Galen på allt! Snälla hjälp oss!!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
alvalie

Galen på allt! Snälla hjälp oss!!

Inlägg av alvalie »

Har en son som krånglat sedan han var nyfödd. I början var det dålig sömn, diarré, kräkningar och skrik i timmar! Det blev bättre med mjölkproteinfritt, men inte helt bra. Skriken fortsatte och den dåliga sömnen. Efter ca 8 månader tillkom även illröda kinder, som om någon hade dragit till honom på kinderna eller han hade varit ute flera timmar i -30 grader. Detta var alltså inte fallet och hade inget med vädret att göra.

Vid 15 månaders ålder så hade vi både mjölkprotein, sojaprotein och sädesslagsfritt och då blev det bättre. Vi försökte då ge honom mjölk och soja igen och vi märkte inte någon diarré eller kräkningar som hade varit hans symtom förut.
Nu är han 2 år gammal och hans mage är som en ballong, han sover inte på nätterna och är allmänt "tjurig" eller "trotsig" som en del vill använda också.

jag känner dock att det inte är direkt trots för han är världens goaste och mysigaste unge, jag tror helt enkelt inte han mår bra. Hans magstorlek kan skilja 7-8 cm från morgon till kväll!! Helt otroligt.

Nu kör vi återigen mjölkfritt och sädesslagsfritt...har dock inte allt för stora förhoppningar. Börjar tröttna och jag börjar få ont i magen över att sonen inte mått riktigt bra någon gång hela sitt liv. Vi börjar bli arga och irriterade på honom med hans dåliga sömn och sitt hemska humör å andra sidan har vi dåligt samvete eftersom vi vet han mår dåligt.

Vi går hos läkare och dietist men det känns som om de inte har allt för mkt att komma med, att han är lite "ovanlig" och det känns som om det mest är jag som driver det hela och det är jag som måste komma med förslag!!

jag behöver hjälp. har sökt på nätet, både de som har samma erfarenheter eller som ändå har idéer! snälla! tycker så synd om honom (och om oss ;-))
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Galen på allt! Snälla hjälp oss!!

Inlägg av TorsMamma »

Hej, när de blir större så brukar ju symptomen på "matallergi" förändras. Innan var de STARKA reaktioner. men nu är de mera diffusa som typ, svullen mage, torr hud, lite prickar på kroppen, lätt exem, och speedat humör tillhör vanligheterna är min erfarenhet.

Att köra helt mjölkfritt, sojafritt och sädesslags fritt kan nog vara en mycket god ide. Kanske även äggfritt då ägg brukar vara en till faktor för många. Svullen mage är ju oftast tecken på just vete och andra sädeslag. MEN, är man gluten intollerant så förstörs det där lilla tarmluddet man har, och det tar LÅNG tid att läka sig ifrån. Så här gäller långt tålamod innan ni kan göra en "Provokation" igen anser jag. Speciellt vad det gäller gluten och sädesslag. Sen brukar ju svullen mage också bero på mjölk produkter (därav mjölkmage, myntat. Dock brukar ju detta hänvisas till lactos känsliga. Men din son har säkert både lactos och mjölkprotein känsligheten)

Glöm inte vara noga med att läsa på all förpackning så ni inte av misstag köper något med dessa saker i.

Har du läst råsmart bloggen för inspiration till mat och godis? Här är den annars.

http://blogg.mama.nu/ulrikahoffer/
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
alvalie

Inlägg av alvalie »

Någon här som testat eye Q till era barn? Speciellt om de är allergiska??
Jag har gett min son Omega-3 i alla dess former sen han var bara ett par månader. Om du skall ge Omega-3 rekommenderar jag hellre Mor-EPA till en 2 åring i första hand. Det är starkare Omega-3.

Brukar hjälpa både speedade och sömnen kan jag avslöja. Så köp direkt och testa.

(nu kan man ju diskutera hönan och ägget MEN, det är inte ovanligt att barn med ADHD sover dåligt, eller att barn som sover dåligt uppvisar ADHD liknande symptom. Så oavsett behöver de sova, oftast ordentligt)

Du kanske även vill vara försiktig med Socker om han har lätt för att bli sockerspeedad? Bara en tanke bland alla du säkert har.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Ps, du får gärna gå in under "kontrollpanel/profil/ ändra signatur" och skriva barnets födelsedata så blir det lättare att anpassa svaret till just dig. :wink:

Kanske är det så att ni är inne i förtrotsen nu också och då kan man läsa om detta i Barnaboken den har massa nyttigt som man kan tänkas behöva. :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Förlåt jag förstörde ditt fina inlägg.... :cry: [-o< :oops: :cry: :cry:

Jag skulle svara och tryckte på fel knapp. Snälla skriv om de tankar du hade som jag råkade radera? [-o<
Tor 2006

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jag har gett min son Omega-3 i alla dess former sen han var bara ett par månader. Om du skall ge Omega-3 rekommenderar jag hellre Mor-EPA till en 2 åring i första hand. Det är starkare Omega-3.

Brukar hjälpa både speedade och sömnen kan jag avslöja. Så köp direkt och testa.

(nu kan man ju diskutera hönan och ägget MEN, det är inte ovanligt att barn med ADHD sover dåligt, eller att barn som sover dåligt uppvisar ADHD liknande symptom. Så oavsett behöver de sova, oftast ordentligt)

Du kanske även vill vara försiktig med Socker om han har lätt för att bli sockerspeedad? Bara en tanke bland alla du säkert har.
Tor 2006

alvalie

Inlägg av alvalie »

TorsMamma skrev:Förlåt jag förstörde ditt fina inlägg.... :cry: [-o< :oops: :cry: :cry:

Jag skulle svara och tryckte på fel knapp. Snälla skriv om de tankar du hade som jag råkade radera? [-o<
haha minns inte exakt vad jag skrev...

Jag säger som du, vad är höna och vad är ägget?

Allergi HAR han det vet vi ju, men beror ALLT på det eller är det fler saker?
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej, Alvalie!
Att tyda små barns allergiska symptom och ta reda på vad som är vad, är klurigt både för oss föräldrar men också för läkarna många ggr.
Om jag vore som du, så skulle jag föra en matdagbok över ALLT Liten stoppar i sig. Skriv också symptom och allmäntillstånd. Ofta tar det då inte allt för låg tid innan man kan skönja ett samband.
Det svåra är dock sena reaktioner som kan uppkomma tom. dagar efter, vilket komplicerar det hela såklart.
Har prick och RAST-test gjorts? Provokation på sjukhus?

I många fall är det även så att om man uteslutit laktos en längre tid så kan man reagera som en laktosintolerant, utan att egentligen vara det. Därför bör du ha fått ett schema av er dietist?

Hur ser vikt och längdkurva ut?

För mig låter det i vilket fall som om Liten lider av någon allergi alt. överkänslighet. Så stå på dig!

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
alvalie

Inlägg av alvalie »

Johanna w. skrev:Hej, Alvalie!
Att tyda små barns allergiska symptom och ta reda på vad som är vad, är klurigt både för oss föräldrar men också för läkarna många ggr.
Om jag vore som du, så skulle jag föra en matdagbok över ALLT Liten stoppar i sig. Skriv också symptom och allmäntillstånd. Ofta tar det då inte allt för låg tid innan man kan skönja ett samband.
Det svåra är dock sena reaktioner som kan uppkomma tom. dagar efter, vilket komplicerar det hela såklart.
Har prick och RAST-test gjorts? Provokation på sjukhus?

I många fall är det även så att om man uteslutit laktos en längre tid så kan man reagera som en laktosintolerant, utan att egentligen vara det. Därför bör du ha fått ett schema av er dietist?

Hur ser vikt och längdkurva ut?

För mig låter det i vilket fall som om Liten lider av någon allergi alt. överkänslighet. Så stå på dig!

Kram Johanna
vi har gjotr rast och vi har gjort pricktest som inte visar nåt vilket är rätt vanligt eftersom sonen har sena reaktioner :-(tyvärr...funderar på att be att få remiss för lapptest...kanske kan visa mer där.
Allergisk mot vete är vi helt säkra på att han är! Det är ju ev andra saker vi är osäkra på.

vi har gått igenom hans mjölkproteinallergi med alla konstens regller när han var 3 månader till 18 månader, sedan dess har han fått mjölk (givetvis inkluderat enligt konstens alla regler, inte bara helt apropå full fart)

Jag ska till läkaren med honom nästa vecka o då vill jag ha en grundlig utredning. de har eg inte gjort något mer än tagit allergi + glutenprover på honom. inga andra undersökningar vilket jag kommer kräva nu. han har mått dåligt i 2 år och det är inte meningen!
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"