugande eller tvingande, utan ta det lite piano. Med andra ord hade jag börjat med smakisar vid exempelvis lunch, och fyllt på med ersättning/välling efteråt. Jag hade nog trappat upp portionen med mat ganska fort om det funkar och siktat på att ta bort ersättningen vid det målet inom någon vecka.

Det som kan vara bra att tänka på är att en niomånaders kanske inte accepterar att bli matad på samma sätt som en mindre bebis. Vid den åldern var det stört omöjligt att mata min dotter utan att hon fick hålla i en sked själv. Hon åt på och utforskade skeden och jag matade in lite käk där det gick :wink:

Jag vet ju inte hur era dagar ser (fasta mat- och sovtider?), så det är svårt att säga vilka anledningar det kan finnas till att hon inte visar så mycket intresse för mat. Om ni utöver måltiderna fyller på med lite flaska för att söva henne, så kan det nog förstöra aptiten. Då är det nog läge att hjälpa henne till att somna för egen maskin.

Har du Barnaboken och/eller Sova Hela Natten?
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Fd Medlem

Re: Behöver hjälp med maten!

Inlägg av Fd Medlem »

Hej och välkommen till forumet!
Aj, trassligt värre med maten! Det får vi försöka hjälpa er med!
Först undar jag hur i hela friden ni hinner ge henne SEX flaskor om dagen? Måste ju bli i stort sett varannan timme? Det bör gå minst 3,5 timmar mellan målen för att hon ska hinna få någon aptit.
Du har fått många fina tips av Tetz, men jag vill gärna tillägga att matintroduktion inte behöver vara kenpigt alls, varken konsistens eller mage behöver bråka. Det finns många 4-5 månaders som raskt är uppe i fyra fulla mål om dagen, det kan gå på en vecka (eller mindre).
Så gör inte detta till en allt för utdragen sak.
Ersättning behöver hon egentligen inte alls nu (rent åldersmässigt). Det går fint med mat, gröt, frukt/bär och vatten. Så ge henne förutsättninagrna, annars kommer hon inte att glida över på riktig mat, varför skulle hon det...?

Mitt förslag är:
Sätt bestämda måltider och karaktär påp målen. Till exempel:
7 God morgon. Väling eller gröt. Eller både och.
11.30 lunch. puré och plockmat. Dessert, som fruktpuré eller lite mjuka fruktbitar.
14.30 Mellanmål. Kanske gröt och frukt?
17.30 Middag. Som lunchen.
18.30 (eller precis innan hon lägger sig inför natten) Nattslurk Ersättning eller välling.

Snart fattar hon galoppen. Aptiten och tekniken kommer ikapp.
Sikta på frukost, lunch, middag och två mellanmål (dvs mellis + nattslurk). Det är en bra riktlinje för alla människor som passerat halvåret :wink:

Lycka till och dyk in om du har fler funderingar!
Ulrika
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"