Hej alla mammor och pappor!
Min dotter har alltid varit aktiv och inte så pigg på att sova. Hon har alltid sovit ganska lite på dagarna men har aldrig verkat lida av det. Sen flera månader tillbaka (idag är hon snart 9 mån) så har hon sovit tre halvtimmar totalt under dagen, till natten sover hon ca 11 timmar. Jag har försökt allt men hon vaknar alltid efter 30 min om jag inte ligger bredvid henne, och har jag inte tid med att göra... detta gör att jag alltid har dåligt samvete. Man läser ju överallt att de ska sova si och så många timmar men ja, hon vill bara inte. Men som sagt, hon är glad och aktiv på dagen ändå och äter med stor aptit.
Är det nån som har tips på hur man får en liten skrutt att somna om igen på dagen? (jag har testat att slå ihop två lurar till en men det funkar inte - då blir det ännu mindre sömn. Jag har testat att stoppa om henne igen när hon vaknar men hon är pigg som en lärka). Eller är bara barn olika och behöver olika mycket sömn? Vad tror ni?
Hjälp - min dotter vill inte sova på dagen!!
Hej igen!
Japp, det är jag igen. Luvisen
Du har givit lite olika bilder i dina inlägg så jag måste säga att det blir förvirrande. Du har flera trådar startade så jag tycker vi håller oss till denna i fortsättningen oavsett vad du vill dryfta ang ditt barn.
Som sagt är jag lite förvirrad. Är det bara dagssömnen som krånglar eller var det natten också? Och hur var det med nappen, har du den kvar eller? Jag försöker bara förstå.
När det gäller sömnbehovet så förstår jag det som att Anna W observerat hundratals barn genom åren som alla varit olika och ändå haft samma basbehov av sömn. Så rent logiskt borde ditt barn likt andra ha samma behov i ungefär samma utsträckning. Att hon är pigg talar bara för att hennes sinnen är fullkomligt vidöppna och hon tar varje tillfälle i akt att ta in all form av information. Hon vill ju veta allt om den värld hon hamnat i. Då åligger det föräldern att svara för att barnet får den paus det behöver under dagen. Det är så jag ser det.
Goa hälsn./Luvisen
Japp, det är jag igen. Luvisen
Som sagt är jag lite förvirrad. Är det bara dagssömnen som krånglar eller var det natten också? Och hur var det med nappen, har du den kvar eller? Jag försöker bara förstå.
När det gäller sömnbehovet så förstår jag det som att Anna W observerat hundratals barn genom åren som alla varit olika och ändå haft samma basbehov av sömn. Så rent logiskt borde ditt barn likt andra ha samma behov i ungefär samma utsträckning. Att hon är pigg talar bara för att hennes sinnen är fullkomligt vidöppna och hon tar varje tillfälle i akt att ta in all form av information. Hon vill ju veta allt om den värld hon hamnat i. Då åligger det föräldern att svara för att barnet får den paus det behöver under dagen. Det är så jag ser det.
Goa hälsn./Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie