Sjuåring som är rädd att kräkas...varje kväll

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
kocken

Sjuåring som är rädd att kräkas...varje kväll

Inlägg av kocken »

Hej vänner!

Nu behöver jag hjälp i förvirringen. Jag har en tjej (7 år) som varje kväll (och ibland under dagarna) får för sig att hon kommer att kräkas, vilket hon är paniskt rädd för sedan en magsjukerunda för några år sedan. Detta drar igång ett inferno av andra rädslor så som att dö, att hon ska bli sjuk, att någon annan ska bli sjuk etc etc.

Jag har försökt lugna henne med att säga att hon inte kommer att kräkas, att det inte är farligt osv. men har nu insett att detta är helt fel taktik eftersom hon inte blir ett dugg lugnare samt att hon förr eller senare förmodligen kommer att kräkas pga av magsjuka eller dylikt.

Hur tycker ni kloka medmänniskor att jag ska få ordning på detta ångestladdade för henne? Vad ska jag göra och säga nästa gång hon säger att "det känns som att jag ska kräkas"? :?

Hon somnar alltid själv i sin säng med mig/maken sittandes i soffan i vardagsrummet. Hon vill dock ALLTID se någon del (typ foten) av oss från sängen vilket jag fattar är en kontrollgrej från hennes sida. Visst ska jag sluta med detta också va :oops: ? Jag vill så klart att hon ska somna tryggt utan att hon direkt ser oss. Dessutom känner jag mig ganska bunden av att jag ska sitta klistrad i soffan tills hon somnat.

Ja ni hör ju själva och jag fattar att det är mitt eget beteende och min inställning som ska ändras, jag behöver bara en knuff och mentalt stöd av er.

Hoppas att någon har orkat ögna igenom mina tankar fast det är mitt emellan jul och nyår.

Kram! :heart:
Ewa

Re: Sjuåring som är rädd att kräkas...varje kväll

Inlägg av Ewa »

Hej!

Här har varit obemannat över jul och nyår så jag får börja med att be om ursäkt för att svaret dröjer, men tror nog du kan ha överseende med det :wink:

Rädslor, vad bitar på dem :-k
:idea: Kunskap: NÄR kräks man, VARFÖR kräks man, hur GÖR man när man kräks, hur blir man FRISK igen, hur förebygger man... och viktigast av allt - av årets 365 dagar kanske man i värsta fall kräks i 5, typ :wink:
:idea: Möta faran tillsammans: Fixa bästa förutsättningarna för att ta hand om sig och hjälpas åt när så behövs.

Det var det lilla jag hade att bidra med. God fortsättning :D
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
kocken

Inlägg av kocken »

Hej Ewa och tack för ditt svar! :heart:

Jag har gjort exakt så, förklarat varför, när, om, hur ofta, hur stor sannolikhet etc. men det biter liksom inte. Känner mig maktlös och lider med henne eftersom hon tycker att det är så jobbigt, och jag med för den delen, när jag inte når fram. :(
Ewa

Inlägg av Ewa »

Ja du, låter ju på det hela taget mest som tecken på lite allmän oro, med tanke på vad du i övrigt berättar. En kort sejour över att vara rädd för allt möjligt har jag också varit med om här hemma. Men den blev högst kortvarig. Förtroliga möten där man samlar upp och möts över vad som hänt under dagen (det är mycket intryck för skolbarnen att hantera), saklighet, samla in mardrömmar i en liten burk innan läggning och TOKMYCKET skratt och vara rejält behövd i vardagen tog udden av otryggheten här, som jag mest såg som frågor som behövde ett sakligt och vänligt svar.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
kocken

Inlägg av kocken »

Så är det nog, det kom upp en hel del igår kväll ang taskigheter i skolan. Jag får nog köra hårdkörning vad gäller kvalitetstid efter skolan och lek och bus och hoppas att det ger med sig.

:)
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"