Magsjuk

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
susanne med O

Magsjuk

Inlägg av susanne med O »

Hej

Nu har vi drabbats av magsjuka :twisted:
Jag äter vit pepparkorn och sen håller jag hårt på hygienen för alla, men vad kan jag göra mer?
Det är än så länge bara min äldsta dotter (4,5år) så är drabbad. Kräks och har diarée.
Hon har ju ingen aptit alls, lite festis och några kex gick dock ner...

Några tips?

Susanne
Dotter född 14 juni -06 "fixade det själv"
Son född 7 jan. -09 kurad maj-09
Dotter född 29 maj -10 SM från start
Dotter född 19 sep - 11 SM från start
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Usch.
Viruset är luftburet, så det är bara att hålla tummarna och hålla avstånd så gott det går.
Vätska, vätska och respekt med klen matlust, säger jag.
Probiotika för att få tillbaka en bra bakterieflora i tarmen när kräket lugnar sig.
Bovetegröt är rätt skönt att börja på, eller en läskande smoothie med en kapsel probiotika i.
Men först när kräkande slutet, man vill ju inte ha 2 dl flytande blåbär i soffan :roll:
Krya på er!

Ulrika
Alexandra
Kontakt:

Re: Magsjuk

Inlägg av Alexandra »

Hej! Här kastar jag mig in med en liten fråga bara; Vilken typ av Probiotika och var köper man den? Vi hade oxå magsjuka innan jul och jag köpte probiotika sugtabletter till barna å vanl hälsokostaffär, det verkade ju funka himla bra, men Hujja vilket pris! Typ 260kr för 60 tabletter... lite mkt när man har fyra barn... Så jag vore himla taxam för lite tips där ;-)

Go fortsättning!
/ Alexandra
4 barns mor, 03, 06, 07 & 09
En tös, tre grabbar.
Barnaboken på mitt nattduksbord!
Fd Medlem

Re: Magsjuk

Inlägg av Fd Medlem »

Ja, det är inga reapriser på probiotika, precis... Den vanligaste till barn är ju Sempers magdroppar och de räcker ju i en kvart när man har fler barn...
Jag köper vanliga vuxenkapslar, exempelvis Lactiplus som är prisvärd, på hälsokost, och så öppnar jag en kapsel (det är veg kapslar med pulver i) och har ner i en smoothie eller lite fruktmos. Eller direkt i en skvätt havremjölk.
Det blir inga jättedoser, men vi tar probiotika i förebyggande syfte för immunförsvaret, och då är det viktigast att det är jämn tillförsel.
Det är inte billigt men det hjälper :lol:
Lycka till!
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"