Svårt att sova

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Ullet
Inlägg: 31
Blev medlem: tis 25 jan 2011, 12:01

Svårt att sova

Inlägg av Ullet »

Hej!

Jag börjar nu bli väldigt knäckt och behöver hjälp.

Jag har en superfin dotter på 5 veckor. Vid 3 veckor började trasslet, som jag förstått är den egentliga födelsen. Hon blev skrikig och svårsomnad och vi började tänka att det var kolik. Men eftersom jag har en vän som provat Anna Wahlgrens metoder så bestämde vi att försöka så smått med det. Jag har försökt hitta en rytm och tänker hela tiden att jag ska ge henne de långa matningarna. Vi har kämpat och vissa dagar har det fungerat och vissa dagar har det bara kraschat. Vissa dagar är hon helt omöjlig att hålla vaken på förmiddagarna, hon är en riktig komabebis. Jag ger henne mat och hon somnar, går verkligen inte att väcka. Hon sover ca 1 h och jag börjar ett nytt matpass, men hon bara somnar in igen.På grund av det så har jag försökt förkorta vakentiden på förmiddagen.

När det gäller matningen så är hon i princip alltid sprattlig, arg och ledsen vid andra matningen. Ofta somnar hon eller jag försöker vagga henne så att hon får en powernap och då kan hon äta, men det verkar som hon behöver det varje gång. Efter det kan det även bli svårare att få henne att sova.

Tupplurarna på dagen har fungerat ibland, men nu inte alls. Hon sover i princip aldrig längre än 1 h, ofta 45 min och nu har det mer blivit att hon tar små powernaps hela tiden. Jag ger henne bröstet varje gång när hon vaknar och tänker att jag ska börja ett nytt matpass, ska jag göra så? Hon kanske inte hinner bli tillräckligt hungrig? När det är dags för nattsömn har hon jättesvårt att somna in. Vissa dagar även om jag lyckats med schemat så vill hon inte somna in. Antingen är hon skrikig eller bara klarvaken. Även där får hon en powernap, då kan hon äta, men vill inte somna in efter ytterligare lite vakentid. Ofta måste vi försöka få henne att somna in flera gånger innan hon tillslut somnar in djupt och inte vaknar igen. Vi har testat vagna en gång, men hon blev helt galen. Får känslan av att hon kämpar emot och inte vågar sova nästan. På natten ligger hon och sprattlar/skruvar på sig och låter, ofta både natt och dag kämpar hon med magen och fiser en massa. Jag äter just nu mjölkfritt, men det verkar inte hjälpa. Hon får även magdroppar. Hon ammar ofta varannan eller var tredje timme på natten.

Imorse vaknade hon och var grinig direkt. Under dessa veckor har vi inte haft många stunder med en nöjd bebis. Jag får känslan av att hon är trött hela tiden och kanske inte sover så bra när hon väl sover. Vi har inte testat lägga henne på mage än, har inte köpt något larm. Kan det göra så stor skillnad att hon får bättre sömn och blir en nöjdare bebis?

Det går liksom inte att få någon ordning, ingen dag är den andra lik.

Vet inte om jag fått med allt, känner att inlägget blev lite förvirrat. Jag hoppas ändå att jag kan få hjälp. Vi blir alla väldigt trötta av det här. Reaktionerna runt omkring är att visst det är jobbigt, men bebisar skriker och så ska det vara. Börjar tappa hoppet om att det här ska funka på vår bebis.

Hälsningar
/Ullet
Mamma till hjärtat 101221
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Re: Svårt att sova

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Ullet! :D

Välkommen hit och grattis till den lilla! :D

Jag tror att du är lösningen på spåren - tricket är att kunna hålla hyggliga intervaller mellan matningarna så att lillans mage får vila lite och så att hon hinner få upp lite aptit. Det är också där magläget kommer in: på mage kommer hon ned i djupsömn mycket lättare, så risken att hon vaknar i varje "skarv" (dvs efter 20 eller 45 min) är mycket mindre.

:idea: Som du säkert har läst i Barnaboken (annars: gör det! :lol:) bör man med ett så litet barn försöka hålla en rytm, 2h vaken, 2h sova. Sover hon bara 1h så kommer dels måltiderna för tätt och dels blir hon snabbt övertrött - det måste till längre sammanhållna sömnpass för att hon ska orka äta ordentligt. :D 1-1,5 av vakentimmarna går åt till mat med allt vad det innebär av umgänge, blöjbyte och 4 omgångar mat. Det är dock rätt så ovanligt att en så liten bebis orkar 2h första vakenpasset - å andra sidan orkar hon kanske 3h med en 20-minlur i mitten under kvällens sista vakenpass. :D

Så här skulle jag göra: Bestämma en tid i morgon då dagen börjar, t ex kl 8, och så väcka då, oavsett hur natten har sett ut. Så skulle jag låta dagens första måltid ta 1h och sedan lägga henne (på mage i vagn - men skaffa larm!) och vagna ifall hon vaknar i skarven så att hon faktiskt sover till 11. Och då köra nästa SM-mål, osv.

I början får man vara ganska lätt på handen och det kan vara en svår balans mellan att följa barnets väldigt snabba utveckling och lite vingliga dagsform, och att försöka få nånsorts ordning på tillvaron. :heart: Men just nu är ni rätt tydligt fast i ett snutt- och övertrötthetsträsk, och då får man försöka hålla sig lite striktare ett tag tills man har kravlat sig upp på torra land igen. 8)

Själv fick jag Barnaboken i present när min dotter var 6 veckor och vår tillvaro såg ut ung som vad du beskriver. Och på tre dagar med strategin ovan blev vår tillvaro betydligt mer förutsägbar och skrikbefriad. O:) Så du är något på spåren här. Kämpa på! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Ullet
Inlägg: 31
Blev medlem: tis 25 jan 2011, 12:01

Re: Svårt att sova

Inlägg av Ullet »

Tack för svaret!

Jag ska skaffa ett larm, lägga på mage och vagna. Hoppas, hoppas...

Jag hör av mig igen om fler frågor dyker upp :)
Mamma till hjärtat 101221
wifsta
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 23:06
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Svårt att sova

Inlägg av wifsta »

Ullet skrev: Jag hör av mig igen om fler frågor dyker upp :)
Och inte bara då - vi finns här i såväl med- som motgångar!
Även på en sådan liten "knodd" är det viktigt att vakentiden innehåller intressanta saker, såsom ansikte-mot-ansikte prat med förälder, ligga/sitta på bordet och se på matlagning, "hjälpa till" med dammsugning osv - det blir då lättare att vara vaken samtidigt som stimulansen ger en djupare sömn.

Lycka till!!!
Mamma till vackra VERA f 080424 (v 40+6)
och allvarlige ARON f 100725 (v 39)
Ullet
Inlägg: 31
Blev medlem: tis 25 jan 2011, 12:01

Re: Svårt att sova

Inlägg av Ullet »

Hej igen!

Nu har vi skaffat ett andningslarm och vi försöker få henne att sova på mage. Det har gått hyffsat bra med tiderna och sovandet på dagarna. Hon har fått längre sovpass på ca 2 h. Även fast hon fått det får jag verkligen kämpa för att hålla henne vaken. Jag försöker tänka att hon ska få vara med. Idag fick hon ligga och titta på när jag diskade. Oftast är hon bara nöjd en stund efter matningen och sen blir hon grinig och trött. Vid en timme slocknar hon nästan av sig själv, så då är det inga problem att få henne att sova och andra målet mat har gått ganska bra att få i henne ändå. Men det struliga kommer vid luren kring 17.00 ungefär. Hon är jättetrött, men vill inte somna in. Vi testade vagning, hon blir lugn och somnar några minuter och vaknar igen. Hur länge ska man vagna? Det är precis samma beteende som när hon inte kan somna in inför natten, är det vagning som gäller då också?

Jag önskar mig en bebis som kan få trivas med livet, men jag antar att jag måste ge det tid.
Mamma till hjärtat 101221
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Re: Svårt att sova

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej, så fint ni ordnat och snabbt! =D>

Och hjärtligt välkommen till Späda och Små! :heart:

Så här i början kan 2-2 (två timmar vaken två timmar sov) vara svårt att få till. Ha ett lyhört öra och öga för om liten är tröttare på förmiddagen eller eftermiddagen? (lägg då redan efter 1,5 timme eller tom 1 timme och 15 min). Kanske fungerar 2-2 bättre framemot eftermiddagen och kvällen?

Chokladkaninen skriver klokt:
"I början får man vara ganska lätt på handen och det kan vara en svår balans mellan att följa barnets väldigt snabba utveckling och lite vingliga dagsform, och att försöka få nånsorts ordning på tillvaron. :heart: Men just nu är ni rätt tydligt fast i ett snutt- och övertrötthetsträsk, och då får man försöka hålla sig lite striktare ett tag tills man har kravlat sig upp på torra land igen. 8)""

Så styr upp som ni gjort så fint Men ha lätt hand!

Sista luren strular ofta, för många. (Så även här hemma på den tiden!) För vissa funkar bärsjal kanon eller en babybjörn. Jag fick ordning på det hela genom att buffa ner Lilla L på en filt på vår säng och när hon somnat hålla handen på hennes rumpa tills hon verkligen somnat. Anledningen till att det är svårt att somna är garanterat övertrötthet - se till att hon får tillräckligt med sömn resten av dagen och hjälp henne på traven sista luren.

Och Wifsta har helt rätt - vakentiden ska innehålla kul och utvecklande moment som disk, städning och allmänt puts och fix :lol:

Nu har ni något av börja med - hör av er, vi finns kvar. =D>

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Ullet
Inlägg: 31
Blev medlem: tis 25 jan 2011, 12:01

Re: Svårt att sova

Inlägg av Ullet »

Har lite fler funderingar.

Nu ser det ut så här. Dagarna börjar med att jag inom 1 h matar, sköter och försöker hålla vaken, sedan somnar tjejen fort igen. Resten av dagen försöker jag hålla henne vaken 1,5 h och sedan sova 2 h. Jag skulle gärna vilja att hon är vaken 2 h någon gång och att hon skulle kunna sova 2,5 h, men båda sakerna är väldigt svåra. Hon kan helt enkelt inte vara vaken längre än 1,5 h och oftast vill hon sova efter 1 h timme och det händer att hon slocknar och inte hinner få i sig mål två och är helt omöjlig att väcka. Det är så svårt att underhålla en grinig, trött bebis som bara vill sova.

Nätterna är väldigt varierande, hon kan vara skrikig och inte vilja sova på kvällen, men inatt vaknade hon vid fem och ville inte sova. Vi har bara haft en bra natt sedan vi börjat lägga henne på mage. Till saken hör att jag testat att äta mjölkfritt och åt mjölk igen i helgen. Efter det har hon blivit jättegasig och uppför sig verkligen som om hon har ont i magen. Hon kan skrika och gny och när det kommer en rejäl prutt blir hon lugnare. Jag tänker nu gå tillbaka till att äta mjölkfritt igen. Jag funderar på om det påverkar att hon är så galet trött om dagarna.

Jag inser också att hon befinner sig i en tillväxtfas vid sex veckor nu och att hon kan vara lite svårare på grund av det. Men hon verkar inte vilja ha mer mat, utan är bara väldigt trött.

Även om hon är trött och grinig kan det vara svårt att få henne att sova. Vagningen tar ofta några försök innan det funkar och ibland funkar det inte. Hur mycket kan man vagna? Hur länge åt gången? När ger man upp? Vore skönt att få höra lite erfarenheter.

Är så trött.
Mamma till hjärtat 101221
Ullet
Inlägg: 31
Blev medlem: tis 25 jan 2011, 12:01

Re: Svårt att sova

Inlägg av Ullet »

Inatt när vi har försökt vagna henne till sömns har hon gått från att vara hyffsat lugn till att bli hysteriskt skrikande tre gånger i rad. Låter som om hon är jättestressad och när vi tar upp henne blir hon lugn. Vad ska man göra? Hon vill inte somna. Om hon somnar så vaknar hon direkt vi lägger henne.
Mamma till hjärtat 101221
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Svårt att sova

Inlägg av Sarisparis »

Hej ullet! :D

Välkommen hit och grattis till lillan! :heart:

Har du kollat pâ filmklippet där Anna visar hur man vagnar?
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lmer-start

Om du inte fâtt in tekniken, sâ öva, med en tyngd motsvarande bebis i vagnen. Du kan ocksâ buffa (börja med att öva pâ dina egna ben eller pâ nâgon annan). Mâlet är att hitta ett sätt som LUGNAR barnet pâ plats (i sin säng, i vagnen) sâ att barnet vâgar somna där, och inte i famnen.

Och har du Barnaboken? Den rekommenderas mycket mycket varmt och kommer att vara ett stöd de första sexton âren! :wink:

Vid sex veckor är man fortfarande väldigt liten, sâ jag tycker inte du ska var alltför stel med 2-2, inte ens med 1.5-2.5 (särskilt pâ förmiddagen kan det vara svârt med vakentiden för smâ pyttisar). Ha det i bakhuvudet, men inte till priset av övertrötthet hos din lilla. Som Clara sa, sâ kan du ju ta bärsjal till hjälp där pâ eftermiddagen om det verkligen krisar, sâ att lillan fâr sova och orkar med kvällen sen.

En annan grej, kan du gâ in pâ Kontrollpanelen och lägga in lillans födelsedatum i din profil? Det gör det mycket lättare för oss som svarar att hâlla koll pâ âldern. Tack!

:heart:
Ullet
Inlägg: 31
Blev medlem: tis 25 jan 2011, 12:01

Re: Svårt att sova

Inlägg av Ullet »

Jag förstår inte...

Vi kämpar fortfarande på. Mitt när man tror att man hittat en rytm så blir det krasch igen. Det är så konstigt. Vi kan ha dagar som går hyffsat bra och har haft nätter som har varit bra, förutom att insomningen kan ta väldigt lång tid. Men helt plötsligt så kommer det dagar då det är helt omöjligt. Gumman kan helt enkelt inte somna om efter 45 min, hon skarvar så otroligt mycket! Varje lur. Jag förstår inte hur jag ska kunna mata henne mer om dagarna. Problemet är också att hennes mage blir extra jobbig för henne när jag börjar ett nytt matpass efter att hon bara sovit 45 min. Ska jag vänta med att mata henne eller hur gör jag när hon vaknar och verkligen inte kan somna in? Hon blir heller inte trött av att jag matar henne när hon vaknat och egentligen verkar hon inte särskilt sugen heller. Igår sov hon ett 2 tim pass och tre ca 45 min och sedan hade vi en jättejobbig natt då hon vaknade flera gånger och var supersvårsomnad.

Jag tappar all energi. När hon somnar vet jag att jag har 45 min, men sen vet jag att jag måste stå och vagna som en tok och förmodligen tillslut ge upp. Det gör att jag har svårt att orka ge henne den uppmärksamhet hon behöver när hon är vaken för att ge henne en så spännande vakentid som möjligt. Försöker ha henne med och att hon ska få ligga själv.

Jag vet inte hur det funkar med ökningsperioderna. Har tänkt flera gånger att det nog är det och så har det blivit bättre, men sedan har det kommit tillbaka. Kan en ökningsperiod vara så fram och tillbaka?

Jag behöver lite råd.
Mamma till hjärtat 101221
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Re: Svårt att sova

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!
Ja det kan vara skumpigt i början för både liten och stor!

Min erfarenhet är att 45 minuters skarvar är hunger. I kombination med övertrötthet. Så, Mer mat, hur otroligt det än låter. Och mer sömn Tidigare.

När hon somnar vet jag att jag har 45 min, men sen vet jag att jag måste stå och vagna som en tok och förmodligen tillslut ge upp

Precis så hade vi det här hemma med Lilla L tills jag förstod att hon la sig hungrig och framförallt övertrött (så hon orkade inte äta ordentligt.) Och tog till mig av Attityden.
Stå där och vagna om det ska sovas, 1,5 åtminstone! (Har du kollat filmklippet noga?)

Så, ta det fortsatt lugnt med 2-2. Sikta dit men ännu en period kan det vara bara 1,5 vaken eller tom 1 timme och 15 minuter på dom trötta passen. Ha ögonen på henne - en gäsp, gnida ögat, plötsligt gnäll betyder Trött.
Pressa inte vakentiden nu - det är lätt att bygga upp ett övertrötthetsträsk.

Och försök hitta på roliga saker att göra tillsammans, disk och rinnande vatten, vattna blommor i famnen, torka lister och få hålla i en egen trasa. Hon kanske bara orkar en liten stund men all sådan aktivitet är Rolig och tar bort fokuset på sömn och mat en stund :D .

Och ja, ökningsperioderna är flera, runt 3-4 veckor kommer en, sen brakar det loss igen runt 7-8 veckor :D . Då är det mat, mat, mat! :D

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Ullet
Inlägg: 31
Blev medlem: tis 25 jan 2011, 12:01

Re: Svårt att sova

Inlägg av Ullet »

Tack för svaret!

Okej, jag ska försöka mata mer. Det låter ju som att det ändå är det som är en stor del av problemet. Finns det några tips för hur man får i henne mer? Jag funderar nu på att fortsätta mata henne inom en timme och försöka truga andra omgången också. Sedan ge henne en insomningsslurk innan hon ska sova även fast man egentligen ska skippa det. Hur låter det?

Som det är nu så har hon inte tillräckligt mycket vakentid för att fylla ut dagen till bara fyra matpass utan det behövs fem stycken, eftersom hon inte orkar vara vaken så länge i taget. Kan man göra så eftersom hon inte orkar vara vaken? Hon vill inte heller går och lägga sig förrän ca 21.30. Vi kämpar just nu för att få henne att sova längre nätter. Någon som har bra tips på hur man får henne att somna tidigare och förlänga nätterna?

Vi ska försöka lyssna in henne mer och lägga henne när hon är trött på dagarna. :)
Mamma till hjärtat 101221
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Re: Svårt att sova

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej igen!
Ullet skrev: Okej, jag ska försöka mata mer. Det låter ju som att det ändå är det som är en stor del av problemet. Finns det några tips för hur man får i henne mer? Jag funderar nu på att fortsätta mata henne inom en timme och försöka truga andra omgången också. Sedan ge henne en insomningsslurk innan hon ska sova även fast man egentligen ska skippa det. Hur låter det?
Kalas! :lol:
Ullet skrev: Som det är nu så har hon inte tillräckligt mycket vakentid för att fylla ut dagen till bara fyra matpass utan det behövs fem stycken, eftersom hon inte orkar vara vaken så länge i taget. Kan man göra så eftersom hon inte orkar vara vaken?
Absolut! :lol:
Ullet skrev: Hon vill inte heller går och lägga sig förrän ca 21.30. Vi kämpar just nu för att få henne att sova längre nätter. Någon som har bra tips på hur man får henne att somna tidigare och förlänga nätterna?
Mer mat dagtid och paradoxalt mer sömn. Jag tror att hon är övertrött.
Ullet skrev: Vi ska försöka lyssna in henne mer och lägga henne när hon är trött på dagarna. :)
Låter jättebra, såna små kan bli övertrötta på typ 0,5 sek.

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Ullet
Inlägg: 31
Blev medlem: tis 25 jan 2011, 12:01

Re: Svårt att sova

Inlägg av Ullet »

Nu förstår jag ingenting.

Nu har vår tjej slutat äta. Vad är det som händer? Det började med att jag försökte ge henne mer mat (jag helammar) vilket gjorde att hon tillslut åt mycket mindre, bara fick kväljningar vid bröstet och knep ihop läpparna. Sedan slutade jag truga och det började gå bättre igen. De senaste dagarna har hon ätit korta stunder vid bröstet, det går inte att truga första omgången och ibland vill hon inte äta andra omgången. Idag började det med att hon inte ville äta direkt på morgonen. Det måste väl iallafall betyda att hon inte är övertrött?

Som följd av att hon inte äter ordentligt på dagarna så har ju förstås nätterna blivit sämre. Inatt fick jag amma två gånger och hon åt väldigt lite andra gången. Vi har också fått vagna henne väldigt mycket inatt.

De senaste dagarna har också vagningen fungerat sämre. Jättesvårt att få henne att somna och att somna in.

Innan de här dagarna hade saker börjat flyta på bra. Nätterna var jättesköna med en amning, jag kunde till och med lyckas få henne att sova ganska bra på dagarna och hon orkade vara vaken.

Jag fattar ingenting, blir så otroligt slut av det här, vad gör vi för fel? Är hon sjuk? Hon har blivit mer skrikig också.
Mamma till hjärtat 101221
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Svårt att sova

Inlägg av Sarisparis »

Hej Ullet,

När man närmar sig tre mânader kan det vara svârt att koncentrera sig pâ bröstet när det finns sâ mycket annat att intressera sig för runt omkring. Ett tips kan vara att ge henne bröstet direkt när du tar upp henne, nästintill sovandes. Amma i dunkel, innan hon vaknar till ordentligt. Flyter mâltiden pâ bra kan man rentav kunna erbjuda bröst nummer tvâ i samma veva.

Om du upplever att hon blir orolig av amningen kan det ocksâ vara läge att se över din kost. Uteslut mjölkprodukter och utvärdera efter en vecka.

Men, är du orolig att hon är sjuk tycker jag att du ska kontakta BVC sâ att ni fâr klarhet i att det inte är nâgot annat som spökar.

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"