Jag sitter och kliar mig i skallen och undrar hur jag ska kunna styra upp tillvaron med SM-schema så att alla blir nöjda och glada, dels jag själv men framför allt lilla Myran som inte somnar...
Sammanfattning av oss:
Älsklingen är född i slutet på oktober 2010.
Jag ammar - målet är minst fyra månader, ska kanske börja stötta med ersättning till kvällsmålet, flaskträning pågår.
Nätterna är stökfria - sover lätt 8-9 timmar innan nattmål - börjar dagen ca 11 timmar efter nattning.
Sover på mage med larm i egen säng bredvid mig, dagslurar i vagnen på mage.
Anledningen till att jag nu ger mig in i forumet som deltagare, inte bara passiv läsare, är att jag inte får kläm på SM-modellen.
Redan från början insåg jag att lilla Myran var en "vakentyp" som inte hittar sömnen själv. Somnade gärna till vid bröstet men gick inte att "lägga ned", vaknade direkt och ilsken som ett bi. Vi har hjälpt henne till sömnen med vagning dagtid och buffning till natten. Skarvar på dagen vid 45 minuter och ibland omöjligt att somna om.
Det här med att vara för hungrig för att sova - men för trött för att äta verka härja hos oss...
Måltidstrassel? Exempel: Myran har sovit sin 45-minutare mellan 10 och 10.45. Jag passar uppvaknandet noga för att lägga till bröstet direkt. Då kan Myran äta i lugn och ro men sällan längre än 10 minuter. Trots lugn miljö så är det "färdigätet" och kommande trugningar under timmen därefter välkomnas med stort tag om bröstet, härligt sugande i en minut och sedan börjar det... Myran släpper, vänder sig bort, duschas ner av mjölk, dockar på igen, suger 15 sekunder, kastar med huvudet, suger, släpper och hej och hå tills jag avslutar. Stort smile och tokglad tjej får ny blöjsning och påbörjar sin vaken tid (magläge på golvet, sitta i knät och vara med, titta, känna, "prata" och allt det där, hon är verkligen toksocial!
Så var det sovandet då... Somnar aldrig av sig själv, måste hjälpas av oss och sover helst bara 45 minuter. Tvåtimmarsluren mellan 13 och 15 kräver oftast fem omvagningar där "frågorna" nu är väldigt arga och övergår så småningom i hysterisk gråt. Dagens första lur slutade med att Myran åt vid bröstet av och till i 70 minuter, sedan "vaknade" hon och inledde ett nytt vakenpass. Jag blir villrådig... Ibland har jag lust att helt övergå till flaskmatning för att kunna hålla koll på vad som går ner och inte, med amningen är det lätt att försöka med bröstet igen men det blir oftast bara gnäll och gnöl och huvudkastande. Why? Tillråga på allt så har jag i stunder av borttappad attityd och självsäkerhet fuskat med att ta en minisnus (snusat länge innan graviditet och amning...) och dränks nästan i dåligt samvete för att jag kontaminerar barnets mat. Är det någon annan som använt nikotin under amning? Klarar alla av att hålla upp? Suck vilken usel morsa man är.
Här är schemat jag försökt hålla i två veckor nu (blandat utfall....)
8.00 vaknar och ammas härligt länge, jag halvligger med huvudstöd och Myran reser sig själv på armarna när hon är klar, rapar och spricker upp i leende, dagen börjar.
10.00 första luren, 45 min i vagn, vagnas, går oftast bra men "frågar" länge innan sömnen kommer
10.45 ammas med blandad framgång, erbjuder mer lite då och då fram till 12.00 - verkar hungrig men släpper när mjölken kommer (?)
13.00 tvåtimmarsluren, kräver många omvagningar men får oftast sin vila ända till 15
15 ammas, ibland en timme ifall jag tar upp just innan hon vaknar, ibland 5 minuter...
17 sista 45-minutaren, väldigt välbehövlig men vi får göra allt för att barnet ska somna, vagna och buffa
17.45 amning, funkar alltid sådär
20.00 natten inleds slurkar erbjuds men tas ej emot, efter buffning med högljudda protester i omgångar tas Myran upp (i lugnt tillstånd) och då kan en amningsstund genomföras... Somnar sedan med hjälp av buffning och solfjädrande (tar allt från 2 till 15 minuter)
Sover sedan gott till kanske 4,5 eller 6, ibland ännu längre innan en lugn måltid och somnar om direkt.
Vad i hela friden gör jag för fel?
Långt det här och många frågor kvar men det får räcka för denna gången, nu ska vi vika tvätt!
Kram på er!