Gråter sig igenom dagslurarna!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Tuva-LisMamma

Gråter sig igenom dagslurarna!!

Inlägg av Tuva-LisMamma »

Är nu inne på tredje dagen på kuren, och i natt sov hon från 19.30 till 06.45 = Lycka!

Vårt problem som det känns nu är dagarna, hon vill Inte somna på dagen enligt bestämt schema. Dag två sov hon långa luren som en stock, men de kortare blir i princip bara en gnäll/skrikorgie, särskilt den på eftermiddagen. Detta leder till att hon sover alldeles för dåligt dagtid och därmed även per dygn.

Sen vet vi inte riktigt vart vi ska dra gränsen vid uppstigningen på dagen. Ska vi ta upp henne utan att hon är glad (gnällandes/skrikandes), eller ska vi buffa länge tills hon blir helt lugn alt. somnar och ta upp henne direkt då? Ramsan tycks snarare stjälpa än hjälpa på dagen... Idag lekte vi med henne säkert 30 min i sängen innan vi tog upp henne och då var hon någorlunda mindre ledsen i alla fall.. Rätt/fel??

Hon slukar all mat vi ger henne så aptiten är det inget fel på, den har snarare blivit bättre.

Vårt schema ser ut så här:

07:30 Uppstigning + amning
09:15-10:00 Sova (45 min)
10:15 Gröt
12:30-14:00 Amma + sova (1,5 tim)
14:15 Lagad mat + fruktpuré
16:30-16:50 Sova (20 min)
17:30 Gröt
18:30-19:30 Bad, skoj, slurk
19:30 Sova natt (12 tim)

Hoppas någon kan hjälpa oss.
// Sofia

Mamma till världens bästa Tuva-Li, född 10-05-20, kurstart 11-02-03
Emma80

Re: Gråter sig igenom dagslurarna!!

Inlägg av Emma80 »

Hej Sofia och välkommen hit!

Vilken natt, bra jobbat! Dagarna kan säkert ha att göra med att det är en lur för mycket på schemat, tre lurar på en snart niomånaders kan vara att ta i. Sen brukar ju dagslurarna ofta vara lite krånligare än natten för de tror sig vara utsövda. Så där gäller det att verkligen ha ett väl genomtänkt schema så att man kan ha Attityd vid hanteringen av dagslurarna. För det är ju VI som vet hur mycket sömn de behöver, inte barnen själva!

Din lilla behöver 14 h sömn per natt. Mattiderna ser bra ut, härligt att hon redan fått mer aptit. Om ni gör schemaändringarna (vilket man inte ska göra så tidigt i kuren så det var lite olyckligt) tror jag resten kommer gå som en dans.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Tuva-LisMamma

Inlägg av Tuva-LisMamma »

Hej!

Åh, tack så jättemycket för svar! Men, vad dumt att det blev för mycket sömn på vårt schema :oops: ... Vi la upp det baserat på en åttamånaders sömnbehov. Det är alltid så att jag tänker att hon är yngre än hon egentligen är, för allt går så himla FORT hela tiden! Jag hänger knappt med. Känns som det var nyss hon var en liten nyfödd ju :) . Fast hon egentligen är en "stor" tjej nu!

Nu är vi inne på kurens sjätte dygn och vi kan bara inte tro att det är sant. Hon har sovit fyra "hela" nätter i rad (på dessa fyra nätter har jag bara behövt ramsa ca tre gånger allt som allt, varvid hon genast somnat om, sedan har hon ca en gång per natt vaknat, gnällt lite och somnat om av sig själv) Vargtimmen vaknar hon fortfarande i men för var natt som går så somnar hon om fortare och fortare.

Vi blev så chockade att hon redan sov så bra tredje natten, att man nästan trodde att det var nån sorts konstig tillfällighet. Men nu talar resultatet sitt tydliga språk. Vår lilla flicka drog nog en lättnadens suck över att hennes föräldrar ÄNTLIGEN tog över tyglarna.

För bara en vecka sedan vaknade hon 4-10 ggr per natt och somnande endast om med hjälp av amning/vaggning i famnen med napp i mun. Jag ammade henne mellan 2-4 gånger per natt! Så ni kan förstå att vi inte riktigt kan tro på att detta är sant. Ingen amning, ingen napp, inget vaggande. Hon bara soover :shock: ... Anna Wahlgren, min nya stora idol, TACK! =D>

Men hur ska vi nu göra med dagslurarna? Det här var ju inte bra. Ska vi köra på med schemat, fast hon bara protesterar sig igenom dem ("jag HAR sovit tillräckligt!") tills vi är igenom uppföljningsveckan? Och hur ska vi ändra schemat isåfall? Jag säger som Brasse i fem myror är fler än fyra elefanter - "vad ska bort?"

Mycket tacksam för hjälp.
// Sofia

Mamma till världens bästa Tuva-Li, född 10-05-20, kurstart 11-02-03
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej!
Hujedamig va du har fått vänta på svar länge! Jag ber om ursäkt! :oops: :oops: :oops:

Hur går det för er nu?

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"