Otroligt krångel med dagslurarna efter 2 månader

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
smulan

Otroligt krångel med dagslurarna efter 2 månader

Inlägg av smulan »

Nätterna sover Emma precis som hon ska och det är inga problem att lägga henne för natten. Men att lägga henne på dagarna har helt plötsligt blivit ett krig henne och mig emellan! Det har aldrig varit några problem förut. Då undrar jag om det kan ha nånting med att jag har ändrat hennes schema att göra? Tidigare hade hon vakentid 1,5 timme men nu har jag förlängt det till 2 timmar för att kunna slopa sista luren som alltid varit krånglig. Vi ändrade schemat för en vecka sen och nu tar det allt emellan 20 minuter till en timme innan hon somnar. Jag ser att hon är trött (tummen åker in i munnen så fort hon ser sängen) och när jag lägger ner henne på rygg så rullar hon med en gång över i magläge med tummen i munnen och är lugn. Men hon kan inte ligga still utan hon ska hela tiden upp på alla fyra och gunga fram och tillbaka vilket tillslut leder till att hon ligger på rygg och gallskriker. Jag går in och vänder tillbaka och ramsar igen. Så kan vi hålla på hur länge som helst och jag blir snart tokig! :roll:
Kan det vara nya schemat eller är det en utvecklingsfas tro som gör att hon blir mer gnällig och krånglig? Jag tycker att hon är mycket mer gnällig när hon är vaken också.....
Har jag gjort fel som har ändrat schemat?
/smulan
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Här hade jag backat och slutat vända på henne - det har blivit underhållning nu :wink: ! Hon hade fått "stå sitt kast :P " och somna på ryggen eller kämpa sej runt igen. Om hon somnat på rygg så hade jag dock vänt till mage efter 10 minuter (inte mer - inte mindre) för att minska risken för uppvaknande.

:idea: Hon är gnällig för hon är trött av att lurarna krånglar - utvecklingsfaser :roll: :wink: har de ungerfär varannan timma varje dag :lol: ! Schemat är det inga fel på!
smulan

Inlägg av smulan »

Tack för ditt svar Mammut Maria, saken är den bara att när hon vänder och vrider sig om så hamnar hon alltid på snedden i sängen med fötterna dinglandes ut genom spjälorna....och så kan hon ju inte somna. Så jag måste liksom in och lägga henne tillrätta. Men av någon anledning så har hon väldigt svårt att komma till ro nu. Jag har till och med fått ta till buffning ett par gånger :o men inte ens det hjälper utan hon blir helt hysterisk då. Men igår märkte jag att sista luren gick hur bra som helst så man kan väl hoppas att det är övergående :?
Peppar peppar så funkar nattningen och natten utan problem.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Barn kan somna på huvudet i garderoben - så nog kan de somna med benen utanför spjälorna :wink: ! Annars så införskaffa ett högre spjälskydd! Hon krånglar för att ni släppt in vargen då ni börjat glänta på dörren i tid och otid... :roll: :lol:

GOD JUL! :santa:
father of sons

Inlägg av father of sons »

Hej

På tal om spjälskydd, när tog ni bort skyddet och varför (om benen hänger ut :D )?

Spjälskydd ut, kudde in? Hur har ni gjort?
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Bli inte tokig och grubbla inte i termer av "ökningsperioder", "tillväxtperioder" eller schemaförändringskatastrofer :!: Vad gäller det sistnämnda, anpassar sig små barn alltid - på gott och ont - efter det vi vuxna anser nödvändigt, respektive helt enkelt lär dem på temat: så här ska det vara, så här är det. Ta ledningen i en attityd av självklarhet :idea:

Varje justering av (det genomtänkta) schemat behöver ca en vecka på sig innan man ens kan drömma att utvärdera.

Vad gäller de förstnämnda, som båda är käpphästar för mig, är tillväxt och diverse ökningar något högst naturligt och normalt som pågår hela tiden, ungefär tills ungen blir arton. Det är ingenting man kan "skylla" på som skulle vara konstigt eller fel :shock: eller som skulle förklara diverse bekymmer :evil: Små barn växer och utvecklas så det knakar hela tiden (och gissa vilket liv det skulle bli om de INTE gjorde det :lol: ). Det är fortfarande vår vuxna uppgift att iaktta och förstå samt ta den självklara ledningen, utan en massa vargar svassande kring benen (och i våra skallar).

Så varför rullar hon över på mage när du lagt henne på rygg (varför gör du det :?: Läs om magläget i verktygslådan :!: ) För att hon vill och måste röra sig. Precis som sköldpaddan som äntligen slipper ligga på sitt skal. Så nej - hon kan inte ligga still, och ska inte heller! Utvecklingens motoriska imperativ tvingar henne att röra sig, röra sig, röra sig. Bara på mage kan hon gå igenom hela evolutionen.

Och så hamnar hon på rygg och bryter samman. Det gör sköldpaddan också. Vänd henne och lägg henne lugnt tillrätta, och använd solfjädern, den tid det tar, tills lilla kroppen är sömntung.

Konstigare behöver det inte vara, tro mig :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D PS Och jo, så kan hon somna. Som Mammut sa: stående på huvudet i garderoben, inga problem - huvudsaken är ATT hon somnar. Efter tio min (inte tjugo) kan du tassa in och lyfta henne rätt, stoppa om och det hela, utan att hon märker det :lol: För att förebyggande säkra hennes fortsatta goda sömn :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"