Kura lillkillen 8 månader

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

jag kan flika in, för vi hade en hel del problem med just de tidiga morgnarna. Nyckeln för mig/oss var när jag fattade just detta: GE TYDLIGA SVAR - och SEDAN LÄMNA ÖVER till juvelen att klara själv.

Vi körde en tredagars strategi, med pangramsa sedan tydligt målmedvetet backande, och sedan lämnade jag över till henne att klara själv, kändes läskigt till tusen - vad hände? Jo, hon klarade sig GALANT, sedan dess icke en tidig morgon. Väckarklocka har vi kört sedan 6 månaders ålder. Som vi stänger av tillsammans och nu hon själv när vi kommer in med den kl 07. Den skall ringa i ett nöjt ögonblick i början, precis samma tänk som att väcka med GLAD morgon, fast nu har man sällskap av den otroligt härliga klockan. :wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Anna09

Inlägg av Anna09 »

... och gällande 5 mm metoden:

Den känslan eliminerade du redan natt 1 på kuren, dvs att visa att du fanns där vid minsta pip. De barn som tyvärr får utstå denna brutala metod får ju istället lära sig att INGEN finns där när man skriker, det är ingen idé att skrika för man får inga svar - tvärt om frågor tillbaka :shock:

Så han för ju en kommunikation med dig... precis som TorsMamma skriver är han inte förtvivlad, snarare förbannad eller irriterad eller otroligt självömkande.

Minns också vilken ålder han är i, frågorna KAN vara stora denna tid och då kräva extra TYDLIGA svar. Bestäm er för en strategi. Vi körde PANGRAMSA och sedan TYST, för här händer ingenting på natten. :wink:

Men det löser ni! :thumbsup:
//Anna
anso

Inlägg av anso »

Hej!

Nu var det ett tag sedan vi kurade och det mesta fungerar utmärkt! TACK Anna W och alla hjälpsamma personer här på forumet som hjälpt oss.

Somnar utan problem både på kvällen och dagen, vaknar dock nästan alltid mellan 5.30 - 6.00. Är glad och leker lite. Ibland börjar han skrika och då ramsar vi (tystnar oftast). Ibland somnar han om, ibland ligger han vaken tills vi plockar upp honom klockan 7. Tidigare vaknade han under vargtimmen (4) men det gör han inte längre. Vi testade pangramsa men kom fram till att det mest effektiva var att ramsa som om det vore natt, dvs inte göra någon skillnad. Han blev rädd när vi pangramsade.

Två frågor!
P.g.a tidigt morgon missar han ju cirka 45 min sömn. Vad skall vi göra? Han är snart 9 månader och då skall vi väl ta bort eftermiddagsluren? Den gång han missade den sov han inte längre på morgonen men det är svårt att dra slutsatser efter en gång. Skall vi köra på som vi gör och hoppas att han sover till 7.00?

07.00 dag (amning) Är ofta vaken när vi går in.
07.30 frukost (gröt)
09.00-09.45 sov (45h) Blir väckt, hade helst sovit vidare.
11.00 lunch
12.30-14.00 (1.5h) Vaknar ofta ett par minuter innan 14.00
14.00 gröt
16.00-16.20 sov (20 min). Strul ibland. Funkar oftast.
17.00 middag
18.30 amning
19.00 kväll. Somnar utan problem

Tack ännu en gång. Det är uuunderbart att sova!
Storebror (febr 2010) kurstart 101008
Lillebror (aug 2011)
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej! Så underbart bra ni jobbar!!! :thumbsup:

Ta bort sista luren när ni känner er redo för det, eller när lillkillen visar (genom tidigare uppvak eller strul i andra lurar) att han vill ha mindre sömn. Ni kan under en övergångsperiod vara beredda att erbjuda honom en 5-min, eller 20-min lur på eftermiddagen om han skulle bli väldligt trött.
När ni tagit bort sista luren så kanske morgonen reder ut sig, men annars skulle jag introducera upplysningsramsan (pangramsan) på nytt. Jag tror inte han blev rädd, blev han verkligen det? :-k Ni ramsar en gång, glatt i förbigående, och sen inget mer.

Ni jobbar så fint så! Snart är allt, även morgonen, endast njutning! :D

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, härligt och GRATTIS till ett strålande resultat! Det är ni väl värda. \:D/ =D>

En stor sak att ha i bakhuvudet som ni redan gör. Man kan inte sova ÅT sitt barn bara ge FÖRUTSÄTTNINGARNA. Det är det ni gör på morgonkvisten. Det kan ta sin lilla tid innan det sitter men fortsätt som ni gör. Detta går oftast i perioder.

En gissning är att han kommer förhoppningsvis att sova längre på morgonen när sista luren försvinner. Men det kan ta TID att sätta om. De där magiska 10 dagarna du vet. :wink:

Lycka till med omlägg till 2 lurar. Funkar det inte kan ni ju alltid gå tillbaka till 3 igen en tid.:heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Anna09

Inlägg av Anna09 »

GRATTIS säger jag också! :thumbsup:

Ni har jobbat strålande bra och gör. :wink: 8)

Ta bort sista luren och OM ni vill kan ni lägga lite tidigare på kvällen - det brukar främja god morgonsömn. Upp till 30 minuter tidigare. Det ger ju lika mycket sömn över dygnet som ni har nu - MEN ibland kan en sådan här justering innebära allt.

Ett råd från kön - vi gjorde det för några veckor sedan efter att ha haft en sångfågel om kvällarna som också förlorade över en timma på kvällen och på dagen... Vi lägger nu 30 min tidigare på kvällen och har kortat vår daglur från 2 timmar till 1.5. Alltså över dygnet samma - men vid rätt tider verkar det som. :wink:

Kan vara skönt att ha i bakfickan om det efter justeringen ändå inte löst sig.

Kör nu stenhårt! :heart:
//Anna
Anna09

Inlägg av Anna09 »

... glömde ju skriva resultatet av vår justering - Ester somnar inom några minuter både morgon och kväll - utan ett pip. :lol:
//Anna
Anna09

Inlägg av Anna09 »

... fort men fel... :oops: dag som kväll skall det ju vara... :P
//Anna
anso

Inlägg av anso »

Jag blir rörd över ert engagemang.

Jag hade en fundering att förlänga förmiddagsluren (45-minutersluren) eftersom han alltid är väldigt trött när jag väcker honom och gärna hade sovit längre. Som jag förstår är det dock bättre att först testa att ta bort 20-minutersluren och lägga lite tidigare. Det känns som det kunde passa honom bra. Han brukar vara väldigt trött vid läggning.

Förresten, hur gör ni när man ställer om till vintertid? Smyger ni in justeringen under flera dagar eller kör ni det genom marginalkvarten på en dag?

Tack ännu en gång!

Han har rosor på kinderna, skrattar som aldrig förr och fick sin första tand i veckan (utan att nattsömnen påverkades). Nappen är glömd!
Lillebror (aug 2011)
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

anso skrev:Förresten, hur gör ni när man ställer om till vintertid? Smyger ni in justeringen under flera dagar eller kör ni det genom marginalkvarten på en dag?
Vi gör alla lite olika. Jag personligen tänker lägga 30 min senare på kvällen innan och väcka efter 12h 30 min (alltså en timme senare än vanligt, men "bara" 30 min längre natt) så jag iaf väcker kl 7 enl nya tiden. Om du hänger med.
Andra utnyttjar marginalkvartar 4 gånger under dagen för att skjuta allt sammanlagt en timme. Man håller alltså tidsintervallerna mellan lurar och måltider men lägger till en kvart var gång det är dags för lur, eller mat, eller vad man nu väljer. Tiderna blir helt förskjutna, men det blir aldrig mer än rätt antal timmar + en extra kvart mellan "aktivitererna". Jag kan inte förklara bättre, men jag tror att du hänger med va?
Sen finns det de som skjuter den där timmen på två dagar, alltså en halvtimme om dagen.

Gör det som känns bäst för er. Älsklingen hänger snabbt med på noterna ska du se :wink:

Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
anso

Inlägg av anso »

Hej!

Säger som alla anda "att vi inte gjorde detta tidigare".

Lillkillen är nu 9 månader. Vi lägger strax innan 19.00 och han somnar gott själv. Han vaknar några gånger under natten/tidig morgon men somnar nästan alltid om själv. Vi tar upp runt 06.45. Han vaknar dock alltid runt 06.00 men leker eller somnar om. Han sover jättegott mellan 9.00-9.45, lunchluren mellan 12.30-14.00 börjar strula lite. Han vaknar ofta efter en timma men somnar om under protest och vaknar sedan lite för tidigt. Ibland sover han 20 min på eftermiddagen och ibland inte (16.00-16.20). När han sover detta passet brukar han sova bättre på natten.

Min fråga:

Eftersom han är 9 mån skall jag ju ta bort lite sömn. Jag har tidigare fått tipset att ta bort eftermiddagsluren på 20 min. Men är det rimligt att en 9 mån bebis kan vara vaken från 14.00 till 19.00? Eller skall jag justera hela schemat?

Tack på förhand!
Lillebror (aug 2011)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej vad ni har gjort ett fantastiskt jobb!!!! JÄTTEGRATTIS!

Har ni skrivit i tråden "livet efter kuren"? Om inte, gör gärna det! :D

Ang. schemat så gjorde jag så att vi tog bort em luren (eller som BB skriver, den faller bort) och då hade vi vakentid från tror det var just 14-19 och det gick jättebra.

Allt man kan göra är att ta bort och utvärdera efter 10 dagar. :wink:

Sover hon på em? Stör det insomningen på kvällen eller tidiga uppvak? Då är det dags, annars kan man ju behålla den tills småstrul uppstår. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
anso

Inlägg av anso »

07.00 morgon (har oftast varit vaken en cirka 30 min) amning
07.30 gröt
09.00-09.45 sover
11.00 lunch
12.30-14.00 sover
14.00 gröt
17.00 middag
18.30 amning
19.00 kväll

* Oftast får han 5 min sömn runt 16.00.
* Han vaknar oftast till runt 05.00 och sedan ett par gånger mellan 06-07, somnar nästan alltid om själv utan ramsa.
* Sover alla dagspass i vagn.

Frågor
Nu börjar det bli kallt ute och jag skulle vilja få honom att sova i sängen på dagen. Har ni några tips på hur jag kan få till detta?

Vi ramsar vid läggning (ramsa x 4). Upprepar om han skriker upp sig. På dagen säger jag bara ramsan när jag lägger honom i vagnen. Är detta rätt?

Han förlorar c:a 30 min sömn under tidig morgon när han vaknar och somnar om i ett par omgångar. Sover han inomhus i vagnen förlorar han c:a 10-15 min på varje dagslur. Sover han utomhus sover han i regel hela passet. Hur kan jag få honom att sova längre inomhus? Har han lagom med sömn i sitt schema?
Lillebror (aug 2011)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Har jag förstått att han är 9 mån nu? 9-11 mån är det 14 tim sömn som gäller.

Detta fördelas antingen som du har 12+45+1,5 (lite i överkant) eller 12+20+1,5 (lite i underkant)

Jag körde överkant en tid och ändrade sen vid behov. Men jag hade morgonlek i sängen om morgonen så min son tog sig den lur han behövde där. Jag bara hade en tid då jag väckte oavset hur mycket sömn det var. :wink:

Jag tillhör en av dem som fick ha KOLSVART även på dagsovningen för att få till den innomhus och svalt i rummet. Kanske kan detta vara värt för er? speciellt på den "Långa" luren? Samma som med kurandet, ge det 3+7 innan ni utvärderar. Tar han tid på sig att komma till ro kan du ju använda marginalkvarten för att lägga lite tidigare.

Som alltid är det "attityden av självklarhet" som styr, inte VART man lägger :wink:
Tor 2006

anso

Re: Kura lillkillen 8 månader

Inlägg av anso »

Lillkillen snart 1 år! Har sovit hela nätter sedan han kurades vid 8 månader, så härligt!

Vi behöver nog justera schemat, nu ser det ut enligt nedan;

07.00 morgon (havredryck)
07.30 gröt
09.00-09.20 sover
11.00 lunch
12.30-14.00 sover
14.00 gröt/mellanmål
17.00 middag
18.30 gröt/havredryck
19.00 kväll

Det har fungerat väldigt bra i några månader. Nu har han vaknat tidigt i ett par veckor, vaknar runt 06.00. Vi har försökt med pangramsa och buffning men han gråter och det eskalerar tills han får sin flaska. Jag tolkar det som vi behöver justera schemat. Är det bäst att ta bort förmiddagsluren? Han somnar väldigt gott vid 09.00 men det kan såklart bero på att han vaknar tidigt.

Vill gärna ha råd i hur vi bäst justerar. Det skall ju vara 13,5h vid 12 månader.
Lillebror (aug 2011)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"