Linus röda tråd.....

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
helamig

Re: Linus röda tråd.....

Inlägg av helamig »

Hej!!

En fråga till när vi ändå håller på :wink: Ammar du 19-20 eller ända till 21 och sen väcker och fyller på med mat vid 23???

Tack för en underbar tråd som passar perfekt för oss i tid :D :D :D :heart: :heart:
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

hallonmbanan - det fanns faktiskt liknande trådar som du säkert gillat att läsa när din tös var en pyttis. Sigge föddes okt -07 och hade Sigges röda tråd som ligger under Favoriter på Späda och Små. Sen föddes Mika maj - 09 och hon hade faktiskt också en röd tråd men den ligger inte under Favoriter. Hm, borde den inte göra det? :wink: 8)

Men du är alldels väldigt välkommen i min tråd och jag blir jätteglad för frågor och funderingar.
Vad det nu gäller att bli blöjfri så gör vi ju bara som vi gör, sen är väl inte det någon metod som står nedskriven någonstans. Vi pottränar inte innan, men visst får de sitta på pottan om de vill eller sitta på toaletten. Blöjan tas av och sen blir det bara blöja när det ska sovas middag och natt. Sen kommer det svåraste -att INTE tjata om att liten ska gå på pottan. Det gäller att bita sig i tungan och vara tyst. När man ser att det är något på gång ställer man fram pottan och så kan man hjälpa till att sätta lilla barnet där, kommer det något så blir alla väldigt intresserade och beundrar innhållet i pottan,s en får lilla barnet själv bära pottan till toaletten och tömma ut innehållet, vinka och spola. Har funkat fint med killarna och Mika är på rätt väg nu. Hon har kissat i pottan en gång och känner nu när det är kiss på gång och sätter sig på pottan flera gånger men kommer det inte på en gång reser hon sig och drar på sig kläderna igen och sen kommer det i byxorna. Men snart, snart så kommer hon fixa det.

Potträningsblöjor köpte vi på ICA, märket är Huggies. Men vi har bara använt två stycken än så länge. Istället har vi flerdubbla kläder med oss och så kisskydd i bilstolen.
Vänta ni till sommaren när hon ska vara hemma, jag tror inte på att ha blöja på dagis och vara utan hemma. Det blir nog bara förvirrande.

Ja vi väcker alltid vara barn när det är dags för mat, från början gör vi det faktiskt. Det är det allra bästa sättet att få småttingar att sova gott, vi föräldrar håller reda på mattider och barnen sover tills vi väcker. Man är inte stygg när man väcker, man är en trygg förälder som tar ledningen, det ska barnen slippa, de ska var trygga i att vi vet vad vi gör så slipper de ha koll på allt.

helamig - grattis grattis till nykomlingen som har så coola föräldrar. 8) :heart:
Jo vi ammar ju hela kvällarna, :wink: skoja bara. Nu lägger sig ju Linus klockan 21 och ska då sova till 3 eller 4. Men så blir det ju inte just nu när han är så gräsligt hungrig för då vill han bara ha mer mat och kommer i säng kring 22 och så vaknar han 4 eller närmare 5. Men tanken är att han framöver ska gå och lägga sig sju och sen komma upp och äta 23 och sen sova till 7 på morgonen. Så gjorde vi med Mika och det funkade fin-fint, vi försökte göra detsamma med storebror Sigge men han var omöjlig att väcka så han kunde äta, han sov som en död vid den tiden. Så det handlar ju lite om barnets läggning men hur den är upptäcker man ju ganska snart.

Nu hojtar lillebror att han vill ha lite påfyllning, han vill äta massor just nu och det är ju helt okej.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Gårdagen var en ny upplevelse för vi var sjuka, febriga och så eländiga så Pappan fick stanna hemma och ta hand om om. Jag var sjukast så det var mest synd om mig vill jag med bestämdhet häva. Även Sigge var lite febrig men vid gott mod och så Limpan var lite varm och trött men i det stora hela var ingen jättesjuk.

Eftersom jag var så trött så blev dagens tider något märkliga för Linus del, vi låg och ammade och så somnade vi. Ja det var minsann inte bara jag som var trött, sen ammade vi lite till och sov lite till. Ingen ordning alls med andra ord, men så kan det ju vara ibland och är man sjuk så är man.

På natten vaknade lillebror halv två första gången, jag masade mig upp, ammade och sen satte jag mig i soffan med en filt över mig för att kunna vagna vid behov. Jag måste ha nickat till en stund för när jag vaknade sov lillebror så gott så jag smög tillbaka in i sovrummet, kollade klockan som var halv fyra :shock: Snacka om att ha nickat till i fåtöljen, det är ju så värdelöst att kunna sova hur obekvämt som helst, man får liksom lite ont i kroppen efteråt.

I vilket fall som helst sov Limpan sen till halv sex då han fick komma upp och avnjuta en tidig frukost. Idag har vi mått bättre, vi som var sjuka igår, istället blev Mika febrig och allmänt hängig. Dagen har gått sin gilla gång, Linus har sovit pass på 1,5 tim och velat ha mycket, väldigt mycket mat.

Kvällspasset har varit pågående en längre tid kan man säga, mellan sex och nio var han vaken och åt, fick ny blöja och åt ännu mer. Sen sov han till klockan tio och då åt han ännu mer, nu har han äntligen fått i sig det sista och ska nu sova för natten. Hm, sent blev det men i morgon är det en annan dag.....

Då var det dags för mig också att krypa till sängs...

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Limpan sov som en stock tills klockan fem vilket är gryningen, en okristlig tid att gå upp i ett natt-kallt hus. Men, men det är bara att hämta lilla barnet, sätta sig i sängen och amma. Hungrig var han och åt girigt ur bägge brösten, det tog nog inte så lång tid, kollade inte klockan. La honom i vagnen och satte mig i fåtöljen för att vara beredd ifall, ifall jag skulle behöva göra någon insats.
Jag vill ju inte vagna på natten, han ska kunna somna själv och det gör han också även om det knorras och kravlas runt lite innan han hittat den optimala sovställningen och sömnen kommer. Själv sov jag så gott i fåtöljen och vaknade inte förräns två minuter i halv sju, suck, då hasade jag mig in i sängen och slumrade en stund.

Idag har varit en bra dag, vi är så gott som friska allihopa! Pappan och Sigge var och simmade på morgonen medan jag, Emil, Mika och Linus tog oss ut i halkan. Vi hittade Sigges "trecykling" under en snödriva på baksidan och då bestämde vi oss för att det var dags för Mika att få ta över den. Tillsammans grävde vi upp den och släpade fram den på vägen framför huset, Emil hittade lite verktyg så vi kunde flytta fram sadel och sänka den. Vi var riktigt framgångrika med vårt projekt men sen havererade det och då kom Pappan hem och slutförde det hela. Själv gick jag in och ammade lillebror. 8)

Efter lunchen tog jag en lång promenad med hundarna och det var så otroligt skönt att äntligen kunna gå på vägen utan att halka och slå sig sönder och samman. Vi gick på i ett raskt tempo och bara njöt av dagen.

På eftermiddagen for jag till simmis med Emil och Linus. Den förstnämnda skulle simma och den sistnämnda hade planerat in en middag på simhallen. :wink:

Det blev lite haltande tider för Linus på kvällen för han sov ju i bilen till och från simmis och sen åt han en massa där och så lite mer när han kom hem. Försökte erbjuda flaskan på slutet ikväll men det var nobben, precis som igår, så det blev nattning halv nio istället vilket han var väldigt positivt inställd till, han somnade bums.

Nu sover alla barnen gott och här doftar det av nybakta limpor som Pappan, världens bästa bagare, bagat. Ser nu fram emot en kopp te och lite gott bröd till kvällsfikat.
Imorgon blir det inget alla-kyrkis för Emil ska till sin nya talpedagog, jag och Linus följer med honom dit. Sigge och Mika har bokat in sig hos mormor för en trevlig förmiddag.

Det gäller bara att jag inte somnar i fåtöljen i natt igen.....

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Vad skönt att ni mâr bättre, hoppas att det fâr hâlla i sig nu. Tack igen för en helt underbar trâd.

:heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Här har förkylningen kommit tillbaka :evil: till och med lilla Linus hostar som en kraxande kråka. Mika och Sigge är lite snoriga och Emil hostar lite och egentligen gnäller jag alldeles för mycket för det skulle kunna vara mycket värre. :oops: Jag har ju bara lite ont i halsen och ont i huvudet och är övertrött vilket gör att jag blir gnällig. Nej det är jättesynd om mig för jag har ju problem med ena mjölkfabriken vilket jag aldrig haft tidigare, en ny tråkig erfarenhet. Själv produktionsdelen fungerar fint, det är själv utlämningsavdelningen som gör så j-la ont så jag knappt kan amma utan att skrika högt. Vissa avdelningar av produktionsavdelningen är som hårda strängar men jag har duschat varmt, har fetvadd och tjocka tröjor på mig så det känns mycket bättre nu.
Men man undrar ju hur Gud tänkte när h*n skapade kvinnan, om det nu var h*n som gjorde det, med urkänsliga bröstvårtor. "Åh vad mysigt, men oj då själva ungen måste ju få mat någonsstans ifrån. Jag fyller tuttarna med mjölk, smart, och så kan de tutta ur bröstvårtorna, det går säkert bra, det är ju så kort tid." Smartskalle, det hade ju var bättre med fyra bröstvårtor, två för matutskänkning och två för njutning, inte så snyggt kanske men väldans praktiskt.

Idag har vi varit inne hela förmiddagen, Emil och Sigge har lekt dykare inne på sitt rum iförda dykardräkter = vinteroveraller. Mika fick tidvis vara med i deras dykarlek, hon fick agera haj vilket hon gjorde med glädje. Själv satt jag på golvet och var mammahajen som ammade bebishajen. 8) Fantasi har barnen så det räcker och blir över, det är härligt.

Sigge lagade lunch, tomatsoppa och makaroner och det var nog första gången som det blev exakt rätt mängd makaroner. Hur kan en treåring fixa det när jag alltid kokar för mycket? Mika var assistentkock och fick röra lite i soppgrytan. Emil dukade fram och tände ljusen. Själv höll jag mig lugn, vilket är en kraftansträning när små barn ska laga mat och man själv är allt annat än ett proffs i köket. Men allt gick bra och vi fick en god lunch.

När Mika sov middag stack killarna ut och lekte, efter en och en halv timme kom de in leriga från topp till tå. Det är ju härligt att snön börjar försvinna och våren börjar kunna anas. Men fy vad skitiga alla blir. Själv ammade jag Linus, hängde upp tvätten och plockade fram lite större kläder till lillebror. Han börjar bli stor nu, är riktigt biffig och tung. Skrattar gör han också och snackar en massa som Sigge och Emil gladeligen översätter.

I morgon är det en fullspäckad dag, på fm ska Emil till kyrkis och vi andra får gå på biblioteket och läsa lite böcker och amma lillebror. Sen ska vi hinna hem och äta, Mika ska sova, Linus ska äta och sova innan vi far tillbaka till byn för att besöka BVC där Limpan ska besiktas av vår underbara doktorinna. Pappan jobbar och tänker bara titta in hemma efter jobbet innan han far vidare och spelar bridge. Jag får lägga ligan själv men det går bra, de brukar vara väldigt sammarbetsvilliga när man är ensam med dem. Är vi hemma bägge två kan de leva rövare en stund innan de somnar.

Nu vill jag bara att den här lindriga men äckliga förkylningen drar sin kos. Jag har ju alltid ont i huvudet men det kan jag hantera, men när man sen får huvudvärk utöver det då är det tufft. Humöret är allt annat än på topp, tålamodet obefintligt och allt blir bara trist och jobbigt. Men nu ser jag framåt, våren är på intågande, det är mycket ljusare på kvällarna och vi har sluppit kräksjukan. Egentligen har vi det alltså riktigt bra. :thumbsup:

Linus nätter är ett kapitel för sig, han sover som en liten stock och äter som en häst. Sigge var likadan, han åt och åt och åt på natten, så där riktigt rejält tills han var så mätt så han knappt orkade andas. När han blev lite större åt han ett sjuminutersmål på natten, det var verkligen exakt sju minuter hur han nu kunde hålla reda på det.
Lillebror lägger sig nu oftast kring nio, vaknar vid tre eller fyra eller fem om det vill sig väl. Det får vara så ett tag för det fungerar bra, nästa steg blir att tidigarelägga läggningen till sju, men vi stressar inte, det är vi lite för lata för.

Nu ska det packas väskor inför morgondagen.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej SusanD! :D

Babysim är jättebra mot mjölkstockning - att amma Lillebror i simhallen medan Storasyster simmade var en mirakelkur för mig då det begav sig. Och annars att ha en medhjälpare som masserar bröstet med en varm våt trasa medan man ammar. :wink: Hoppas att det snart löser sig! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej SusanD :D

Vad som funkade för mig när jag hade tendens till mjölkstockning var att doppa en ganska stor handduk i HETT vatten, vrida ur hjälpligt och sen lägga pâ brösten nâgra minuter (fick initialt tipset pâ BB när mjölken rann till). Sen gick det bättre att driva ut överflödet och mjuka upp de där hârda strängarna som gör sâ s-ans ont att man bara vill grâta.

Hoppas att huvudvärken släpper snart, men som alltid verkar du lyckats hâlla perspektiv pâ saker och ting och framför allt kunna se saker frân den ljusa sidan. Du är sâ bra! (Och vilken TUR att du har sâ snälla barn som fixar lunch!)

SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Jag bara älskar livet, glöm om jag skrev något annat igår 8) , även små snoriga näsar kan vara härliga. :wink:

Vilken dag, allt har bara flutit på, ungarna har varit på topp, jag med och hundarna har skött sig exemplariskt. =D>
Morgonvällig och tutte framför tv:n, killarna klädde på sig helt själva utan att jag behövde påminna dem om och om igen, Mika kissade på badrumsgolvet vilket är mycket bättre än när hon kissar på mattan framför tv:n och Linus tog en extra tupplur så jag hann få fram frukosten.
När alla ätit organiserade Mika tandborstningen, hon hämtar allas tandborstar, smetar på tandkräm med hjälp av Sigge och sen får jag då borsta gaddarna på allihopa. Hon är dock något bekymrad över att Linus inte alls verkar intresserad av att bli av med sina tandtroll. Sigge förklarade om och om igen att lillebror inte har några tänder men Mika var ändå orolig. Då gick de fram till Linus och Sigge bände upp den lilla munnen och sa; Inga tänder. Då verkade Mika fatta galoppen, äntligen.

Sen var det på med ytterkläder, lagom mycket och samla ihop alla väskor och köra fram vagnen och få ner lillebror i babyskyddet. Pust, och så ut med allting i bilen, in med Mika som sitter i mitten bak, man får lyfta henne och sen hysta in henne med lite fart. Hon skrattar och tycker att det är roligt och jag tänker att det är bra träning för armarna, de kommer nog bli riktigt, riktigt snygga lagom till sommaren. :D Sen ska Sigge in, hans stol är bakom förarstolen och sen ska Linus in bakom passagerarsätet och till sist blir det till att hoppa in genom bakluckan för att sätta fast Emil som sitter längst bak. Jag blir så full i skratt när jag sätter fast alla ungarna för det är så tokigt på nått vis, så många härliga barn och så får man skutta in och ur bilen som en guttaperka.

Iväg till Emils alldeles-själv-kyrkis där vi lämnar honom, vi andra går till biblioteket där vi frossar bland alla roliga barnböcker. Linus passar på att äta lunch och Mika vill gå på toaletten hela tiden, hon vet var den är så hon går dit och ställer sig och väntar på mig. Linus får hänga med på toa, han suger sig fast medans jag får av Mikas byxor och får upp henne på toastolen. En kort stund sitter hon alldeles stilla, inget händer, tålamodet tryter och hon hoppar ner och så ska alla kläder på igen. Denna toalettcirkus ägnade vi oss åt fyra gånger innan Mika tyckte att hon kunde det hela och ägnade sin tid åt böckerna istället. Själv pustade jag ut, satte mig i en soffa och lät Linus äta i lugn och ro.

När vi kom till biblioteket var där en dagmamma med fyra ganska små barn, efter en stund satte de sig i en ring och så fick de varsin bit banan. Mums tänkte Mika, hon gick sonika fram till ringen och knödde sig ner mellan två av barnen och sträckte fram handen. Dagmamman frågade vänligt om hon också ville ha lite banan och svarade JAAaaa på värsta skånskan. Banan fick hon, nöjd var hon och jag log för hon var så otroligt söt.

När vi tröttnat på böckerna och Linus var någorlunda mätt gick vi ut till gungorna tillsammans med en kompis till Sigge, hans syrra går på samma kyrkis som Emil så de känner varandra ganska bra. Barnen gungade och klättrade på alla leksaker på lekplatsen medan vi mammor fick en stund över för allmänt skvaller.

Halv tolv hämtade vi Emil och for hem, släppte ut hundarna i trädgården, sen lagade vi lunch tillsammans allihopa vilket är en upplevelse. :wink: Mika fick sova en något kortare middagslur och medan hon sov matade jag Linus och grabbarna läste biblioteksböcker så det stod härliga till.

Mellanmål klockan tre, det blev varm choklad och smörgås som Sigge önskat. På med ytterkläderna igen, pust, sen skulle hela gänget in i bilen igen. Nu öste regnet ner så hela ligan fick stå på förstukvisten under tak och så springa ut till bilen en och en så jag kunde sätta fast dem. Spännande tyckte alla inblandade. :wink:

Brum, brum, så åkte vi då till byn för andra gången denna torsdag. Denna gången var målet BVC där Linus skulle läkarbesiktas. När vi var framme fick barnen hoppa ur en och en och ställa sig under bakluckan för att vara skyddade från regnet. Sen tog vi varandra i hand och gick raskt in på BVC. De är så gulliga när de håller varandra i handen och peppar varandra att gå lite fortfarande och att regnet inte är farligt, det är ju bara vanligt vatten. Härliga barn.

Vår BVC sköterska K är helt underbar, liksom doktorinnan som gillar våra barn och undrar varför vi kommer när vi aldrig har några frågor och barnen mår bra. Hon gillade även Linus, tyckte att han var en riktigt stark buse och frågade om även han sov på mage vilket jag kunde berätta att självklart gjorde han det. Linus klarade besiktningen, han hade lite vätska på ena sidan av pungen men det skulle försvinna sa doktorinnan bestämt.

Mika var väldigt rädd om sin lillebror och höll noga koll på vad doktorinnan gjorde med honom. Hon såg till att kolla stetoskopet nogsamt innan doktorinnan fick använda det på den värdefulla lillebrodern. Gulligt.

Och så lite fakta om vår lillebror; 5360 gr, 58 cm lång, huvudomf 40,3 cm och då blir det ju genast nödvändigt att jämföra med syskonen för det är så himla skoj tycker jag.
Mika 4250 gr, huvudomf 36,6 cm
Sigge 5150 gr, 57 lång, huvudomf 40 cm
Emil 4315 gr, 55,5 lång, huvudomf 38,5 cm

Så här kan vi då se att Linus är tyngdviktaren i familjen, bland barnen alltså :wink: . Sigge har blivit av med tungviktstiteln vilket var lite överraskande faktiskt. Vi får väl se hur det hela utvecklar sig framöver.

In med alla barnen i bilen igen, körde hem, ut med alla barnen, släppte ut hundarna i trädgården en kortis och så började Sigge med middagen. Han var så storsint så han sa åt mig att jag kunde gå och vila så skulle han ropa när maten var klar. :shock: Härlig kille, han kommer inte bli svår att gifta bort när den tiden är inne. Nåja, nu kände jag att jag nog skulle bistå lite vid matlagningen men erbjudandet var rart. Pappan anlände hemmet precis när Linus höll på att dö av svält och Sigge och Mika var inne i en vild diskussion om vem som skulle röra i vilken gryta. Då var det skönt att lämna över allting och bara sätta sig ner och amma.

Mat i magarna och så drog Pappan igen, han skulle iväg och spela bridge så vi fick klara oss utan honom vilket går det med. Emil och Sigge var kvicka på att ta av sig kläderna och få på sina pyjamasar. De är så duktiga som lägger sina kalsonger i smutsen och de övriga kläderna på hundburen så de kan ha dem i morgon också. Emil har lärt sig sätta ihop strumporna så de inte tappar bort varandra, stolt visade han mig att han hade gjort det ikväll igen.

Mika ville inte ha någon blöja på sig så det tarvades viss övertalning och avledning innan den var på plats och pyjamasen på.
Välling i soffan för de små, gos, gos och så vagnade Emil lillebror så han somnade. Vad skulle man göra om man inte hade några stora barn som kan hjälpa till med de mindre?

Mika fixade fram alla tandborstar, borst, borst och så kvällskiss och så i säng. Kvart i sju låg alla i sina sängar, Linus sov gott i sin vagn och jag kunde mata hundarna och släppa ut dem i trädgården igen. Dagens sov-och mattider för Linus har varit ganska flytande så nu har han fått sova från klockan sju, snart ska jag ta upp honom för kvällstuttningen, blöjbyte och pyjamaspåsättning och sen ska även han sova för natten.

Själv har jag hunnit med en stor kopp te, en jättestor tallrik med glass och blåbär :oops: inte så nyttigt men herregud så gott. =P~

Ikväll kommer jag sova gott, jag kommer inte bry mig om halsont, huvudvärk och snorig näsa.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
inger
Kontakt:

Inlägg av inger »

Tack för att du skriver den här tråden så bra. Brukar kika in och läsa fast jag inte alls har barn i den åldern. :D
Hela tråden borde sparas under favoriter.
Två underbara tonåringar

http://barnboksnatet.blogspot.com/
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Vad gullig du är Inger, stor kram till dig.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:heart: :heart: :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
helamig

Inlägg av helamig »

Jag önskar att jag fick bo hos er och vara med er :D
:heart: :heart: :heart:
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Här hemma önskar nog alla att de bott någon annanstans den senaste tiden. Skälet är att jag varit sjuk, slemmig hosta, feber, trött, snorig, trist och otroligt sur och grinig. Stackars familj, de har verkligen fått ducka för mitt humör har varit uselt och jag har nog fräst och gnällt mest hela tiden på allihopa. Sån är jag, ibland.

Tutte nr 2 har också mått dåligt, det har varit omöjligt att amma för så fort Linus sugit tre-fyra drag har det känts som om någon stuckit en in en kniv i bröstet. Har nog aldrig haft så ont förut, i bröstet alltså. En ny och tråkig erfarenhet kan man lugnt säga.
Provade varmt vatten, massage, fetvadd..... m.m m.m
Det som till slut hjälpte var hästliniment på bröstet, den bästa av alla tuttsalvor på bröstvårtan, varm tröja och så urpumpning av mjölken. Nu är tutten så gott som frisk, jag har ammat tre gånger i dag utan smärta alls.

För övrigt kan jag berätta att Linus blivit väldigt social, han skrattar och fäktar omkring med sina armar för att göra sig påmind om att han också tillhör familjen. Ofta kommer någon av de andra barnen i familjen och kramar om honom och säger att de älskar honom. Det måste vara en stor lycka att vara lillebror till tre äldre syskon, gissa om han kommer bli bortskämt. :wink:

Alla tiderna sitter nu gjutna i lilla lillebror, han är som skalman själv med inbyggd sov- och matklocka.
Så här ser hans dagar ut nuförtiden;
7.00 väckning, ammas
9-11 sova, ute om det är skapligt väder, annars inomhus
11 ammas
13-15 sova
15 ammas igen
17-19 sova
19 ammas, bada, pyjamas på, ammas igen och så påfyllning med ersättning så mycket det bara går i och det kan vara allt från ingenting till 100 ml.
Nattamning sker klockan 3 eller halv 4 eller 4, det beror på när han hojtar att magen är hungrig. Sen sover han oftast till 7, ibland vaknar han halv sju och då serveras frukosttutte.

Ibland vaknar han redan 23 och är hungrig igen, oftast händer det när vi varit iväg under dagen och tiderna blivit lite förskjutna hit och dit. Då får han äta och sen sover han till sitt ordinarie nattmål.

Idag har Pappan varit hemma och haft ett digert program, först var Emil och han hos talpedagogen, sen var det kyrkis och då for Pappan och hämtade material på brädgården som vi ska bygga en bokhylla av till barnens rum. Sen kom de hem, åt middag och sen for Pappan iväg på spinning.

När Emil, Sigge och Mika somnat gott fick Linus och jag lite kvalitetstid tillsammans, vi myste, han åt tuttmjölk, vi pratade lite och gosade jättemycket.

Imorgon hoppas vi på lite bättre väder ute så vi kan vara ute och ha lite kul. För övrig har vi lite tvätt som ska vikas, annat som ska tvättas, maten som ska lagas, hundar som ska rastas... Ja ni vet hur det är, fullt upp mest hela tiden. :)

I måndags bjöd Pappan mig på en alldeles underbar trerättersmiddag. Det var inte bara för att det var alla hjärtans dag utan för att det var vår sjunde förlovningsdag. :heart: Jag behövde bara njuta av maten och sällskapet, kunde inte ha det bättre. Kärlek kallas det och det är härligt.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

En bra dag att lägga till handlingarna. :) Alla barnen har varit på gott humör, konflikterna har varit få och de flesta har grundat sig på missförstånd.

Emil hade en volvobil som Sigge tydligen ville ha, så börjde de då bråka om bilen och jag kom in och frågade varför de var så arga på varandra. Emil berättade då att Sigge ville ha bilen men att han hade den först och var inte alls klar med den än. Då svarar Sigge att han inte alls ville ha bilen, han ville ha lego-gubben som satt i bilen. Jaha sa Emil, tog ut lego-gubben och gav den till Sigge och så var alla glada igen. Jag bad dem krama om varandra och be om förlåtelse och de gjorde de för att sen fortsätta leken som om ingenting hänt. De är för härliga.

Linus är så otroligt lik sina sykon så det är otäckt. Han är så nöjd med livet, så glad och go så det liksom svämmar över och smittar alla i hans närhet. Det känns som om han är helt fri från bekymmer och problem, precis som det ska vara när man är en småtting. Enda smolket i Linus bägare är väl när han kräks när han ska sova, då blir han riktigt upprörd för det är ju så äckligt att ligga med huvudet i en spya. Kvickt byter man örngottet och så är allt bra igen. Tänk så enkelt livet kan vara ibland.

På kvällen hade Pappan och Linus mystid tillsammans, det blev bad, gos och så lite ersättning på flaska innan läggningen. Än så länge sover Linus ganska mycket och Pappan jobbar och de andra barnen vill umgås med Pappan när han är hemma så Linus får slåss lite för sin Pappa-tid.

I morgon får vi sköta oss själva från morgon till kväll för Pappan har något arbetsevenemang på kvällen. Vi ska börja med kyrkis på fm för Emil medan vi andra besöker biblioteket och gungar i lekparken. Sen bli det väl sedvanlig lunch hemma och lite allmänt pyssel.

Nu ska jag packa inför morgondagen, det gäller att allt är klart för på morgonkvisten hinner man inte mycket när lillebror ska ammas.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"