Vill ej ta flaskan av pappa

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Hermione

Vill ej ta flaskan av pappa

Inlägg av Hermione »

Hej!

Några flaskmatningsfrågor:

Min lilltjej är precis 5 månader. Hon har hela tiden fått nattslurken ur flaska (numera välling). I perioder så har hon dock vägrat ta flaskan av pappa. Just nu är hon inne i en sån period igen. Hon protesterar och är ledsen men när jag ger så går det bra (även om hon kan krångla lite först då också). Helst vill hon att jag ska hålla henne nästan som när jag ammar. Vad gör man åt detta? Vi har provat lite tricks som att jag börjar ge flaska och sen flyttar över henne till pappan. Det funkar en liten stund tills hon "upptäcker" bedrägeriet och då slutar hon äta. Det funkar också att jag sitter jättenära pappan och tittar på henne och håller lite i flaskan, men som sagt inte när han matar henne själv. Underligt eftersom det har gått bra tidigare!
Det är däremot inga problem för pappa att ge gröt. Nu ska jag bort i veckan så vi hoppas att det funkar att ersätta flaskan med kvällsgröt istället. Men ska det behöva vara såhär eller finns det nåt bra knep? Eller ska man bara vänta tills det går över? Det lilla livet har ju uppenbarligen en egen vilja.

En annan fråga gäller hålstorlek i nappflaska. Vi har MAM-flaska och hon vill bara ha välling i det allra minsta hålet och blir jätteirriterad om vi försöker byta till storlek 2 (som inte heller är gjort för välling enligt beskrivningen). Ska man låta henne hållas med storlek 1? Det är ju mest jobbigt för henne själv att suga med så litet hål tänker jag.

/Hermione
Lilla H (flicka), född 2010-07-04
Tvillingarna J & T (pojkar), födda 2005-07-20
Nemita
Kontakt:

Re: Vill ej ta flaskan av pappa

Inlägg av Nemita »

Kan pappa ha på sig en sunkig tröja som du har svettats in lite? Mörker? :lol: Annars tror jag att hon kommer att gilla läget om du inte är där... Kanske dröja lite med maten så hon är riktigt hungrig.

Vi har också kört med MAM. Det låter galet med storlek 1 med tanke på att det inte fungerade med ersättning ens för oss, bara för bröstmjölk... :shock: (Det står det nånstans.) Men då undrar jag: hur lång tid tar det för henne att äta tex 100 eller 200 ml?
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Hermione

Inlägg av Hermione »

Tack för svar! :heart:

Ska prova tröjknepet imorgon och se hur det funkar!

Som svar på hur snabbt hon äter så tar det väl sådär 5-10 min för 100 ml om hon äter koncentrerat. Jag har ingen direkt uppfattning om det är snabbt eller långsamt, men jag misstänker att det är rätt långsamt. :?:

/Hermione
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Jag skulle säga att det är förvånansvärt snabbt med tanke på nappstorleken... :shock: Är du säker på att nappen är hel eller har hon bitit några extra hål? :lol: Har ni First Bottle med gummiring i botten eller den större flaskan? Napparna är ju lite olika beroende på vilken flaska de hör till. First Bottle + nappar till flaska utan bottenventil gör att det går väldans fort.

Om du vill prova igen med större napp så skulle jag föreslå följande (baserat på tips här på forumet): Håll henne lite halvsittande så att flaskan kan vara i nästan horisontellt läge. Skruva åt rejält. Då rinner det inte lika fort och hon hinner vänja sig lite. Börja med det mål på dagen då hon är hungrigast och äter mest.

Kram :heart:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Hermione

Inlägg av Hermione »

Glädjande nog så accepterade hon att pappa matade med flaska den kväll jag var borta. Ikväll gick det också efter en del protesterande. Då hade min man satt på sig min morgonrock. Helt nöjd med pappa-matningen är hon inte, men det kanske går att vänja sig nu iallafall. :)

Provade med att sitta mer upprätt och hålla flaskan horistontellt och då gick det faktiskt med hål nr 2! :thumbsup:

Tack för goda råd! Som alltid på detta forum.

/Hermione
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Härligt att höra! Hon vänjer sig snart, när ni nu visar henne i handling att det är så det är här i världen: ibland matar mamma och ibland pappa. :lol: Med mammas morgonrock på. Haha... :mrgreen: Kul att det gick med större napp. Bra jobbat!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"