Förstagångskurare, tankar och frågor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Luvisen

Re: Förstagångskurare, tankar och frågor

Inlägg av Luvisen »

Smyger in här...

En liten fågel sa mig att du behövde skratt-till-go'natt tips.

Min lille var en surbulle lääänge och det var svårt att få honom att skratta. Så jag gjorde så här:

Hivade upp honom på mitt huvud så att nedre delen av hans mage hamnade på toppen av mitt huvud. Sedan skakade jag mitt huvud fram och tebax. Kittlas trevligt. Det tyckte han var jätteskoj även om han var sur sekunden innan. Funkar nu med men han börjar bli liiiite för tung. :lol:

Hoppas det kan vara ngt för er och att du förstår hur jag menar. :lol:

Värme! /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

Hej, hej!

Jag kan ge mig min synvinkel på det hela tänkte jag.

Att ramsa i onödan är ju också att störa lilla godingen. Man måste ge dom chansen att lugna sig själva. Hela grejen är ju att man i slutändan inte vill behöva göra någonting alls... förutom att ramsa sig ur rummet vill säga. Så jag skulle säga att du låter honom lugna sig själv. Men om det bara eskalerar o du märkar att han behöver hjälp/han kommer inte att klara av att lugna sig själv.. då behöver du påminna.. men aldrig förrens det har gått dubbelt så lång tid som vad du ramsade sist. Däremot om gnället fram och tillbaka drar ut på tiden.. som om han har fastnat i ett evigt gnöl liksom... då brukar jag påminna igen för att sätta punkt.. klart och övertygande.
Vad det gäller bekräftelsen..
Om han börjar gnöla som svar på din bekräftelse skulle jag bekräfta igen. Men om han somnar till och är tyst efter första bekräftelsen men sedan börjar igen en stund senare och du då inte ingriper...då kanske jag skulle låta bli...så att det inte blir tjatigt. Igen...hela grejen är ju att man inte ska behöva göra någonting alls.

Det är min synpunkt på det hela.. hoppas att det hjälper :) Det har fungerat för oss :roll:

Lycka till nu och hoppas att ni får en riktigt god natt :heart: med lååååång sömn :sleep:
Mamma till älskade Frankie, född:10.05.21 kurstart:10.12.05
och älskade Sid, född 12.04.29 med SM i bakhuvudet från start
MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

åh just ja...skrattet till gonattet tipps.

Frankie har också varit riktigt svårflirtad... saker som har fungerat är är

1. Ena föräldern gömmer sig bakom dörren.. man går runt och letar och säger - vart är pappa/vart är mamma ... när man väl kommer nära dörren efter att ha letat på några andra ställen hoppar mamma/pappa ut med ett stort fånigt smile..viftar på huvudet o armarna och ropar tittut eller liknande (upskattas väldigt här hemma)

2. Ena föräldern låtsas äta upp händerna, nafsa i nacken å göra massa ljud som att jag äter upp dig medan den andra äter upp tårnarna o gör massa fåniga ljud den me...kittlar riktigt gott

3. brukar också leka med nallen och låtsas att det är nallen som kittlar

4.hissa dom över huvudet medan man ligger på rygg och köra hiss upp o ner medan man skrattar o gör fåniga hissljud.
Han verkar skratta mest medan han väntar på att det ska hända något...att hissen ska åka ner alltså... då brukar vi göra ett aaaaaaaaaaaa ljud som liksom eskalerar...o på piken går hissen ner... om du förstår hur jag menar?

5. även kul att göra tittut om han ligger på våran säng med säg pappa...o mamma gömmer sig nedanför sängen och hoppar upp på olika ställen

hoppas några kan funka hemma hos er :heart:

Måste även tillägga att skrattet till gonatten har blivit enklare med tiden. Ju mer sömn lillen har fått ju gladare och mer lättflirtad har han blivit :)
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

i natt minsann har han sovit sin första hela natt! =D>

Somnade efter lite extra gnöl och lååång solfjäder 19.40 (påbörjade läggningen ca 20 minuter tidigare) och väcktes av mig klockan 7.00! Klockan 4 i natt gav han ifrån sig ett ljud..... jag hade is i magen och hjärtat i halsgropen en lång stund, men han somnade själv! jag har däremot legat på nålar och sovit med ett öga och öra öppet för att höra minsta pip från honom....... men skönt att vi fått till en natt i alla fall. Fortsättning följer! Ska jobba mer med skrattet och läggningen.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

=D> :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

\:D/ :thumbsup: =D>
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Upp som en sol och ner som en pannkaka........ :cry:
Katastrofal läggning! :cry: :cry:
Vi har badat och busat och skrattat och när det blir sängen blir han galen.... jag har solfjädrat i 3 omgångar med lång väntan emellan, han ligger någorlunda stilla men gråter hejdlöst....... jag ramsar och går ut och han skriker så han får hosta. Prövar med musik men det hjälper inte heller...... vad ska jag göra nu då? Vill inte att han ska gråta sig trött. :cry: :cry:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Nu sover han i alla fall, efter 45 minuter, lade honom på mage till slut ändå och buffade lite för att få honom tyst och sedan solfjäder, ramsade och gick ut, inom 10 minuter sov han. Vad hände?? Känner mig så stressad över att man inte ska ge så mycket hjälp....... så jag gör det kanske halvdant? Det är ju ändå 7:e natten nu, hur lång tid får det ta? :shock:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

Inte fokusera på den enskilda läggningen nu.. Minns hur bra det gick nu natten innan o upp med hakan :P

Kämpa på med attityden av självklarhet .. man behöver sova, det är skönt att sova! Eller hur!?
När det känns självklart för mamma o pappa överför ni denna självklara energi till godingen :heart:

Frankie har ju börjat sin 8 månaders ångest .. och efter några dagars väldigt påfrästande läggningar så insåg jag efter några svar härifrån att jag hade börjat omedvetet tvivla. Jag gick in i sovrummet med Frankie skrattandes men när jag satte ner honom i sängen väntade jag på att han skulle börja gråta.. inte bra! [-X
Nu idag har jag inte förväntat mig något annat än att Frankie ska vara glad vid läggning. varför något annat?? han ska ju få sova? och jag vet att han är trött. Så klart han måste vara nöjd då... och wips gick det mycket enklare igen :P (inte alltid helt smärtfritt men mycket bättre)
Ä ni mi... attityden är a och o liksom! :heart:

Massa pepp o värme :heart: :thumbsup: :sleep:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Stressa inte upp dig! Du är väl kanske mest lugn själv när du ger buffen och då tog han beskedet samt att han bad om hjälp och fick den. Inget mer med det. Ny dag imorgon! :P

När han är vaken imorgon kan ni busa i sängen bara för att förstärka att det är ett mysigt ställe. Skriker han när ni lägger honom där igen så bli inte stressade utan blås honom på magen eller bit honom lite skojsligt i benet så han kommer av sig. :wink:

Massa värme :heart: :heart: :heart: /Luvisen
SM rookie
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Tack för att ni finns och för era tips! Natten blev bra trots allt, han vaknade till kvart över 1 men efter lite gråt och 2 ramsor från mig i sängen så somnade han om på 7 minuter. Han gnydde också till strax före 6 i morse men det fixade han själv.... :-) jag ska försöka vara mer positiv vid läggningen och kanske bita honom lite i benet :wink:
jag har varit så fokuserad på läggningen och tänkt mig mer att när han väl hamnar i sängen då är det allvar och nu ska han slappna av och sova och då är det slut på skojet...... tus att man får bitas lite då. :wink:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Jo det gick bättre i kväll. Jag bet honom lite i foten :) Jag bestämde mig till slut för att gå ut och ramsa fast han kämpade på i sängen. Så fick han göra det i 5 minuter sen ramsade jag en påminnelse (men han fortsatte vara arg) och gick ner i köket och donade, efter ytterligare 5 minuter gick jag upp lade tillrätta och en snabb solfjäder bara, ramsade och gick ut samt bekräftade....... sen sov han. Borde jag försöka med ramsan lite mer i stället för att gå in en andra gång? jag upplever att han bara blir argare när jag står vid dörren och ramsar....... men borde jag ändå stå där och försöka några extra gånger?? Sen är jag tillbaka i sovläget??? När jag provade att lägga honom på mage nu så kämpade han sig alldeles svettig........ när jag sen gick in och lade honom tillrätta lade jag honom därför från sittande ner på rygg, tryckte till och gick ut. När jag senare tittade till honom när han sov låg han förstås............. på mage. :|

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

jag läser och läser och desto mer förstår jag hur lite jag vet....... inser nog att jag kanske ska skippa att gå in en gång till och lägga till rätta, låta honom försöka lite längre, det kommer att ta längre tid men det får väl göra det då. Visst kan han få skrika en stund om ramsan inte hjälper, det är ju bara för honom att lägga sig ner och sova!!! Men då kommer jag i alla fall för femtioelfte gången tillbaka till....... vad är då skillnaden mot 5-minuters???!!! han skriker sig till utmattning för nåt annat kan jag inte se att det blir? jag kan ju gå ner på nedervåningen och pyssla med något annat så hör jag ju honom inte....... men det känns ju hemskt? Kan någon upplysa mig!

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Jobba med ditt tonfall, tycker iaf jag. Håll för öronen och hör hur du själv låter. Koncentrera dig på det och se om du inte kan få till en riktig dialog- då svarar de på ramsan och det är ju det som måste till- dialogen alltså.

Kämpa på!

Det är inte 5 min metoden. Lilla livet har fått besked och det är inget man får på 5 min metoden- jag vet för jag har använt den.

Hur länge ska det ta? Tja, det beror på barnet och på dig. Varje resan är individuell så haka inte upp dig på hur där är för just er.

Dina inlägg ser ut att vara skrivna av en person är ganska uppstressade. Jag förstår att man blir stressad när älsklingen skriker och gråter MEN det är just det du måste JOBBA med. Gör allt du kan för att lugna ner dig själv.

Du ska känna/tänka och andas att sömnen är lika självklar som att jorden är rund.

Kom igen, jobba på!

Hur är allt annars?
Vad gör ni på dagarna?
Är det BECKMÖRKT i rummet?
Är maten uppfettad?
Vad sover den lilla stjärnan i?
Är det svalt i rummet?

Skickar massa värme :heart: :heart: :heart: /Luvisen
SM rookie
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej igen.

(ser precis att Luvisen svarat di, men här kommer iaf mina tankar)

Jag tycker ni jobbar fint! Om du några kväller nu framöver går in en andra gång och kort lägger tillrätta och ramsar dig ut och älsklingen blir lugn och somnar så gör så, men vänta längre och längre för var kväll innan du går in.
Vänta och lyssna hur han skriker. Jobbar han upp sig?

Sen är det viktigt att inte ramsa först och sen gå in. För då betyder ramsan - Mamma kommer in.
Du kan gå in, men bara om du inte ramsat innan, för då ramsar du dig ut och ramsan blir då "mamma går ut, du ska sova". Hänger du mer?

Hur har ni det med magläget nu? Vi skrev i PM och ja, jag tror på magläget.
AW skriver att man bör ha larm tills älsklingen är iaf 11 mån. Och oavsett om älsklingen kan vända så skulle jag aldrig köra utan. Men där väljer man själv, hur man vill ha det! Men de allra flesta här inne skulle nog rekomendera larm :wink:

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"