Hej!
Vi har en dotter på 4 månader, som sovit dåligt hela sitt liv. Hon vaknar väldigt ofta på nätterna, och har ammats till sömns. Nu har hon dock lärt sig att somna själv, efter amning, och hon vaknar inte fullt lika ofta längre (2-4 gånger/natt). Det stora problemet är kvällarna, då hon ska somna första gången.
Inför en eventuell kur, eller åtminstone för att styra upp sömnen lite, och få henne att somna tidigare än 22, införde vi ett schema för en månad sedan, som ser ut så här:
8 vakna
8:15 mat
10-10:45 sova
11 mat
12:30-14:30 sova
14:45 mat
16:30-17:15 sova
17:30 mat
19:30 mat
20 sova natt
Jag helammar dottern (enligt SM), men provade ett tag att ge lite ersättning på kvällen, vilket inte gav någon skillnad i sömn. Hon ligger två kurvor över medel på vikten, så mat verkar hon ju få i sig. Problemet är väl att hon kanske äter en stor del av den på nätterna....
Men som sagt, läggandet. Hon ÄR trött kl 20 (eg redan kl 19, men vaknar till när hon får mat), men vägrar somna. I början av schemainförandet lät vi henne somna i sin vagn, vilket funkade några nätter, sedan blev det strul och panik-skrik. Hon skriker och skriker och skriker. Hon blir knappt lugn fastän man tar upp henne. Vi blev väldigt ledsna, då hon är världens solstråle på dagarna, gråter nästan aldrig.
Igår somnade hon 20:30, men vaknade 45 min senare och gick inte att få att somna om förrän kl 23.
Har ni några idéer? Är lite fundersam, går det att ändra en dygnsrytm så här fort? Hennes natt började ju inte förrän kl 22 tills för ett tag sedan? Men när man kurar gör man ju likadant?
På dagarna somnar hon på några minuter när vi lägger henne i sängen (ligger bredvid).
Har hon för mycket sömn på sitt schema? Är fortfarande lite osäker på om jag vill kura henne, några uppvak kan vi stå ut med, eftersom jag vill fortsätta amma henne utan att ge ersättning, men jag vill gärna att hon ska somna utan skrik, när hon faktiskt är trött. Kan man använda några av verktygen utanför kuren? T ex ramsan? Eller är det dumt om man bestämmer sig för att kura senare?
Hoppas få några tips!
L född 2010-10-04
Panik-skrik vid läggning, trots trött
-
Rosenknoppen
Panik-skrik vid läggning, trots trött
Lilla L född 2010-10-04
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Re: Panik-skrik vid läggning, trots trött
Schemat ser fint ut, med 15,5 tim sömn / dygn vilket är alldeles lagom för en liten fyramånaders älskling. Men vad jag förstår följer du det inte utan natt-ammar fortfarande 2-4 ggr / natt. Det orkar hon inte med (längre). Det är förmodligen det hon försöker tala om med sitt "panik-skrik" vid läggningen, då hon inte bara är trött utan svårt övertrött.
Genom att fortsätta ligga intill henne på dagarna som ett levande litet skyddsrum vidmakthåller du också hennes överlevnadsångest, så att hon "tror" att det är farligt - ja, livsfarligt - att ligga ensam i sin säng (vilket det ju knappast är, om vi ska vara ärliga mot henne
Under alla förhållanden är det på tok för sent att sova natt kl 22 redan när man blivit två månader gammal. Man orkar inte
Så jag föreslår att du lugnt och fint ger henne en regelrätt Sova hela natten-kur =D> Hon skulle så innerligt väl behöva den hjälpen, och hon kommer - efter de första dygnens förvirring - att tacka dig med skönaste lättnad, törs jag lova
Börja med att införskaffa Internationella Sova hela natten, tycker jag, och läs och lär från början till slut (och om igen, några gånger
Och när man väl har förstått alltsammans, fattat Beslutet och genomför kuren, vetandes i varje minut exakt vad man gör och varför - då, du kära, är arbetet lätt som en plätt =D>
O:)
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej, du har fått så fint svar av Anna 
Men jag vill bara tillägga: MAT, du kan inte kura på helamning utan hon måste då helst äta 2 mål (4 mån gröt) är ok. Men även smakisar på det vore kanon. Då kommer hon inte heller behöva äta på natten.
Men jag vill bara tillägga: MAT, du kan inte kura på helamning utan hon måste då helst äta 2 mål (4 mån gröt) är ok. Men även smakisar på det vore kanon. Då kommer hon inte heller behöva äta på natten.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
Rosenknoppen
Hej!
Tack för råd! Jag insåg nog innan att ni skulle tycka att en kur var på sin plats. Jag har faktiskt boken, både SHN och BB, men har inte läst de från pärm till pärm ännu. SHN har jag nog tagit mig igenom en gång, och då var jag nog inne på att kura L när hon hade åldern inne (läste den för ett tag sedan), men nu tycker jag att vi har saker hyffsat under kontroll, förutom kvällarna. Och eftersom jag vill amma lite till (men vi har börjat med smakisar och gröt) så är jag tveksam till en kur, i alla fall just nu. Men jag förstår att man antagligen behöver göra ett större grepp än bara införa en ramsa eller liknande, om man ska få ordning på allt. Måste läsa boken igen och fundera på saken...
Hur mycket mat behöver man i så fall proppa i henne? Hon får som sagt smakportioner av mat till lunch nu sedan några dagar, men bara några teskedar. Samma med gröt, det får hon på kvällen, men ännu inga mängder. Annars ammar hon bara, men eftersom hon börjar bli så nyfiken på världen så har hon svårt att få ro att äta på dagarna, i alla fall inte tillräckligt mycket eftersom hon "behöver" äta på natten.
Just nu sover hon i alla fall, men jag och sambon sitter bara och väntar på att kvällen ska börja på riktigt, och hon ska vakna och vara ledsen, och vi ska springa dit och gå och lägga oss med henne och försöka trösta. Och vi VET att det inte är någon långvarig lösning, men vi måste nog tänka ut en plan och hur vi vill göra innan vi ger oss på någon kur eller annat.
L född 2010-10-04
Tack för råd! Jag insåg nog innan att ni skulle tycka att en kur var på sin plats. Jag har faktiskt boken, både SHN och BB, men har inte läst de från pärm till pärm ännu. SHN har jag nog tagit mig igenom en gång, och då var jag nog inne på att kura L när hon hade åldern inne (läste den för ett tag sedan), men nu tycker jag att vi har saker hyffsat under kontroll, förutom kvällarna. Och eftersom jag vill amma lite till (men vi har börjat med smakisar och gröt) så är jag tveksam till en kur, i alla fall just nu. Men jag förstår att man antagligen behöver göra ett större grepp än bara införa en ramsa eller liknande, om man ska få ordning på allt. Måste läsa boken igen och fundera på saken...
Hur mycket mat behöver man i så fall proppa i henne? Hon får som sagt smakportioner av mat till lunch nu sedan några dagar, men bara några teskedar. Samma med gröt, det får hon på kvällen, men ännu inga mängder. Annars ammar hon bara, men eftersom hon börjar bli så nyfiken på världen så har hon svårt att få ro att äta på dagarna, i alla fall inte tillräckligt mycket eftersom hon "behöver" äta på natten.
Just nu sover hon i alla fall, men jag och sambon sitter bara och väntar på att kvällen ska börja på riktigt, och hon ska vakna och vara ledsen, och vi ska springa dit och gå och lägga oss med henne och försöka trösta. Och vi VET att det inte är någon långvarig lösning, men vi måste nog tänka ut en plan och hur vi vill göra innan vi ger oss på någon kur eller annat.
L född 2010-10-04
Lilla L född 2010-10-04
Låter klokt :thumbsup:
Fins inget "ska" i hur mycket de äter, så olika. men vi har erbjudit fast mat eller gröt varje mål, efter amning kan du ju prova om du gärna vill hålla kvar amningen.
Kram Emma
Fins inget "ska" i hur mycket de äter, så olika. men vi har erbjudit fast mat eller gröt varje mål, efter amning kan du ju prova om du gärna vill hålla kvar amningen.
Kram Emma