Funderingar inför kurning av 4-månaders

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Hermione

Inlägg av Hermione »

Puff! Någon?

Samma visa även denna förmiddag. Illvrål i 25 minuter på morgonluren. Idag provade jag dammsugning men hon vrålade bara ännu mer (hörde jag när jag stängde av dammsugaren efter en stund). Hon somnar mer eller mindre av utmattning under buffning efter dessa skriksessioner. Känns som det behövs nåt nytt grepp... :roll:

Det är frestande att gå tillbaks till nappen i denna situation, men det kan man ju inte göra! :?

/Hermione
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej Hermione, ledsen att du fått vänta på svar :oops: ! Bekräfta separat behöver du inte längre, bara in den bara i ramsan, alltså avluta sista två verserna mjukt.

Jag tänker hunger direkt när jag läser om er, vad tror du om det?
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Hermione

Inlägg av Hermione »

Hej Emma!

Hm, hunger... Du menar att hon inte är tillräckligt proppmätt för att somna bra på dagslurarna? Det är ju en tanke. :shock: Skulle möjligen kunna förklara morgontrassel också.
Inatt var hon vaken sammanlagt 1,5 timme varav det mesta framåt vargtimmen.

Isåfall undrar jag lite hur jag ska kunna utöka maten utan att sabba amningen helt? Just nu ser matschemat ut såhär:

7:00 Morgon
7:15 Amning, påklädning, mer amning
8:30-9:15 Sova
10:00 Lunch. Mild havregröt (gjord på 3/4 dl vatten) + ibland lite katrinplommonpuré om hon ser ut att kunna få ner det. Avslutas med amning.
11:15-13:15 Sova
13:30 Amning
15:15-16:15 Sova
16:30 Middag. En halv burk puré (uppfettad) + efterrätt (1/3 till 1/2 burk). Mer amning.
18:45 Nattslurk = välling. Brukar få i sig 120-160 ml men vi gör alltid 200 ml.
19:30 Sova natt.

Den mat hon får nu är i princip så mycket hon orkar innan hon börjar protestera, riva av sig haklappen och försöka komma ur bumbon. Jag kanske ska lägga till mer mat på morgonen så hon är mättare till första luren? Flytta gröten till morgonen och ha ytterligare ett purémål till lunch?? Men vill hon verkligen ha gröt efter att jag ammat? Eller ska man ge gröt direkt när hon vaknar? Vad ger ni andra för frukost till era 4-månaders?

Tack på förhand! :heart:

/Hermione
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Godmorgon!

Min kille är nu 5 mån och jag fick ett jättebra tips av Chokladkaninen när vi hade trassel med matningarna (riktig mat alltså):
chokladkaninen skrev: :idea: Däremot tänkte jag på en annan sak som gäller både O och L - det kan vara jobbigt att sitta och äta när man är så där liten. Så ibland tror man att barnen inte vill ha mer mat när de bara är trötta i ryggen. Då kan man variera lite mellan barnstol, babysitter och knät, så kanske man får i nån sked till. :lol:
Från början ammade jag innan han fick sin riktiga mat (på lunchen och middagen). Men jag tyckte han åt lite dåligt och började för ett tag sedan att ge den riktiga maten FÖRST och sedan erbjuda amning. Detta, tillsammans med att börja ge maten i babysittern istället för barnstol, gjorde att min killes aptit ökade och han fick ner mer mat vid varje tillfälle. Samtidigt började hans intresse för amning att minska när han inte var hungrig (han åt ordentligt på tex frukosten men inte efter den riktiga maten).

Nu när matvanorna sitter ordentligt har jag gått tillbaka till att amma lite innan maten serveras för att hålla mjölkproduktionen igång. :) Vid lunch och middag diar han inte så mycket utan orkar utan problem att kränga i sig sin riktiga mat efteråt, samtidigt som mina bröst hålls igång. :thumbsup:

Min lillkilles schema:

(obs han har sin skarv vid 30 min istället för 45, därav de lite underliga sovtiderna)

06:30 -07:30 Frukost: Amning x2
08:15 -08:45 Sova 30 min
08:45 -09:15 Lunch: Lite amning. Puréer (brukar bli ca 3 msk potatismos + rapsolja, 2 msk kött/kyckling, 3 msk grönsaker, minst 3 msk fruktpuré)
10:30 -11:00 Lunch nr 2: 1/2 Banan med margarin och 2 msk katrinplommon. Amning (blir inte mkt).
11:00 -13:00 Sova 2 h
13:00 -14:00 Mellanmål: Amning x2
15:30 -16:00 Sova 30 min
16:30 -17:30 Middag: Lite amning. Smakportion havregröt, 1/2 banan, minst 3 msk katrinplommon. Amning (blir inte mkt).
18:10 Kvällsslurk: Amning.
18:30 Skratt, Sova natt

Extralunchen är inlagd efter tips från Chokladkaninen. Min kille har väldiga problem med skarvar på lunchluren och därför vill jag att han ska vara supermätt när det är sovdags. Tanken är att de två luncherna ska dras ihop när luren fungerar som den ska.

Hoppas det här ger dig lite tips och idéer.

kram!
Catarina - mamma till Oliver 2010-06-16 :heart:
Kurstart 2010-11-19
Hermione

Inlägg av Hermione »

Tusen tack för tips och idéer! :heart:

Har nu provat att lägga till gröt efter amningen på morgonen. Tyvärr tar det lika lång tid att få tjejen att somna men skillnaden jag tycker mig märka är att hon inte är lika ledsen utan mer nöjd och pigg. Idag och igår somnade hon inte förrän 9:15 så hon fick sova bara på marginalkvarten (som jag tänjde ut till 20 min). Så mer mat hjälper nog, men tiderna har blivit lite knasiga.

Bra tips om varierade sittställningar! Jag ska prova mig fram.

Kanske måste jag justera schemat men jag vill inte så gärna flytta de andra två lurarna om jag inte blir absolut tvungen.

Eftersom hon fortfarande vaknar lite på natten får hon alltså inte ihop sina 15 eller 15,5 timmars sömn än riktigt. Just nu märks det på att hon är lite gnällig. Men det är väl bara att kämpa på tills det sätter sig! 8)

/Hermione
Hermione

Hon sover fortfarande inte hela natten!

Inlägg av Hermione »

Hej igen!

Nu har vi kämpat på ytterligare en vecka. Dagslurarna inne funkar nu rätt ok. Jag har haft sjuka storebröderna hemma två dagar så då har vi varit tvungna att ta alla lurarna inne och nu somnar Lilla H på sådär 10 minuter efter en del protester vilket känns betydligt bättre än innan. Hon vaknar upp under långa lunchluren men det har gått att få henne att somna om. Läggningen på kvällarna funkar bra.

Det som däremot tär på krafterna är att hon fortfarande inte sover hela natten. :( Vi börjar känna oss lite modstulna samtidigt som vi vet att det är vääldigt många som har problem med vargtimmarna. Våra tvillingpojkar var betydligt lättare att kura och sov bra hela nätterna redan efter någon vecka, men nu tycker vi att vi har hållit på ett tag. Det är alltid minst 1 timmes protester på morgonkvisten då hon vaknar upp vid 5-6-tiden. Till slut kan hon somna om men inte alltid. Ovanpå på det är det ofta något ytterligare uppvak vid 2-3-tiden på natten men då brukar hon somna om efter några ramsor på 15-30 minuter.
Vi har provat både att ramsa mycket och lite men det utvecklas nästan alltid till kris så att vi behöver gå in och buffa. Solfjädern har tyvärr aldrig fungerat på vår dotter. Idag var hon upprörd ända fram till kl 7 så det var svårt att hitta ett "bra" tillfälle att ta upp henne och göra morgon.

Min man och jag tar varannan natt och får ta vakten vid madrassen utanför hennes rum. Pappan brukar försöka göra husljud (ingen effekt) men själv är jag för trött vid den tiden på dygnet för att göra något annat än att ligga på madrassen utanför och ramsa.
Har försökt att ge henne mer mat på morgonen men det vill hon inte ha. Misstänker att attityden sviktar. Pappan tycker inte att kuren verkar fungera på henne riktigt Jag tycker synd om lillstumpan som är olycklig i vargtimman och inte får sova så mycket som hon behöver.

Jag har justerat schemat en aning och senarelagt de två första lurarna en kvart så jag listar de nya tiderna här:

7:00 Morgon
7-8 Amning, byte, mer amning
8:45-9:30 Sova 45 min
10:00 Lunch. Gröt eller puré. Amning efteråt.
11:30-13:30 Sova 2h
13:45 Amning
15:15-16:15 Sova 1h (bör kortas till 45 min snart men inte så länge som natten funkar så dåligt)
16:45 Middag. Gröt eller puré. Amning efteråt.
18:45 Nattslurk (välling)
19:30 Sova natt (11h30)

Vad ska vi göra :?: :?: Mer mat? Sluta amma, bara välling??! Bättre morgonstrategi? Vad gör vi fel?

/Trött Hermione
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Hur gammal är hon? Kan du skriva det i din signatur så under lättar det mycket för oss som försöker hjälpa.

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Hermione

Inlägg av Hermione »

Hej!

Hon är 5 månader. Det stod i tidigare signatur... ;-)

/Hermione

Lilla H: född 2010-07-04
Tvillingpojkarna J&T: 2005-07-20
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Okej, men det är bra om du lägger in det så att det alltid kommer upp när du gör ett inlägg. Om du går in under din profil så kan du fixa till det. Skriv gärna när hon är född där så blir ålder alltid rätt. Småsaker egentligen men det underlättar. Nog pratat om det.

Jag tycker ert schemaser bra ut. Något man kan tänka på är att det oftast går ner mer än vad man tro i form av mat. Bjud både förrätt tills hon inte vill ha mer, varmrätt tills hon inte vill och där efter efterätt.

Annars är det oftast bra att köra med samma strategi på morgonen. Sök på morgonuppvak, tidig morgon eller vargtimmen så kommer du få upp många ba tips.

hälsningar
Ida

www.sovgott.net
Hermione

Inlägg av Hermione »

Tackar för svar!

Igår lyckades stumpan få i sig mer mat än vanligt. En hel portion gröt istället för smakis och hela 190 ml välling på kvällen. Jag var inställd på att jag skulle köra strategin att pangramsa och sen tystnad (ingen musik, inga husljud). Kanske var det maten, men hon sov till 6:34(!) :thumbsup: vilket nog är rekord efter kuren. (Hon vaknade dock upp en gång vid 2-tiden men somnade om efter en ramsa). På morgonen pangramsade jag iallafall då hon vaknade och det protesterades en stund men sen blev det faktiskt tyst efter 15 minuter. Eventuellt somnade hon om. Efter ytterligare 5 minuter började hon prata glatt och då gick vi in och gjorde morgon eftersom det var dags.

Så jag hoppas nu innerligt att vi har brutit den dåliga trenden. Jag är dock bekymrad för denna natt, för hur jag än försökte så gick det inte ner en endaste droppe välling till nattslurken. Brösten accepterade hon dock. Kanske var hon för mätt för att orka med vällingen. Vi la nämligen till ett fruktmellis till amningen 13:30. Men det tar vi nog bort imorgon igen, för det är ju inte värt att byta ut kvällsvällingen mot lite fruktpuré på dagen anser jag.

Ja vi får se hur denna natt blir men jag har mina onda aningar nu när hon inte druckit nån välling...

/Hermione
Lilla H (flicka), född 2010-07-04
Tvillingarna J & T (pojkar), födda 2005-07-20
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej igen!

Du behöver inte vara orolig inför natten tycker jag. Bröstmjölk fungerar fint som kvällsslurk. Mina barn har haft det tills de är över året. Det är den totala mängden maten under dagen som är viktig.

Härligt med en så bra natt.

hälsningar
Ida

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"