Frankrikebor : Hur har ni gjort inför l'école maternelle?

Kackelforum för er ömma föräldrar med internationellt perspektiv
Skriv svar
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Frankrikebor : Hur har ni gjort inför l'école maternelle?

Inlägg av Sarisparis »

knyttet skrev:Föresten bor du ocksa i Paris...? Har du nagra erfarenheter av svenska kyrkans barn aktiviteter, vill sa gärna att lillan ska prata svenska och det blir lite daligt med det hemma ibland...tänkte att det kanske kan vara bra att ga dit och leka med lite svenska barn. En annan fraga; jag börjar känna mig mer och mer skeptisk till dagis, hade först tânkt att hon kunde ga halv dag fran 2ar pa ett ekologiskt föräldrarkoperativ som jag hittat men man far inte hämta när man vill, det är heldagar som gäller (!) Men hur blir det i la maternelle om de inte har gatt pa dagis innan? Svart att anpassa sig/passa in? Skulle vara intressant att höra ngn barnaboks mors asikt om detta
Jag flyttar över oss hit! 8)

Vi bor inte inne i stan (mer plats behövdes när storebror började krypa!) sâ sen nâgra âr huserar vi ute i en pytteliten förort som ligger kloss med Versailles. Grönt och skönt 8) .

Jag vet att Svenska kyrkan har aktiviteter för barn, men jag har aldrig kommit mig för att ta mig dit. Men det ska vara bra, är vad jag hört pâ omvägar iallafall.
En annan fraga; jag börjar känna mig mer och mer skeptisk till dagis, hade först tânkt att hon kunde ga halv dag fran 2ar pa ett ekologiskt föräldrarkoperativ som jag hittat men man far inte hämta när man vill, det är heldagar som gäller (!) Men hur blir det i la maternelle om de inte har gatt pa dagis innan? Svart att anpassa sig/passa in? Skulle vara intressant att höra ngn barnaboks mors asikt om detta
Ja, jag är ocksâ skeptisk till franska dagis (social träning frân 2,5 mânader :shock: ). Vâr storebror började hos dagmamma (crèche familiale) när han var elva mânader och jag var jättenöjd med den varianten. Samma priser som ett kommunalt dagis (ungefär 600€ i mânaden för en heltid, peanuts jämfört med en privat dagmamma dâ det gâtt pâ ungefär 900€ 8) Hutlöst :evil: ).
När jag väl fâtt händerna pâ Barnaboken (under graviditeten med lillebror) sâ bestämde jag mig för att rejält se över mina prioriteringar. Sâ nu är jag hemma (congé parental) pâ heltid. Man har rätt till 'congé parental' fram till sista barnets tredje födelsedag, men det blir ju helt klart skralare i hushâllskassan.

Sâ, för att âtergâ till din frâga om förberedelse inför l'école maternelle... :D Vâr storebror hade alltsâ gâtt hos dagmamma frân elva mânader fram till ca 2 âr. Efter att lillebror fötts sâ lät jag honom gâ tvâ dagar i veckan pâ ett halte garderie (där hade han varit en förmiddag i veckan med dagmamman tidigare), just för att han skulle ha lite förberedelse inför l'école maternelle. Hans skolstart gick bra, första dagen var det bara roligt och spännande. Andra dagen var det ett av barnen som började storgrâta och drog med sig hela gruppen. Men med en superbra fröken och coola föräldrar sâ gick det bra till sist. Och sen var det rutin. Nu säger storebror knappt hejdâ när jag gâr och verkar verkligen känna sig hemma där. Sâ jag, som haft just l'école maternelle som ett av mina "spöken" (i sällskap med den korta mammaledigheten) med att ha barn i Frankrike, är nu väldigt lugn med det hela.

Nu med lillebror (som varit hemma pâ heltid sen han föddes och nu är tretton mânader) sâ fâr jag en massa frâgor av typen "Men han behöver ju träffa andra barn, ska du verkligen inte skriva in honom pâ dagis iaf nâgon dag i veckan?", "Och du behöver ju vila... Är det inte jobbigt att ha honom hemma jämt, gravid och allt som du är?" osv osv.
Jag känner snarare sâ att det blir mer bök att ha fler tider att passa, fler hämtningar och lämningar osv. Samt att rent egoistiskt sâ villl jag ha sâ mycke tid med lillebror som möjligt, han är ju sâ trevligt sällskap! :D Och allting gâr ju sâ fort, snart är han stor pâ riktigt, jag passar pâ att njuta av hans tultande steg och goa smâ kramar sâ mycket jag kan. :heart:
I och med att han hänger med till skolan varje dag samt att vi inte sitter helt isolerade bara han och jag hela dagarna sâ tror jag inte att han behöver mer 'stimulans' för att klara omställningen till skolan sen. Som det känns nu kommer han att fâ börja med halvdagar, alltsâ bara förmiddag, sâ fâr vi lägga pâ eftermiddagen när han kommit in i det hela. Sâ kan man göra pâ vâr skola här iaf.
Jag tänker sâ att när han ska börja skolan sâ närmar han sig tre âr, dâ är han mer redo för att klara omställningen till skolan. Jag tycker verkligen att han känns för liten för att vara iväg pâ egen hand nu (att däremot anlita vänner och familj som barnvakt lite nu och dâ tycker jag känns helt okej).

Det var mina tankar, men jag säger som du knyttet, hur har ni andra Frankrikebor gjort med förberedelse inför l'école maternelle?
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Frankrikebor : Hur har ni gjort inför l'école maternelle

Inlägg av miniz »

Hej frankrikebor!

Jag hade min tvà största i maternelle i spanien och det blev bra till sist, men de fick en hàrd start. Jag har en klump i magen när jag tänker pà det, men gjort är gjort och det är bara att acceptera. (Hàrt pà sà sätt att de inte föstod spràket och det var mycket stillsittande och disiplin).

Sà samma fel ska jag inte göra med de minsta. Jag började planera deras skolstart innan jag blev gravid. :lol: :oops: Det är sant. Jag ville ha barn födda i början av àret sà de skulle vara stora när skolan började. Bàda sista kom i februari... När maternelle börjar är de 3.5 àr och är mera "klara" för skolan dà. Jag har ocksà tänkt börja med halv dag och sedan ha de pà eftermiddagen när allt är pà plats.

Knyttet, om du inte fàr hämta efter halv dag, kan du prata med ledningen eller byta?
Jag àngrar nu att jag inte pratade med ledningen i spanien.
Och jag tror inte man behöver ha inskolning innan maternelle, det fàr de ju där och dà.

Och Sarisparis, jag fàr de samma fràgorna, osocial, trött mamma, behöver egentid osvosvosv...
Jag bara säger att eftersom jag är hemma stannar de hos mig till maternelle och att det ändà är bäst hos mamma.
Och dà nickar alla och samtycker. Men det är sà fà som tar sig tid (och ràd) att stanna hemma med sina barn. Stackare.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

Re: Frankrikebor : Hur har ni gjort inför l'école maternelle

Inlägg av knyttet »

hej,

ah vad kul att höra lite om hur barnboks mammor gör i frankrike, det här forumet är verkligen toppen!

Alltsa om jag förstar rätt sa börjar de maternelle pa hösten det aret de fyller 4, men kan man da välja att ha dem halva dagen bara? Annars är 8-16.30 som gäller? Jag hörde ngn prata om jardin des enfants som ett "snällare" alternativ till maternelle, där barnen far vara mer barn och har mindre disciplin krav mm. Nagon som har erfarenhet av det...?

Men det ligger ju ngt i det du säger miniz, att varför ska man vänja dem vid dagis sa att det inte blir jobbigt inför skolstarten, da det ända blir jobbigt inför dagis starten. Det är kanske lika bra att ta det när maternelle börjar sa är dom lite större ocksa och har lättare att bli inskolade.

kram och hej
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
Mamma till 2
Inlägg: 67
Blev medlem: tis 09 feb 2010, 14:14

Re: Frankrikebor : Hur har ni gjort inför l'école maternelle

Inlägg av Mamma till 2 »

Hej, och tack Sarisparis att du plingade pâ hos mig!

Jag har lite olika erfarenheter.

När min dotter föddes (hon är nu 11,5) var jag mycket negativ till franskt dagis och skola. Hade tur att hitta en fantastisk dagmamma som blev till en extramormor. Att vi bor grannar gjorde absolut det hela topp! Hon var där halvtid, tillsammans med 2 pojkar i nästan samma âlder. Här, i den här lilla bondbyn, kunde man dâ börja skolan det âret man fyller 3, OM man är blöjfri. Jag var oerhört negativ till detta, och hon fick gâ kvar hos dagmamman halvtid ett tag till. Tillsammans hämtade de pojkarna i skolan under 1ârs tid, vilket gjorde henne nyfiken. Efter sommaren var det dags för henne och hon älskade skolan frân första stund! 4 dagar i veckan endast förmiddag var toppen för henne och hon älskar fortfarande att gâ till skolan, trots det ökade trycket i collège!

Nu har jag ocksâ en liten buspojke som fyller 3 i maj.
Jag har valt att vara "ledig" fram till hans 3ârs dag (som kommer snart!!! uha!) Det är en pigg, nyfiken och intensiv liten gosse, inte alls stillsam som sin syster.... Själv har jag tyvärr ett brinnande temperament och tyvärr mycket lite tâlamod... Har svârt att göra tvâ saker samtidigt utan att känna stress... Jag har därför valt att lâta honom vara pâ det lokala crèch/dagis 3ggr i veckan/2-2,5timmar sen han var ca 20mân. Jag vet att detta inte är barnbokstänk, men vi är tillfreds med denna lösning... Den tiden han är där har de olika aktiviteter, beroende pâ bandens âlder. Dans, sâng, musikinstrument, bollar av olika stolekar för motoriken, lek med hattar eller fjâdrar, mâla med olika saker (tops, bilar fjädrar mm). De hinner äta mellis under en stilla stund och har sen fri utelek. Under tiden har jag hunnit storhandla 1gg i veckan, storstäda 1gg i veckan och syssla med familjepapper 1gg i veckan.... Förra âret hade jag och storasyser "egen tid" en morgon, vilket jag tror var nödvändigt efter lillebrors ankomst.
Det finns sedan ro och tid till massor med social delaktighet, utelek, mys och kärleksfulla stunder mellan oss. Denna lösning passar oss. Jag har inga föräldrar/svärföräldrar pâ nära hâll, inga vänner med barn i samma âlder i samma by och ingen barnvakt pâ plats....
Det är ett fantastiskt dagis med öppen och possitiv personal! De följer helt föräldrarnas önskemâl främst gällande de smâ barnen. Vissa barn vagnas, andra bärs runt i Babybjörn, vissa vilar med filt pâ en madrass under tiden som andra sover i sovsal...
Men jag, personligen, skulle aldrig lâta mitt lilla barn vara där hela dagarna! Framförallt inte som litet spädbarn! Detta oavsett hur bra dettta dagis är! Anledningarna vet ni själva....

Till hösten börjar prinsen skolan! 3,5âr gammal och âterigen bara förmiddagar 4ggr i veckan. Jag tycker det är bra!
Jag är numer mycket possitiv till fransk skola... (naturligtvis ser jag fel och brister, som överallt, men i det stora hela är det bra) Genom lek övar de koncentration och stimuleras till inlärning. Jag tycker inte att man ska underskatta barns kapacitet. Utan press och stress kan de lära sig mycket , utan att ens veta om att de lär.
De fâ ggr jag har varit i svensk skola har jag ställt mig mycket undrande. Barnen där klarade inte att sitta stilla, inte ens för att se ett Luciatâg, de sa varken "tack,hej eller hejdâ", vilket jag anser är ett minimum. I kusinens klass fâr de gâ runt hur mycket de vill och tex hämta/äta frukt nâr de vill. Var är studieron? (naturligtvis âr det inte sâ i alla svenska skolor)

Oj! Detta blev längre än tänkt! Snabbt ihopskrivet och inga râd, bara mina egna erfarenheter....

PS: Sarisparis, svenskan släpte för lillebror efter jul-lovet som jag hoppats... (se tidigare trâd) Svenska filmer, svensk radio, svenska barnskivor. Det funkar!

Kram till er alla
Mamma till 2
Prinsessan juli 99, okurad
Prinsen maj 08, nykurad
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Frankrikebor : Hur har ni gjort inför l'école maternelle

Inlägg av Sarisparis »

Intressant, intressant! :D

Mamma till 2, ja visst är det fantastiskt när man fâr sânt förtroende för dagmamman. Vi har fortfarande kontakt med storebrors dagmamma (en marockansk fyrabarnsmamma samt mormor och farmor) och hon undrar lite nu och dâ om inte storebror vill komma och vara hos henne pâ onsdagarna.

Miniz, vilken tajming du har fixat! Lillebror är född i december, sâ jag räknar inte kallt med skolstart i september (om han inte är torr och känns redo). Vi fâr se. :D

Jag passade pâ att frâga storebrors fröken nu i morse om hon känner nâgon skillnad pâ de barn som gâtt pâ dagis eller liknande innan skolstart jämfört med de som "bara" varit hemma. Hon tyckte inte att det var nâgon skillnad och sa till och med att vissa barn som gâtt pâ dagis, men som inte "funnit sin plats" kan ha det svârare att anpassa sig till skolan än de som varit hemma i lugn och ro. Hon sa det inte öppet, men jag fick verkligen intrycket att hon tyckte att hemmet var helt klart att föredra för de allra minsta fram till skolstart.
I vâr lillebrors fall sâ känns det som att hans inskolning kommer att gâ bra dâ han redan nu följer med och hämtar och lämnar (nu kan han gâ själv och han verkar mycket mer intresserad av leksalen än klassrummet :lol: ). Och sâ kommer ju storebror att gâ pâ samma skola, i klassrummet alldeles bredvid, sâ jag oroar mig inte.

Knyttet, jag kollade pâ nätet om jardin d'enfants (http://www.mon-enfant.fr/web/guest/mode ... in-enfants), tydligen är det som du säger ett alternativ till école maternelle, men där föräldrarna bidrar ekonomiskt.
Jag var som sagt skeptisk till l'école maternelle innan, men vâr storebror trivs verkligen. Hans (franska :roll: :lol: ) sprâkutveckling har exploderat och han har fâtt mânga kompisar (med trevliga mammor :thumbsup: ).

Jag har samma erfarenhet som Mamma till 2 vad gäller skolstart, alltsâ barnet kan börja det âr man fyller tre, om man inte längre har blöja. När barnet är torrt kan det börja, även om det är tre veckor eller tre mânader efter skolstarten i september.

Vad gäller disciplin sâ hâller jag med Mamma till 2. Jag har verkligen inte intrycket att det är för "hârt", utan att artighet och sâdant leks in pâ ett bra sätt.
Jag är parent delegué och ett av mina uppdrag är att ibland äta med barnen i matsalen för att bedöma kvalité pâ mat och sâ och jag mâste säga att jag var superimpad. 42 barn (petite et moyenne section) i samma matsal, utspridda pâ sju bord. Alla barn satt ner och ât själva. Visst pratades det, men ljudnivân var inte värre än matsalen pâ mitt jobb. När alla ätit färdigt (alltsâ efter entrée, plat, fromage et dessert :lol: ) sâ reser sig en av de vuxna upp och börjar sjunga en sâng, med rörelser till. Alla barnen faller in och sângen avslutas med ett finger pâ munnet och alla säger 'shhh'. Tystnad. Glada, mätta barn som sedan promenerar ut och leker pâ gârden. Detta var i oktober, alltsâ ungefär en mânad efter skolstart.
Den här veckan har storebror börjat förklara för oss hemma när vi sitter till bords att om man vill nâgot eller behöver nâgonting när man äter, dâ lyfter man pâ armen och hâller upp pekfingret sâ fâr man hjälp.

Jag mâste säga att jag tycker att de lär sig vettiga saker pâ ett bra sätt. Att säga hej och tack, att be om hjälp lugnt och fint, att kunna vänta om det behövs osv osv.

Bises :heart:

PS Mamma till 2, härligt med svenskan för lillebror! Vâr storebror är fortfarande mest fransk, men i morse när vi gick ut frân vâr dörr sâ började han sjunga helt spontant "vi gâr till hissen, vi gâr till hissen", sâ det kanske är pâ gâng? :lol:
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Re: Frankrikebor : Hur har ni gjort inför l'école maternelle

Inlägg av chokladkaninen »

Hej på er! :D

Off topic, i alla fall delvis, är denna story från andra sidan språkbarriären: musik är ett jättebra sätt att få upp ögonen för att "det andra språket" (franska hos oss men svenska hos er) faktiskt är ett riktigt språk och inte bara nån sorts kodspråk som föräldern och hans/hennes närmaste håller på med. Jag lagade mat häromdagen till en spotifylista med franskt skval :oops: och Storasyster spetsar ju inte öronen så värst när det är engelskt skval jag har på, men oj! vad mycket frågor hon plötsligt hade! Que je t'aime med Johnny - "mamma, sjunger de om att göra bebisar?" :shock: ja... eh... jo, det gör de kanske... :mrgreen:

Och båda barnens favoritlåt är Les lacs de Connemara (som Storasyster kallar "je t'ai brûlé" och Lillebror kallar "pour un vivant" :lol:) så den får Pappa Chokladkanin tolka i tid och otid. 8)
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Frankrikebor : Hur har ni gjort inför l'école maternelle

Inlägg av Sarisparis »

chokladkaninen skrev:Que je t'aime med Johnny - "mamma, sjunger de om att göra bebisar?" ja... eh... jo, det gör de kanske...
:lol: :lol: :lol:

I bilen brukar vi lyssna pâ Gainsbourg och sist hamnade jag och smâkillarna mitt i stönklassikern Je t'aime moi non plus med Jane Birkin.

Jane: et je te rejoins... aaaaaah
Storebror: Mais maman, où est-ce qu'ils vont se rejoindre?
Mamma: hm, ja, vad tror du?
Storebror: En vacances!
Mamma: Ja, sâ är det nog! :lol:

Tror att vi ska gâ över till svensk musik. Hade Cornelis pâ känn (det var den musiken jag använde för att lära pappan svenska de första âren). Men kanske Hönan Agda är lite för avancerad för storebror, drygt tre âr? :lol:

Choko, du râkar inte ha nâgon bra svensk barnmusik att tipsa om? :roll: :D
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

Re: Frankrikebor : Hur har ni gjort inför l'école maternelle

Inlägg av knyttet »

Hej hej,

Nu närmar sig la maternelle för oss...och jag känner mig inte säskillt övertygad. 30st trearingar med 1 lärare och 1 assistent (som enligt beskrivning bara har tid att ta hand om de nyss blöjfria barnens toalettbesök och eventuella olyckor), barnen som drar igang varandra första dagen och vralar i panik när förâlldrarna lämnar dem. Later inte alls roligt tycker jag...Dom vänjer sig säger andra, det är bara första dagarna. Men vad sâger ni om det här egentligen, lämna sitt gratande barn sa där tycker jag känns uselt...och hur kan man ta hand om sa manga barn i den aldern? :shock:

Varan tjej börjar pa dagis nu i oktober 2,5ar för att alla hetsar mig sa mycket och det har varit en kamp att fa ha henne hemma sa länge. Dessutom är det ett bra dagis och hon verkar stormtrivas med att ha en plats i gruppen, alla aktiviteter, maltider alla tillsammans, sangstunder osv. Men här är det 5 vuxna pa 12 barn, snacka om skillnad.

Vad har ni för erfarenheter, är det verkligen tryggt att lämna barnen i en sadan stor grupp?

:heart:
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Frankrikebor : Hur har ni gjort inför l'école maternelle

Inlägg av Sarisparis »

Salut knyttet :D

Jag kände precis som du innan vâr Storebror skulle börja, jag var verkligen orolig. Men det har vänt och nu när Mellanbror började la maternelle nu i höst sâ var jag mer eller mindre lugn (sâ lugn man nu kan vara när ens lilla bebis ska bli stor och börja skolan :shock: :lol: ). Vâr Mellanbror är född i december, sâ han är ännu inte fyllda tre. Men tack vare att jag sett hur vâr Storebror trivs i skolan, och att jag verkligen fâtt inblick i hur skolan fungerar (är Parent délegué och alltsâ inblandad i diverse skolgrejer) sâ var jag faktiskt ganska peppad själv nu när Mellanbror Äntligen skulle fâ börja han ocksâ.
Kanske är vâr skola helt outstanding (vi har i alla fall otroliga pedagoger), men jag hade aldrig kunnat tro att tvâ vuxna (en lärare och en assistent) skulle kunna skapa ett sânt lugn i sâ stora barngrupper (hos oss är de ca 25). Av det jag sett sâ hinner assistenten med att trösta, följa med pâ spontana toabesök (de gâr pâ toa hela klassen flera gânger om dagen enligt ett särskilt schema) osv utan att se särskilt stressade ut.

Nu när Mellanbror började sâ var han helt lugn och har inte varit ledsen alls, tror inte att "la rentrée" automatiskt behöver betyda att ens barn ska grâta och vara ledsen.
Han gâr bara förmiddagar sâ jag hämtar honom till lunch och sen gâr vi hem och äter tillsammans med Lillebror innan bâda smâbrorsorna läggs i lugn och ro. Det tycker jag är kanon, att kunna börja med halvdagar. Nu har Mellanbror börjat be om att fâ äta lunch med kompisarna, sâ jag fâr väl släppa efter lite mer snart. :roll:

Förstâr jag dig rätt att din tjej ska börja nästa höst, alltsâ dâ hon är 3,5? Dâ tror jag att du har ännu bättre chanser att fâ till en "lyckad" rentrée. Mycket hinner hända pâ ett âr, särskilt sprâket kommer hon antagligen att behärska pâ ett helt annat sätt och det gör det ju lättare för dem att komma in i det nya. (Har för övrigt blivit SÂ imponerad även av vâr Mellanbror, pâ bara nâgra veckor sâ har hans franska exploderat även om jag tyckte att han pratade nâgorlunda bra innan - franska fröknar är fantastiska :thumbsup: :lol: )
I vilket fall sâ skulle jag ha försökt fâ till ett besök pâ skolan innan skolstart, det brukar inte vara nâgra problem. Hos oss tar läraren emot alla nya familjer en och en i slutet av vârterminen och visar runt barnet och föräldrarna. Sâ har man sommaren pâ sig att ladda innan skolan sen börjar i september. Har du möjlighet sâ tycker jag att det är bra att gâ förbi ofta och regelbundet sâ att skolan blir nâgot barnet vet vad det är. I vârt fall har det gâtt av sig själv eftersom Mellanbror har hängt med till skolan och hämtat och lämnat Storebror i tvâ âr nu. Sâ när det var hans tur var det ganska självklart vart vi skulle och varför.

Känner du nâgra andra familjer som har barn i den skola som är aktuell för er? Sök annars (ragga i närliggande parker cirka 16.30 och framât :wink: ) och hör dig för. Ju mer man vet, desto lättare är det att förbereda sig.

:heart:
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

Re: Frankrikebor : Hur har ni gjort inför l'école maternelle

Inlägg av knyttet »

Tack Sarisparis för ditt svar, du är verkligen hel cool och en toppen förebild! Att höra din erfarenhet gör mig genast lugn, det kommer nog ga jätte bra, och lillan kommer ju att vara jätte stor om ett ar precis som du säger!

Jag tänkte bara att om de här mammorna tycker det är ok att sâtta 3 manaders bebisar pa dagis, men blir vita i ansiktet nâr de talar om hur jobbigt det är med inskolning för la maternelle sa tânkte jag att det maste vara fruktansvärt. Men det kanske inte är riktigt sa illa da i alla fall.

Tack igen och kram pa dig!
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Frankrikebor : Hur har ni gjort inför l'école maternelle

Inlägg av Sarisparis »

Tack knyttet :D :oops: :roll: :lol:
knyttet skrev:Jag tänkte bara att om de här mammorna tycker det är ok att sâtta 3 manaders bebisar pa dagis, men blir vita i ansiktet nâr de talar om hur jobbigt det är med inskolning för la maternelle sa tânkte jag att det maste vara fruktansvärt.
:? Ja, jag förstâr hur du menar och jag tänkte precis likadant innan min största började skolan. Jag pratade ocksâ med hans fröken om hur det var att börja skolan för sâ smâ barn som treâringar, min tanke var att det skulle vara extra svârt för de barn som aldrig varit pâ dagis innan. Jag blev först förvânad över hennes svar, men insâg ju sen att det var ganska logiskt. Sâ här sa hon pâ ett ungefär:

Skolstarten är som svârast för de barn som inte trivts pâ dagis innan, barn som tvingats in i en grupptillvaro utan att ha hittat sin plats. När dessa barn sedan skyfflas in i en ny grupp när skolan början blir det lika svârt igen, särskilt som att de nu "vet" att det är svârt och jobbigt.

Hon hade fâ eller inga exempel pâ "svâra" inskolningar med barn som kom direkt frân hemmet, just i och med att dessa barn var harmoniska och trivdes med tillvaron i största allmänhet.

Det var det här med positiva och negativa förväntningar... :roll:

:heart:
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

Re: Frankrikebor : Hur har ni gjort inför l'école maternelle

Inlägg av knyttet »

Ja det later ju faktiskt logiskt! Jag far lita pa att min lilla tjej är tillräckligt nöjd och trygg med sin tillvaro fôr att kunna fa en bra skolstart nästa höst. Inskolningen pa dagis har gatt stralande bra och hon är inte det minsta orolig utan tar för sig och tycker det är jätte kul! Hon hittade sin plats i gruppen första veckan och har stenkoll pa allt och alla :D (men som sagt där är dom 4 bebisar, 5 1,5 aringar och 5 tva aringar pa fem vuxna....)

tack för att du delar med dig,
:heart:
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Frankrikebor : Hur har ni gjort inför l'école maternelle

Inlägg av Sarisparis »

Jag tycker att det lâter som att hon kommer att klara det finemang. :D :thumbsup:

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Hela världens barnaboksforum"