Ronja gör så oxå. Det är en fas de har, de små liven. När Ronja vänt över på rygg blir hon så arg, för hon vill ju sova på mage, men kan inte vända tillbaka själv, ännu. Men när de lär sig det blir det lugnt igen.
Bianca
Jag trodde inte man skulle ramsa mera efter Pangramsan?Pangramsan sägs DIREKT man hör något från barnet, oftast jättehurtig för att förebygga gråt och gnäll. Sen har du påminnelseramsan, den sägs efter ett tag när man hört barnet kanske prata, böka lite och inte är med på att det fortfarande är natt. Den har en glad påminnande ton som säger det är fortfarande natt.
Hej, antingen kör man pangramsa eller påminnelseramsa är tanken. inte blanda för mycket.Morticia skrev:Jag trodde inte man skulle ramsa mera efter Pangramsan?Pangramsan sägs DIREKT man hör något från barnet, oftast jättehurtig för att förebygga gråt och gnäll. Sen har du påminnelseramsan, den sägs efter ett tag när man hört barnet kanske prata, böka lite och inte är med på att det fortfarande är natt. Den har en glad påminnande ton som säger det är fortfarande natt.
Inatt höll jag på i 1,5 timme, strax innan "Vargtimmen". Husljud och Mozart gick inte så bra. Han skrek upp sig rejält, och lugnades bara tillfälligt av ramsan. Gick in och buffade ett par längre stunder så han skulle få ta igen sig lite när det var som värst. Det är väl det beryktade bakslaget, kan jag tänka. Jag hoppas att det lägger sig efter några nätter.
Vår attityd och självkänsla i detta har förbättrats radikalt ju längre in i kuren vi kommit, och vi har insett att det viktigaste i vår vardag är konsekvens. Om vi sedan ger honom mat en stund för tidigt är det trots allt inte hela världen. (Men ja, vi försöker att hålla tiderna så gott vi kan.)
Gällande dagschemat så är det jättesvårt att få ihop det, just nu.
Han sover natt 19-07, och det passar oss så bra så det vill vi ej rucka på.
På dagarna somnar han oftast under våra dagispromenader, vilka vi ej kan undvika. Detta blir ca 08:45 (45 min.) och 11:20 (1,5-2 h). Kan ej hålla honom vaken då, tyvärr. Det optimala vore att han sov lite senare eftersom han blir så trött på kvällen, men då krockar det med maten. Han sover ofta gärna 2 h på em, om han får. Vi har haft så stora problem med eftermiddagsluren 16:30, så vi tänkte att vi kanske skulle skippa den. Han är ju inte trött just DÅ, utan vid 18 ...
Tja, förslag?
Bäbisen är drygt sju månader gammal:TorsMamma skrev:Hej, antingen kör man pangramsa eller påminnelseramsa är tanken. inte blanda för mycket.Morticia skrev:Jag trodde inte man skulle ramsa mera efter Pangramsan?Pangramsan sägs DIREKT man hör något från barnet, oftast jättehurtig för att förebygga gråt och gnäll. Sen har du påminnelseramsan, den sägs efter ett tag när man hört barnet kanske prata, böka lite och inte är med på att det fortfarande är natt. Den har en glad påminnande ton som säger det är fortfarande natt.
Inatt höll jag på i 1,5 timme, strax innan "Vargtimmen". Husljud och Mozart gick inte så bra. Han skrek upp sig rejält, och lugnades bara tillfälligt av ramsan. Gick in och buffade ett par längre stunder så han skulle få ta igen sig lite när det var som värst. Det är väl det beryktade bakslaget, kan jag tänka. Jag hoppas att det lägger sig efter några nätter.
Vår attityd och självkänsla i detta har förbättrats radikalt ju längre in i kuren vi kommit, och vi har insett att det viktigaste i vår vardag är konsekvens. Om vi sedan ger honom mat en stund för tidigt är det trots allt inte hela världen. (Men ja, vi försöker att hålla tiderna så gott vi kan.)
Gällande dagschemat så är det jättesvårt att få ihop det, just nu.
Han sover natt 19-07, och det passar oss så bra så det vill vi ej rucka på.
På dagarna somnar han oftast under våra dagispromenader, vilka vi ej kan undvika. Detta blir ca 08:45 (45 min.) och 11:20 (1,5-2 h). Kan ej hålla honom vaken då, tyvärr. Det optimala vore att han sov lite senare eftersom han blir så trött på kvällen, men då krockar det med maten. Han sover ofta gärna 2 h på em, om han får. Vi har haft så stora problem med eftermiddagsluren 16:30, så vi tänkte att vi kanske skulle skippa den. Han är ju inte trött just DÅ, utan vid 18 ...
Tja, förslag?
Ang. vargtimmen är det viktiga att du hela tiden gör "baksteg" så att sonen kan göra "framsteg". Hur du gör detta är mera personligt anser jag. Härligt med självförtroendet, spara den känslan LÄNGE!
Sen schemat, jag ser inte i signaturen hur gammal han är. Men ett 3 lurars schema är ju inte ovanligt upp till 9 mån. Jag tycker dina sovtider är helt ok de du skriver men att man kan lägga in en 5 eller 20 min lur vid 15.30. Många barn behöver allt från 3-5 timmar innan läggdags utan lurar för att sova bra på natten och även slippa vargtimme.
Så skriv gärna i signaturen födelsedatum också.