Alltid lösi magen

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

susanne med O

Alltid lösi magen

Inlägg av susanne med O »

Hej

Min son blir 2år i januari. Han är alltid lös i magen,det har han varit sen födseln.
Vi har varit hos läkaren och tagit både gluten och laktos prover. Båda proverna var bra.
Han har gått från 1års välling till 6mån till majsvälling som vi ger nu. I början blev det bättre, men efter ca 2v med majsvälling är magen lös igen.
Jag ger inga fullkornsprodukter alls utan ger vitt bröd och banan för att det ska stoppa till lite. När han var yngre gav jag blåbärspurée för att det skulle stoppa till men det gav motsatt effekt, det rann liksom rakt igenom...

Känner att det kommer bli väldigt svårt att få honom blöjfri,han säger till när han har bajsat och det är ju ett bra tecken på att han börjar bli lite medveten om att han har blöja. Men om han inte blir bättre i magen blir det nog svårt att ha honom utan blöja, inte så kul att tvätta bort diaree liknande bajs...

Nån klok som harnått bra tips på vad vi ska göra?

Susanne
Dotter född 14 juni -06 "fixade det själv"
Son född 7 jan. -09 kurad maj-09
Dotter född 29 maj -10 SM från start
Dotter född 19 sep - 11 SM från start
inger
Kontakt:

Andra tips

Inlägg av inger »

Du skriver inget om i fall ni fick några andra tips av läkaren.
Barn kan vara känsliga mot gluten och laktos och även mjölkprotein utan att det ger utslag på allergitest.
Jag skulle först pröva att minska på mjölken och ge havremjölk i stället och ha havregrädde i matlagning men inte ta bort smör utan steka i det.
Små barn behöver ju fett.
Jag skulle också minska på gluten/ eller ta bort en tid. Vitt bröd tillhör inte det vi behöver.

Jag skulle gå in på råsmart matblogg för tips och ideer och så skulle jag nog konsultera en till barnläkare angående den lösa magen.
Två underbara tonåringar

http://barnboksnatet.blogspot.com/
skrattmamma

Inlägg av skrattmamma »

Hej susanne med O.

vi hade samma problem med vår numera 3 åring. När hon var kring 2 års ålder fick hon diraèe som fortsatte och fortsatte och fortsatte. Det tog aldrig slut.
Vi bestämde att vi skulle vänta med pott-träning och blöjfritt tills vi fick bukt med den lösa magen. Det finns tydligen något som heter långvarig barndiaree som inträffa vid 2 års ålder eftersom barnens magar och tarmar utvecklas sanbbt då. Men det kan ju inte vara fallet med din son eftersom det varit så sedan han var nyfödd.

Vi gick iallfall till barnläkare och testade olika grejer. Inget var hon allergisk mot. Min kloka svärmor sa att vi skulle ta bort mjölken helt eftersom det är hårdsmält för magen. det gjorde vi och det blev lite bättre. Vi tog även bort fullkorn helt. i några månader. Blöjfritt fick vänta.

Nu är det bättre och vi ger henne så lite fullkorn, havregrynsgröt o.s.v. som möjligt. Vi kör numer på laktosfri mjölk. Också det så lite som möjligt. Man kan vara laktos intolerant även om det inte syns på testerna. Dessutom har läkarna sagt till oss att man inte kan vara laktosintolerant utan bara mjölkprotein allergiker innan 5 års ålder. Men det kan inte stämma eftersom vi ger henne laktosfritt och om hon får vanilg grädde eller mjölk så säjer det sprutt och diraeen är tillbaka.
Nu är hon nästan helt blöjfri och hård i magen istället.

Vet inte om detta var till någon hjälp. Men nu vet du hur vi gjorde iallfall.
lycka till
Mamma till lilla S -07 och lille E -10. S föddes med urakut kejsarsnitt och Lilla E vanlig födsel då jag lyckades övervinna min fölossnings-ångest efter det urakuta kejsasnittet. Mycket stolt.
susanne med O

Hej

Enligt läkarna skulle vi bara byta till majsvälling så skulle allt ordna sig :?
Läkaren avrådde för att "experimentera" själv med att ta bort gluten m.m om man inte fått den diagnosen???
Vanlig mjölk dricker han endast på dagis, (ska be dom ge vatten i stället). Jag kan se att magen blir värre om han äter tex mannagrynsgröt eller yoghurt flera dagar i rad så det undviker vi.
Jag ska kolla in på Råsmart blogg och se om jag kan hitta några tips.

Tack :)
inger
Kontakt:

Vanliga läkare

Inlägg av inger »

Vanliga läkare brukar avråda från det.

Nu har jag av andra skäl tagit bort gluten från min sons kost och fått goda resultat. Men när man tar bort något behöver man ha goda kunskaper så att barnet inte lider brist.
Det är därför läkare avråder från det.

Låter bra att ni undviker det du ser förvärrar magen. Ett tips är att föra anteckningar kring det.

Vår son(som är mycket äldre än din) älskade mannagrynsgröt men äter numer med god aptit hirsgröt eller bovetegröt med havremjölk och blåbär och banan till med god aptit.
Två underbara tonåringar

susanne med O

Hej

Jag ska börja ge sonen laktosfria mejeriprodukter under en tid, sen fortsätter vi med majsvällingen. Mjölkfritt bröd ska jag även köpa. Ingen mannagrynsgröt.
Känns som en utmaning för jag har alltid bara handlat "som vanligt" förut, så nu blir det nytt :)
Är det nått mer jag kan/ska tänka på?

Susanne
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Hej Susanne!
Här kommer jag och välter lite upp och ned på det hela!
Först: Någon diagnos om allergi mot gluten eller mjölk får man inte i Sverige. Man gör inte den typen av tester (igG) som krävs för att upptäcka det. (Man gör igG-test, som är något helt annat).
Och laktos handlar det inte om här, små barn föds med egen produktion av det enzym som bryter ned laktos (heter laktas). Det KAN avta runt skolåldern. 95% av befolkningen snuvas på det då, men vi nordbor har muterat efter lång mjölkkonsumtion, så vi tål det som regel. Undantaget finnar, där 20 % är laktosintoleranta!
I små barns fall handlar det istället om KOMJÖLKSPROTEIN, om mjölken stälelr till det. Och det är något helt annat. Då kan du inte köpa laktosfria produkter.
Och det läkaren säger om att "farligt att experimentera" får stå för honom. (Vad menar han egentligen?)
Det är ÄR farligt, är att fortsätta äta något man inte tål. Det kan vara gluten, det kan vara mjölk. Symptomen är lömska. Kan vara illamående, lös mage (är bajset mörkt, på gränsen till svart? i så fall är det ett tecken på blödande tarm, och slemhinnan är skadad.) Det kan också vara eksem.
Att dra ned på mjölk är inte vägen fram om man misstänker mjölkallergi. En tumregel för mjölkallergiker är "hellre mycket och sällan, än lite och ofta" En del reagerar direkt, om man väl tagit bort det.
Du kan inte ge vanlig välling och industrigröt, det är proppat med skummjölk och vassleproteinpulver (jag har ett toppenrecept på bovetevälling, sök på det, jag har skrivit det många gånger här på forum. Annars kan man köpa välling baserat på risporitenpulver istället för komjölksproteinpulver. Enago tror jag den heter).
Jag tycker inte att du ska steka i smör, av flera orsaker, men det är trots allt en källa till komjölk. Stek hellre i kokosolja (om du steker på hög värme) eller lite rapsolja.
För att få veta om det är mjölk eller gluten bör man ta bort båda under en tid. Sedan rotera in en sak i taget, ca var tredje dag. Kolla av reaktioner de kommer ofta med någon dags fördröjning.
Det är enligt mig inte farligt att ta bort gluten eller mjölk ur kosten. Det enda man går miste om är en stor källa till kalcium. Men är hans tarm skadad tar han ändå inte upp näring så bra. Alla kan leva utan kalcium från mjölk ett par månader utan att det innebär några som helst problem. Ger den rena kosten effekt, kan man ju lätt kompletter med ett kalciumtillskott om man tycker att det är vettigt. Var noga med d.vitamin, så att kalciumet kan tas upp, det är viktigt för alla, memn i synnerhet för barn som slipper komjölk.
Du har fått tipset tidigare, min blogg, där skriver jag om mjölkfri kost (och i princip glutenfri också).
Allergi mot komjölksprotein växer ofta bort, men man bör ge tarmslemhinnan lite vila från sådant som irriterar den en period. Du behöver alltså inte bli förskräckt och tänka: "Shit, jag ooorkar inte!!!" Det kan vara något annat. Men även om det är mjölken så behöver det inte vara för alltid. GLutenallergi är dock inte reversibelt.

Lycka till och fråga på om du undrar mer!
Reklam för bloggen. På den gamla finns massor av recept och tips, så även på den nya förstås!

Ulrika
susanne med O

Hej

Här kommer ett "bajsinlägg" :lol:

Hans bajs är brunfärgat och vissa saker tex majs är fortfarande hela när det kommer ut.
Nu har jag och mannen min pratat igenom "bajsproblemet" och bestämt att vi till en början ska föra matdagbok på sonen och sen utesluta vissa saker som vi sett tydligt att han verkar reagera på. Tex mannagrynsgröt och allt för mycket yoghurt. Sen tar vi även bort bananen för den kan tydligen både förstoppa och ge lösare mage.

Lovar att rapportera hur det går med bajset :wink:

Tack för alla tips !!!
helamig

Inlägg av helamig »

Tack för fina tips!! Nyamamman, jag försöker söka efter bovetevälling på din blogg men lyckas inte. Hur gör jag?
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Susanne, att majs kommer ut hela beror på att han sväljer dem hela. Det är inget symptom på dysfunktion i tarmen, majskorn bryts inte ned. Man använder ofta just majs för att klocka hur snabb matsmältnign man har, ett sk "majs-till-bajs"-test.
Så det är inget att oroa sig för.
Däremot får bajset inte gå mot det mörka, svarta hållet.
Det är direkt farligt.
Mjölkproteinallergi är en immunreaktion, till skillnad från laktosintolerans (som bara innebär att man inte kan bryta ned mjölksockret, vilket kan ge gaser och lös mage, obehagligt, men ofarligt).
Min erfarenhet är att den offentliga vården ofta tar allt för lätt på detta med komjölksproteinallergi. Det är en av de vanligaste allergierna, men på grund av sina lömska symptom, försöker man ofta söka problemet på annat håll.
Och efterosm de är så otillfredsställande tester av dessa alleriger kan de inte ge direkt råd heller.
För att få en rättvisande reaktion på huruvida han reagerar på proteinet eller ej, bör man utesluta HELT en period. Det kan räcka med ett par veckor. Reaktionerna är fördröjda, det han åt idag ger inte reaktion ikväll alltid.
Ge gärna stora doser probiotika för att hjälpa tarmen på traven och återställa bakteriefloran. Det kan vara 2-3 vuxenkapslar per dag i ett par veckor.
Ge gärna lösliga fibrer gott om i bovete, baljväxter, linfrö, havre (ej fiberhavregryn) och banan. De är snälla mot tarmslemhinnan.
Det är förstås upp till er, men jag skulle ta detta på allvar. Säger jag barskt! :roll:

Lycka till!
Ulrika

Hela mig:
Bovetevälling, 2 flaskor
2 dl kallt vatten
2 msk bovetemjöl
2 dl havremjölk
dutt kanel
lite olja, ex raps eller kokos

Vispa ner kanel och bovete i kallt vatten. Koka upp, vispa då och då så det itne klumpar sig. Spä med havremjölk och spetsa med olja. Håller i kylen 3-4 dagar, så det går fint att göra rejäl sats och värma i kastrull allt eftersom.

Bon apetit!!
Ulrika
helamig

Inlägg av helamig »

Tack snälla :D
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
susanne med O

Hej Nya mamman !

Nu har har jag kollat runt på din blogg, hittade mycket bra där :D
Jag undrar om du kan dela med dig av nått gröt recept som jag kan ge sonen i stället för välling?
Helst nån gröt som går snabbt att göra eller som jag eventuellt kan ha i kylen under natten som inte blir äcklig av att värma upp. Barnen går på dagis 3 dagar i veckan och då har vi inte så mycket tid på morgonen att hurra för...

Susanne :)
inger
Kontakt:

Bovetegröt

Inlägg av inger »

Köp boveteflingor, står på paketet hur man gör, tar fem minuter.
Boveteflingor finns i välsorterade butiker.
Var några veckor sen jag gjorde men har för mig dubbelt så mycket vatten som flingor.
Två underbara tonåringar

susanne med O

Tack Inger ! :D
inger
Kontakt:

En gluten och mjölkprotyeinfri dag hos oss

Inlägg av inger »

Tänkte att jag kunde skriva en dag för oss. Skulle uppskattat att få något sådant själv när jag var i den situationen att jag behövde välja detta för min son.
Obs min son är 11 år och växer som en häst. Ett mindre barn äter naturligtvis mindre
Den här dagen ser ut så här:

frukost: Hirsgröt 4 dl vatten 2 dl hirsflingor en nypa havssalt kokas 3 min hirsflingor finns på willys ca en dl bär tex blåbär och en skivad banan på
en skiva hembakat gluten och mjölkfritt bröd(bakat på mix ej nöjd med innehållet i denna mix men sonen vill ha en skiva) med ekologiskt kokosfett på samt paprika.
skollunch: serveras mjölk och glutenfritt av skolan
Klockan 15-mål(alltid vrålhungrig då) Detta pannkaksecept räcker även till syster(som är 13 och alltid hungrig som en häst)
4 och en halv dl havremjölk
1 dl bovetemjöl
en halv del majsmjöl
fyra ägg
en nypa halvsalt
lite smält ekologiskt kokosfett
Vispa ihop allt och stek i ekologiskt kokosfett

Middag runt 18-18.30
Potatisgratäng som vi gör på ekologisk potatis gul lök havregrädde
Till sallad på kycklingen från i går avocado brocolli med mera.

Kl 19.30 kommer sonen att säga nu är jag sugen på kvällsmacka.
Ibland nöjer han sig då med en ekoligsik banan annars vill han ha det tidigare nämnda brödet som jag inte är nöjd med, med en klick kokosfett på.
Två underbara tonåringar

Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"