Vad gör jag för fel???

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Sleepless

Vad gör jag för fel???

Inlägg av Sleepless »

Hej,

har en liten världens snällaste tös, 9 veckor. Minst av 3 (ibland 4 med bonussyskon). Hon har ett bra dagschema tycker jag.
Vaknar ca 8-09.30
Sova 09.30-12.00
Vaken 12.00-13.30
Sova 13.30-16.00
Vaken 16.00-17.30
Sova 17.30-18.00
Vaken 18.00-21.00

Vaknar oftast vid 2-3 sen och får mat, sen ibland vid 6. Ibland blir det bara en gång per natt...

Men till problematiken: Hon somnar i sin säng, jag buffar ofta en liten stund vid 21. Men sen kommer gisslet. Hon vaknar ca 1 timme senare och tycker hon ska gå upp. Här ger jag henne mer mat. Anledningen är att jag ibland inte får i henne så jag känner mig bustrygg att hon är proppmätt innan hon somnar kl 21. Tar ca 45 min att få madame att somna om. Hon gallskriker absolut inte. Mera frustrerad själv över att hon inte kan somna om, ligger och skriker lite, jämrar sig, vrider sig i sängen osv. Jag går in och buffar henne "lugn" när det behöver och går ut igen. Får göra detta minst 6-7 ggr dessa 60 minuter.

Bör tilläggas att hon har napp på dagen, ibland när hon sover, dock inte alltid. På natten har jag aldrig gett henne napp dock, för jag anser att sömnen blir så bruten om hon ska behöva vakna varje gång den trillar ur. (vilket hon ofta gör på dagen).
Jag upplever att hon söker efter napp (kanske inbillar jag mig) när hon inte kan somna om...

Annars väldigt nöjd liten tjej, inget kvällstrassel att tala om. Skriker max 5 min per dag tror jag.

Vad tusan ska jag göra för att bli av med den här knäpp timmen mellan 22-23?
:heart:
LindaVega

Re: Vad gör jag för fel???

Inlägg av LindaVega »

Hej, det låter som att ni har en skön vardag hemma.

Tycker du verkar göra allt rätt. Om hon inte skriker utan mest bökar och stökar kanske du kan backa lite och få henne att klara av omsomnandet mer och mer på egen hand. Rap på tvären? Det brukar störa min lille kille.

Tyvärr har jag inte så mycket mer att komma med. Någon annan?

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej :D

jag undrar om det inte är nappen som spökar som du säger. :-k
Om hon fâr den för att sova pâ dagen (även om inte alltid) sâ kan det ju vara den hon "frâgar" efter där pâ senkvällen ocksâ.

Sover hon pâ mage? (med larm) Isâfall kan det vara lättare att hitta sina fingrar att suga pâ, om det är sugbehovet som manifesterar sig (kan vara starkt iaf fram till fyra mânader). Vâr lillebror fixade dock inte det förrän vid sex mânader (hade ingenting fram tills dess, men den dagen han hittade sin Tumme :heart: sâ gâr det inte en lur utan att den âker in.)

Och som Linda säger, hur har ni det med rapandet?
Sleepless

Inlägg av Sleepless »

Hej Tjejer.

tusen tack för svar. Rapandet är ok. Jag tror det är napp grejen. Hur tusan får man en bebbe att hitta tummen? Tips?

Kram
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Jag vill minnas att jag gav mig pâ hitta tummeträning med vâr storebror men det gick aldrig. Han hade napp (alldeles för länge :oops: ). Med lillebror försökte jag inte lära honom nâgot och han fick ingen napp överhuvudtaget (sov bra ändâ).
Min tanke är att antingen ger man napp fullt ut vid insomning (dag och natt), eller sâ ger man ingenting och har förtroende för att barnet fixar det själv. Men som sagt, vissa barn har ett starkt sugbehov de första mânaderna och dâ kan det vara svârt att somna utan nâgonting alls att suga pâ (om man inte hittar sina fingrar exempelvis).
Du skulle kunna ge napp nu fullt ut, och sen minikura bort den runt fyra mânader när sugbehovet brukar minska. Fundera.

Anna skriver väldigt tänkvart om napp i Barnaboken (s 231 i nya upplagan). Har du inte den sâ investera! Den berikar ens fôräldraskap otroligt och ger handfasta râd de första sexton âren. :wink:
Sleepless

Inlägg av Sleepless »

Hmm... du har nog rätt... jag har liksom tyckt att ligger man på mage och allt, borde hon kunna somna ändå...

ska tänka på det.

Har Annas tidigare böcker, 231....
vad står det för intressant?
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Sleepless!

Jag vill önska dig välkommen till Späda barn och Små och säga grattis till lilla juvelen :heart:. Det ska bli roligt att följa er resa!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Sleepless skrev:Har Annas tidigare böcker, 231....
vad står det för intressant?
Det är alltid lite vanskligt att ge sig pâ resumera det Anna sâ fint beskriver med egna ord, men det jag gillar i nappkapitet (Napp - om, när och hur länge?) är budskapet att nappen är en SUGnapp, inte en TRÖSTnapp, samt att det är helt och hâllet förälderns ansvar om och hur länge barnet ska ha napp. Är man rädd att inte "vâga" ta bort den sâ är det bättre att aldrig ge den.

Har du en tidigare utgâva av Barnaboken sâ finns detta kapitel kanske med, jag har bara läst nyaste sâ det är min referens. :wink:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"