Återfall efter en och en halv månad!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Elinrubin

Återfall efter en och en halv månad!

Inlägg av Elinrubin »

Hjälp! Vi började kura vår son Olof för sju veckor sedan. Det gick bra och efter ca tre veckor fungerade det - Olof somnade snabbt på kvällen och alla dagslurarna satt för det mesta som de skulle. Över jul och nyår har vi varit bortresta och bott på tre olika ställen - det har gått strålande! Vi var och är helt förundrade!
Så plötsligt, de senaste dagarna har en av dagslurarna börjat krångla och vi funderar över schemaändring - det börjar ju bli dags att korta ned den totala sömnen lite. Och, ikväll kunde Olof inte somna utan skrek och skrek och svarade inte alls på ramsan. Vi gick in och lade honom tillrätta två gånger samt buffade slutligen en gång. Till slut (men ett bra tag efter buffningen), somnade han - en timme och tjugo minuter efter att han skulle! Vad händer? Vad bör jag/vi tänka på de närmsta dagarna för att han ska hitta tillbaka?
Tacksam för svar och råd!
Elin
Pojke, juni -10
Flicka, juli -12
chokladkaninen

Re: Återfall efter en och en halv månad!

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Elin! :D

Först och främst: ingen panik! Fnurror kommer då och då (konstigt vore väl annars!) och det viktiga är hur man bemöter dem. 8) Hur gammal är lillkillen? Fundera igenom var ni vill ändra schemat (det är inte nödvändigtvis den lur som strular som är fel :wink:), genomför det fint och positivt, och håll sedan det nya schemat prick i 3 dagar, så har det satt sig sedan och fnurran är glömd. :D

Att buffa lite eller ramsa lite extra som kristilldelning kommer att behövas då och då, det viktiga är att inte fastna i det utan att bara ta det för precis vad det är - verktyg för att - just då - få till barnets LUGN. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hur har det gått sedan ditt förra inlägg?

Jag håller med föregående talare - fnurror kommer och går - men bara man bemöter barnet som vanligt så är de över lika snabbt som de kom :-) Vi kurade vår mellandotter för 2 år sedan, och första halvåret så var det ngr nätter där vi fick rycka ut.Min sambo somnade bl a på golvet utanför hennes rum en gång och vaknade sen upp på morgonen helt ledbruten och nedkyld. Men han hade "vunnit" kampen :mrgreen:

Visst kan ni börja se över schemat och så smått skissa på hur ni ska ändra det iom att han blir äldre, men jag säger bara - ta det lugnt :thumbsup:

Mvh Sanna
Elinrubin

Inlägg av Elinrubin »

Hej!
Tack ska ni ha! Jag antar att jag fick lite panik i onödan...idag har allt gått som smort - bortsett från den strulande luren. Olof somnade på studs nu på kvällen och har (förutom att han varit lite tröttare än vanligt) klarat dagen med glans!
Jo, när ni nu är så hjälpsamma... vill någon tycka till om vårt schema? Olle blir sju månader om några dagar.

7.oo - morgon och frukost (gröt)
9.15-10.00 - lur
10.00 - mellanmål (frukt)
12.00 - lunch (lagad mat)
12.45 - 14.45 - lur
15.00 - mellanmål (frukt)
16.40 - 17.00 - lur (denna är den som strular)
18.00 - kvällsmat (gröt)
19.00 - sova natt

Jag funderar på att korta ned långluren till 1,5 timmar, men kanske är det bäst att vänta ett tag med det - jag måste ju ändå ändra en del snart när vi ska börja med två mål lagad mat. Än så länge ammar jag vid varje mål och tänkte fortsätta så tills vidare.

Elin
Pojke, juni -10
Flicka, juli -12
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej och välkommen hit! :D :heart:

Lite justeringar i schemat när älsklingen närmar sig 7 mån är kanske inte så tokigt. Jag hade lagt om maten lite (som du själv redan vet) och så hade jag kortat långluren till 1,5h
Jag tror att sista luren krånglar för att en kommer lite tätt inpå middagsluren som är hela 2 timmar lång. Dessutom kommer den rätt sent med tanke på läggningen kl 19.

Det skulle kunna se ut så här:

7.oo - morgon och frukost (gröt)
9.15-10.00 - lur
11.00 - lunch (lagad mat)
12.15 - 13.45 - lur
14.30 - mellanmål (frukt & gröt)
16.10 - 16:30 - lur (denna är den som strular)
17.30 - middag (lagad mat)
18:30 - Nattslurk
19.00 - sova natt

Tankar om det?

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Elinrubin

Inlägg av Elinrubin »

Aha, det kanske skulle vara något... ska fundera lite... Tack!
Elin
Pojke, juni -10
Flicka, juli -12
Elinrubin

Inlägg av Elinrubin »

En fråga till - vad skulle du ge som nattslurk? Amma? Jag har inga kopiösa mängder längre...
Elin
Pojke, juni -10
Flicka, juli -12
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej!

Min Ronja är 7,5 mån och får 8-mån välling från Semper, Mild fullkorn heter den.
Vissa blir lösa i magen av fullkorn och då kan det passa bättre med 6-mån-majsvälling.

Men välling iaf hade jag kört på! Om du vill göra en riktigt supermastig knock-out-drink så kan du blanda vällingpulvret med utpumpad bröstmjölk! Men då kommer ällsklingen bli såååå mätt :lol: :wink:

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Elinrubin

Inlägg av Elinrubin »

Tack för tipsen - återkommer säkert...
Elin
Pojke, juni -10
Flicka, juli -12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"