Skall vi kura vår snart 9 månaders tös?!?!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Lilla_Mys_mamma

Skall vi kura vår snart 9 månaders tös?!?!

Inlägg av Lilla_Mys_mamma »

Hejsan!

Vi har en underbart ljuvlig tös på snart 9 månader. Mellan 1-3 månaders ålder sov hon hela natten igenom. =D> Efter 3 månader svängde det och vid 5 månader fick hon sina första tänder, efter det när nätterna har krånglat så har jag bara lagt det på att "det är tänderna som bråkar", men hon e snart 9 månader och har snart fått sin fjärde tand å de har garanterat inte krånglat i 4 månader.

Ända tills hon var 5 månader så orkade hon bara vara vaken en timme dagtid för att sen vila 1-1½h. Nu orkar hon vara vaken 2-2½h, 3h med "underhållning" som att gå till butiken eller nåt. Vanligtvis blir hon trött efter 2 h å vill vila 45-90 minuter. Så vi har ännu 3 sovpass varje dag, minst. Har försökt nu den sista veckan att hon inte ska sova efter kl 17, för att se om natten kunde se bättre ut.
Insomningen sker vanligtvis ganska smärtfritt, men hon vill att man ska vara inne i rummet tills hon somnat. Sen sover hon vanligtvis till efter kl.4. Det är då hon börjar krångla. Jag har hennes säng fast i vår så jag försöker alltid lägga i tutten då hon vaknar(sista veckan har hon vid läggningstid somnat utan tutt), det kan lyckas i 15-30 minuter, sen vaknar hon igen å är lessen. Brukar ibland ta upp henne å amma henne i vår säng för att sen lägga tillbaks henne med varierande resultat. Vanligtvis är det ett massa gråtande innan klockan blir 7.30-8.00 å vi stiger upp.
Vår dagsschema är inte speciellt rutinerat, tycker jag har haft svårt att få ihop någon rutin ända sen hon var liten när hon sov så jättemycket, eller ofta. Nu kastar vårt schema med 30-60 minuter beroende på hur hon sover o.dyl. Men vår dag kan se ungefär ut såhär:

07.00 Amning i säng
08.00 Stiger upp
09.00 Förmiddagsvila, ammar innan om hon vill ha
10.30 Vaknar
11.00 Lunch
13.00 Sover
14.00 Vaknar
14.15 Mellanmål+amning
16.00 Sover
16.45 Vaknar
17.00 Middag
19.00 Kvällsgröt
19.30 Nattslurk (ammar)
20.00 Godnatt

Alla sömnpass dagtid sker ute i vagnen. Oftast så somnar hon av sig själv, ibland vagnar jag lite eller så har vi från tidigare en ramsa som jag drar å går efteråt inomhus. Ska vi ha henne å sova inne så ska vi bädda för mycket gråt å skrik, hon blir bara så lessen så vi har helt enkelt kört med det att vi låter henne sova ute varje pass. Det är ju iofs inget fel med det, barn mår gott av frisk luft. Men just om man e någon annanstans än hemma någon dag så har man inte vagnen med så somnar hon ju int.
Vi har det relativt bra ändå men jag önskar kura för att kanske få bukt med nattvaket mot morgonkvisten, få ihop en rutin dagtid och att hon ska finna trygghet i att sova andra ställ dagtid än i vagnen.
Nattetid somnar hon på rygg men svänger sig till sida ibland. Dagtid sover hon på sida i vagnen.

Har ni nå tankar om detta, hur ska vi göra?!?! Tacksam för svar!
Lilla My föddes Maj 2010
Bellan

Re: Skall vi kura vår snart 9 månaders tös?!?!

Inlägg av Bellan »

Hej!

Jag är ingen expert på det här men jag har en tjej på snart 10 månader och efter att ha vi kurat henne (började 1/1 2011) så tycker jag att det är självklart att alla ska kura sina barn om dom inte sover hela natten. Vår tjej sover 19-07 alla nätter plus 9.15-10 och 12.30-14. Det är helt underbart! Hon var glad och snäll innan kurningen men nu är hon piggare och gladare och har mer energi och äter mer! Hon har utvecklats enormt mycket sen vi började kura henne! Sen att vi föräldrar får sova hela nätterna själva är helt underbart :sleep: .

En annan sak som är bra med att kura är att vi kan verktygen som gör att när det strular lite med sömnen kan vi fixa det. Vi behöver inte vänta på att någon "period" ska går över, vi kan ta kommandor och fixa sömnen igen!

Så, självklart ska ni kura! :D
Och här på forumet kan man få massa hjälp ;)
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hej och välkommen hit Lilla-Mys-mamma! :P

Lyssna på Bellan. Skaffa lilla SHN-boken, läs, ta in och sätt ett datum!

Värme! /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Lilla_Mys_mamma

Tack för era svar. Jo, jag blir bara mer å mer säker på att dethär e vad vi ska göra. Vill att vår lilla tös ska få en rutin å känna sig trygg. Det som bekymrar mig är hur jag ska få ihop en dagsrutin som passar henne. Iom att hon tycks behöva ganska mycket sömn dagtid. Orkar vara vaken 1½-2½h å sen vil vila, vanligast e 2 h. Hur ska jag få ihop ett schema som passar henne men ändå ger henne lagom mycket sömn på dagen så att hon oxå sover på nätterna. Har ni några förslag?
Ni som kurat era barn, är det JÄTTEVIKTIGT att hålla rutinen i fortsättningen? Jag känner lite stress över att allt ska klicka med en 15 minuters marginal. Eller är det över det stora hela, så om ett klockslag ena dag haverar med ½timme så är ingen skada skedd? Jag är en sån person som lätt tar stress om något blir "för mycket" å jag vill ju inte att vår tös ska behöva känna min stress över att försöka hålla ihop rutinen.

Inatt sov hon förresten från kl 19-05 i ett streck =D>
Lilla My föddes Maj 2010
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Grejen är ju den att din lilla är trött nu eftersom hon får för lite sömn. När du väl kurar och ger henne 12 tim natt sömn kommer tröttheten av förändras. Mkt skulle jag vilja säga! Och just under kuren så måste man hålla tiderna exakt! Så då får man rensa almanackan helt och koncentrera sig på sitt viktiga jobb! :idea:

Framöver kan man diffa 15 min hit och dit. Men du kommer märka att stressen försvinner när du kan hennes schema utantill och sedan är det ju så att barnen växer och blir bara enklare och enklare. :P

Idag var vi ute och kom hem "försent" till dagsluren som min son alltid sover i sin säng. Han somnade i vinteroverall och allt i vagnen, felvänd också :shock: och när vi kom hem var det bara att lägga honom i sin säng och dra av all mundering medans den lille :sleep: :sleep: . Så man måste inte springa hem bara för att man har ett schema. Så blir de små när det blivit bombsäkra sovare! :P Dit kommer alla med tålamod och målmedvetenhet.

Dit kan ni också komma. :heart: :heart:

/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Lilla_Mys_mamma

Har några frågor ännu, å fler kommer det säkert efterhand.
Jag ammar ännu ca 3-4ggr/dag å önskar fortsätta med det ännu. Kan man amma utöver schemat eller skall all amning ingå?

Har försökt knåppla ihop ett dagsschema som skulle passa in hos oss. Grejen e den att vi har varje måndag förmiddag närmare 10 veckor framåt program mellan 10-10.45. Å hur jag än försöker klura så krockar det ju med hennes förmiddagsvila. Det som skulle lyckas är att hon skulle ta vilan först kl. 11 (45 min), men om hon stiger upp kl.8 så känns det lite länge tills hon får vila. Vad tycker ni?

Här är mitt förslag på schema:
20-08 Natt
8.00 Godmorgon + amning
8.30 Liten frukost (hon äter inte ännu frukost utan ammar endast)
11.00 F.m vila
11.45 Vakna
12.00 Lunch
14.00 Litet mellanmål
14.30 E.m. vila
16.00 Vakna
16.30 Middag med familjen
19.00 Kvällsgröt
19.30-20 Skoj & nattslurk
20.00 Godnatt

Skulle vi inte ha program på förmiddagen så skulle jag gärna ta långvilan på 1,5 h då. Kan man byta dem senare eller är det att rubba för mycket i rutinen?
Hur viktigt har ni upplevt det att det är att skärma av barnets sängplats från eran om ni sover i samma rum? Vi har bara en 2:a, så än kan hon inte få eget rum.
Det var det för denhär gången! :D
Lilla My föddes Maj 2010
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej och välkommen säger jag. :D

Att skärma av barnet är avgörande enligt min mening. Jag ser inte hur det skulle vara möjligt att lämna över till barnet själv att klara uppvak och annat om juvelen kan se föräldrarna eller annat trevligt att ta kontakt med om du är med.

Att ha med amning på matschemat enligt fasta tider innebär att magen får en bra matrytm, dvs att den får vila mellan målen. Helst 3-4 timmar mellan målen, förutom mellan middag och kvällsslurken där en timma är super.

Jag skulle rekommendera att du tutar i henne gröt och smörgås till frukost, och toppar med amning, jag upplever att hela dagen blir bättre på en stadig frukost.

:wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Bellan

Inlägg av Bellan »

Hej!
Vet inte om det hjälper dig men så här ser vårt schema ut, tjejen är snart 10 månader:

07 god morgon!
07.01 amning
mys i mammas och pappas sängen med bok och god morgon till pappa
07.30 byta blöja, på med kläder
08.00 frukost (gröt, plommon, frukt och ibland smörgås)
lek och fixa med tvätt
09.00 blöjbyte och borsta tänderna
09.15-10.00 sova 45 min
lek, aktivitet (ute eller inne), husgöromål
11.30 lunch (matpure, plommon, fruktpure och vanlig frukt, vatten + plockmat)
12.00 duka av och byta blöjan
12.15 amning
12.30-14 sova 1,5 h
oftast läser vi lite i mammas och pappas säng innan vi börjar med mellis
14.30 mellis (gröt och fukt eller yoghurt, macka och frukt + plommon o vatten)
lek, aktivitet (ute eller inne) och husgöromål
17.30 kvällsmat (matpure, plommon, fruktpure och vanlig frukt, vatten + plockmat)
lek och mys (oftast med pappa som kommit hem från jobbet)
18.20 tvätt eller bad, tandborstning, pyjamasbody på
18.45 amning
19.00 god natt! Sova till 07.00

Från början hade vi med en vila 16.30-16.50 men den fick vi ta bort efter bara 10 dagar in på kuren då hon varken sov eller var trött. Om jag hade vetat det innan hade jag nog haft lite längre mellan den första och andra vilan, för det blir många timmar vaken fram till nattsömnen, men det funkar bra i alla fall. Har anpassat lunchvilan efter tiderna som jag vet att de brukar ha på förskolan och tänker ta bort förmiddagsvilan när hon klarar sig utan den och ev. lägga på 30 min på lunchvilan.

Vi bor också "trångt" och har bara ett sovrum. Tjejen sover bakom ett draperi och vi sover fortfarande i vardagsrummet men tanken är att vi ska flytta in till vår säng. Ska bara fixa det sista med läggning och vargatimmen på morgonen.

Hoppas jag kunder hjälpa dig lite :D
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Lilla_Mys_mamma

Vi har haft en ramsa som vi kört med från tidig start men vi har ju använt den på "fel" ställen om man jämför med SHN. När jag lagt ut henne i vagnen å hon varit ledsen har jag stått där å ramsat en liten stund tills hon lugnat sig. Likaså vid nattningstid när hon varit ledsen har jag suttit brevid å ramsat.
Nu till min fråga: Kan vi använda oss av samma eller ska vi byta för att inte "förvirra" henne?

"Oftast" somnar hon av sig själv dagtid ute i vagnen. När vi börjar kuren, ska jag ramsa när jag e påväg in (efter att hon e lagt i vagnen) om hon är nöjd å somnar själv? Ska hon ha bekräftelseramsa då oxå? Och om hon är ledsen vid "nattningen" dagtid så introducerar jag vagningen?
Lilla My föddes Maj 2010
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

du skall alltid ramsa UT, bort från henne. Ramsar du in, lär du henne att ramsan är lika med att mamma kommer och "räddar" mig.

Det är en fundamental grej i hela SHN. Ni kan gott använda samma ramsa, men nu enligt SHN - UT och BORT från henne.

Läs på ordentligt innan ni börjar, det är A och O. :wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Lilla_Mys_mamma

När jag skrev "in" så menade jag nog att när jag lagt henne där UTE i vagnen, så att med in menade jag nog bort från henne. Ursäkta om jag uttryckte mig dåligt. :oops: Plöjer för tredje gången igenom boken nu, så känner mig ganska säker hur vi ska gå tillväga, det var nog främst dagtid med vagningen å ramsan som jag undrade... :)
Lilla My föddes Maj 2010
Lilla_Mys_mamma

Kurstart imorgon 21 Februari men ännu några frågor!

Vi startar med kurningen imorgon kväll! Pga av att mannen jobbar så mycket så åker vi till mina föräldrars, så får jag lite hjälp dagtid oxå å kanske kan vila lite under de första två dagarna. Har ännu några frågor:

1. Hon är ganska förkyld nu å täppt i näsan. Vad ska jag göra om hon protesterar helvilt första natten(vilket hon säkert gör) när hon blir så täppt i näsan å snoret rinner?
Jag kan ju suga bort det när hon ligger i sängen men ibland så har jag märkt att om hon är upprätt en stund så blir det lättare för henne att andas.

Schemat vi lagt upp ser ut såhär:
  • 7.30 Godmorgon + amning
    8.30 Gröt
    10-10.45 Vila
    12.30 Lunch
    14.30-16.00 Vila
    16.30 Middag
    18.30 Gröt
    19.00 Nattslurk
    19.30 Godnatt
2.Till min fråga, vi har ju lagt mattiderna med 4 timmar emellan på dagen, är det för långt emellan? Vanligtvis äter hon med 3-3,5 h mellanrum men vi ville synka middagen som vi äter tillsammans med hennes måltider. Förstås så blir det ju lite tätare mellan middag å kvällsgröt men tycker det är viktigt att hon får vara med oss när vi äter. Ska vi ge ett litet mellanmål på eftermiddagen eller blir det för många mål per dag?

3.Har ni bara en body på era barn när de sover? Eller kan man ha en pjamas? AW rekommenderar ju att man bara har en nattbody men e "rädd" att hon ska få det kallt.
Lilla My föddes Maj 2010
Lilla_Mys_mamma

Godmorgon!
Kan någon vara vänlig å svara på mitt tidigare inlägg! Vi börjar ikväll å skulle vilja ha svar innan dess, känns lite pirrigt pga att hon är så förkyld!
Tack å ha en trevlig dag! :)
Lilla My föddes Maj 2010
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! När våra är förkylda så höjer vi huvudändan med hjälp av böcker under sängen och ställer lite hackad rödlök under sängen, då brukar de sova gott ändå. Vi har aldrig sugit ut snoret, har fungerat bra ändå.

Jag tror det blir för tätt mellan målen i slutet av dagen, svårt att arbeta upp en hunger däremellan. Försök att sprida det mer jämnt under dagen, kanske inte ha en andra frukost utan slå ihop amning först och gröt direkt efter. Att nattslurken kommer tätt inpå sista målet gör inget.

Vi har haft både pyjamas och tröja om det varit kallt, beror på temperaturen i rummet. Filten är bara att glömma att den får ligga kvar så klä hellre varmt är min erfarenhet.

Hoppas det gick bra i natt!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Lilla_Mys_mamma

Så här går det för oss...

I måndags den 21:a så började vi kura. Som tidigare nämnst åkte vi, Lilla My och jag, till mina föräldrars å kurade själv. Det gick finfint. Tösen har alltid sovit bra de första 6 timmarna, så jag tog en liten tuppis första natten å därmed orkade bättre. Allt gick över förväntan. Första natten vid läggningen så började hon protestera helvilt, vilket var väntat. En tanke for genom mitt huvud, när jag knappt hann börja buffa innan hon hade slingrat sig ut, att jag klarar inte av detta. Drog upp snorn å tänkte att det är mildare än att ha tösen å skrika sig till tårar varje morgon. Så jag körde på...

Natt 1
Buffade knappa 10 minuter, tösen lugnar sig, jag solfjädrar å ramsar mig ut. Protesterar lite men det är paus mellan gråten å inte så lessamt som jag hade trott. Gav en påminnelse där efter, å sen bekräftelse vilket hon som väntat brusade upp sig efter. Men redan efter tio minuter så somnade hon, gav bekräftelse å efter det var det tyst! Hon hade somnat på 20 minuter!!!! Jag var överlycklig. Pratar ngr gånger under natten men somnar själv. Först vid 5.20 ramsade jag. Sen vid morgonen 7.10 så började hon gråta, ramsade x flera men hon brusade upp sig varje gång. 7.25 inväntade jag tystnad å tar GODMORGON. Gråter lite smått men blir nöjd ganska snabbt å får komma upp i famnen.
Natt 2
Somnade på 20 minuter. Som vanligt så är det morgontimmen som bråkar, vaknar om vartannat å gråter/talar.
Natt 3
Blev jag imponerad. Somnade inom 10 minuter, tittar till henne efter 10 min å svänger henne tibax på mage! =D>
Behövde ej ramsa på HELA NATTEN. 7.20 tar vi godmorgon när en glad tös ligger å pratar för fullt i sängen. Tittar på mig med blicken, -"Jasså e du här, men va trevligt!" :wink:
Natt 4
Ramsar mig som vanligt ut efter tillrättaläggande å fyra stycken buff + solfjäder. Tar fyr vid ramsningen men innan jag sagt fyra på raken så är hon tyst. Å SOMNAR! Kollar efter 10 min å hon sover på mage! :D
Var vaken flera ggr men somnade av sig själv.
7.24 tog vi morgon, tösen låg förnöjt å pratade.
Natt 5 (Förra natten)
Nattningen var lika som fjärde natten. Men vaknade 02.00 med täppt näsa å gråt som ej slutar. Hamnade att droppa koksalt å suga bort snor å hon somnade efter en solfjäder, ramsa å lite skrik. Bekräftade med ramsa och hon sov vidare.
04 vaknar hon igen med täppt näsa men somnar om efter ramsa x 4.
06 Orolig, pratar om vartannat
07.27 Tar vi Godmorgon. Hon grät lite före men var tyst när jag gick in till hennes vrå.
Natt 6
Hon var glad före men så fort vi hann till sängen så börjar hon gråta?!?!? Tillrättalägger som om inget hänt å ramsar mig ut, tystnar så jag tar två till som bekräftelse. Några minuter senare så smågråter hon men tystnar snabbt. Får se hur denna natt blir?!?!? [-o<

Dagslurarna har funkat relativt bra. Tidigare sov hon sitt längre pass på förmiddagen, men nu har vi 45 min på förmiddagen och 1,5 h på eftermiddagen. På fm väcker jag henne efter 45 min, å idag var första eftermiddagspasset som hon sov hela 1,5h, tidigare har hon vaknat efter 1 h och inte somnat om.

Försöker ta mig själv i kragen nattetid8-[ , för varje gång hon har ett ljud, pratar, smågråter etc så blir jag orolig å tänker "-Nä nu börjar hon snart, nu blir det svårt att få henne tyst" Fråga mig inte varför?!?!? Tror det har mycket med att vi sover i samma rum å jag känner en press av att hon ska sova när mannen skall upp tidigt(5.30) varje morgon. För förr kunde jag ju alltid ta upp henne å gå ut i vardagsrummet.(Vet det var fel, men en period så hamnade vi att göra så när hon INTE ville somna om) å nu finns det ju sas inget "lätt" sätt att få henne att somna om, om hon inte vill. Men försöker att skaka av mig mina orosvargar, fel mot henne om hon får "vittring" på dem. Så varje gång hon har ett ljud så svänger jag ryggen till å därmed försöker skaka av mig oron. :roll:

Aptiten hennes har blivit suverän, hon äter som en häst! :) Men hon är fortfarande väldigt trött mellan sovpassen. Hur länge tar det innan de kommer in i schemat och piggnar till?(Hon har ju tidigare sovit väldigt mycket dagtid fast nätterna nu int har varit helt åt skogen)

En annan fråga. Är det väldigt viktigt att man VARJE gång har dem att somna på egenhand i vagnen? Hon var tidigare oxå väldigt duktig med att somna av sig själv i vagnen, lag bara ut henne å hon somna sött. Vi brukar vara på promenad med en väninna&son å det skulle kännas så knäppt att fråga om vi kan stå stilla i 10 minuter så att hon får somna. Eller leder det till problem senare el e det okej att göra det typ 1 gång i veckan?

Hur är det med bekräftelseramsan. Nu ikväll så tystnade ju hon när jag ramsade ut och lag till bekräftelsen, men sen hade hon ljud ngr minuter senare. Skall jag gå å ge ny bekräftelse när hon tystnat?

Det var det för den gången. Är så nöjd över kuren hittills, det har gått som en dans. Trodde faktiskt inte att det skulle gå så lätt. Enda nackdelen är ju att jag hann bli bortskämd med mycket egentid på dagen när hon sov så mycket, så nu känns det så stressigt de två passen hon sover. Skulle behöva göra hushållsarbete men på samma gång ta det lugnt. Knepigt! :oops: Men det väger mer att få sova hela natten!
Lilla My föddes Maj 2010
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"