Börja kuren i morgon 19/1, frågor...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
verra_83

Börja kuren i morgon 19/1, frågor...

Inlägg av verra_83 »

Vi är tvåföräldrar som går på knäna för vår son på 6 ½ månad sover knappt...
Det började vid två månaders ålder, han började vägra sovningarna på dagen..var jätte ledsen och skrek hysteriskt vid varje dagslur, och är fortfarande! Sen sover han 30 minuter för att då vakna upp med ett ryck och skrik...han är omöjlig att få att somna om (eller vi har provat allt sånt man inte ska göra, förstår jag nu :oops: )
Det har kanske blivit 2 timmars sömn på dagarna sammanlagt. Nätterna har bara blivit värre och värre..först räckte det med amning så somnade han om men nu är det skrik i timmar flera gånger per natt.
Vi ä rhelt slut som föräldrar till båda våra barn, som par, som människor.....

Vi hittade AW och ska köra igång kurningen i morgon :D
Men typiskt så fick sonen feber och är genom förkyld :(
Hur ska vi förhålla oss till det? Vi tänker köra ändå, om inte någon har något att invända? Sen har vi funderingar kring dagslurarna då vi tror dom kommer krångla..han har ju aldrig sovit då! Men kan man låta honom sova på ryggen då i vagnen (vi har en sittvagn med fullt liggläge), eller minskar det "effekten"?

Vi är verkligen taggade för detta!! Går runt som en zombi om dagarna och har ångest inför nätterna och varje sovning på dagen.....är inne i en riktigt ond cirkel, och hoppas att jag ska känna mig stark nog att veta vad som är bäst för mitt barn, sova! Han är sliten pojken och övertrött jämt :cry:

Hoppas någon vill komma med lite råd och peppning!!
Theo 071130 ej kurad sovit bra från start
Viggo 100707 kurstart 19/1
Acnaib
Rådgivare/advisor

Re: Börja kuren i morgon 19/1, frågor...

Inlägg av Acnaib »

Hej och välkommen hit! :heart:

Allra bäst är det kanske om man genomför kuren då älsklingen är frisk för då slipper man gå och fundera på huruvida älsklingen skriker pga. att han är sjuk eller om det "bara" är vanliga frågor. Ni gör såklart det ni tycker är bäst och vill ni börja imorgon så gör det, men tänk på att genomföra nätterna som de är tänkta.

Ang. dagslurarna så kommer de krångla :!: De krånglar för nästan alla och själv fick jag hålla på ett tag med min Freja innan det fungerade felfritt. Det kommar att krångla men det kommer att fungera sen! Lovar!
Lägg honom i vagnen om ni vill. Lägg honom på rygg om ni tycker det är bäst. Själv hade jag Freja på mage i vagnen och det fungerade aldeles ypperligt! Det viktiga är att er älskling har samma lur på samma plats. Så om han har tre lurar och ni väljar att lur 1 och 3 ska vara i vagn och lur 2 i säng (bara ett exempel) så ska det alltid vara så! Först när älsklingen är en säker sovare och sover dag och natt som han ska så kan man börja altinera sovplats.

Får man vara nyfiken och fråga hur ert schema kommer se ut? :?:

Skönt att ni är taggade. Ju mer taggad man är ju bättre resultat brukar man få. Det gäller bara att hitta rätt attityd och finna sin inre, egen säkerhet!

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
verra_83

Inlägg av verra_83 »

Nu har febern gått över men han är snorig...men vi har bestämt att köra ikväll som det va tänkt. Sambon har tagit ledigt från jobbet och Viggo är snorig konstant känns det som :wink:

Vi är medvetna om att dagslurarna kommer ta ett tag att etablera men allt är bättre än det vi har idag!! Nu är det skrik länge innan han somnar, sen vaknar han efter 30 min prick!! Jag tror och hoppas att han kommer känna en stor lättnad att äntligen bli hjälpt med sovningen! Han är så trött men kan inte komma till ro....Är så glad att vi hittade hit och att vi bestämt oss för att köra kuren! Och det innan jag vet resultatet :lol: men som sagt så behöver vår son sova och vi behöver verktygen för att hjälpa honom till det....

Vårt schema:

07:00 Vakna
07:30 Gröt + katrinplommon
09:00-09:45 Sova i vagnen
11:30 Lunch
12:15-13:45 Sova i sängen
14:30 Mellis
16:00-16:45 Sova i vagnen
17:30 Gröt/Mat
18:00-19:00 Bad, kvällsslurk(välling), skrattet till go´nattet
19:00 Sova i sängen

Blir lite längre mellan gröten och lunchen men vi har provat att ge tidigare 10:30, men han åt knappt då...sen har vi storebror på dagis och han ska hämtas kl 11:00....Hur ser det ut annars?
Kvällsslurken har också varit svår att få i honom tidigare...men jag hoppas det ska ge med sig..

Har jag förstått rätt att man ska buffa vid minsta pip första natten? Sen går man ju över till ramsan helt under natt två..men ska man då ramsa vid minsta pip? Känns som om han bara gnäller lite så kan man väl vänta eller har jag fel?

Är så tacksam att detta forum finns så man kan få svar på frågor och stöd i sin kamp mot vargarna (som vi har massor av i detta hus)
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej igen!

Schemat ser kalasbra ut! :thumbsup: Försök att ge nattslurken tidigast 18:30, så har han iaf en liten chans att bli sugen igen. Nattslurken tjänar annars mest till för att få i älsklingarna några extra kalorier innan läggning. Det är matintaget under hela dagen som är det viktiga!

Helt rätt, buff vid minsta pip första natten. OCh sen ramsa vid minsta pip andra natten. Det är då ni befärster ramsan så ramsa på! ;)

Förmodligen kommer älsklingen vakna efter 30 min på dagen nu oxå, men det arbetar ni bort med hjälp av verktygen och snart kommer han sova så fint så fint!

Vi finns här om ni behöver peppning eller hjälp på vägen.
Bianca
verra_83

Inlägg av verra_83 »

Nu är vi igång!! :D Men det blev inte alls som jag trodde...Han tyckte det va konstigt att jag la han på mage men när jag väl buffade sa han inte ett ljud....Han var inte sömntung men jag provade att gå ut med ramsan och då började han knorra efter ett tag, jag gick in och lade tillrätta (men det är svårt för han vrider och vänder sig massor. Började buffa och han tystnade, märkte att han gillade det för så fort jag sakta ner på buffandet gnällde han. Jag bestämde mig för att solfjädra istället. Det var inte lika behagligt men tog nog bara två minuter så låg han stilla, jag gick ut med ramsan nästa direkt. inte ett ljud så jag bekräftade utanför dörren rätt fort efter...
Men vad händ egenkligen?? Jag som var förberedd på en strid och så var han hel lugn direkt...
Nu undrar jag ju så klart om det gick rätt till?
Hur gör jag resten av natten? räcker det med solfjädring (då han verkar gilla buffandet redan lite väl mycket) när han gör minsta ljud ifrån sig?
Hoppas jag kan få lite svar under natten!!
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej!

Va bra läggningen gick! :thumbsup: Fint jobbat så.
Tanken är att du ska gå in och lugna vid minsta pip, räcker det med solfjäder så ta den, men om han skriker upp sig så får du buffa. Man kan behöva buffa uppåt en timme innan han blir lugn men det är bara att hålla ut.

Bianca
verra_83

Inlägg av verra_83 »

Hade ett uppvak som gick väldigt smidigt buffade och ramsade, påminnde med ramsa utanför dörren, gick in och buffade snabbt en gång till sen ut med ramsan och påminnde utanför tills han tystnade då bekräftade jag. 15 min tog det...

Men sen kommer vi till mitt andra ingripande som tog straxt över en timma!! Nu blir jag lite fundersam om jag gör rätt men så har jag uppfattat det iaf...Jag går alltså in på första pipet och lägger tillrätta (han ligger på ryggen hela tiden när jag kommer in) sen buffar...han blir tyst rätt fort, mest irreterad över att jag håller ner han. Men så fort jag lättar skriker han. Jag går ut med ramsan högt och tydligt då han skriker upp sig ordentligt. Han blir skit arg när jag ramsar... Men sen har jag påminnt utanför dörren med bara ramsan med jämna mellan rum. Har gått in efter ett tag igen och lagt tillrätta samt buffat eller solfjädrat. Ut fort med ramsa och han börjar skrika...Sen blir det samma sak om om igen...men jag kanske måste vänta lite till innan jag går ut från rummet? Kanske är för snabb, men jag är lite rädd för att fastna i buffning och solfjädern....men ska nog satsa på att fokusera mer på lugna inte stressa ut, han verkar behöva det......

Svårt att veta vad som är rätt...har nu hållt på i 2 ½ timma att ge besked och påminnelse, han har sovit några minuter emellanåt men känner mig tjatig...men hoppas det blir bra för han!!
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej!

Hur gick natten sen.
Mitt svar kommer för sent ser jag nu, men tanken är att man första natten buffar vid minsta pip! Man påminner inte utanför utan går in och buffar igen, och igen och igen.
Nu löste ni ju det fint iaf och andra natten är det tänkt att vni ska jobba med ramsan. Så in vid läggning, lägg tillrätta, buffa lugn, kort solfjäder ramsa ut. Sen påminner ni, och påminner , och påminner igen. bekräkta då älsklingen är tyst. Nu andra natten har ni bara buffandet till kis-situationer, annars använder ni ramsan!

Fint jobbat!!

Bianca
verra_83

Inlägg av verra_83 »

Tack för svar!
Känns alltid bättre att skriva av sig lite när frågorna dyker upp även om man inte får något svar direkt eller kanske redan vet svaret :)
Han hade en period på dryga 2 timmar som han bökade runt och sov bara några minuter för att sedan vakna igen. Det var då det kändes som man skulle springa ut och in i hans rum om man buffade på minsta pip, så jag avvaktade ibland och lyssna på skriket. Men sen sov han 3 ½ timma, vaknade 05:25 och somnade igen 06:15...sen sov han tills jag gick in och väckte honom 07:00. Han låg i fotändan och var riktigt trött. Men glatt uppvak iaf!

Dagen har gått rätt bra, han är väldigt grinig och trött men hans pappa har kämpat på bra :D Jag känner mig helt slut efter första natten, det var riktigt kämpigt och kändes ibland omöjligt att få honom att sova...men jag visade inte honom att jag kände så...Känns bättre inför kommande natt när man ska ramsa utanför och bara i krisfall gå in och buffa...inte så mycket att fundera om man gör rätt eller fel...har nog gjort massor fel första natten men hoppas att det inte förstör :oops:

Är så tacksam för hjälpen!!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Jag tycker det låter som om du jobbat på jättebra. Klokt av dig att lyssna på hur han låter. Då kan du agera på det sätt som just han behöver. Det kommer gå bra i natt, det är jag övertygad om.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
verra_83

Inlägg av verra_83 »

Nu tar jag ut lite i förskott men måste bara få glädjas :D
Viggo somnade på 6 minuter från det att vi gick in i rummet. Inget gråt utan bara lite svårt att lägga sig tillrätta.. Sen har han sovit till 01!! Han började gnälla lite och fiskade nog efter svar..jag väntade lite för att ge honom utrymme för att somna om. Sen gav jag ramsa x4, lite mjukare och tystare än igår, då hans protester inte var så vilda. Han tystnade en stund sen kom några små frågor men sen tyst...bekräftade x4 och på andra pep han men jag fick sista ordet! Är en sån lättnad att verkligen känna att ramsan funkar och att han kan somn om utan att vi går in till honom =D>
Än är det halva natten kvar men jag är ändå glad att det har gett resultat!!
Nu fick jag lite bevis och framgång...det behövs!
verra_83

Inlägg av verra_83 »

Nu är det morgon och han sov till 05:30 innan han vakna till liv...
Har inte riktigt förstått om man bara kör en pang ramsa redan nu när han vaknar i vargtimmen..jag gjorde inte det utan ramsade som vanligt men inte så mycket...När börjar man med pangramsan?
Nu är det pappas tur att ta över dagen och natten..hur mycket ska han backa med ramsan tycker ni? Tror och hoppas att viggo fattat lite vad det handlar om så det inte bara varit tur :wink:
Han skriker fortfarande där inne...blir nog att gå in i en lugn paus sen närmare sju...Är super nöjd med denna andra natt!!
verra_83

Inlägg av verra_83 »

Tänkte bara uppdatera lite hur det går..om det är någon som är intresserad :wink:
Tredje natten sov han 19:00 - 06:00 somnade om på en ramsa!! Väcktes 07:00!! Han gnyde till några gånger på morgonkvisten men somnade om själv..
Vi är i chock här hemma! Det känns som att så här bra kan det väl inte gå?!
Dagsluren i sången mitt på dagen har vi fruktat lite, han sover ju i regel max 30 min och den ska vara 1 ½, men idag somnade han på 10 minuter och sen vakna efter 25 min, jag ramsade och han skrek ett tag sen somna han om. Vaknade upp två gånger till men somnade om direkt själv!! En 100% bättre dagslur än vi haft de senaste 4-5 månaderna :D

Nu väntar vi bara på ett bakslag :wink:
Näe då vi är så lyckliga!! Nu vet vi att han kan sova och det handlar bara om trygghet och rutiner!!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Å vad glad jag blir av att läsa ditt inlägg. Bra jobbat av er alla tre. Visst är det en fantastisk känsla när man kan ramsa och barnet somnar om. Att man kan besvara frågorna på ett tillfredställande sätt för den lille.

Om det kommer ett bakslag fortsätt bara som ni gör. Lungt, metodiskt och med attityden så kommer allt ordna sig.

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

=D> :D :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"