denna evighetslånga förkylning....

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

denna evighetslånga förkylning....

Inlägg av lilla mia »

... ja evighetslång vet jag ju inte än. men just nu känns det så. lillkillen fick sin första förkylning dag 5 i sitt liv. denna höll i sig i 6 veckor och gav sig inte förrän han fick antibiotika i en vecka. han blev frisk! fri från sin täppa! detta var helt fantastiskt! att få träffa sin lille kille- frisk! som en ny person! inga näsdroppar på nästan 3 veckor!
sen kom förkylning nummer två lagom till jul. den höll taget om honom på precis samma sätt med framförallt täppa långt upp i näsan som man inte kommer åt med koksalt. den rinner bara ner i svaljet. 4 veckor höll den i sig och så var han två dagar näsdroppsfri igen. och dem två dagarna var toppen här hemma. han kunde somna själv i sin vagn och sov sina pass som planerat!

och nu den 3:e förkylningen. sen en vecka tillbaka. ingen förbättring märks av. mer snorig denna gång, hosta långt ner i bröstet till och från och så täppan.
nu har det gått så långt att jag börjat köra dubbel dos nezeril i vardera näsborre för att han ska vara helt fri. på detta håller han sig i ca 7 timmar innan nästa dos behöver ges. ger jag bara en pipett i varje så hjälper den bara lite grann, tar bort det värsta men han är fortfarande täppt och efter 3-4 timmar behöver han en ny dos. (vilket ju är alldeles för ofta).

det är framförallt hans sovning som blir påverkad. just nu sover han de flesta passen i sin bilstol. och på nätterna blir det i sin vagn eller bredvid mig.

på bvc är de nöjda bara han får i sig mat och det får han. men sömnen då? den är ju viktig den med!

jag blir så frustrerad. vad ska jag göra? har ni några tips som underlättar för en sån här liten... nån som varit i samma situation? skönt att höra att man inte är ensam....

det är inget roligt. :x . vi kommer ingenstans med våra rutiner och vår vardag. jag måste backa hela tiden och låta honom styra.

fast han är oftast glad på sina vakenpass iaf! mitt lilla hjärta!
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Fd Medlem

Re: denna evighetslånga förkylning....

Inlägg av Fd Medlem »

Hej!
Usch, bort med förkyningarna, NU!

Jag börjar med att fråga:
Vad äter han?
Får han d-vitamindroppar och probiotika?

Så tar vi det därifrån!
Ulrika
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Re: denna evighetslånga förkylning....

Inlägg av lilla mia »

hej!

ja, han får d-vitamin och semper magdroppar. (händer att jag missar ibland...)
ammas mest samt fyller upp med ersättning ett par gånger per dygn. tänkte börja med först gröt och sen smakisar i nästa vecka.

/mia
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Fd Medlem

Re: denna evighetslånga förkylning....

Inlägg av Fd Medlem »

Ok, dessa förkylningar är ju förbaskat irriterande.
Jag har inte så väldigt mycket att komma med förutom min gamla käpphäst: prova ta bort komjölken. Det KAN ge lite lindring, men då ska du dels avstå helt från komjölk själv och inte ge honom ersättning med komjölk. Snart är han stor nog att fylla på med lite miljd gröt (välj då helst att koka egen, exempelvis bovetegröt) och då är det lättare att testa mjölkstopp. Om man vill.
Du kan också, huskursaktigt, boosta honom lite genom bröstmjölken. Ta rejält med c-vitamin själv, kanske 1 gram morgon och 1 gram kväll. Eller till och med 1 gram 3-4 gånger per dag, beroende på vad din mage tål (kan ge lite lös mage med så höga doser, men c-vitamin är vattenlösligt och det är inte farligt på något vis med höga doser). Det spiller över lite i bröstmjölken och KAN ge bättre motståndskraft.
En annan huskur är att lägga en kluven lök (!) under sängen. DEt ger lite fuktigare slemhinnor och kan lindra både täppa och hosta.
Handhygien hos er själva... förstås.
Frisk luft varje dag.

Kan du använda dessa tips, tror du? Håller tummarna för att snuvan ger sig snart!
Ulrika
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Re: denna evighetslånga förkylning....

Inlägg av lilla mia »

hej igen och tack!

att utesluta komjölken känns inte som nått alternativ. vi har mjölk i det mesta här hemma och dricker till varje måltid. det ska mycket till för att jag ska utesluta den....
lök i kokande vatten har jag testat nån natt. ska prova ikväll igen. tyckte inte jag märkte nån skillnad. kanske bättre att ha den färsk, kluven?
hade tänkt börja med hipps ekologiska risgröt. den gillade min selma.
men lite extra c-vitamin kan jag ju hälla i mig. ska handla ikväll så då kan jag väl köpa med mig nått rör c-vitaminbrus. och jag ska skärpa till mig att ge honom minst ett utomhussovpass per dag. (slarvar lite med det måste jag erkänna).
tycker det är så konstigt att förkylningarna håller i sig så länge. nu har det gått en vecka och jag ser inte tillstymmelsen till förbättring.

kram kram
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Fd Medlem

Re: denna evighetslånga förkylning....

Inlägg av Fd Medlem »

Hej igen! Ibland måste man göra något drastiskt för att få bukt med ett problem. Även om det känns besvärligt. Infektionskänslighet och dålig motståndskraft kan vara ett symptom på att något är fel. Mjölk kan både ge allergi och overkanslighet hos små bebisar och envisa infektioner är ett vanligt symptom, men allt kommer förstås an på er vilja att testa alternativ som kan hjälpa babyn.

Lycka till!
Ulrika
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Re: denna evighetslånga förkylning....

Inlägg av lilla mia »

hej!

förkylningen har gett med sig. iaf nästan. nån näsdroppe per dygn men det är helt klart en förbättring! kan nog nästan säga att han blivit frisk. möjligen kan c- vitamin brustabletterna haft effekt. hann dricka ett par dagar innan förkylningen släppte. kanske bara ett sammanträffande men jag tänker iaf fortsätta med dem ett tag till.

Tack!
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Re: denna evighetslånga förkylning....

Inlägg av lilla mia »

två dagar klarade vi oss med näsdroppar bara en gång per dygn. nu rinner näsan igen och täppan är tillbaka. :cry:
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Fd Medlem

Re: denna evighetslånga förkylning....

Inlägg av Fd Medlem »

Usch, stackars liten. Du får nog börja gräva i vad det är som gör honom så extremt infektions känslig.
Ulrika
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Re: denna evighetslånga förkylning....

Inlägg av Rosine »

Hej lilla mia,
när minsta förkylning är på väg använder hela familjen här hemma "Renaissance" (mild koksaltslösning, finns på apoteket). Man kan ta mycket och ofta, även förbyggande. Slämmhinnorna blir fuktig och så verkar ju salt lite desinficerande. Våra barn har aldrig haft någon starkare förkylning. Vet inte om detta hjälpa ditt barn, då hon verkar vara mycket mottaglig för infektioner. Men kanske värd en försök?
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Re: denna evighetslånga förkylning....

Inlägg av lilla mia »

tack för tips! tyvärr har inte koksaltet nån effekt på denna täppa. har kontaktat sjukvåden igen och de ska höra av sig idag men jag har inga stora förhoppningar på att de tänker utreda honom. han har varit täppt/snorig hela sitt lilla liv nu förutom 2-3 veckor efter antibiotikakur i v 6.

kram.
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"