2.5 åring och idag plötsligt kaos

Samtalsforum med barnen i fokus
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: 2.5 åring och idag plötsligt kaos

Inlägg av annawahlgren »

:D Underbart skriver du :wink: :lol: Sådant som kallas målande, om man säger... Nu har jag följt lille V:s guttaperkahoppande 50 ggr på raken... Intressant :mrgreen:

Trots eller inte (man kan ju alltid pröva :P ) så ifrågasätter han läggningarna, och det är inte meningen, dvs det ska han inte behöva. Så ta det ur honom. Lagt kort ligger. Lagd V ligger 8)

(Varför har han stol vid sängen :?: Inte längre väl? Det inbjuder till promenader precis som en öppen säng.)

Och för allt i världen, skrik inte och slå inte igen dörren. Det är ju sagolik underhållning :shock: Mamma kan "spela teater" på mera konstruktiva vis, om stora känslosvallet skulle behöva luftas :thumbsup:

Se till att han inte kommer ur sängen alls, är mitt heta tips. Man får sitta inom synhåll men bortvänd, utanför den halvöppna dörren (mörkt i rummet, tänt utanför) och syssla med något Vansinnigt Viktigt, som kräver full koncentration. Man tittar alltså inte åt barnets håll men öronen vandrar stadigt ditåt. Vid minsta rörelse i sänghalmen bryter man den sakligt leende friden med ett lagom barskt, militäriskt basunerande: DU LIGGER NER :!:

Antingen får sig då barnet en smärre chock och dånar fromt raklång på studs. Eller också kommer - hm - konversationen: "Jamen..." med diverse invändningar, sådana som du beskriver, i en strid ström. (Att du ger så många exempel på hans olika - hm - konversationer får mig att tro att du deltar i dem. Gör inte det [-X )

"Svara", dvs bryt, med ramsan. x4, vänlig men bestämd som det heter, dvs glatt barsk (du hajar :?: ), utan att titta åt barnets håll, och ge dig INTE in i några som helst - hm - konversationer. Goddag-yxskaft, kallas det, och ingenting får vare sig läggas till eller dras ifrån. Det hela ska upprepas lika många gånger som han försker sig på att - hm - konversera, och en gång till, så att den exakt likalydande, energiska ramsan får sista ordet.

Övergripande är budskapet, som ska hamra sig väg från din skalle raka spåret till spjälsängen: PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING. (Likadant på dagen, peståss - är man lagd så är man 8) )

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Tack kära Anna för svar!

Jag hann läsa före lunch igår och skärpte rutinerna. Tack.

(Ja hur kom stolen dit? :shock: Den stod ju i andra änden av rummet och plötsligt stod den vid sängen med små näsdukar, för det kom ju så mycket snor som man klarar att snyta ut så fint Själv och sen blev den kvar. Men icke längre. Stor dramatik :D "Vidar Behöver Faktiskt den stolen Faktiskt")

Men konversation blev det (och nej faktiskt så har jag inte svarat tidigare heller men han kan prata ihjäl en sten om han är på det humöret, eller en dammtuss eller, ja vad som helst)
Svaret på barska/snälla DU LIGGER NER! blev efter en kort sekund " Nej, Vidar står Faktiskt upp!!" (Mamman höll på att dö av skratt men var tyst som en mus 8) )

Lunchen igår blev ett enda stort långt utbrott av ifrågasättande men kvällen gick på 10 minuter. Idag gick lunchen på 20 minuter och kvällen har hittills bara resulterat i 5 upphopp så vi är definitivt på rätt väg!

Lösningen just nu är att stora starka lugna pappan genomför detta, i skrivande stund parkerad med ett glas vin och en bra bok utanför dörren och ramsar som vanligt som en gud.
(Att jag kommit på honom med att killa Lilla L på örat och i nacken i vargtimmen för "hon somnar så snabbt och gott då" är glömt och förlåtet :lol: )

Vi tackar och jobbar på!

:heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: !

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Härligt =D>

(Tipsa pappa om den bistra verkligheten: pillandet och killandet tassar lätt vidare till två timmars vargtimmesunderhållning OCH dito läggningsunderhållning när det inte alls somnas om eller somnas överhuvudtaget i modern tid :shock: Inte lika charmigt, nej :roll: )

Puss på Vidar: att stå upp är ändå bättre än att hoppa ur. Och bättre än att stå upp är att ligga ner. Han är på g :wink: :lol:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Clara Cecilia

Kära Anna,

Pappan är informerad sen tidigare :twisted: :evil: :evil: :twisted: 8)

(inte undra på att jag fått jobba med ramsan! Var är killet, vrålar flickan, var är killet! Hon gnölar tom i buffningstakt fortfarande och så åker rumpan upp på 4 :lol: men här buffas inte längre.)

Idag sovs det inte en enda minut på lunchen men allt annat provades. Gråta, skrika, spotta, dumma mamma, Vidar vill bara kramas etc etc. Jag var en smula hålögd efteråt.

Sen åkte vi hem till goda vänner tillika V´s gudföräldrar där han fick fixa potatis, göra glass och riva pepparkakshus med hammare! :lol: :lol: :lol:
Han somnade i luften på väg ner i spjälsängen men lyckades samla kraft för ett utbrytningsförsök med meddelandet att dörren Ska stå lite öppen. Sen sömn.

Ja vi jobbar på. Känns som han är precis mitt emellan Vila lunch och att Sova lunch. Kämpigt att vara där märker jag, stor och liten på samma gång.
(Mitt i allt detta är blöjan puts väck på eget initiativ, bärs nu bara på "lunchsov" :lol: och nattetid. En enda olycka hittills på 3 veckor. Han är en nogrann liten man :heart: )

Fortsättning följer!

Kram Clara
Clara Cecilia

Hej ni kära,
här stretar vi på!

Kvällarna är betydligt bättre, ett eller möjligen två urhopp - tyst som en panter tar han sig ur spjälsängen utan ens ett knirr men vi sitter på Vakt och ramsar ner. (om han inte lyckats somna till lunch går det på ca 20 min om han sovit pratar vi mer 45 min-1 timme av snack och frågor)

Lunchsovet är en stor cirkus av hopp, sång, spott, dumma mamma,sen vädjande mammis mammis mummy mummy (var han nu hittat på det? :shock: ).
Vi sitter på vakt med extremt bra bok i handen och ramsar och ramsar. Senaste dagarna har insomnandet tagit ca 1 timme. Sen sover han som en stock och blir oerhört sårad när jag väcker honom efter 1,5 timme :shock: . Det tar ungefär en timme av att låta honom vara och dra dåliga skämt :oops: och fixa upp blodsockret innan han är på banan.

Jag känner mig låst av detta nu 12-15 av hanterade! och funderar på om det är dags att skippa sovet och införa mysvila trots allt?

(På fina förskolan somnar han på 5 minuter kl 11.30 och sover ca 1 timme. Men han är ju där kort tid och bara få dagar i veckan så det blir ju väldigt intensivt eftersom han Älskar allt där.)

Nå, vad säger ni kloka som gjort det här förr?

Kram Clara
Rosine

Inlägg av Rosine »

Hej igen Clara,
jag har ju ingen erfarenhet (än) med detta, men kan du kanske erbjuda en lugn och intressant sysselsättning (i sängen?) efter lunchen där han samtidigt har möjlighet att somna i fall han är trött?
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Rosine skrev:Hej igen Clara,
jag har ju ingen erfarenhet (än) med detta, men kan du kanske erbjuda en lugn och intressant sysselsättning (i sängen?) efter lunchen där han samtidigt har möjlighet att somna i fall han är trött?
En dvd-saga med tillhörande bok är något många låter barnen göra i sängen. Jag gjorde också så med nåt av barnen, men vi har ganska raskt förflyttat vilan till soffan och en film, kudde och filt. Ofta har man då sovit och har man inte det har man i alla fall vilat :wink: . Funkar bra väääldigt långt upp i åldrarna :roll: :D
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Clara Cecilia

Tack Miar!

Så Gör vi från och med nu, har vi bestämt här på morgonen!
(Man kan ju alltid erbjuda en liten stund med en bok i föräldrasängen på sena eftermiddagen som "20" minutare om orken tryter, tänker jag)

DVD sagor ska fixas fram- har ni några favoriter lämpliga för en liten stor man som är en smula känslig? (Pelle Svanslös var ingen hit, Elake Måns säger jag bara, Elake Måns! :shock: )

Stort tack och kram
Clara
Clara Cecilia

Hej kära,
en dag är bara en dag men,

en mycket lycklig liten man bänkade sig framför Pettson och Findus med filt och en skål med frukt och sa varmt: Tack mamma!
(Sen gick jag in och vilade 8) )
Några gånger kom en liten herre in och sa: "dörren måste stå Precis lite öppen, sover du gott mamma?" Ja, det gör jag svarade jag. "Så bra, då orkar du mer i eftermiddag" var svaret :heart: :heart: :heart: :heart: ! (Vilket han har Helt rätt i)

Runt två började vi med en massa sysslor och han var stormande glad och fullkomligt överröste oss vuxna med gos och kärlek och hjälpsamhet. En lätt svacka runt 16.00 tiden avhjälptes med lego med pappan och sen somnade han på 5 minuter kl 19.30 efter bara ett blixtsnabbt och dödstyst urhopp för att kolla att dörren stod öppen.

Vilken underbar dag! Vilken kille! Och vilket forum, tack för att ni finns därute och är så kloka.

:heart:

Clara
Rosine

Inlägg av Rosine »

Så fint! Förstår jag rätt att du hade honom alltså sittande på soffan i vardagsrummet och så tittade han filmen medan du vilade i sovrummet? - Jag undrar bara så jag får lite idéer för framtiden.
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
Clara Cecilia

Precis så, funkade toppen, idag i alla fall..

Clara
Clara Cecilia

Hej kära,

här har vi jobbat på! Den unge mannen tar numer sin vila i soffan med film och filt. Det räcker Nästan men inte riktigt ännu vilket kommer till uttryck på sena eftermiddagen då det lätt blir grinigt.

Strategin nu är att erbjuda ett bad runt 16.00 så att han får pyssla i fred med sina baddjur och hämta ork innan maten.
Alternativt så går vi och handlar och han somnar som en stock i vagnen på väg hem och erbjuds då en 5-20 minutare. Svårt sur då han väcks men orkar då med kvällen utan trassel.

Kvällarna går strålande, urhoppen har avstannat helt. Däremot kollar han alltid en gång ("mamma?") att jag sitter på vakt och skickar iväg en ramsa, sen somnar han bums.

Istället har vi en liten nattvandrare som kommer tassande in i föräldrarummet varje natt. Han vill inte sova hos oss "pappa sparkas :shock: :lol: " utan jag lyfter upp honom och lägger honom i spjälis varpå han somnar om bums.
I början kunde han komma upp till 5 gånger men det är nu nere i 1 gång per natt.

Parallellt så utvecklas han så det stänker om det - språket sprutar ut, han arbetar hårdare hemma än någonsin förut, blöjan är slängd dagtid och han rusar för att kissa innan vi ska ut på eget bevåg.

I helgen hade vi en rejäl "mamma måste bära" konflikt på gång på väg till parken och plötsligt förstod jag och kunde praktisera "dålig teater" tricket! Mamman slängde sig raklång i en snödriva och ville bli buren, kunde inte gå, var så Trött, ville ha godis ect med en rejäl glimt i ögonen (riktigt kul var det :oops: ) Han fattade galoppen direkt, skrattade så han skrek och tog mig sen vänligt i handen och började med mild röst peppa: "det är inte långt kvar mamma, nu Går vi, jag hjälper dig, nu ska vi gunga, det blir glass efter maten osv :lol: :lol: :lol: . Alltihop slutade med att vi omväxlande gick vidare hand i hand och däremellan slängde oss i snön. Underbar dag. (Det Blev glass efter maten!)

:heart: :heart: :heart:

Clara
Ewa

Inlägg av Ewa »

CD-sagor för små känsliga öron:

Alfons
Nalle Puh
Mamma Mu
Bullerbyn
Saltkråkan
Pettson & Findus
Småsagor (finns olika samlingar)

Pys iväg till närmaste bibbla och låna hem ett gäng. Man vill ofta höra samma saga många gånger i den där åldern, för igenkänningens skull och för att riktigt få grepp om storyn, som sedan gärna tar liv i vardagen sedan och innan du vet ordet av har du en Emil som springer omkring och leker Lönneberga halva dagarna. CD-sagor är en gåva för barns språkutveckling där de får skapa egna bilder till berättelserna de hör! Vi har fortfarande CD-sagor på barnens vila medan de jobbar med lego eller annat, stora som de är. Nu är det Lasse-Maja, Mästerdetektiven Blomqvist och Ronja Rövardotter istället. Men fortfarande lika välbehövligt och samtidigt nyttigt!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Clara Cecilia skrev: I helgen hade vi en rejäl "mamma måste bära" konflikt på gång på väg till parken och plötsligt förstod jag och kunde praktisera "dålig teater" tricket! Mamman slängde sig raklång i en snödriva och ville bli buren, kunde inte gå, var så Trött, ville ha godis ect med en rejäl glimt i ögonen (riktigt kul var det :oops: ) Han fattade galoppen direkt, skrattade så han skrek och tog mig sen vänligt i handen och började med mild röst peppa: "det är inte långt kvar mamma, nu Går vi, jag hjälper dig, nu ska vi gunga, det blir glass efter maten osv :lol: :lol: :lol: . Alltihop slutade med att vi omväxlande gick vidare hand i hand och däremellan slängde oss i snön. Underbar dag. (Det Blev glass efter maten!)
Härligt jobbat, Clara! :thumbsup: Så där önskar jag att jag kunde göra, men hittills har jag aldrig lyckats med det. Är nog tyvärr lite för stiff till karaktären för att kunna göra det övertygande. :cry:

Kanske går nattvandrandet över om han får vandra tillbaka och klättra i själv?

Ang CD-sagor så kör vi också med såna (fast vi började inte förrän vid 3 år så tösen här var ju lite äldre) och det är en kompetens man tränar upp att orka lyssna på dem. 8) Men jag upplever också att kvällen blir stökigare om jag låter henne titta på DVD istället (det har hänt) - jag tror att det blir för mycket stimulans och för lite avslappning för att tjäna som fullfjädrad vila, kanske? Men i alla fall, i CD-avdelningen gillade vi bäst skivor med barnvisor i början, men nu har vi arbetat oss upp till ung vad Ewa föreslår (Madicken är allra populärast just nu :D). I DVD-väg var Mamma Mu, Byggare Bob och I drömmarnas trädgård det som gick hem bäst hos 2-åringen.
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Clara Cecilia

Hej!
O tack för tips!
CD saga ska vi testa, vi har högläst lite svårare böcker från början (förutom alla dom andra mer åldersanpassade, han tycker ca 40 st är lagom att låna när vi går till bibblan en gång i veckan :shock: ) och han gillar verkligen att lyssna.
chokladkaninen skrev:Så där önskar jag att jag kunde göra, men hittills har jag aldrig lyckats med det. Är nog tyvärr lite för stiff till karaktären för att kunna göra det övertygande. :cry:
Jag har aldrig lyckats trovärdigt förut heller, lite kanske men inte så totalt. Jag tror jag stod precis på gränsen att börja rya och plötsligt klickade det och jag bara gjorde. Var nog lite förvånad själv :D Men att du skulle vara stiff min kära Choko det har jag Mycket svårt att tro!
chokladkaninen skrev:Kanske går nattvandrandet över om han får vandra tillbaka och klättra i själv?
Det är mycket möjligt men han kommer inte i sängen utan stol och den har vi tagit bort (tack Anna! :heart: ) pga alla urhopp. Om det fortsätter får vi avvakta och se om det går att ställa tillbaka den?

Han befinner så så tydligt i en brytningsperiod + att rara mamman nu har bytts av med pappan i hemarbetet. V har aldrig varit ett stort fan av förändringar och Övergångar så jag tänker mjuka vanten på och vänta lite och se.

Clara
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"