Tjurig under vakentiden

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Clara Cecilia

Re: Tjurig under vakentiden

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej,
lindaj skrev:
En annan idé är att vänta med att ändra schemat tills han visar att han kan va vaken 2 tim och då ändra men det kanske dröjer nån månad till.
Jag skulle ta det Lugnt, mata på i Mängd, Visa Världen och vänta lite och se vad han själv föreslår. :wink:

Han är ju knappt 3 månader; om jag läser rätt?.
Ni befinner ju er fortfarande nära det vi kallar smekmånaden. Att ha för bråttom leder till till trassel som övertrötthet (säger jag av egen dyrköpt erfarenhet :oops: )

Mata på, Syfta till ett schema. Snart är det dags för välling, smakisar och Paltkoma :lol: .

För inspiration till en livshållning om bebislivet läs http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... 24&t=23736
Susan har en sån underbar Attityd och är underbart "Lat" (med 4 barn och tre hundar!! :shock: )

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
lindaj

Inlägg av lindaj »

Ja det är nog bra att avvakta tills mat kommer in i bilden för det kanske gör att saker och ting blir lite bättre vad gäller dagslurarna och så orkar han säkert vara vaken längre oxå.

Lillen har faktiskt bara ätit ett nattmål de senaste dagarna. Det har infallit lite olika tider (mellan 01-03). Inatt vaknade han 01 och jag tänkte att nu blir det nog ett 04-mål också men han vaknade inte förrän strax efter 06 (han gnydde/bökade lite mellan 01-06 men somnade alltid om). Nätterna fungerar alltså rätt bra.

Skarvningen är fortfarande lika illa men jag jobbar på med det. Det krävs inte lika mycket vagning vilket är positivt men vill ju så gärna bli av med dem helt. Inte ens ute på promenad slipper jag dem (då ligger han på rygg) och det gör att jag håller mig hemma mest hela dagarna.

Ser verkligen fram emot att kunna ge mat/välling för att se om det gör nån skillnad!
Mamma till pojke född 101104 - kurad april 2011, 5.5 månad
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

kan du inte tidigarelägga nattningen? du skrev att han alltid är ledsen sista vakenpasset. tror du inte det är ett tecken på att han vill ha tidigare natt? vad kan gå fel?
måste ni ha så många 2 timmars sovpass om det nu är så besvärligt med skarvarna? antar att han vaknar både efter 45 min och 1,5 timme. om du plockar upp där så slipper du ju vagna om i två skarvar per pass iaf!

visst är det påfrestande med dem små! jag har aldrig förstått hur mammor fixar att springa på stan och fika med sina månadsgamla barn?! :shock: man känner sig så begränsad. jag har gjort det alla tre gånger. och med min linnéa använde jag mig inte av sm men det var trixigt ändå trots att jag inte hade några tider eller "ett tänk" att förhålla mig till. och jag har bara inte tiden att hålla på att fixa och trixa med lilleman- hela tiden. det finns annat att göra. nu väljer jag att försöka backa. men jag har inte känt mig redo förrän nu. det måste liksom bli så dåligt att man bara inte orkar mer innan man tar tjuren vid hornen. man är ju helt slut som det är.

hoppas ni kan klura ut lite nya tider så ni kan kringå en del av skarvarna iaf.

kram
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
lindaj

Inlägg av lindaj »

Hej igen lilla mia :)

Jo jag skulle vilja ha natt 20 och jag misstänker att trots att han får rätt mycket sovtid på dagen att dagen blir för lång och utdragen och att det är det som gör honom grinig sista passet.

Anledningen till att vi har så många 2-timmars pass var att vi strävade efter 2-2 men tror vi får korta ner ett eller flera av dem. Vet dock inte riktigt vilken strategi jag ska ha.

11-2-45-2-45 eller 11-1.5-2-1.5-45 ja det finns ju egentligen 100 olika varianter. Här skulle jag gärna ha lite tips av nån! Det måste ju passa med mattider oxå.

Ja det där med att gå ut och ta en fika med kompisar var ju det jag trodde jag skulle göra under mammaledigheten :D Har tyvärr inte så många kompisar som har barn (bara en faktiskt) så de förstår ju inte riktigt vad man går igenom.

kram
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej,

ja lite skumpigt kan det vara första månaderna av ett (förhoppningsvis) 80 årigt liv. :wink: ! Och lite arbete behövs allt av de kära föräldrarna med tider och mat och visa världen.
Fika kan man ju göra sen, om bara 1 år är en kant av en kanelbulle fullt tillräckligt för att hinna svepa en rejäl kaffe. Och umgås går ju bra att göra på promenad också eller hur? :D

(Lätt sträng i tonen med ett leende på läppen)

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Lindaj! :D
lindaj skrev: 11-2-45-2-45 eller 11-1.5-2-1.5-45 ja det finns ju egentligen 100 olika varianter. Här skulle jag gärna ha lite tips av nån! Det måste ju passa med mattider oxå.

Haha! :lol: Nä, vet du, det finns faktiskt inte hundra varianter! :shock: Du vill ha en 11h natt, eller hur? Och lillkillen är 3 mån och behöver därför ca 15,5h sömn per dygn. Då har du 4,5h sömn att fördela på 3 lurar (vill du nödvändigt ha en fjärde så låt den bli en kortlur på 20 min bara - mer dagssömn gör bara att lillen får kortare nattsömn). T ex 11h + 1,5h + 2h + 45 min. Det klarar du att få ihop ett schema av! :wink: Lägg bara in 4 SM-måltider och en kvällslurk, så är ju saken biff sedan. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
lindaj

Inlägg av lindaj »

Nä 100 var ju kanske å ta i men nog går det att göra lite olika varianter :) Fyra lurar måste vi ha för han är en tröttis.

Senaste dagarna har jag kört 11-1.5-1.5-1.5-45. Han är 3 månader om drygt en vecka så jag kör fortfarande på 16 tim sömn. Det har funkat hyfsat bra. Sista vakenpasset är fortfarande lite tjurigt och sen blir det lite knas med mattiderna.

Han orkar ju som sagt inte va vaken mer än 1.5 h på sin höjd 1h 45 min så det är det som gör det lite svårt med schemat tycker jag. Det är ju inte bara antal lurar och längd på dem som ska stämma utan även tid mellan måltiderna.

Jag tror följande schema skulle passa oss 11-45-2-1,5-(20-45) (börjar med 45 min och sen ändra till 20) men får inte till det med mattiderna eftersom han inte klarar vara vaken mer än 1.5h (eller 1h 45 min).

Jag gör som Clara Cecilia föreslår och strävar efter ett schema. När jag märker att han orkar vara vaken 2h och mat kommer in i bilden så blir det lite enklare att spika ett schema.
sofie8

Inlägg av sofie8 »

Hej!

Är det bättre att ha fyra lurar istället för tre om man har en tröttis och i så fall varför? Vi har också en kille här som många gånger inte klarar mer än 1.5 timme vaken, förutom på kvällen när vi har 2. Vi kör på tre lurar (1.5-2-1.5) och tycker det går bra! Blev bara nyfiken och var tvungen att fråga!

/Sofie
mamma till en fin liten kille född 101028
lindaj

Inlägg av lindaj »

Har man bara tre lurar så är det 4 vakenpass och om man ska komma upp i 8 timmar vakentid så måste ju varje vakenpass vara 2 timmar och det klarar inte min kille så därför har vi 4 lurar viket ger 5 vakenpass och då behöver inte varje vakenpass vara så långt.

jag kör alltså sova 11-1.5-1.5-1.5-45 = 16h 15 min

vaken 1.5-1.5-1.75-1.5-1.5 = 7h 45 min

Generellt är vakenpass 1 alltid 1.5 och sista vakenpasset är ofta lite kortare eftersom han brukar vara tjurig. Piggast är han mitt på dagen så där brukar jag försöka hålla honom vaken 1h 45 min om det går så schemat ovan är på ett ungefär med 15 min diff här och där.
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Linda! :D

Jag har funderat lite på vad du skriver här men är inte riktigt övertygad. :shock:
lindaj skrev:Har man bara tre lurar så är det 4 vakenpass och om man ska komma upp i 8 timmar vakentid så måste ju varje vakenpass vara 2 timmar och det klarar inte min kille så därför har vi 4 lurar viket ger 5 vakenpass och då behöver inte varje vakenpass vara så långt.

jag kör alltså sova 11-1.5-1.5-1.5-45 = 16h 15 min
:idea: Som jag ser det blir tiden bara upphackad och besvärlig med 4 "ordinarie" lurar. Snuttträsket är ju ett av de större hoten när man ägnar sig åt spädbarnsvård - tycker jag i alla fall! :lol: - så jag skulle hellre satsa på tre ordinarie lurar så att det blir ordentliga intervaller mellan måltiderna. Och så är det ju så att ett längre sömnpass ger bättre sovkvalité (i form av djupsömn etc) vilket också förebygger övertrötthet och kvällstrassel. :wink: Så om jag var du skulle jag förlänga ett eller två av dagssömnpassen med 30 min och förbehålla mig rätten att slänga in en extra 20-min i sista kvällspasset vid behov, men inte ha ett längre standardsovpass mitt i kvällsrutinen. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hmm...

tål att tänka på. jag har ju också fyra lurar för jag tycker em/kvällen blir för lång här hemma hos oss, 13-19. och svårt att få till en 1,5 timmes lur på em. men jag märker av snutteträsket chokladkaninen. alltid är det nått... hur har du det linda?

kram maria
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
lindaj

Inlägg av lindaj »

Hej

Jo jag vet att det inte är optimalt men det som jag velat hålla rätt hårt på är att dagen börjar och slutar samma tid och för att få till det så måste jag ha 4 lurar. Sen har jag också varit rätt hård på matningstiderna också men pga det nya "schemat" har jag blivit tvungen att mata med tre timmars mellanrum ibland.

Nu har jag faktiskt ett par dagar kört 11-1.5-2-45-45. Mitt på dagen har han lyckats vara vaken 2 timmar så det har gjort saker och ting lite enklare. Att bara ha tre lurar och "tvinga" honom vara vaken lite längre tror jag inte kommer funka för han kan va tjurig som det är nu på kvällarna.

Han skarvar ju fortfarande varje sovpass så ingen skillnad där tyvärr.

Som ni märker så är ju mitt schema väldigt flytande. Jag tar dagen lite som den kommer och försöker se lite vad lillen föreslår vad gäller vakentiden och så anpassar jag sömnen lite efter det. Jag har dock SM i bakhuvet och försöker vara noga med att starta och sluta dagen samma tid (7-20). Säkert många som tycker det är dumt men det är det som funkar för oss just nu.

Imorn ska jag för första gången på föräldrargrupp på BVC och tyvärr så kommer det vara mitt i hans långa sovpass så vi får väl se hur den dagen går :shock:
lindaj

Inlägg av lindaj »

Kan passa på att fråga en sak!

För att det ska gå 3.5 tim mellan måltiderna så matar inte jag alltid direkt efter sovpasset utan väntar en halvtimme eller så och gör nåt annat innan t ex byter blöja. "får man" inte göra så enligt SM? Ska man alltid mata direkt efter en lur?

Lilla mia hoppas det går bra för dig med Elias förkylning! kram!
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Nej det behöver du inte. Viktigare att det går tillräckligt långt mellan matpassen. Det är egentligen bara första månaderna som maten brukar ligga direkt efter sovpasset, när man kör 2-2. Just nu har vi bara en måltid som ligger direkt efter lur, på eftermiddagen (ja morgonmålet också) Övriga måltider ligger en bit in i vakenpasset.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
lindaj

Inlägg av lindaj »

Hej

Jag har inte varit så aktiv sista tiden utan har jobbat på själv så gott det går. Fortfarande skarvas det rejält och fortfarande två nattamningar och tidigt uppvak på morgonen där vi vagnar tills vi gör morgon (oftast 6.30 men vi vill ju göra morgon 7).

Skarvningen kan jag hantera när vi är hemma men värre är när vi är ute på promenad. Tidigare så somnade han oftast om men senaste tiden har han vid några tillfällen blivit helt hysterisk, gråtit och sträcker ut armarna genom vagnvindskyddet (eller vad det heter). Jag har försökt bara gå vidare men efter 15 min ger jag upp och tar upp honom i babybjörn. Han hatar verkligen att ligga i vagn i vaket tillstånd. Sitta i babybjörn eller i bilbarnstol fäst på vagn funkar bra men ligga gillas inte.

Nu till min egentliga fråga. Lillen är 4 månader imorn och vi ska börja med smakisar (tjuvstartade med lite banan igår). Fram till nu så har jag ju ammat två gånger inom en timme ska man sluta med det nu och bara ge smakisar och amma en gång inom en halvtimme?
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"