Elias och SM-3:e gången gillt?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
lilla mia

Re: Elias och SM-3:e gången gillt?

Inlägg av lilla mia »

hej!
maken satt och läste igenom tråden igår kväll. kändes bra. dock fungerar det inget vidare här hemma. vi har inget sätt som funkar för att få honom att somna!

det är verkligen helt superbesvärligt varenda gång. vi alternerar mellan vagning på mage, rygg, sida- inget funkar. bilbarnstolen, buff i säng, att gå runt med honom i famnen, ligga bredvid mig i våran säng. däremellan försöker vi med rap, mer mat från bröst och flaska. det går aldrig utan skrik att lägga honom. oftast tar det 30-60 minuter att söva honom. vi känner oss helt hjälplösa.

känns som vi inte har nån struktur alls i hans vardag eller i läggningsproceduren. vi har låtit honom styra senaste dagarna. mycket pga att jag inte orkar söva om när han vaknar i 45 minutersskarven. jag blir bara besviken när det inte blir som jag tänkt. maken undrar väl vad jag håller på med men följer oftast mig. han tar inge egna initiativ till att strukturera upp utan lyssnar in mig och väntar på signal... på gott och ont. :wink:

så i dagsläget ser dagarna ut så här. vaknar. mat vakentid erbjuds mer mat inna det är dags dör att sova. tar ibland. lägger. vilket alltså innebär skrik och frustration från oss alla. i undantagsfall somnar han i ovrallen i bilstolen omedelbums med bara några skak i handtaget. sover 45 min - 2,5 timme per sovpass. oftast bara ett långpass per dag.

nätterna är bra! :) han somnar för natten mellan 22-23 (nuförtiden mellan oss på rygg med napp efter 2 timmars skrik). och äter sen mellan 3-4 (somnar om direkt i sin vagn) och sen morgon vid 7.

snälla, tips på hur vi ska komma tillrätta med läggningsproblematiken!!!
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej lilla mia!

Nu hoppar jag in här i tråden utan att ha läst den alls, förutom det här sista inlägget du gjorde och jag ber om ursäkt i förväg om du redan fått samma svar tidigare :oops: . Min tanke blir genast att ni är förvirrade lite till mans i familjen :wink: . Du vill ta ledningen men orkar inte riktigt, gossen får ta ledningen lite ibland och däremellan står maken och gör lite si och så. Inte undra på att ni känner er trötta och maktlösa, det är jobbigt att inte veta vad dagarna har att erbjuda och vad som ska funka nästa gång.

Så jag tänker så här: sätt er ner, ni två vuxna och bestäm er för hur och var lillen ska sova, och se till att han somnar där. Testa inte en massa olika alternativ, utan bestäm er för ett och ge gossen en chans att lära sig somna där innan ni ens funderar på att utvärdera eller ändra. Mina har alla sovit i vagnen, på mage, under alla daglurar (även nätterna de första fyra-fem månaderna) och jag har vagnat dem lugna och varit mer generös när de varit riktigt små, som din gosse är. Man kan vagna ända in i sömnen i början, vagna rejält och lägg en hand på lilla ryggen om han behöver lugnas, spela gärna musik eller ha dammsugaren på - något som tar bort din koncentration litegrann :wink: .

Kram en annan Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej lilla mia :D

Börjar med det positiva, vad skönt att nätterna är sâ lugna! :D

De gânger lillebror inte ville komma till ro sâ hade vi ett krisknep som kanske kan funka hos er ocksâ. Vi har aldrig vagnat (ont om plats för innevagn), men lillebror sov i vagnsinsatsen fram till ca fyra mânader. Sâ vi buffade honom vid behov i den och det gick bra. Krisknepet, det var att pappa fick buffa, länge och lângsamt. Som en mix av buff och solfjäder. Jag tror att det har att göra med storleken pâ händerna :lol: , rejäla händer som liksom täcker hela lilla ryggan och stadigt och varmt buffar till ro, det gjorde underverk hos oss.

Ser just miar70s inlägg, sug ât dig vartenda ord! :wink:
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

ja, det är väl det vi känner själva också, precis som miar70 skriver. han blir ju helförvirrad stackaren. vi ska testa att bara köra vagnen nu. passar ju bra när maken är hemma så jag inte behöver dra ut med honom på dagislämning/hämtning, för dem tillfällerna blir det ju sova i bilstolen.
om vi får till läggningarna så kan vi ju sen börja fundera på hur långa lurarna ska vara också.

när vi lägger ner i vagnen så lyfter han ju upp huvudet direkt och tittar på det fina tyget med roliga figurer på. vi börjar vagna direkt. och han börjar gny/skrika. han lyfter upp huvudet och vi försöker trycka ner lite försiktigt. gör vi fel?
om han ligger och beskådar vagnens insida och är nöjd ska han få göra det först och så starta vagningen när han börjar tröttna?

napp eller inte? vi testar utan nu. han är inte riktigt säker i nappsugandet utan den åker ut titt som tätt. och dessutom vaknar han ju när den åker ut om han inte sover riktigt djupt.

har iaf upptäckt att han gärna tar bröstet när han vaknar efter ett sovpass men sen vill han absolut inte ta det igen innan nästa sovning. däremot om vi blandar till en flaska ersättning så suger han i sig 1 dl utan problem. bra att veta. :)

tack för hjälpen! återkommer.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!

lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hoppas hoppas hoppas att det håller i sig! jo, för tänk, sedan igår somnar han med vagning. alla sovpass! det har tagit max 10 minuter. oftast bara ett par, 2-3 kanske. :D och klassisk musik på hög volym! vi blir lugna och härliga till mods hela familjen här hemma i julstöket!

han skarvar de allra flesta pass oftast vid 45 minuter. gör ett försök att söva om med vagning men lyckas det inte plockar vi upp. han hade igår 2 stycken 2 timars sovpass och 2 st 45 minutare. låter honom hållas ett tag till innan vi sätter schema. blir iaf en del farande här över julhelgerna och då blir det ju som det blir.

igår somnade han för natten kl 21. vilket resulterade i nattamning kl 02 och 06. eftersom vi har morgon 07 så tycker jag inte detta passar riktigt bra.

om det blir en lika fin kväll ikväll tänkte jag ställa klockan och ta upp kl 24 och amma och sen hoppas på att han vaknar själv runt 4-5 som han brukar för då sover han sen till vi har morgon.

vi har nu konsekvent börjat göra så att jag ammar när han vaknar och sen ger vi flaskan efter en timme. strax därefter brukar han somna. max 1,5 timmes vakenpass blir det. oftast 1,15.

känner dock att mina bröst tappat väldigt av mjölkproduktionen bara sen igår. hoppas det är en tillfällig svacka. dricker massa amningste idag!

jag har smittat lillen med min förkylning. får verkligen hoppas att den inte blir lika långvarig som sist.

trevlig julhelg till er alla snälla som stöttar!

Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Vilka underbara nyheter, bra jobbat! :thumbsup:

Sticker in ett litet extra amningstips; nyponsoppa! Det funkade superbra för mig. :D

Önskar er en god jul! :santa:
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

julhelgen har gått bra!
men jag börjar känna att vi skulle behöva få lite fasta tider och rutiner nu. kanske iaf fasta mattider. vi är nämligen inte i fas med matningen.

han äter ju från mitt bröst när han vaknar och fortfarande är lite sömntung. skulle tro det blir ca 5 minuter. då känns det som han tuttat ur bröstet. skulle tro det är ca 1 dl mjölk. kan det stämma? därefter är han nöjd och glad i en timme. tar aldrig om bröstet under ett vakenpass utan vi har ju som ni vet börjat servera flaskan efter nån timme således blir det ganska direkt innan sovning igen. detta för vi märkte att han sover mycket bättre på mätt mage.... :roll: :wink:

men nu hinner han inte bli hungrig ordentligt. endast då han sover 2 timmar eller mer. men han har ju ofta två kortare pass och då blir det nästan mat varannan timme.... eftersom amning direkt vid uppvak och flaskan innan sovning. jag vill ju försöka hålla kvar amningen och det behöver gå en stund innan han tar emot flaskan efter han ätit ett bröst. och då får vi ändå truga ordentligt. det går ner mellan 60-100 cl ersättning. han tar aldrig emot flaskan utan protester. troligen inte tillräckligt hungrig.

hur tar vi oss ur detta?

kram

lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej igen!

nu har jag börjat printa ner ett schema förslag. började med att sätta mattiderna så han ska hinna bli hungrig mellan målen och idag har vi hållt dessa tider och det funkade faktiskt bra ända till nattningen. han somnade inte förrän 22.30. jag få skylla på hans förkylning som nu slagit till ordentligt med nästäppa igen. (ett litet bakslag bara för idag hoppas jag).

07.00 godmorgon. mål 1
08.30 sova (i bilstolen)
dagislämning 09.00
10.30 mål 2
12.00 sova (i bilstolen igen? eller lyfta över en sovande bebis?)
dagishämtning 14.00
14.30 mål 3
16.00 sova
18.00 mål 4
19.30 nattslurk
20.00 godnatt.

nattamning 01 och 04.

han har själv vaknat runt 01 och 04 sedan han började tidigarelägga nätterna. dock nöjer han sig inte till 07 utan vaknar mellan 5-6 och vill inte somna om. tänkte att han kanske inte får tillräckligt i sig eftersom han bara får ett bröst per nattamning så jag förberedde en flaska natten som var. men den ville han inte ha när jag erbjöd. tog däremot bröstet ( i mammas varma säng) och somnade om till 06 då han tyckte det var morgon. har provat både att låta honom sova kvar hos mig eller lägga över i vagnen igen. men det verkar inte spela nån roll.

har inte bestämt hur långa lurarna ska vara. 1,5, 1,5 och 2 timmar ska väl fördelas om jag räknat rätt. men jag tycker fortfarande att han vill ha mat direkt när han vaknar och då spricker ju schemat direkt om han inte sover 2-2,5 timmes pass. kan jag ha det lite rörligt fortfarande och se om han visar nått mönster i hur långa pass han själv vill ha. tänkte jag kunde börja med att försöka hålla något så när fasta mattider?

sov så gott!

Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej lilla mia :D

Det låter som att lite struktur skulle göra gott både för er föräldrar och för lille Elias. Många inför schema redan vid två månader och så stor har ju faktiskt lillen blivit redan. :wink:

Här har du förslag på ett typiskt tvåmånadersschema, att anpassa till er vardag förstås.

(16 tim sömn / 8 tim vaken)
Schema spikas!
Shemat ska följas exakt! +/- 15 minuter marginalkvart.
Schemat ska innehålla:
- 16 tim sömn totalt
- 4 st vakenpass
- SM punkt 1-5 inom 1 tim (dvs äta inom 1 tim)
- 3 st sovpass på dagen (5 min, 20 min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim, 3 tim eller 4 tim...)
- Mat med 3,5-4 timmars mellanrum, förutom kvällsslurken som kan komma tätare

Exempel på schema vid 2 mån:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.30 Sova 1,5 tim
10.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
12.00 Sova 2 tim
14.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
16.00 Sova 1,5 tim
17.30 Mat, umgänge (Kvällsslurk 19.30)
20.00 Godnatt!
04.00 Nattmål

Bestäm er, och genomför sedan. Vaknar han för tidigt så hjälp honom att somna om så att ni håller mattiderna. Var beredda på några dagar med mycket assistans från er sida, så att han får tiderna i kroppen så att säga. Jag tippar att han kommer att äta bättre när mattiderna satt sig.

Hoppas att förkylningen är på väg bort. Rengör lilla näsan så mycket det går innan läggning så att det inte stör honom för att somna.

Styrkekram. :heart:
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

vi har nu igen en flytande vardag. lillen är förkyld och jag tänkte låta den gå över innan jag sätter tider ordentligt. har ju tidigare uppevt att han sover bäst på em/kvällen den senaste tiden men nu under förkylningen har han sovit 2 timmarspass mest hela tiden. (utom idag då det blivit två 45 minutare så här långt).
men i nästa vecka kanske vi kan sätta igång. väntar in att flickorna ska bli fria från sina förkylningar också så jag kan lägga ordentligt med krut på den lille när jag väl kör igång. vad tror ni om schemat som jag föreslagit? ligger mattiderna lagom?

kram.

Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej Mia,

Jag skulle nog lägga mat vid 10.00 som Sarisparis föreslår, många små är rejält hungriga på förmiddagen. Och eftersom han skarvat :D skulle jag personligen lägga middagssömnen närmare lunchen dvs 11.30 om det går att kombinera med hämtning.

Måste du åka bil till förskolan eller kan du promenera? Att ha två av dagens lurar i bilbarnstol känns inte optimalt, det är svårt att komma ner i djupsömn när man sitter upp!

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

jag får verkligen inte ihop schemat här hemma. har vridit och vänt på tiderna.

det jag har att förhålla mig till är alltså dagislämning och hämtning som är kl 9 (åker bil 20 minuter innan) och kl 14 (åker 13.40.)

det är visserligen bara 5 minuters bilväg till dagis men sen tar det ju lite extra tid denna tid med all snö och flickorna är på två olika avdelningar och båda ska vara hämtade 14.

att gå till dagis är i dagsläget inget alternativ. när det är barmark så tar det 20 minuter enkel väg om jag går själv och således ytterligare ett par minuter om flickorna är med. men i vår är planen så klart att gå eller cykla!

tjejerna läggs kl 19.

idag går elias upp kl 07 och somnar för natten kl 20. det ger 11 timmar natt och 5 timmar kvar att lägga ut på dagpassen. men idag sover han 4 svängar och inte 3 vilket är rekommenderat.

han orkar 1,15-2 timmar vaken och blir mer svårsövd efter 1,5 så egentligen orkar han nog inte mer än det.

funderar så här:

07 godmorgon, mål 1
8.30 sova i bilstolen 45 min eller 1,5 timme?
10.00 mål 2
11.30 sova 1,5 timme
13.00 mål 3 (då blir han vaken under dagishämtningen)

så här långt är jag nöjd.

får sen inte ihop det under em. måste nog planera in 5 mål mat för att det ska funka?

skulle gärna ha honom sovande kl 16-18 då jag lagar middag och vi äter vid 17.30. det är perfekt att väcka honom kl 18 och ge mat för att sen bada och ge kvällsslurk efter tjejerna lagt sig. han somnar relativt enkelt kl 20 men vagnas till och från under en timme innan han går ner i ordentlig djupsömn.

sover sen till 1-2 och sen igen till 4 och vaknar tyvärr fortfarande kl 06. men jag hoppas att nätterna ska lösa sig när schemat sätts.

nån som har nått bra förslag till em/kvällen?

kram

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag har inte läst hela din tråd. MEN, nu är det så här att schemat skall inte bara passa dig, familjen och dagis. :^o
Det skall ju passa barnet också. :D

Vissa små kan man lyfta över från bilstol till vagn, andra har fästen för bilstolen och då kan man bara sätta den där.

Här gäller att du är lite kreativ tycker jag. Vissa som du fått råd om går till dagis, andra stannar vid dagis och leker medans luren är och åker hem när barnet skall vakna.

Sen är det så här, 2 mån schemat håller oftast bara 1 mån (4v) för att man sen skall ha ett 3+4 mån schema, om du då har 12 timmars natt så kommer du kunna ha 12+45+2+45 och då blir 2 lurar bara 45 min och lite lättare att hantera.

SÅ, med detta i tanke se nu till att få ihop ett schema med 16 tim sömn på. Det brukar (för barnets bästa) kunna se ut som så 11+1,5+2+1,5 eller 11+1,5+2+45+45

Mitt hetaste råd jag sen har till dig, läs gärna din tråd och dina råd EN GÅNG till, se vilka framsteg ni gör, inte bara "Problemen" ni har. Vägen på SM är slingrig och att få komma till ROM är inte gjort i en handvnändning.

Sitt nu ner och ta fram ett schema och tänk lite långsiktigt på hur det kommer att bli. Är dina barn såna 15 timmars barn så brukar dagis inte vara så flexibla. MEN, vårt är jätteflexibelt så vi kunde själva välja tider, kanske kan du också få välja tider som passar den lilla bättre?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

och jag skäms lite. förstår att jag bara gnäller och klagar. ska försöka se det positiva i vardagen också. men det blir ju lätt så att man vänder sig hit just när det känns jobbigt. :oops: :(

idag har han iaf sovit sitt första riktiga sovpass utomhus. 2 timmar på rygg blev det! :D

förkylningen vägrar släppa greppet om honom och han verkar föredra ryggläge iaf vissa sovpass just nu.

har vridit och vänt på tiderna i ett schema och maken och jag har nu hjälpts åt och vi testar på det här ett tag. han blir ju faktiskt 12 veckor till helgen så det här blir nått mellanting av 2 och 3-4 månadersschema.
dagis hör tyvär till dem som är icke flexibla med tiderna.

07.00 vakna mål 1
8.30 sova 45 min (i bilstolen)
10.00 mål 2
11.30 sova 1,5 timme
13.00 mål 3
14.30 sova 2 timmar
16.30 mål 4
18.00 sova 45 eller 20 min
19.00 mål 5/kvällsslurk
20.00 godnatt

nattmål 01, 04.

jag har inte bestämt mig än om jag ska vänta ut förkylningen. det är ju lätt att skylla på att han mår ju inte bra. klart han har svårt att somna, äta osv när han är sjuk. vilket gör det svårare att att hålla hårt på tiderna.

tack för konstruktivt svar tors mamma!

en liten undran igen. finns det en ökningsperiod vid 3 månader också? han äter ordentligt som jag skrivit förut på ett bröst. kommer alltid upp kräks efteråt. erbjuder mer bröst efter en halvtimme men han vägrar. kan oftast truga i lite ersättning ändå inom en timme från han fick bröstet. men sen vaknar han ofta och är hungrig igen efter 45 min eller 1 timme.

imorse kl 04.30 ammade jag i 30 minuter för att han verkligen skulle vara mätt till 07 men icke. 06.15 ville han ha mer mat. han hade då ätit 19.30, 22.30, 01.

troligen beror väl allt detta strul bara på grund av hans förkylning. men ändå. det är skönt att skriva av sig också. :roll:

KRAM
/maria

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, vilken attityd förändring! :D

Jo, det är en ökningsperiod vid varje månad sen kan man säga. Så visst MER mat. Och vid 4 mån rekommenderas smakisar och 4 mån gröt! :P

Det du kan göra tycker jag, nu när han börjar bli så stor. Mata båda brösten i ett svep! Mata B1 och direkt han släpper över till B2 utan rap och ingen ting. Sen rapar du REJÄLT och ger en slurk om så behövs inom timmen du har att mata på. :wink:

Ps. Luzern Te rekommenderas för bröstmjölken och FET mat! Glöm inte och vila när barnet sover! DS.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"