Lite tips ang SHN

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Vonhinsch

Lite tips ang SHN

Inlägg av Vonhinsch »

Jag är idag inne på fjärde dagen av kuren SHN, mitt problem är att min son får välling klockan 1900 och somnar direkt i famnen men han vaknar (ibland jollrar han och ibland vaknar han gråtannde) två-tre ggr per natt och det tar runt 30 minuter för att få honom att somna om, går inte in till honom påminnelse och bekräftelse. Hur kommer jag över denna puckel? Samma sak när han ska vila på dagen, sitter och jollrar, skriker lite ibland mycket på slutet och somnar dubbelvikt efter 30 minuter, får gå in efter 10 minuter och lägga honom till rätta. (Somnar även dubbelvikt på natten).

0700 godmorgon
0730 frukost
1000-1045 förmiddagslur
1100 middag
1300-1445 middagslur
1500 mellis
1800 kvällsmat
1815 bad, skratt och skoj
1900 natrium med välling

Ska man låta honom vara när han jollrar under sin middagslur eller ska man ramsa?
Mvh
Vonhinsch
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Lite tips ang SHN

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:
Vonhinsch skrev:Jag är idag inne på fjärde dagen av kuren SHN, mitt problem är att min son får välling klockan 1900 och somnar direkt i famnen.
Ge honom aningens tidigare - 5, 10 15 min - och håll honom vaken med alla (skojiga) tricks och metoder :wink: Han bör vara vaken när han läggs och njuta av att somna själv, glad och nöjd.
Vonhinsch skrev:--- han vaknar (ibland jollrar han och ibland vaknar han gråtannde) två-tre ggr per natt och det tar runt 30 minuter för att få honom att somna om, går inte in till honom påminnelse och bekräftelse. Hur kommer jag över denna puckel?
Genom att fortsätta kuren, lugnt och fint =D> Läs på - Lathunden men allra helst hela Internationella Sova hela natten. Du arbetar så fint, fortsätt med det och trilla inte i otålighetsfällan :!:
Vonhinsch skrev:Samma sak när han ska vila på dagen, sitter och jollrar, skriker lite ibland mycket på slutet och somnar dubbelvikt efter 30 minuter, får gå in efter 10 minuter och lägga honom till rätta. (Somnar även dubbelvikt på natten).
Det är ingenting bestående. Du gör helt rätt, lägger honom tillrätta (det har du väl läst på hur man gör - det ska du alltid göra när du lägger honom att sova :idea: ) och stör honom inte utan avvaktar tills han sovit 10 minuter, då han ingenting märker av att du gör det skönt för honom så han kan sova vidare (och bättre). Det är så rätt, så =D>
Vonhinsch skrev:0700 godmorgon
0730 frukost
1000-1045 förmiddagslur
1100 middag
1300-1445 middagslur
1500 mellis
1800 kvällsmat
1815 bad, skratt och skoj
1900 natrium med välling
Du berättar inte hur gammalt barnet är, och det måste vi få veta. Fyll i det i din signatur :!:

Det är lite kort mellan middag, mellis och kvällsmat, medan det är lagom mellan frukost och middag. Kan du ordna det aningens mera likartat/regelbundet rakt igenom :?: (Bortsett fran nattslurken förstås, som kan komma precis så tätt inpå kvällsmaten som nu.)
Vonhinsch skrev:Ska man låta honom vara när han jollrar under sin middagslur eller ska man ramsa?
Att jollra sorterar under avdelningen privatliv - bara att tjuvlyssna till och njuta av :P :lol: :P

Minns att det viktiga inte är att han sover varenda minut han "ska". Det viktiga är att han har förutsättningarna :!: Så ge honom dem, och stå i övrigt tillbaka i förtroende för barnet och i respekt för sagda lilla privatliv.

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Vonhinsch

Inlägg av Vonhinsch »

Min son är nio månader.
Inatt vaknade han 2100 2200 0145 0410 och nu precis ligger han och jollrar, förutom 0145 som tog ca 20 minuter . Gick de andra tiderna bättre, ca 1 minut påminnelse samt bekräftelse, men jag måste ända vänta de tio minuter så att jag kan lägga honom tillrätta och han inte ligger dubbelvikt.
Kommer han så småningom själv kunna lägga sig tillrätta trots att han somnat dubbelvikt?

Hur får jag honom till att vara vaken under tiden jag ger välling? Han somnar nästan på en gång och dricker färdigt vällingen under tiden han sover. Ska jag väcka honom och sedan lägga ner honom i sin säng?
Tack för alla tips!
Vonhinsch
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

Vonhinsch skrev:Kommer han så småningom själv kunna lägga sig tillrätta trots att han somnat dubbelvikt?
:D Han kommer inte att fortsätta somna sittande / dubbelvikt när du väl genomfört kuren lugnt och metodiskt så att han får sin sammanhängande sömn och helt enkelt ligger (tämligen) still.
Vonhinsch skrev:Hur får jag honom till att vara vaken under tiden jag ger välling? Han somnar nästan på en gång och dricker färdigt vällingen under tiden han sover. Ska jag väcka honom och sedan lägga ner honom i sin säng?
Dricker han, sover han inte utan blundar bara. Det är inte förbjudet. Rapa honom energiskt högt över axeln så han kvicknar till och blir skrattbar före läggning :wink: :lol:
Vonhinsch

Inlägg av Vonhinsch »

Tusen tack för alla råd!
Inatt (natt6) så gjorde jag som du sa, vi sa "god natt lampa ses imorgon" när jag väl la ner honom, började han gråta och det var svårt att få hans kropp till att bli avslappnad, ( ska man alltid vänta tills de blir mjuka i kroppen och inte gråter innan man går ut oavsett hur lång tid det tar? Vet att det står så i boken, om jag inte missuppfattat). Det tog inte så lång tid när jag gått ut ur rummet för honom att somna men fick ramsa ett par gånger. Sov till 0520 ( vaknade till vid 0200 men somnade om bara jag sa påminnelse och ramse x1) men där på morgonkvisten var han först jollrande och sedan grät han, föll nästan i sömn och grät igen så höll det på till 0640 då somnade han.
Det är väldigt svår med för o eftermiddagslurarna, idag var han bara ledsen i 20 minuter innan han somnade igen dubbelvikt, vad gör jag för fel? Ramsar jag fel då han inte lägger sig ner? Läser och läser boken, för att inte göra fel.

Återigen, varmt tack för hjälp!!
Vonhinsch
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Ha lite tålamod. Fokusera inte så mycket på vad HAN gör utan på vad du själv gör. Det är du som är ledaren och guiden här, och du måste hålla för ögonen varför du gör detta :!: För att LUGNA och BETRYGGA, eller hur :?: Inte för att oroa ytterligare.

Du läser och läser men du har ännu ite riktigt hajat Attityden, och den är det viktigaste av allt. Verktygen är bara just - verktyg. Det handlar om att du ska hjälpa ditt lilla barn till den kanske finaste gåvan av alla - god sömn för livet. Kan du sätta på dig dessa nya glasögon tror du och läsa - igen, fast på ett annat sätt - kapitlen Lugnet och Säkerheten? Tills du verkligen förstår och får tag i den där allt avgörande Attityden av Självklarhet :wink: :lol:

Vonhinsch

Inlägg av Vonhinsch »

Hej och tusen tack för all hjälp!
Andra natten i rad som prinsen dyker ner på kudden efter vi sagt god natt lampan... vaknar till vid tolv men somnar om snabbt igen på magen... Vaknar sedan mellan 0600 0630 jollrande. Har en fråga här, får jag ta upp honom mellan 06 och 0700? För här blir han helt förtvivlad när jollrandet (efter 15 minuter) övergår till gråt.
Har ändrat lite i schemat, hoppas att det inte är fel.
Förmiddagslur 0915-1000 (tidigare 1000-1045) blev lite för trött och det var tajt till lunchen.
Jobbar med attityden :-)!

Kramar från oss till dig
Vonhinsch
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

Vonhinsch skrev:Andra natten i rad som prinsen dyker ner på kudden efter vi sagt god natt lampan... vaknar till vid tolv men somnar om snabbt igen på magen...
:D Underbart =D>
Vonhinsch skrev:Vaknar sedan mellan 0600 0630 jollrande. Har en fråga här, får jag ta upp honom mellan 06 och 0700? För här blir han helt förtvivlad när jollrandet (efter 15 minuter) övergår till gråt.
Tar du upp honom en halvtimme tidigare än tänkt, vaknar han en halvtimme ännu tidigare nästa morgon... osv :roll: tills du är tillbaks på ruta ett :cry: Du är tvungen att ta ledningen här och ställa in hans lilla klocka, den där inre, på när morgonen ska börja och att det är någonting han inte själv ska behöva ta ansvaret för, fråga efter och indikera. Det orkar inte små barn med :shock:

Ge honom en glad, betryggande, hög och trevlig - men också bestämd och punktsättande :!: - så kallad pangramsa x4 direkt du hör honom på morgonen. Han ska verkligen höra den. Men sedan avlöser du med musik och/eller husljud, ingriper inte mer och håller dig till marginalkvarten högst. Det här är inte en knapp att trycka på så att allt faller på plats ögonblickligen och första gången - SHN-kuren är ju en process, och vad man än gör (och inte gör), måste man hela tiden ha målet för ögonen och ge barnet åtminstone tre dagar att fatta galoppen :wink: :lol:
Vonhinsch skrev:Har ändrat lite i schemat, hoppas att det inte är fel. Förmiddagslur 0915-1000 (tidigare 1000-1045) blev lite för trött och det var tajt till lunchen.´
Det är vanskligt :cry: och alldeles för tidigt :cry: Man ändrar inte i schemat förrän tidigast efter uppföljningsveckan, om man inte vill förvirra lilla barnet totalt, och det vill man ju inte :mrgreen: Det är därför det är så vikigt att schemat verkligen är genomtänkt ordentligt innan man spikar det. Nu har du ändrat, och då ska du hålla fast vid det. Minns att man inte kan utvärdera någon schemaändring alls förrän efter en vecka :idea:
Vonhinsch skrev:Jobbar med attityden :-)!
Bra, bra =D> Kram tillbaka till dig också :heart:

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"