Vill Ni ge synpunkter på schemat? (Ny som kurare)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej!
Ronja gör så oxå. Det är en fas de har, de små liven. När Ronja vänt över på rygg blir hon så arg, för hon vill ju sova på mage, men kan inte vända tillbaka själv, ännu. Men när de lär sig det blir det lugnt igen.

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Här har du en tråd om vändningscirkus :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#97055
Morticia

Inlägg av Morticia »

Jo, jag har läst den tråden. Dock lyckades jag inte utröna huruvida det är något bäbisar VILL göra, eller om de bara råkar hamna så. Men, då gissar jag att det är oavsiktligt. Tack för svar.
Storebror född februari 2008. Funderingar på att kura ...
Lillebror född april 2010. Påbörjade kuren 26 november. Omkur 25 december.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Det är motorisk urveckling. Något som MÅSTE göras i början, men som kan gå över till underhållning om man överarbetar.

Så nyckel 1 är att öva, massor på dagen. (tillbaka rullningen då) 10ggr/5min/dag ordineras. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Morticia

Inlägg av Morticia »

Om man har för avsikt att flytta in lillebror till storebrors rum. När är en bra tidpunkt?
Jag tänker att det är en bra tidpunkt att göra det efter kuren, men när är "efter kuren"? Efter uppföljningsveckan? När nattsömnen fungerar utan avbrott? Vi tänker också att storebror kommer att bli rejält störd om lillebror börjar krångla på nätterna, och då är en timmes skrik och ramsor inte vettigt. (För nej, ramsan tar inte på ett tillfredsställande sätt ännu.) Vi kan ju inte ta upp och bära ut en (eventuellt) krånglande lillebror, och att bära ut hela sängen verkar lika dumt.

Erfarenheter och åsikter om detta? Hur har andra gjort?
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej!

Min erfarenhet är att storasyskonet inte blir stört av det minde syskonet bara han/hon är förvissad om att mamma eller pappa tar han om lillebror/lillasyster.
Jag hade väntat med att flytta ihop dem till lillebror sover hela natten utan krångligare uppvak än som kan redas ut med ramsa.

Bianca
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, nu har det gått några dagar. Hur går det för er? :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Morticia

Inlägg av Morticia »

Vi kämpar på här, tack.

Nätterna är bra, men han har nu börjat vakna till lite. Bl.a. vargtimmen, och jag är lite osäker på hur jag ska agera under de nattliga uppvaken. Jag ramsar på håll till en början, och får väl satsa på husljud eller solfjäder om det inte räcker. Försöker klura ut hur pangramsan fungerar. En glad ramsa gör väl honom piggare, tänker jag. Hur tänker Ni?

Dagarna är helt upp-och-nervända då han somnar i vagnen på väg till och från dagis med storebror. Inte mycket jag kan göra åt det annat än låta honom sova. Han försökt justera tiderna lite mera efter detta, och även tagit bort en lur på em eftersom vi verkligen aldrig fick honom att somna inom de 20 minuterna. Däremot slumrar han då lätt till vid kvällssnutten, men somnar efter skrattet till go'nattet.
Så, dagarna jobbar vi mera på (och jag är fullt medveten om det dumma med att rucka på schemat så snart efter kuren).

Jag tycker inte att ramsan tar tillfredsställande ännu, så jag får arbeta mer med att låta övertygande. Andra tips för att få in ramsans betydelse?

Nästa projekt är att vi ska kunna flytta ut från gästrummet respektive lekrummet, och in i sovrummen igen. Vi är lite fega att flytta in honom till storebror, vilket vi har tänkt. Fler tankar kring det?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag tycker det låter som om ni jobbar på jättebra.

Pangramsan sägs DIREKT man hör något från barnet, oftast jättehurtig för att förebygga gråt och gnäll. Sen har du påminnelseramsan, den sägs efter ett tag när man hört barnet kanske prata, böka lite och inte är med på att det fortfarande är natt. Den har en glad påminnande ton som säger det är fortfarande natt.

Ta det som passar er, men ändra dig inte, testa inte en massa utan håll dig till en strategi. Det är det viktiga med barn, konsekvent och förutsägbart vill man ha det. LUGN OCH TRYGG tänker jag.

Med tanke på att ER attityd inte känns på jättetopp och ni fortfarande har ltie problem hade jag avvaktat lite. Och en dag introducerat syskonets rum med dunder och brak. Förklara för syskon att NI sköter lillebror och om han vaknar behöver ingen bry sig för du har kontrollen. Alla vaknar vi lite då och då men vi somnar om lugna och trygga förhoppningsvis. Det är det vi vill förmedla.

Ang. dagarna så somnar han i vagnen får du räkna med att gå med vagnen även på helgen tänker jag. Samt ha ett schema som passar med detta. Det går inte att köra på ett vis i veckorna och ett annat på helgen, det är bara förvirrande. Inte ens min 4 åring har fattat att det är annorlunda på helgen jämfört med veckorna. Så det tar TID och TÅLAMOD.

Försök att se hur ni hade det innan och var glada och tänk på hur långt ni kommit. Läs gärna igenom HELA din tråd igen så får du säkert en och annan AHA upplevelse skall du se.

Så hur skall nu dagsschemat se ut och vilken plan har du för dagarna? Dagarna speglar nätterna, kan vara bra att ha i bakhuvudet.
Tor 2006

Morticia

Inlägg av Morticia »

Pangramsan sägs DIREKT man hör något från barnet, oftast jättehurtig för att förebygga gråt och gnäll. Sen har du påminnelseramsan, den sägs efter ett tag när man hört barnet kanske prata, böka lite och inte är med på att det fortfarande är natt. Den har en glad påminnande ton som säger det är fortfarande natt.
Jag trodde inte man skulle ramsa mera efter Pangramsan?

Inatt höll jag på i 1,5 timme, strax innan "Vargtimmen". Husljud och Mozart gick inte så bra. Han skrek upp sig rejält, och lugnades bara tillfälligt av ramsan. Gick in och buffade ett par längre stunder så han skulle få ta igen sig lite när det var som värst. Det är väl det beryktade bakslaget, kan jag tänka. Jag hoppas att det lägger sig efter några nätter.

Vår attityd och självkänsla i detta har förbättrats radikalt ju längre in i kuren vi kommit, och vi har insett att det viktigaste i vår vardag är konsekvens. Om vi sedan ger honom mat en stund för tidigt är det trots allt inte hela världen. (Men ja, vi försöker att hålla tiderna så gott vi kan.)

Gällande dagschemat så är det jättesvårt att få ihop det, just nu.
Han sover natt 19-07, och det passar oss så bra så det vill vi ej rucka på.
På dagarna somnar han oftast under våra dagispromenader, vilka vi ej kan undvika. Detta blir ca 08:45 (45 min.) och 11:20 (1,5-2 h). Kan ej hålla honom vaken då, tyvärr. Det optimala vore att han sov lite senare eftersom han blir så trött på kvällen, men då krockar det med maten. Han sover ofta gärna 2 h på em, om han får. Vi har haft så stora problem med eftermiddagsluren 16:30, så vi tänkte att vi kanske skulle skippa den. Han är ju inte trött just DÅ, utan vid 18 ...
Tja, förslag?
TorsMamma
Forumets ordförande

Re:

Inlägg av TorsMamma »

Morticia skrev:

Inatt höll jag på i 1,5 timme, strax innan "Vargtimmen". Husljud och Mozart gick inte så bra. Han skrek upp sig rejält, och lugnades bara tillfälligt av ramsan. Gick in och buffade ett par längre stunder så han skulle få ta igen sig lite när det var som värst. Det är väl det beryktade bakslaget, kan jag tänka. Jag hoppas att det lägger sig efter några nätter.

Vår attityd och självkänsla i detta har förbättrats radikalt ju längre in i kuren vi kommit, och vi har insett att det viktigaste i vår vardag är konsekvens. Om vi sedan ger honom mat en stund för tidigt är det trots allt inte hela världen. (Men ja, vi försöker att hålla tiderna så gott vi kan.)

På dagarna somnar han oftast under våra dagispromenader, vilka vi ej kan undvika. Detta blir ca 08:45 (45 min.) och 11:20 (1,5-2 h). Kan ej hålla honom vaken då, tyvärr. Det optimala vore att han sov lite senare eftersom han blir så trött på kvällen, men då krockar det med maten. Han sover ofta gärna 2 h på em, om han får. Vi har haft så stora problem med eftermiddagsluren 16:30, så vi tänkte att vi kanske skulle skippa den. Han är ju inte trött just DÅ, utan vid 18 ...
Tja, förslag?
Hej, antingen kör man pangramsa eller påminnelseramsa är tanken. inte blanda för mycket.

Ang. vargtimmen är det viktiga att du hela tiden gör "baksteg" så att sonen kan göra "framsteg". Hur du gör detta är mera personligt anser jag. Härligt med självförtroendet, spara den känslan LÄNGE!

Sen schemat, jag ser inte i signaturen hur gammal han är. Men ett 3 lurars schema är ju inte ovanligt upp till 9 mån. Jag tycker dina sovtider är helt ok de du skriver men att man kan lägga in en 5 eller 20 min lur vid 15.30. Många barn behöver allt från 3-5 timmar innan läggdags utan lurar för att sova bra på natten och även slippa vargtimme.

:?: Så skriv gärna i signaturen födelsedatum också. :D
Tor 2006

Morticia

Re: Re:

Inlägg av Morticia »

TorsMamma skrev:
Morticia skrev:

Tja, förslag?
Hej, antingen kör man pangramsa eller påminnelseramsa är tanken. inte blanda för mycket.

Ang. vargtimmen är det viktiga att du hela tiden gör "baksteg" så att sonen kan göra "framsteg". Hur du gör detta är mera personligt anser jag. Härligt med självförtroendet, spara den känslan LÄNGE!

Sen schemat, jag ser inte i signaturen hur gammal han är. Men ett 3 lurars schema är ju inte ovanligt upp till 9 mån. Jag tycker dina sovtider är helt ok de du skriver men att man kan lägga in en 5 eller 20 min lur vid 15.30. Många barn behöver allt från 3-5 timmar innan läggdags utan lurar för att sova bra på natten och även slippa vargtimme.

:?: Så skriv gärna i signaturen födelsedatum också. :D
Bäbisen är drygt sju månader gammal:
"Påbörjade kuren av sjumånaders bäbisen 26 november. "

Jag får försöka kämpa på med eftermiddagsluren då. Dock är dagslurarna så svåra att jag nästan gruvar mig för dem. Det brukar sluta med ett frenetiskt vagnande, bara för att få honom lugn, även fast jag vet att det är fel. Jag ska backa mera och ta om, det inser jag ju, men är osäker på hur långt man bör backa kontra hur mycket han helt enkelt får vänja sig vid. Om någon förstår hur jag menar.
Några bra tips på att få ordning på dagarna?
Luvisen

Re: Vill Ni ge synpunkter på schemat? (Ny som kurare)

Inlägg av Luvisen »

Hallå igen! :P

Kör du på ordentligt med husljuden?
Din älskling sover i vagn ute/inne? Iförd vad? Där kanske finns ngt man kan fixa med så det blir bättre tänker jag...

Värme /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Alltså....

jag är rädd att du har lärt din son att man sover på promenad och att du i en tid kommer att få gå på prommis även på em luren. Den bör ju ligga runt 20 min så det blir en kort prommis.

Vill du kan du sen lära om när ni går över till 2 lurar tänker jag. När du märker att han är piggare och inte somnar till och från dagis.

Det är konsekvent som gäller för att lära barn, inte lite då och annat då.
Tor 2006

Morticia

Inlägg av Morticia »

Jo, husljud har vi, men kanske ska börja prata telefon mera. Märkte nämligen att det gick väldigt mycket bättre den dagen vi hade besök av en kompis jag stod och pratade med medan jag sövde honom ... Mozart, dammsugare, disk och annat skriker han nästan högre av. Kanske för att han ska höras?

Morgonluren somnar han oftast på väg till dagis när vi lämnar storebror. Då är det i dubbelvagnen, i fleeceåkpåsen, iklädd vinteroverall och mössa. Tyvärr somnar han inte alltid, så då har jag sövt honom när vi kommit hem igen. Är det dumt? Jag gissar det, men vet ju att han annars inte orkar vara vaken (och än mindre äta något) till nästa lur. Om vi är hemma brukar jag låta honom sova inne i enkelvagnen i de kläder han har på sig. Vagnen står bredvid hans säng.

Den långa luren somnar han på väg till dagis när vi hämtar storebror. Då är det i dubbelvagnen, i fleeceåkpåsen, iklädd vinteroverall och mössa. Om vi är hemma brukar jag låta honom sova i enkelvagnen på altanen, iklädd vinteroverall och mössa samt fleecefilt och en filt som "ljusdämpare".

Eftermiddagsluren ser ut som morgonluren, inomhus, men den luren har vi inte alltid lyckats lösa inom marginaltiden och därför skippat några dagar.

Dumt att det är så långt till dagis. Vem som helst skulle nästan somna under den promenaden ... :roll:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"