Första natten just nu. Några frågor!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Ebbs

Första natten just nu. Några frågor!

Inlägg av Ebbs »

Hej,

Håller just nu på att genomför 1:a natten av SHN. Min tjej är 10 mån och läggningen idag gick utan problem, hon var så trött att jag knappt hann buffa henne innan hon sov. Sen vaknade hon strax innan 22 och somnade om vid 23.11. Så det tog knappt 1,5 timme. Jag var inne och buffade och ramsade ut och påminde utanför då hon hela tiden skrek upp sig.

Under tiden kände jag mig ganska osäker trots att jag läst boken hur många gånger som helst. Men jag tycker inte att boken ger alla svar när man väl står inför verkligheten. Första natten ska man som jag förstått det gå in och buffa vid minsta pip. Men när de redan är vakna ska man väl vänta och påminna med ramsa? Men hur många gånger ska man påminna med ramsa utanför? Hon skrek hela tiden och lyssnade inte alls till ramsan. Av förstårliga skäl skrek hon ganska mycket, hon undrade ju säkert vad som stod på :D Jag gick då in vid ett flertal tillfällen under denna 1,5 timme hon var vaken för att buffa och lägga tillrätta.

Men det jag är osäker på är att det står i boken att man ska vara där direkt första natten för att lugna och lugnar det inte med ramsa tolkar jag det som att jag går in och buffar?

Vår lilla tjej är tokförkyld och har hostat sig igenom de 2 föregående nätterna. Men vi kände att vi ändå måste starta kursen nu. Annars finns det alltid ngt att skylla på. Förra helgen när vi skulle börja fick hon kräksjukan så då sköt vi upp det. Men vad tycker ni, skulle vi väntat tills hostan lagt sig för nu vaknar hon av sin hosta.

Lite rörigt inlägg kanske men jag hoppas ni förstod vad jag undrar över :D

Tusen tack på förhand!!
Mamma till Storgosan juni -08 :heart: & Lillmysan april -10 :heart: (start 18 feb -11)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Första natten just nu. Några frågor!

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du, där i natten :wink: :lol:

Nu har du börjat, och det är ju faktiskt bara att fortsätta lugnt och fint. Om, vill säga, du verkligen har bestämt dig för att hjälpa lilla barnet till den goda sömn hon så väl behöver (i likhet med alla andra människor). Är du osäker, emellertid - och inte vet riktigt vad du gör och varför - så är kanske det bästa att avvakta och fundera lite till, och inget fel i det :!: För det är ju så, med Sova hela natten-kuren som med det mesta här i livet, att man måste veta vad man vill, vad man gör och varför - om och när man vill ha en förändring till stånd.

SHN är inte "bara" en fråga om verktyg, och det finns inga regler för hur länge man ska ramsa etc. Det är väldigt mycket en fråga om Attityd, om en lugn och beslutsam överytgelse som bygger på insikten att man gör det man gör för att lugna och betrygga, i all enkelhet - inte för att fika efter bekräftelse och svar från BARNET. Som är den som har ensamrätt på att ställa frågor här ("Kommer vargen och tar mig nu?") och som med all rätt begär SVAR, betryggande svar i handling.

"Men det jag är osäker på är att det står i boken att man ska vara där direkt första natten för att lugna och lugnar det inte med ramsa tolkar jag det som att jag går in och buffar?" skriver du och har - tycker jag det verkar som - redan fallit huvudstupa ner i otålighetsfällan. Den är klassisk :roll:

Ramsan enbart räcker inte första natten. Som sagt, det står i boken att "man ska vara dör direkt för att lugna" och det betyder buffa (eller solfjädra) tills barnet verkligen är lugnt, slappnar av i hela lilla kroppen och andas lugnt, vilket man avlyssnar och känner igen. Så trycker man till över lilla kroppen med en avslutande, snabb solfjäder och går ut med ramsan, lugn och fin x4. Vid absolut behov påminner man sedan, men man kan inte första natten räkna med att barnet tar till sig ramsan så att en dialog uppstår. Det får du förhoppningvis uppleva i morgon natt, eller tredje natten - och det är euforiskt trevligt när det sker =D>

Kära du, du är så duktig - fortsätt nu bara fint (om du inte bestämmer dig för att vänta, förstås). Om lilla barnet har hosta och är bedrövligt på ena eller andra viset, så ska du veta att mycket av det kan skyllas på sömnbrist. Små barn har ett underbart läkkött, om de bara får sova sig friska :P

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Ebbs

Inlägg av Ebbs »

Åh, vad glad jag blir för lite svar så här i natten :D Tusen tack kära Anna!!
Vad härligt det är när någon hör en så här i natten :D

Lilla Ebba sover sedan sist och har än så länge inte vaknat upp något mer. Bara en massa hosta men inget som väckt henne än så länge. Jag vakar på utanför :D

Jag tar verkligen till mig det du säger och kommer göra allt för att lugna henne och inte försöka hoppa i förväg och vara för otålig. Hon svarar väldigt bra på buffandet och det gör henne lugn när jag var inne hos henne, var kanske lite för snabb ut innan. Jag bortser från detta och ser framåt nu, nytt försök när hon vaknar nästa gång :D

Framför allt är jag glad att jag hittat din bok och SHN kuren. Tack för att du tar dig tid att hjälpa våra små älsklingar till bättre sömn :heart:
Mamma till Storgosan juni -08 :heart: & Lillmysan april -10 :heart: (start 18 feb -11)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack för underbart varma ord :heart: Och pris och beröm för din vackra, kärleksfulla beslutsamhet att ge ditt lilla barn den kanske finaste gåva hon kan få - skön, njutningsfylld, god sömn för livet :-({|=

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"