Sjunker i vikt

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
NlNA
Inlägg: 280
Blev medlem: tis 22 apr 2008, 20:02
Ort: Halland

Sjunker i vikt

Inlägg av NlNA »

Hej :!:

Var på BVC-besök idag och lillkillen på 6 månader följer inte sin viktkurva :( . Han är inte mager men dom reagerade lite nu eftersom han kommer längre och längre ifrån "normalvikten". Han har underhudsfett men inte jättemycket! Dock följer han sin längd.
Jag proppar i honom en massa mat och han sover sina timmar dag som natt 8) , så därför är jag inte jätteorolig.
Fixade bara att hel-amma tills han var 2 månader. Efter det började vikten att avvika.
Fick sen Nan 2 och bröstet till natten och morgonen. Vid 3-4 månader ammade jag bara lite på morgonen och jag slutade helt för någon vecka sedan.
Han fick smakisar vid 3,5 månader och det har gått jättebra, slukar allt :D

Jag behöver nu lite tips och råd om det är något jag ska ändra på eller lägga till.

Frukost 7:00 då det ges 150 ml Sempers kvällsvälling för 6 månader samt 60 ml Nan 2. Slukar runt 180-200 ml.
Lunch 10:30. Gröt. Antingen Nestles Päron-Banan för 6 månader 1 portion + banan eller riktig havregrynsgröt (gjord på 1 dl havregryn) med russin, riktigt smör och en halv mosad banan. Ibland serveras också katrinplommonpuré. Allt brukar gå ner :shock:
Mellanmål 14:30. 150 ml Nan 2.
Middag 17:00 Hemmagjord mat. Fisk, korv, kött, palsternacka, morötter, potatis, pasta eller ris m.m. En burk brukar slinka ner. Katrinplommonpuré eller banan som efterrätt.
Nattslurk 18:30. Sempers Kvälsvälling för 6 månader. 150-200 ml.

Tycker själv att han äter hästamängder :shock:

Är aktiv, ålar redan fram över golvet och ligger mycket på mage vart vi än är. Sitter gärna i sin matstol och röjer i visp-och stekspadelådan :D .
Försöker komma ut i friska luften varje dag men inte alltid. Är aldrig frusen ute fastän det är 5-10 minus -varm som en ugn :!:

Behöver jag oroa mig för hans vikt :?:
Ska nu på en extra kontroll om en månad.

Tacksam för råd och tips :!:
NINA
Lisa för själen kom december 2007.
Mors lilla Olle kom juni 2010.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Sjunker i vikt

Inlägg av TorsMamma »

Hej, vet du? Min son följde bara sin längdkurva och inte sin viktkurva. Han lade allt han fick i sig på längden. Så nej då hade jag inte oroat mig. BVC gjorde BMI (han är 4 nu) och han låg som jätteunderviktig. MEN, han kan liksom inte äta mer än han gör OCH han växer på längden. Så NEJ, jag oroar mig inte.

När jag tittar på era måltider så hade jag nog gett 2 mål mat och efterjagat dessa direkt med ersättning, samt 1-2 grötmål. MED välling till kvällsslurk. En 6 mån kan äta nästan HUR MYCKET SOM HELST och dessutom skall du mata MYCKET; EXTREMT mycket fortare. JÄTTEFORT. Pausa INTE i matandet. Du skall se att gröt på 1 dl är inget, gör 2 dl MINST. Här skall det ätas i hästmängder om man vill det. Så gör alltid mer än du tror han äter och mata fort och håll dina mattider så skall du se.
Ge gärna frukt i massor på gröten och även till efterrätt m.m. Vissa barn får i sig hur mycket som helst.

MIn son ålade också vid denna tiden och han gjorde av med all energi, så oroa dig inte. (förmodligen är han en sparris sen när han är stor, så var glad nu) :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
NlNA
Inlägg: 280
Blev medlem: tis 22 apr 2008, 20:02
Ort: Halland

Re: Sjunker i vikt

Inlägg av NlNA »

Tack TorsMamma för ett snabbt svar :!:

:arrow: Då ska jag testa det här:
Välling + gröt till frukost
Lagad mat till lunch
Välling till mellanmål + frukt
Lagad mat eller gröt till middag
Välling till nattslurken

Frukt till efterrätt och ersättning som dricka till maten.

Jag vill gärna hålla mig till vällingen när det är mellanmål eftersom det är vid den tiden vi ger oss ut på utflykt eller utevistelse. Smidigare med flaska och betydligt mindre kladd :roll: i dessa vintertider.
Han är en riktig söleper (vilket han gärna får vara :D ) men 2-3 gånger om dagen får räcka för mig.... :wink:

O ja, här matas det fort, jättefort. Inget pausande i maten inte :D . Liv i luckan annars :!: :!: . Enda hindret är att tummen ska in hela tiden, så det är den jag slåss emot :wink: .

:arrow: När är det dags att gå upp till 8-månaders vällingen samt gröten :?:

Tack för att ni finns :!: :heart:
NINA
Lisa för själen kom december 2007.
Mors lilla Olle kom juni 2010.
Fd Medlem

Re: Sjunker i vikt

Inlägg av Fd Medlem »

Hej!
Jag delar också av min egen resa: Jag har en mellanson som dippade och de stod och hoppade på BVC och sa att jag skkulle ha mer grädde i maten. Men vi äter inga komjölkprodukter, och han var helt frisk och stark och med på noterna, så jag var inte orolig alls. BVC sa: "Men ge honom tofuglass då!"
Jag tror han var runt 6 månader....
Alltså, allvarigt. Det är ju tjänstefel.
Hur som helst. Att små barn går upp i vikt är givetvis väldigt viktigt. Det BVC ska ha koll på är att de har en reserv. Små barn som blir sjuka kan tappa mycket vikt och det kan bli lite oproportionellt eftersom de väger så lite i utgångspunkten. Det är därför BVC flaggar för detta.
Hur som helst.
Att de följer Den Svenska Standarden exakt och precis är däremot mindre viktigt.
Men känner du oro kan du alltid vända på det hela: Ok, han äter massor, men är det något som gör att han inte tar upp näringen? Något han inte tål? Gluten, komjölk exempelvis, som ju kommer i enorma mängder i industrigröt och välling.
Fundera lite på det, och om han ev har andra symptom (infektionskänslighet, eksem, lös mage exempelvis) och ta up det med BVC om det inte löser sig av din nya matplan.

Lycka till!
Ulrika
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Re: Sjunker i vikt

Inlägg av Anna09 »

Hej,

hur har ni det med plockmat? Jag tänker på din rival, tummen...? :wink:

Ge små mjuka bitar att ta själv med handen och äta, samtidigt som du matar på med skeden. Då går det i MASSOR med mer mat och de har dessutom roligt när de äter, dvs hans tumme har annat att göra.

Skalade gröna ärtor, mjuka bitar smörgås med smör, kokta grönsaker som är mjuka i små bitar etc etc etc. Avocadobitar mm mm.

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
NlNA
Inlägg: 280
Blev medlem: tis 22 apr 2008, 20:02
Ort: Halland

Re: Sjunker i vikt

Inlägg av NlNA »

Hej igen och tack för svaren jag fått :!:

Plockmat har inte gått helt bra då han har svårt att greppa om smörgåsbitarna t ex (men det övas på det :wink: ).
Nackdelen med att ge honom plockmat är att han suger mer... på alla sina fingrar :roll: :D . Maten kommer inte in i munnen så lätt, så då suger vi in den istället :lol: .
Därför har vi tagit till leksaker och bestik (klart man ska ha en egen sked :wink: ) och det fungerar prima. Dessutom kan jag dra lite i leksaken eller skeden så jag putta in lite mat däremellan.

När det serveras hemmalagad gröt gör jag lite mer än jag vet att han orkar med så att han får kladda så mycket han vill. Köpegröten är lite för dyr för det...
Trodde jag fick spader härom dagen då tösen också ville testa att äta sin gröt med händerna :roll: . Har aldrig sett så mycket gröt utanför tallriken någon gång förr :D :D :D :shock: Men vilken upplevelse för henne :!: Det blev totalsanering för både henne och köket efter det. Fick försiktigt förklara för henne att äta gröt med händerna gör vi BARA hemma...

Jag har bytt ut all ersättning mot välling och har börjat med 8 månadersvällingen lite smått. Tycker han verkar mättare efter varje måltid nu och inte alls kinkig inför nästa, såsom han kunde vara förr.

Om ca 2 veckor ska vi på återbesök ang lillkillens vikt så då får vi se lite hur det har gått sen sist. Dock är både han och hans syster sjuka här och jag tror att det är våra vattenkoppsvänners intensiva besökande som börjar ge resultat 8) . Får väl se när/om prickarna dyker upp :!:

Jag är inte ett dugg orolig för hans vikt då jag inte kan göra annat än att mata tills det är stopp. Han sover som en stock, dag som natt...(mellan 12-14 timmar varje natt nu när sjukan är på besök) så mätt är han :!:

På återseende :heart:
NINA
Lisa för själen kom december 2007.
Mors lilla Olle kom juni 2010.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"