Ny Kurare, fråga om magläget!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
SarahvonTrött

Re: Ny Kurare, fråga om magläget!

Inlägg av SarahvonTrött »

Ja det är naturligtvis det vi vill uppnå. Men vem orkar ramsa timme ut och timme in natt efter natt och när man märker att ungen fortsätter sova om man låter musiken vara på så är det ju väldigt lätt att ta till det för att undvika psykisk sjukdom. I natt hade Arvids pappa ansvaret för honom och han lät musiken vara på hela natten vilket resulterade i att han sov hela natten vaknade till någon gång men somnade om helt själv. Inte bra... JAG VET men nån gång måste ju jag sova också ](*,)

Nu har vi föräldrar blivit sjuka också så det lär väl dröja innan vi orkar ta strid ännu en gång. Denna kuren tar livet av mig. Känner mest för att packa väskan och åka på semester och sova i en hel vecka så kanske livslusten kommer tillbaka.

Tack för hjälpen :heart:

Sarah
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

om du känner att kuren "tar livet av dig" tycker jag ni skall avbryta den på en gång. Med den känslan i kroppen kan du inte förmedla det du behöver förmedla till honom i form av trygg och säker sömn.

Avbryt, bli friska och tänk om/igen.

Det är nämligen attityden av självklarhet, tryggheten och säkerheten som får barn att själva njuta av att sova. Inte att man minutiöst följer alla "regler". Många är de föräldrar som fattat huvudfilosofin av SHN (för det är den som är nyckeln) och sedan använt sina egna verktyg - och uppnått ett strålande resutlat. Dvs god sömn för alla, hela nätter och trevliga dagar.

Min galna tanke är att musiken kanske är ert verktyg - han sov ju hela natten till musiken. Tänk att musiken är buffningen i en omkur (efter att ni blvit friska) och att ni backar från den. Dvs första natten får han lyssna på den hela natten, kanske andra också - efter det tills han somnar innan ni stänger av den. Sätter på den när han vaknar och stänger av när han somnat i någon natt. Sedan får han lyssna till den tills han är lugn för att sedan inte behöva den alls. Målmedvetet använda den för att få till hela nätter.

OBS till detta hade jag kompletterat med en ramsa varje gång ni går ut från rummet, 4 verser. För att få in den som rutin även om det är musiken som "gör grejen" i början. Sedan KOMMER ramsan att räcka efter varje läggning, det är jag säker på. Förutsatt att ni utstrålar glädje och trygghet i tonfallet.

Ovanstående tanke är för att du inte skall känna den låsning jag upplever att du känner.... och för att ni skall återfå hoppet och en bra känsla i er själva.

Krya på er!

:heart:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
SarahvonTrött

Hej Anna

Tack för uppmuntran det hjälpte att höra. Det låter som att det kan vara en bra plan för oss. Men som du säger får väl plan ett vara att bli friska och få tillbaka orken igen.

Jag tror naturligtvis på att kuren fungerar annars hade vi ju inte hållt på i snart två veckor men det är väldigt jobbigt när man tar ett steg fram och tre tillbaka hela tiden. Lite hopp och genast rycksmattan undan igen.

Vi kämpar vidare och hoppas på att resultatet ska komma.

Kram Sarah
SarahvonTrött

Hej alla!

I natt sov min son utan musik hela natten :sleep: och vaknade endast en gång men somnade om efter ett par ramsor. Kl 7 väckte jag honom. Hittils idag har han sovit som en klocka också. Hoppas verkligen att detta håller i sig nu.

Tack för all hjälp :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt jobbat!

Mitt absolut hetaste råd. Spara denna känslan du nu har, ta fram den när du tvivlar eller ställer frågor och KÄNNN "HAN KAN SOVA!" Jag vet det!

Ha känslan i hela kropp och själ så skall du se! Inte tvivla.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
SarahvonTrött

Hej hej

Nu behöver jag lite tips igen. Pojken sover ganska bra på nätterna nu men vaknar ofta någon/några gånger under vargtimmarna. Ofta somnar han om själv men någon gång per natt krävs att man ramsar en eller två gånger. Hur länge brukar det vara så?

Sen har vi fått lite strul med middagslurarna. Jag har sen kurens början låtit honom sova dagslurarna i vagnen ute och det gick bra i början men nu har han börjat vakna allt för tidigt. Vaknar efter 30 min när han ska sova 1,5 timmar och då kan man inte få honom att somna om så jag har tagit upp honom. FEL av mig gissar jag. Men jag har hela tiden kännt att jag inte bryr mig om jag får kämpa på dagarna bara jag får sova mer än 15 min åt gången på natten. Men nu känner jag att jag är redo att ta tag i dagarna med så han blir piggare och gladare på eftermiddagarna. Är det läge att börja låta honom sova inne på dagarna med kanske?

Tips och tankar kring detta välkomnas!
Kram Sarah
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Låter ju som strålande nätter, sådär lite vargtimmesstrul räknas nästan inte :wink: .

Ja, vill du ha en förändring dagtid så är du inne på rätt spår, det funkar inte att ta upp efter en halvtimme för då kommer han fortsätta sova 30 min och inte mer. Så kör en minikur dagtid, se över schemat om ni ska fortsätta ha lurarna som ni har nu och överväg att byta sovplats om du tror det skulle hjälpa. Vi hade dagslurarna inne en period i kolsvart rum för jag tyckte de sov bättre (plus att jag själv ville sova;O)

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
SarahvonTrött

Hej hej igen!

Har nu låtit prinsen sova inne större delen av denna veckan även på dagen och det funkade jätte bra till en början. Men idag och igår har det tagit lång tid för honom att somna på dagen och han kryper runt i sängen och leker jätte länge kanske en halvtimme eller mer innan han däckar av. Ska man gå in och lägga till rätta trots att han inte skriker eller är ledsen. Vi har inte ramsat alls utan låtit honom vara. Men ska man väcka enligt schemat ändå eller låta honom sova hla 45 min om det var det han skulle sovit? Frågan är alltså ska man prioritera att hålla schemat eller totala sömntiden?

Sen har han en 1,5 timmes lur mitt på dagen och där har det varit svårt för han vaknar efter 20 min och sen tar det 45 min av skrik innan han somnar om med ramsan och ibland har jag buffat också. Sen är han jätte ledsen när jag väcker honom och det tar över en timma innan han blir riktigt glad igen. Han sover 45-1.5-20 nu på dagarna, eller rättare sagt det ska vara så men han har nästan aldrig sovit 1,5 timmes luren ens i vagnen ute. Han har nästa alltid vaknat efter en timme som allra senast. Ska jag ändra till 45-45-45 eller finns andra tankar kring detta. Han är 7.5 månad kanske jag ska tillägga.

Tack på förhand
Sarah
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Sara,

Vet du? Jag skall göra något jag inte gör ofta! :shock: :lol:

Lägg om till 2 lurar är mitt råd. Typ ha 12-45-2, då är chansen större att han lär sig sova längre och om han skulle vakna kan han få somna om och sova lite längre i alla fall. Tänker jag.

Det finns faktiskt "piggisar" MEN där piggisheten ligger i antalet lurar och inte i att korta ner dem. :wink:

Svar på dina frågor, nej man verktygar inte vakna, krypandes, krånglandes barn. Bara ledsna.
Vill han krypa runt är det upp till honom.

Om han somnar efter 15 min har du ju marginalkvarten på dig att låta honom sova så det blir 45 min.

men nu med 2 lurar kan du skjuta på den första luren med typ 15 min (kan räcka faktiskt) och sen skjuta på den andra luren med min 30 min eller kanske något mer, lite beroende på när ni har dem idag.

På detta sättet har du bara 2 lurar att kämpa med, dock en långlur, som kan vara värt att fortsätta ha inne i sängen, gärna helt kolsvart rum tycker jag.

SEN, är ni på väg mot 8 mån ångesten, det tycker jag du skall gå in och läsa mer om, helst i Barnaboken, men även under "späda och små forumet" finns "våra favoriter" med MASSA 8-mån länkar. Klicka runt och läs är mitt heta råd!

Jo, mitt sista råd, öva krypningen MASSOR nu när han är vaken. Helst 10ggr/dag/5min. Det kan göra all skillnad för att komma till ro inför lurar och natten.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
SarahvonTrött

Tack för snabbt svar!

Lite följdfrågor dyker ju alltid upp he he...

Min lille kille kryper redan sen ca en månad tillbaka och ställer sig upp och går runt bord och bänkar hela tiden. Ska jag ändå träna krypning?

Tror att lite 8 mån ångest kan vara på g för han är mycket gnälligare nu än han varit tidigare och han är ofta frustrerad och arg när han inte kan något eller får som han vill DIREKT. Ska läsa på om detta!

Så här ser vårt schema ut idag:
7.00 Godmorgon och välling
8.45 gröt
9.00 Lur på 45 min
11.45 Lunch
12.15 Middagslur 90 min
15.00 gröt
16.00 lur 20 min
17.00 mellis
18.30 bad - välling - bus
19.00 Godnatti natti

Om jag nu ska ändra till 2 lurar ska jag ta första luren 9.15 och andra 13 - 15 då kanske? Ska jag ändra schemat bara huxflux eller ska jag fasa in på det nya något sätt? Min son är ganska trött av sig och redan en timme efter att han har varit vaken så brukar han börja gäspa och klia sig i ögonen och ofta är det svårt att få i honom mat när han är för trött. Man märker dock stor skillnad dom få gångerna han sovit hela sina 1.5 timmar mitt på dagen att han blir "trevligare". Sen kanske det är 8 mån ångest gnäll och inte trötthet jag tampas med nu vad vet jag! Men jag tror rent spontant att jag skulle kunna få problem att hålla honom vaken för länge mellan lurarna utan att vi får grin och gnäll större delen av dagen.

Sen funderar jag på om det börjar bli dags att börja med två lagade mål mat om dagen kanske. Innan har han inte velat ha välling på kvällen om jag gett honom för mellanmål vid 17 så att proppa i honom har inte fungerat för oss. Om jag ska ändra maten och tiderna kan jag bara göra det med huxflux eller?

Hoppas att någon har bra svar på detta också [-o< !
Mvh Sarah
SarahvonTrött

Kom på en fråga till...

I början busade vi och körde skrattet till go nattet i vardagsrummet och efter några nätter av kuren började prinsen som ett resultat av detta grina direkt när vi kom in i hans rum för han fattade vad som var på g. Då började vi köra bus i hans rum mer på dagen och sedan när han skulle sova i hans säng. Jätte bra för nu blir han inte ens ledsen när vi sätter ner honom i sängen utan tycker om det och börjar busa direkt. Men undrar om detta kan vara anledningen till att han själv leker i sängen nu när han ska sova i stället för att komma till ro. I dag hade han tex kastat ut snutten en meter bort från sängen hur han nu lyckades med det ha ha! Förknippar han sängen mer med bus än med sömn? Ska man ändra på detta?

Kram sarah
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Är det så att han verkligen är trött fort ja då bör du ju ha kvar 3 lurar. Det var mest att du skrev att han inte somnar i alla fall och sov så kort som jag tänkte att det kanske skulle passa er med en LÅNG lur så han faktiskt orkar. Här kan bara du avgöra tycker jag. MEN, en sak som är min tanke av erfarenhet är att när långa luren hackar upp sig är det av 3 anledningar.

1. man är inte trött nog inför luren
2. man är inte MÄTT nog inför luren
3. man är inte fysiskt utmattad nog inför luren

Skjuta dem till de tider som du säger tror jag är bra.

Ja, man ändrar allt på en gång, ingen infasning eller övergång. 3+7 dagar du vet. :wink: SEN får man utvärdera. SAmma med maten, ta den samtidigt.

Så ja, även om han ställer sig upp kan ni väl krypa en massa, det ena utesluter inte det andra. Utan ner på golvet, kryp ihop en massa, fram till något att öva och ställa sig mot, öva ner igen och krypa tillbaka till något skoj. speglar är skoj tycker många.

Ja, jag tycker att 1 gröt mål och 2 vanliga mål är på sin plats, Riktigt mätt behöver man vara. Även plockmat är viktigt vid denna tiden så det kan vara bra också.

Det finns ett litet trick man kan köra med som du kan testa innan du byter schema om du vill... :wink:
Ge mosad banan innan långluren! BAnan innehåller "tryptophan" och det är förstadie till melatonin. som gynnar sömnen. Funkar kanon på 6 mån, borde funka på 7-8 mån också. :D

Det där med skratt till gonatt i sängen. Jag har faktiskt ingen direkt tanke om det utan tycker det är väl utmärkt!

Det är ju tillrättaläggandet och solfjädern som säger till kroppen och barnet att NU upphör all aktivitet och NU skall man sova. + ramsan på det. Så var tydlig bara ser jag inga problem. GLAD skall man vara när man skall sova. :P
Tor 2006

SarahvonTrött

Ok nu ska här tröttas ut rejält :-)

Tack för alla tips och råd, jätte mycket värt!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:thumbsup: :sleep: :heart:
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"