Vår Tova blir 7 mån den 24/2 och vi vill gärna att hon och storebror Hampus (nyss fyllt 4 år) ska dela rum när hon nu snart ska flytta ut från vårt sovrum. Vi "kurade" Hampus vid 11 mån ålder med strålande resultat, och vill nu även ge Tova en bra sömn med hjälp av SHN! Men hur gör man om de ska sova i samma rum?
1. Måste man då ha ett draperi runt Tovas säng för att hon inte ska se Hampus? (Deras sovrum är för litet för det, så då får vi föräldrar i så fall byta sovrum med barnen - vilket vi helst vill slippa.)
2. Hur blir det när hon kan höra storebror? Vi har släppt lite på hans schema från kuren, så även om han i princip alltid lägger sig samma tid (ca. 19.30, senast 20.00) så vaknar han lite olika, oftast någon gång mellan 6 och 7 - och då låter vi honom gå upp. Men om vi vill att Tova ska sova till exempelvis 7.00 varje dag, hur gör vi då?
(För själva kuren har vi en klädkammare som tillfälligt kan funka som Tovas sovrum, och vi kan även låta storebror bo hos farfar några dagar precis i början.)
Tacksam för kloka råd!
Åsa
Bo med syskon efter kuren?
Bo med syskon efter kuren?
Hampus född februari -07 (kurad jan-08)
Tova född juli -10
Tova född juli -10
Re: Bo med syskon efter kuren?
Hej! Vi flyttade ihop våra när lillen var ett halvår och vargtimmarna var hyfsat stabila. Det har vi inte ångrat en sekund! De stör varann förvånansvärt lite, en kan vaar agsjuk med allt vad det innebär men den andra bara sover vidare lugnt och skönt. Vi har ju mörkt i deras rum när de sover men har inte delat av rummet på något sätt. Tycker inte det behövs!
Ja morgnarna har vi haft samma tid för dem båda, så det tror jag kan bli problem om storebror kliver upp och stökar runt på rummet. Använd väckarklockan så behöver han inte själv kliva ur sängen och bestämma själv, låt honom stänga av och lär honom vänta i sängen tills klockan ringer. Om ni inte vill ha fasta tider på morgonen för honom har jag ingen idé hur ni ska få lillan att sova vidare. Min erfarenhet är att just sista timmen är rätt känslig för ljud och ljus.
Kram Emma
Ja morgnarna har vi haft samma tid för dem båda, så det tror jag kan bli problem om storebror kliver upp och stökar runt på rummet. Använd väckarklockan så behöver han inte själv kliva ur sängen och bestämma själv, låt honom stänga av och lär honom vänta i sängen tills klockan ringer. Om ni inte vill ha fasta tider på morgonen för honom har jag ingen idé hur ni ska få lillan att sova vidare. Min erfarenhet är att just sista timmen är rätt känslig för ljud och ljus.
Kram Emma
Tack för ditt svar, Emma!
Men hur gör ni om någon av dem vaknar tidigare än de "ska"? Kör ni bara ramsan då, och så somnar de om, eller? Blir det aldrig så att den ena väcker den andra, och så vill de börja busa och leka?
En anledning till att vi inte har fasta tider för Hampus på mornarna är att på vardagar behöver vi gå upp vid 6 för att vara på dagis vid 8 utan att stressa. Men på helgerna känns det knäppt att väcka honom kl 6 om han nu kan sova lite längre - det är ju så himla skönt med en liten sovmorgon ibland! [-o<
Åsa
Men hur gör ni om någon av dem vaknar tidigare än de "ska"? Kör ni bara ramsan då, och så somnar de om, eller? Blir det aldrig så att den ena väcker den andra, och så vill de börja busa och leka?
En anledning till att vi inte har fasta tider för Hampus på mornarna är att på vardagar behöver vi gå upp vid 6 för att vara på dagis vid 8 utan att stressa. Men på helgerna känns det knäppt att väcka honom kl 6 om han nu kan sova lite längre - det är ju så himla skönt med en liten sovmorgon ibland! [-o<
Åsa
Hampus född februari -07 (kurad jan-08)
Tova född juli -10
Tova född juli -10
Hej! Nu för tiden vaknar de sällan när de inte ska, händer att någon av dem börjar skratta och sjunga någon halvtimme innan de ska vakna men då låter vi dem vara om det är enstaka tillfällen. Men innan, för 2 år sedan då ramsade vi en hel del innan lillen sov över vargtimmarna. Då sov bara stora killen vidare,häftigt faktiskt!
Eftersom det är så mörkt i rummet så är det inte så skoj för dem att gå upp. Sen har vi varit noga med att behålla spjälsängen tills trotsen är över, mindre risk för spring då.
Kram Emma
Eftersom det är så mörkt i rummet så är det inte så skoj för dem att gå upp. Sen har vi varit noga med att behålla spjälsängen tills trotsen är över, mindre risk för spring då.
Kram Emma