Inne på 7:e dagen, vaknar 1 h 30 min för tidigt, hur göra???

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
mammalinnea

Inne på 7:e dagen, vaknar 1 h 30 min för tidigt, hur göra???

Inlägg av mammalinnea »

Hej!!

Är ny här, och nu skulle jag verkligen behöva lite pepp.

Började kura vår son, (som är 10 mån), förra fredas. Blir alltså 8:e natten nu.
Första natten va kämpig, tog 2 h 0ch 30 min före han somnade, pust. Vaknade förstås väldigt många ggr. Mot morgonen började han lyssna på ramsandet, lite i alla fall.
De följande nätterna blev bara bättre, nattningen tar nu mellan 10-20 min, han kan vakna ngn gång under natten, men somnar om när jag ramsar. Men han vaknar så tidigt på morgonen. 1 h 30 min för tidigt. :?: Är arg, gråter, jag ramsar, han tysntar, kan vara tyst i ngn minut, men börjar gråta på nytt, jag avvaktar, börjar ramsa när han inte lugnar sig, och så håller vi på tills vi gör god morgon, i dessa fall anv. vi marginalkvarten och stiger upp en kvart tidigare. Har prövat nu i två morgnar att sätta på tv och göra husljud, ena morgonen blev han nog lugnare och "pratade" mest för sig själv men i morse fungerade ingenting.
Säkert för tidigt att säga men de känns lite som vi kommit in på fel bana. :( Han sover bra på dagarna, somnar på nån minut.

Vårt schema ser ut så här:

kl. 8 God Morgon, strax efter frukost
10-11 Dagslur 1 i vagn
11.30 Lunch
13.30-15 Dagslur 2 i vagn
15 Mellanmål
18 Middag
20 Gröt, välling
20.30 God Natt

Han sover i eget rum, anv. ingen napp. Och skrattet till go´nattet fungerar ganska bra.

Men det är morgonen som är det största problemet. Känns att jag behöver lite råd och hälp!!

Tack på förhand!!
Marelb

Re: Inne på 7:e dagen, vaknar 1 h 30 min för tidigt, hur gör

Inlägg av Marelb »

Sitter i samma båt kan man säga... :? :D kanske kan få mer kloka råd! Vi började också kura förra fredagen. Första natten blev såklart jobbig värre. Hon var ju inte van vid magläge så jag tror mest att det var det. Nu somnar hon själv varje kväll efter en ramsa. Säger inte ett pip och har så inte gjort sen andra-tredje kvällen. Sover hyfsat på dagarna. Kan vakna 10 min för tidigt, speciellt på kortlurarna. Äter jättebra sen ett par dagar! Hon vaknar vid 05.30-06. Alltså 1-1,5 tim för tidigt. Vi håller på som er. Ramsar, hon tystnar, hon börjar gnälla, hon stegrar och börjar skrika, jag avvaktar, hon blir lugnare, hon skriker igen, jag ramsar... Har testat husljud men får väl göra det ännu mer. Jag antar att det bara är att nöta på i samma bana. Eller finns det nåt annat att göra? Jag fattar ju att man inte ska springa in för mycket och jag avvaktar verkligen emellan. :roll:
kille december 2002 - tjej april 2005 - tjej juli 2010
Marelb

Inlägg av Marelb »

Jaha... nu sitter man här i ottan igen... :(. Nu vaknade hon ganska precis vid 06 så det är ju bättre än 05 iaf. Hon gnäller-skriker-är tyst om vart annat. Har kört en ramsa och sen satte jag igång vattenkokaren och satte på musik... SOMNA OM NU DÅ... [-o<
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

:idea: Se om ni kan klämma i era småttingar lite mer mat vid nån av dagens måltider också! Det brukar göra underverk för tidiga morgnar. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Marelb

Inlägg av Marelb »

Som jag precis skrev i "min" tråd: "Ny här med 6 mån kurstart 14/1". Hon äter JÄTTEMYCKET! Det är de senaste dagarna det har förbättrats väldigt. Det ger sig väl... :o

Hur går det för dig mammalinnea??
mammalinnea

Inlägg av mammalinnea »

Marelb: Va roligt att ert nattande går så där bra!! :) Jaa, här har de inte skett någon förändring. Han vaknade inatt kl 2.15 och var vaken i 1 h och 30 min. Min man ramsade för honom inatt, efter ca 45 min gick han in och lade honom till rätta, men de var inte till någon nytta. Så de behöver vi ju inte göra flera gånger. Han grät och var arg, men till sist så somnade han. Och han vaknade 7.15 i morse, så lite framsteg! ;)

Jaa, de e nog lite svårt känner jag. Och tack Chokladkaninen får tipset. Vi ska försöka få i honom ännu mera mat på dagen, han är annars väldigt matfrisk men ska försöka ge mera!

I morse när han vaknade började vi ganska fort göra husljud men inte blev han lugn för de. Vi ramsar ganska mycket, men avvaktar alltid mellan varven. Imorgon ska vi pröva spela klassisk musik och se om de är uppskattat!?

Annars när vi gick in och gjorde God morgon, blev han ju glad förstås, men när de "äntligen" blev ljust i rummet så började han leka med sin gosekanin i sängen och var nöjd att sitta i sin säng. Kanske han inte "kan" leka i mörkret!? Hmmm...

Flera goda råd mottages gärna! :)

Trevlig kväll till er alla!
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hej hallå!

Har ni läst om tidiga uppvak i våra favoriter? Där finnes ju tips!

http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... =7&t=20621

mammalinnea skrev:
Annars när vi gick in och gjorde God morgon, blev han ju glad förstås, men när de "äntligen" blev ljust i rummet så började han leka med sin gosekanin i sängen och var nöjd att sitta i sin säng. Kanske han inte "kan" leka i mörkret!? Hmmm...
Jag förstår inte riktigt vad du menar... :oops: Var det ngt du undrade här?

Värme!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
mammalinnea

Inlägg av mammalinnea »

Luvisen: tack för tipsen!!!

Nja, jag tänkte väl lite högt. De va de som jag började fundera, att om han nu vaknar för tidigt och skulle vara nöjd att vara kvar i sängen och leka med sin gosekanin, om han skulle se något, vill säga. Men när de är natt så är de ju natt! :) (alltså mörkt).

Men en sak funderar jag nog lite på. Imorse vaknade han kl. 6. Jag ramsade på momangen när han vaknade men han hittade inte sömn före kl 7.30, pust! Han grät och grät, var arg och ledsen, men mest arg. Jag lade på klassisk musik, hög volym. Men de som jag inte riktigt har på klart, ska man avvakta mera nu på morgonen, ska man bara pangramsa när han vaknar och låta honom gråta för sig själv tills han somnar? Jag har ramsat med några minuters mellanrum, beroende på hur han låter! Gör jag fel då? :-k

Inatt blir de vår 11:e natt, ser framemot 12 timmars nätter, förhoppningsvis kommer dom snart! [-o<
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Aha! Well, han kan med fördel leka i spjällisen när det väl är morgon- ensamlek är fin fint för de små. Har du läst om det i Barnaboken?

Vargtimmen ska man hantera på så vis att man väljer en strategi så som de som getts i trådarna och sedan håller ni er till strategin i iaf 4-5 dgr. Ger det inget - ja, då byter man.

Sedan är det så här att det är bara du som hör ditt barn så där är det du som måste bedömma om det är kris. Är det kris måste man hjälpa barnet. Oavsett när på dygnet det är, men som sagt- det är du som måste ta det beslutet. Man kan säga att i de allra flesta fall är det ingen kris. Kommer du in och det lilla livet genast tystnar så är det ingen kris. Vad barnet gör då är att det skriker dig till sig. Och det vill vi ju inte.

Lite slarvigt kan man säga att ett barn som behöver hjälp är ett barn var skrik tycks ha "fastnat" i en ton och intensitet...förstår du hur jag menar? Då kan man ha det som vägledning om man är osäker. Man kan inte bara säga: Låt honom skrika. Det finns ingen enkel lösning. Tyvärr.

Glöm inte att även tystnaden är ett budskap. För oss funkade det. Dvs att inget göra även om det var förbaskat svårt. Alla barn är olika så jag säger inte till er att just det kommer funka utan bara att även detta är en strategi att välja på om man tror på det.

Väckarklocka är aldrig fel, kan jag dock säga. Ni ställer den i närheten av älsklingens rum och sedan går ni inte in förrän den har ringt. Då börjar barnet lystra till den och det hjälpte oss också. När det väl har satt sig så slutar de lyssna efter klockan utan tar förgivet att ni väcker när det är dags så då är det ofta man verkligen får väcka det lilla livet som sussar så sött. :lol: :heart:

Värme! /Luvisen
SM rookie
mammalinnea

Inlägg av mammalinnea »

Hej!

Måste bara berätta. Inatt (natt 13) va den bästa natten hittills. Vi fick tipset att ramsa mindre och ja, vi har nog ramsat alldeles för mycket, kan jag konstatera nu i efter hand! Jag nattade vår son, ramsade ut och lät honom vara. Vi har på klassisk musik :-({|= när vi nattar. Han grät till lite när jag ramsade ut men sen tystnade han och låg mest och pratade och "gnällde" till lite ibland. Han somnade på 9 minuter. Och jag ramsade bara efter beskedet. Härligt. Han vaknade 00.45, då lät jag honom vara, istället för att springa dit genast och ramsa, jag väntade i 20 min, han låg och pratade och gnällde lite men inte så mycket. Efter 20 min gasade han i lite och började gråta, jag ramsade x 4 och han tystnade genast. Sen pratade han lite men somnade om efter ca 10 min. Han sov skönt ända till en 6 tiden då knystade han till några ggr men inte mera. Han sov ända till kl 8 då jag gick in och gjorde godmorgon. Han vaknade och var på jätte gott humor. Vilken LYCKA!! :heart:

Nu börjar det kännas bättre. \:D/ Jag/vi får alltså börja lita mera på oss själva och barnet, ramsa mindre och låta honom få ro!!
Hoppas nästa natt blir lika bra!!

Hur går de för Marelb???

Ha en toppen bra dag!
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Härlig läsning! Underbart! \:D/ :thumbsup:
Forstätt så här så är ni snart i mål! :sleep:

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
mammalinnea

Inlägg av mammalinnea »

Hej igen!!

Nu har det gått en vecka till, och imorgon är det tre veckor sen vi började kura vår son. Jag blev så över lycklig när nätterna började fungera bättre när vi ramsade mindre och vår son somnade om på egen hand. MEN, nätterna denna vecka har blivit sämre!!! :cry: Nattandet fungerar jätte bra, han somnar på bara några minuter, toppen. Men han vaknar åtminstone en gång per natt och då är han vaken i ca 1 h 30 min. T.ex i natt vaknade han kl tolv, han började gråta och jag avvaktade men han börjar gråta mera och mera och jag går och ramsar. Har avvaktat minst 20 min mellan ramsandet. Men nu har gråtande ändrat, han har börjat låta mera uppgiven och ledsen och gråter mera ihållande! :?:
Han som hade börjat kunna ligga och prata och gnälla lite har nu plötsligt blivit ledsen!! Jag har gått upp när jag märker att det inte ändrar något och lagt på musik, han lugnar sig lite när han hör ljud men är igång i alla fall. Inatt så lät han väldigt uppgiven och ledsen att jag kände att nu måste jag gå in. Jag gav beskedet och ramsade ut, han lugnade sig men grät en stund men somnade till slut en halv två tiden. Han vaknade igen halv sex och grät högt, då avvaktade jag en stund men till slut gick jag in och solfjädrade honom tills han somnade. Åjåj, de kanske jag inte borde ha gjort.!!!??? Men de kändes så fel när han blivit så ledsen att ligga och höra på det.

Hoppas, hoppas, hoppas att det ändrar snart igen till det bättre..... :sleep:

Värme till er alla!
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Vad hände när du kom in? Tystnade han på direkten eller forts han gråta/skrika?

Värme tebax! /Luvisen
SM rookie
mammalinnea

Inlägg av mammalinnea »

Tack för att du tar dig tid :heart: ! Han grät när jag kom in men när han sen märkte att jag kom till honom och lade han tillrätta drog han en "lättnadens suck" och han tystnade ganska med detsamma.

Så antagligen gick jag väl nog in i onödan :?: Men eftersom hans gråt hade ändrat och han börjat låta mera ledsen gjorde jag såhär :-k
Vet inte riktigt hur jag ska göra nu när han vaknar, eftersom jag prövat avvakta när han vaknar men han har inte lugnat sig så har jag ju till slut ramsat. Kanske man borde pangramsa genast han vaknar!? Som jag gjorde tidigare...hmmm!

Han har varit väldigt trött vid läggdags. Vi har haft natt mellan 20.30 och 8.00 men vi bestämde oss nu att börja lägga honom 20.00 och väcka honom 8.00. Sen får han sin första dagslur kl. 10.15-10.45 och sin andra dagslur 13.30-15. Borde den andra dagsluren börja redan 13.15-14.45 eller kan vi hålla det såhär??

När vi lade honom ikväll somnade han bara efter några minuter, så de fungerade nog, åtminstone ikväll, att lägga honom tidigare!

TACK på förhand! Känns verkligen bra att få skriva av sig lite och få stöd!! :heart: :heart:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Det lät inte som det var för tidigt. Det kanske var precis rätt- han tog ju tacksamt emot ditt besked. Man måste bara akta sig för att ramsa innan man går in OCH att inte tassa där inne mer och mer. SÅ det kan vara bra att skriva ner hur många ggr man går in varje natt så kan man se det själv svart på vitt åt vilket håll det går, om man säger. :lol: :idea:

Är han så trött så kan det vara svaret. Alltså hinner det bli övertrötthet så blir det mkt gråt och hackig sömn. Ni får se tiden an, men det är inte ovanligt att älsklingar redan vill sova kl 19. :o :sleep:

Då kan ni ju justera fram igen i så fall. Passar schemat så passar det-då brukar de inte vara så mkt knussel. :P

Skickar extra värme! :heart: :heart: /Luvisen

PS. Änsålänge ni kör 8-20 schema ser det ut som lurarna ligger fint som de är. DS.
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"